Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2015

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,408
3.2.
Linjalla 1A iltaruuhkassa kuusi NR1 vaunua: 52 vuorossa 102, 44, 36, 35, 67 ja 69. Lisäksi MLNRV2 #88 ja loput varioita.
 
3.2.
Linjalla 1A iltaruuhkassa kuusi NR1 vaunua: 52 vuorossa 102, 44, 36, 35, 67 ja 69. Lisäksi MLNRV2 #88 ja loput varioita.

"Loput Varioita". Laskin tuosta seitsemän muuta vaunua. Kuinka monta vaunua tuo 1A:n ruuhka tarvitsee? Normi-ykkösellähän on käsitääkseni vain kolme vaunua ruuhkan ulkopuolella.
 
6.2: itselleni ensimmäinen havainto tällaisesta "ilmiöstä": Vaikka olenkin Helsingissä 80-luvun alkupuolelta asunnut, niin tänään bongasin ekaa kertaa raitiovaunun hätävilkut päällä - tai oikeastaan kaksi. Hihnakilpinen NRI oli Hagiksessa hyytyneenä (en tiedä, oliko siihen vai oltiinko jo työnnetty siihen) ja perässä Vario joko työntämässä taikka aloittelemassa työntöä. Molemmilla hätävilkut päällä. Kummankaan vehkeen nroa en kerinnyt huomaamaan.
 
Lauantaina 7.2.2015 Artic 402 oli linjan 4 vuorossa 49. Viikkoa aiemmin (31.1.) samassa vuorossa oli Vario, jonka numeroa en enää muista. Variot ovat viime vuosina olleet nelosella sangen harvinaisia, mutta silloin tällöin etenkin aikataulukaudella 2013-2014 (vai olikohan 2012-2013?) niitä esiintyi kyseisellä linjalla tietyssä ruuhkavuorossa arkisin. Viikonloppuhavaintoa Variosta linjalla 4 en ollut tehnyt vuosikausiin ennen viime viikkoa.
 
Variot ovat viime vuosina olleet nelosella sangen harvinaisia, mutta silloin tällöin etenkin aikataulukaudella 2013-2014 (vai olikohan 2012-2013?) niitä esiintyi kyseisellä linjalla tietyssä ruuhkavuorossa arkisin. Viikonloppuhavaintoa Variosta linjalla 4 en ollut tehnyt vuosikausiin ennen viime viikkoa.

Linjan 4 ratageometria on Helsingin verkoston helpoimpia - ainoat tiukat paikat ovat Katajanokalla -, joten Variotramit kulkisivat varsin tasaisesti nelosella. Koskelasta liikennöiviin nelosen vuoroihin voisi sijoittaa enemmänkin matoja. HSL on ainakin aikaisemmin perustellut välipalavaunujen käyttöä Manskun linjoilla niiden suuremman matkustajakapasiteetin vuoksi ja nykyiselläänkin kaikki nelosen ja kympin vuorot on virallisesti merkitty ajettavaksi välipalanivelillä - myös Koskelasta tulevat.
 
Mielenkiintoisen ahdasta tänään 9.2. iltapäivällä Länsiterminaalissa kellon ollessa n. 15.20:

Saavuin linjan 9 (vuoro 81) matkustajana Länsiterminaalille Variolla 217. Bunkkerin pysäkiltä lähdettäessä jäin ihmettelemään, miksi ratikka hidastelee kohti terminaalia (istuin selin menosuuntaan yhden hengen jakkaralla, joten en nähnyt tarkemmin tilannetta). Lopulta kuljettaja avasi ovet kääntösilmukassa, jolloin totesin, että terminaalin edessä olivat: Tuuli-&vesivoimalla liikkuva Vario 213 (linjalla 9), pitkä Valmet (jatkopala, kylkinumero jäi noteeraamatta) linjalla 6T ja lyhyt Valmet No 59 linjalla 6T. Enempää ei terminaalin eteen mahtunut.

