Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2015

Voisiko ysin kuljettaja periaatteessa lähteä kuljettamaan 6T:tä ja kuutosen kuljettaja ysiä?

Periaatteessa sille ei tietääkseni ole mitään estettä.

Käytännössä kävisi kuitenkin luultavasti niin, että jompikumpi tai kumpikaan kuljettaja ei olisi Hakaniemessä tai muussa vastaavassa vaihtopaikassa siihen aikaan, kun ruokatunti alkaa, tai kun työpäivä päättyy. Mielestäni vaadittaisiin aika paljon muutoksia työvuorosuunnitteluun ja jopa työsopimuksiin, ennen kuin se voisi olla mahdollista.

(Tämän kirjoitin bussinkuljettajan näkökulmasta, mutta kuvittelisin, että melko samalla lailla työvuorot ja kuljettajat on järjestelty raitioliikenteessäkin.)
 
Vaununvaihtojuttua voivat mutkistaa muutkin seikat kuin edellä esilleottamani. Huoltoon (esim. ruuhkarupeaman jälkeen) tarkoitettu vaunu voisikin joutua pitkään vuoroon eikä pääsisi huoltoon tai pesuun sille varattuna aikana. On monelta kannalta tärkeää, että keskenään vaihdettavat vaunut ovat todella usean näkökohdan kannalta samanlaisessa tilanteessa ja mahdollisimman samanlaisia.
 
Voisiko ysin kuljettaja periaatteessa lähteä kuljettamaan 6T:tä ja kuutosen kuljettaja ysiä?

Mä sanoisin, että ei voi käytännössä.

Ihan tekninen ongelma tulee siitä, jos kaikilla kuljettajilla ei ole tyyppikoulutusta kaikkiin vaunutyyppeihin. Raitiovaununkuljettajahan on vähän kuin lentokoneen kapteeni. Kullekin vaunutyypille pitää olla tyyppikoulutus. Artic-koulutus on vielä kesken. Jatkossa, kun kalustossa on vähemmän kirjavuutta, tuo ei ole ongelma, mutta nyt voisi käydä huonosti, jos vuorossa onkin Artic.

Käytännön puolella, jos LTR:ssä olisi liikenteenohjaaja, joka passittaisi vaunut ja vuorot milloin minnekin, ongelmia tulisi sitten, kun pitää saada vaunut halliin (oikea vaunutyyppi oikeaan paikkaan oikeaan aikaan) ja kuljettaja tauolle (oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan, missä on toinen kuljettaja valmiina ottamaan vuoron haltuunsa). Kuljettajien päivät ovat nykyään melkomoisen kirjavia, enää ei ajeta yhtä linjaa aamusta iltaan ja kierros kierroksen perään, vaan ajorupeamat ovat usein aika lyhyitä, välissä on pieni tauko ja päivän aikana saatetaan ajaa useaa eri linjaa ja vaihtaa vaunua useassa eri paikassa. Liian monimutkainen palapeli siis, sillä yhden palan vaihtaminen sotkee sitten kaiken muunkin.

Jälkiviisaana voi ihmetellä, miksei terminaalille tehty vastaava järjestelyä kuin Saukonpaateen. Kyllä se toinen laituri sinne olisi mahtunut. Sivuraiteen kiskot puurivin kohdalle ja laituri nykyisten kiskojen kohdalle. Tästä varmaankin otetaan opiksi nyt, kun jatkoa uudelle Länsiterminaalille suunnitellaan.

Bussipuolella mä kilpailuttaisin linjat todella isoina paketteina lähtöterminaalin mukaan, jolloin operaattori ajaisi esim. kaiken Rautatientorilta lähtevän liikenteen ja silloin siellä todennäköisesti kannattaisi tällaista liikenteenohjausta harjoittaakin, jos kuljettajanvaihdot ja tauot olisivat aina siellä Rautatientorilla. Ei se silti ihan yksinkertaista ole – se tekisi kuljettajista eräänlaisia heittopusseja, jotka tulisivat töihin aamulla kuin satamajätkät heittämään keikkaa milloin minnekin, vailla tietoa siitä, mitä seuraavan RT-käännön jälkeen tehdään ja milloin kerkeää syömään ym. Ratikkapuolella vastaava edellyttäisi melkeinpä kaikille päätepysäkeille reserviä.
 
Käytännön puolella, jos LTR:ssä olisi liikenteenohjaaja, joka passittaisi vaunut ja vuorot milloin minnekin, ongelmia tulisi sitten, kun pitää saada vaunut halliin (oikea vaunutyyppi oikeaan paikkaan oikeaan aikaan) ja kuljettaja tauolle (oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan, missä on toinen kuljettaja valmiina ottamaan vuoron haltuunsa).

Periaatteessa kuljettajien vuorotuksen osalta ei olisi ongelmaa, jos tosiaan kuljettaja pysyisi vuorossaan ja vaihtaisi vain vaunua. Mainitsemasi vaunujen ongelmat sen sijaan olisivat vastassa, koska vaunut olisivat väärissä vuoroissa.

Lontoon circle linellä ilmeisesti harrastettiin aiemmin sellaista, että aamuruuhkan päätteeksi kaikki linjan junat vuorotettiin uudelleen yhtä vuoroa myöhemmiksi, jos ne olivat riittävästi myöhässä.

Jälkiviisaana voi ihmetellä, miksei terminaalille tehty vastaava järjestelyä kuin Saukonpaateen. Kyllä se toinen laituri sinne olisi mahtunut. Sivuraiteen kiskot puurivin kohdalle ja laituri nykyisten kiskojen kohdalle. Tästä varmaankin otetaan opiksi nyt, kun jatkoa uudelle Länsiterminaalille suunnitellaan.