Kuljettaja siis avasi ovet silmukassa, jolloin laivalle menossa ollut vanhahko pariskunta rupesi ihmettelemään, onko tässä jo pakko poistua ratikasta. Rouva kertoi olleensa äskettäin lonkkaleikkauksessa, joten pudottautuminen ratikasta jäiselle asfaltille (n. 20 cm) olisi voinut olla kohtalokasta. Hän kuitenkin onnistui laskeutumaan matkalaukkuineen ulos, kun vähän autoin häntä parin muun kanssamatkustajan kanssa. Vario 217 jäi silmukkaan, kun edessä oli edelleen kolmen ratikan jono. Vario 213 lähti viimein kohti Pasilaa, ja perässä oleva jatkopala-Valmet siirtyi hänen paikalleen eteenpäin.

Käväisin terminaalissa. Palattuani lyhyt Valmet No 59 (linja 6T) oli siirtynyt etummaiseksi, ja linjan 9 Vario 217 (vuoro 81), jolla olin tullut paikalle, oli ohitusraiteella kyydissään muutama matkustaja. Liityin joukkoon, ja 217 lähtikin pian liikkeelle. Lyhyt Valmet 59 linjalla 6T jäi edelleen pysäkille.

Bunkkerille tultaessa tuli vastaan ainakin kolme ratikkaa, jotka edustivat sekä linjaa 9 että linjaa 6T. Lisää tuli Huutokonttorin pysäkin kohdalla, kaikki matkalla Länsiterminaalille. Olin siis jo matkalla poispäin, joten en tiedä, millainen hässäkkä terminaalille tuli tämän kaiken seurauksena. Vähän jäi sellainen käsitys, että sinne tuli aika tiheä tilanne.

Jotenkin jäi sellainen tunnelma, että aikatauluissa, ohitusraiteissa sun muissa on vielä synkkaamista, että 9 ja 6T saadaan kulkemaan sujuvasti. Ei oikein tuntunut menevän kuten Strömsössä.
 
Mielenkiintoisen ahdasta tänään 9.2. iltapäivällä Länsiterminaalissa kellon ollessa n. 15.20:

Saavuin linjan 9 (vuoro 81) matkustajana Länsiterminaalille Variolla 217. Bunkkerin pysäkiltä lähdettäessä jäin ihmettelemään, miksi ratikka hidastelee kohti terminaalia (istuin selin menosuuntaan yhden hengen jakkaralla, joten en nähnyt tarkemmin tilannetta). Lopulta kuljettaja avasi ovet kääntösilmukassa, jolloin totesin, että terminaalin edessä olivat: Tuuli-&vesivoimalla liikkuva Vario 213 (linjalla 9), pitkä Valmet (jatkopala, kylkinumero jäi noteeraamatta) linjalla 6T ja lyhyt Valmet No 59 linjalla 6T. Enempää ei terminaalin eteen mahtunut.

Kuljettaja siis avasi ovet silmukassa, jolloin laivalle menossa ollut vanhahko pariskunta rupesi ihmettelemään, onko tässä jo pakko poistua ratikasta. Rouva kertoi olleensa äskettäin lonkkaleikkauksessa, joten pudottautuminen ratikasta jäiselle asfaltille (n. 20 cm) olisi voinut olla kohtalokasta. Hän kuitenkin onnistui laskeutumaan matkalaukkuineen ulos, kun vähän autoin häntä parin muun kanssamatkustajan kanssa. Vario 217 jäi silmukkaan, kun edessä oli edelleen kolmen ratikan jono. Vario 213 lähti viimein kohti Pasilaa, ja perässä oleva jatkopala-Valmet siirtyi hänen paikalleen eteenpäin.

Käväisin terminaalissa. Palattuani lyhyt Valmet No 59 (linja 6T) oli siirtynyt etummaiseksi, ja linjan 9 Vario 217 (vuoro 81), jolla olin tullut paikalle, oli ohitusraiteella kyydissään muutama matkustaja. Liityin joukkoon, ja 217 lähtikin pian liikkeelle. Lyhyt Valmet 59 linjalla 6T jäi edelleen pysäkille.

Bunkkerille tultaessa tuli vastaan ainakin kolme ratikkaa, jotka edustivat sekä linjaa 9 että linjaa 6T. Lisää tuli Huutokonttorin pysäkin kohdalla, kaikki matkalla Länsiterminaalille. Olin siis jo matkalla poispäin, joten en tiedä, millainen hässäkkä terminaalille tuli tämän kaiken seurauksena. Vähän jäi sellainen käsitys, että sinne tuli aika tiheä tilanne.

Jotenkin jäi sellainen tunnelma, että aikatauluissa, ohitusraiteissa sun muissa on vielä synkkaamista, että 9 ja 6T saadaan kulkemaan sujuvasti. Ei oikein tuntunut menevän kuten Strömsössä.

HSL:n pitäisi asentaa reippaasti lippuautomaatteja Länsiterminaaliin, kuljettaja ei myy matkustajille lippuja terminaalilta lähdettäessä, ja ovet kiinni minuutilleen lähtöajan tultua. Odotus ei ole pitkä, jos ei kerkeä.
 
HSL:n pitäisi asentaa reippaasti lippuautomaatteja Länsiterminaaliin, kuljettaja ei myy matkustajille lippuja terminaalilta lähdettäessä, ja ovet kiinni minuutilleen lähtöajan tultua. Odotus ei ole pitkä, jos ei kerkeä.

Terminaalilta toiselle: olen seurannut Artic-vaunun vierailuja Katajanokan terminaalilla arkena aamupäivällä Tallinnan laivan saavuttua. Sanoisin että suurin ongelma siellä on pysäkkikorokkeen kapeus. Ensinnäkin terminaalille tulevat matkustajat eivät mahdu ulos ratikasta laukkuineen, kun pysäkki on täynnä vaunuun pyrkiviä matkustajia, jotka eivät anna (eivätkä oikein mahdukaan antamaan) tilaa vaunusta poistuville. Toiseksi vaunun taas täyttyessä Articin kapea takaovi muodostaa pullonkaulan, joka nielee huonosti matkustajia. Ihmiset pakkautuvat pysäkille takaoven suunnasta, joka sijaitsee lähempänä terminaalia, jolloin takaovelle muodostuu sumppu, joka kapealla pysäkillä estää kulun muille oville sumpun ohitse. Näistä syistä Artic-vaunu lähtee usein reippaasti myöhässä Katajanokan terminaalilta, kun se sattuu sinne pahimpaan ruuhka-aikaan.
 
Mielenkiintoisen ahdasta tänään 9.2. iltapäivällä Länsiterminaalissa kellon ollessa n. 15.20:
...
...
Jotenkin jäi sellainen tunnelma, että aikatauluissa, ohitusraiteissa sun muissa on vielä synkkaamista, että 9 ja 6T saadaan kulkemaan sujuvasti. Ei oikein tuntunut menevän kuten Strömsössä.

Toisin kuin Saukonpaadessa, länsiterminaalilla ei ole tilaa rakentaa toista pysäkkikoroketta sivuraiteelle. Tähän asti HSL on ratkaissut ongelman ajoittamalla 6T:n ja ysin lähdöt pääasiassa samalle minuutille, jolloin ei ole väliä missä järjestyksessä vaunut ovat saapuneet terminaalille. Näin asian laita on edelleen lauantaisin (sunnuntaisin muistaakseni 6T lähtee aina minuutin myöhemmin kuin ysi), mutta vuodenvaihteessa aloitetun 6T:n arkiliikenteen kanssa on päädytty järjestelyyn, jossa vaunut lähtevät satamasta porrastetummin sekalaisesti 2-6 minuutin välein. Jos kaikki vuorot tulisivat täsmälleen aikataulussa, voisivat ne myös lähteä terminaalista saapumisjärjestyksessä, mutta helsinkiläisessä katuratikassa ei tarvitse ihmeitä tapahtua, kun aikataulu heittää useita minuutteja - eritoten terminaaliratikoissa joissa matkustajapiikkejä ja niiden aiheuttamaa viivettä on vaikea arvioida etukäteen. Niinpä vaunut joutuvat tätä nykyä usein ohittelemaan toisiaan sivuraiteen kautta.