Suunnitteluvaiheessa tätä kyllä toivottiin, mutta kaikkea ei saatu. Uskoakseni kaikki osapuolet ymmärtävät nyt, miksi uudelle terminaalille tarvitaan vähintään oikea ohitusmahdollisuus ja mieluiten rinnakkaiset lähtölaiturit.
 
Suunnitteluvaiheessa tätä kyllä toivottiin, mutta kaikkea ei saatu. Uskoakseni kaikki osapuolet ymmärtävät nyt, miksi uudelle terminaalille tarvitaan vähintään oikea ohitusmahdollisuus ja mieluiten rinnakkaiset lähtölaiturit.

Ehkä ihan hyvä, että oppirahoja on maksettu tämän tilapäisen ratkaisun kanssa. Ei tarvitse sitten tapella niin raivoisasti sen uuden terminaalin järjestelyiden kanssa. :)
 
Ihan tekninen ongelma tulee siitä, jos kaikilla kuljettajilla ei ole tyyppikoulutusta kaikkiin vaunutyyppeihin. Raitiovaununkuljettajahan on vähän kuin lentokoneen kapteeni. Kullekin vaunutyypille pitää olla tyyppikoulutus. Artic-koulutus on vielä kesken. Jatkossa, kun kalustossa on vähemmän kirjavuutta, tuo ei ole ongelma, mutta nyt voisi käydä huonosti, jos vuorossa onkin Artic.

401 on ollut liikenteessä yli puolitoista vuotta. Lisäksi Articien yleisin sijoitus on 6/8 ja ysilläkin noita on varsin usein, veikkaisin että toiseksi useimmin. Näin ollen sanoisin, että noita linjoja ajelee pääosin sellaiset kuskit, joilla tuohon laitteeseen on tyypit ajettu.

Mutta muuten olen sitä mieltä, että alunperinkin oli älytön ratkaisu tehdä länsiterminaalille vain yksi lähtölaituri.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:40 ----------

Tässä on keskusteltu 6T:stä, niin tulipas taas eilen muistettua se, että 6/8:lla on säännöllisesti päiväliikenteessä hihnakilpisiä vaunuja kokopäiväliikenteessä, esimerkiksi #46 oli eilen. Ilmeisesti nämä on sitten laitettu sellaisille vuoroille, joilla ei ajeta länsiterminaaliin?
 
401 on ollut liikenteessä yli puolitoista vuotta.

Kuljettajia kuitenkin on yli 400. Kun vaunuja on käytössä kaksi ja kuljettajia noin paljon, niin ei se hetkessä mene – varsinkaan, kun ei ole pakko. Sekään ei nimittäin ole hyvä tilanne, että kaikilla on muodollisesti koulutus mutta Artic osuu kohdalle vain puolen vuoden välein. Mutta tämä on vain tilapäinen ongelma. Kunhan vaunuja alkaa tupsahdella kolmen viikon välein, niin kyllä kuljettajat koulutuksensa saavat ja pääsevät sitten säännöllisesti töihinkin näiden uusien vaunujen kanssa.
 
18.2. Articit liikenteessä: 401 iltapäivällä linjalla 6/8. Artic 402 liittyi joukkoon n. 14.30 Koskelasta linjalle 1A. Oli matkalla Kyläsaarenkadun risteyksessä kohti ydintä. Istuin takana tulleessa 6-linjan Variossa 229. Artic tuntui hyytyvän Hämeentien ylämäessä Vallilan varikon kohdalla, jota jäin vähän ihmettelemään. Vauhtiin päästyään se katosi ennen Kurvia. Koska istuin kuutosessa takana, en nähnyt minne se meni. Hesarilleko ja siitä edelleen Brahenkatu-Sturenkatu---Käpylä? Vaiko edelleen Hämeentietä kohti Eiraa ja siitä reitilleen?
 
Linjalla 4/T oli iltaruuhkassa nauhakilpivaunu 43! Siitä puuttui vuoronumeronäyttö. Lippa MLNRV2 #109 linjalla 4/T ja #72 linjalla 7A. Myös Artic 401 oli linjalla 4/T, vuorossa 45.
 
Viimeksi muokattu:
Linjalla 4/T oli iltaruuhkassa nauhakilpivaunu 43! Siitä puuttui vuoronumeronäyttö. Lippa MLNRV2 #109 linjalla 4/T ja #72 linjalla 7A. Myös Artic 401 oli linjalla 4/T, vuorossa 45.

Sattuivatpa vielä 401 ja 43 olemaan nelosella peräkkäisissä vuoroissa, joten oli siinä kontrastia kerrassaan! Vaunut kohtasivat Kruunuvuorenkadulla klo 16.33, kun 43 oli jäänyt aikataulustaan matkalla terminaalille, ja 401 oli jo poistumassa Skattalta. Lippavaunu 109 oli saavuttanut 43:n, joka ajoi terminaalille täpötäynnä ja ilman T-kilpiä.
 
20.2.
Linjalla 1A aamuruuhkassa kuusi NR1 vaunua: LCD kilpinen 41, 33 vuorossa 103, 48, 47, 67 ja 35 ja loput varioita.
Artic 402 linjalla 10 vuorossa 92 ja 401 linjalla 6/8. Lippa MLNRV2 #72 linjalla 10 ja #109 1A:n iltaruuhkassa.
 
Aika hyvin nuo Articit näyttävät olevan linjalla. Eikö niissä ole mitään vikoja? Ilmeisesti luotettavuus on sitä mitä on odotettukin.
 
Takaisin
Ylös