Pekkaeeron mainitsema vaunutungos ja matkustajien jättäminen päätepysäkkiä edeltävään silmukkaan on myös säännöllistä, sillä arkiaikataulut ovat sellaiset, että seuraava vuoro ehtii yleensä saapua terminaaliin ennen kuin edellinen on lähtenyt. Nyt kun samalla pysäkillä on kahden eri linjan päättäri, vaunuja on siellä herkästi kolme - toisinaan siis jopa neljä - samanaikaisesti.
 
Jos kaikki vuorot tulisivat täsmälleen aikataulussa, voisivat ne myös lähteä terminaalista saapumisjärjestyksessä, mutta helsinkiläisessä katuratikassa ei tarvitse ihmeitä tapahtua, kun aikataulu heittää useita minuutteja - eritoten terminaaliratikoissa joissa matkustajapiikkejä ja niiden aiheuttamaa viivettä on vaikea arvioida etukäteen. Niinpä vaunut joutuvat tätä nykyä usein ohittelemaan toisiaan sivuraiteen kautta.

Väärässä järjestyksessä tulleiden ratikoiden aiheuttama ohittamisongelma on poistettavissa niin, että ratikat vaihtavat terminaalilla linjanumeroita, jos tarpeen. Silloin ohitusraidetta ei tarvita.
 
Väärässä järjestyksessä tulleiden ratikoiden aiheuttama ohittamisongelma on poistettavissa niin, että ratikat vaihtavat terminaalilla linjanumeroita, jos tarpeen. Silloin ohitusraidetta ei tarvita.
Näin on joskus toimittu Linjoilla (DIA) 1990-luvun jälkipuoliskolla linjojen 2 ja 2V kesken. Se oli mahdollista, kun vaunut olivat keskenään mahdollisimman monella tavalla "samanarvoisia".

Ajatellaampa, että toinen päättärille tullut vaunu on Transtech ja toinen Vario. Molemmilla kuljettajilla ei olisikaan koulutusta Transtechiin. Siinä pitäisi vaihtua kuljettajankin linjalta toiselle, ei vain vaunun. Mutta ajatusleikkinä ihan perusteltu, että vaihdettaisiin vaunuja linjalta toiselle päittäin.
 
Mielenkiintoisen ahdasta tänään 9.2. iltapäivällä Länsiterminaalissa kellon ollessa n. 15.20:

Jotenkin jäi sellainen tunnelma, että aikatauluissa, ohitusraiteissa sun muissa on vielä synkkaamista, että 9 ja 6T saadaan kulkemaan sujuvasti. Ei oikein tuntunut menevän kuten Strömsössä.

Eilen vähän ennen puolta viittä Bulevardilla odottelin 6T:tä Arabian suuntaan. Ensin oli pysäkkinäytössä 7 minuuttia, kohta 5 minuuttia ja sitten oli taa 7 minuuttia. Taitaa olla saman sylttytehtaan ongelmia. En katsonut kellosta aikaa, kauanko lopulta meni, mutta väitän että enemmän meni kuin tuo 7 minuuttia, varsinkin kun seuraava kutonen olikin sitten jo ihan perässä.

Tälläisellahan sotkee kasin liikennöinnin myös aika herkästi.
 
Näin on joskus toimittu Linjoilla (DIA) 1990-luvun jälkipuoliskolla linjojen 2 ja 2V kesken. Se oli mahdollista, kun vaunut olivat keskenään mahdollisimman monella tavalla "samanarvoisia".

Ajatellaampa, että toinen päättärille tullut vaunu on Transtech ja toinen Vario. Molemmilla kuljettajilla ei olisikaan koulutusta Transtechiin. Siinä pitäisi vaihtua kuljettajankin linjalta toiselle, ei vain vaunun. Mutta ajatusleikkinä ihan perusteltu, että vaihdettaisiin vaunuja linjalta toiselle päittäin.
Voisiko ysin kuljettaja periaatteessa lähteä kuljettamaan 6T:tä ja kuutosen kuljettaja ysiä?
 
Takaisin
Ylös