Ulkomaan pikku raitiouutisia

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
571
Norrköpingissä vaunu 45 suistui kiskoilta toissapäivänä (8.3.2015) sunnuntaiaamupäivällä. Kakkoslinjan pohjoisen suunnan vuoro oli juuri kääntynyt Albrektsvägeniltä yksiraiteisella osuudella Trozelligatanille, kun jälkimmäisellä kadulla sijaitsevaan vaihteeseen (kaksoisraiteelle) tuli vika ja vaunu siksi suistui kiskoilta. Kakkosen vaunut käännettin sen jälkeen Klingsbergin silmukassa ja raitiovaunua korvaavat bussit kulkivat vielä eilen maanantaina Söder Tullistä Kvarnbergetiin. (nt.se).
 
Moskovan kaupungin liikenne eli MosGorTrans kertoi tänään Instagramissa, että uuden raitiovaunun matkustajille avoimet ajot on aloitettu linjalla 17. Ratikan on koonnut Stadler Minsk, ja siitä löytyvät muun muassa puhelimen latauspistokkeet. MosGorTransin uutinen.
 
Bergenissä suistui raitiovaunu kiskoilta maanantaina (19.10.2015) kahden maissa iltapäivällä paikallista aikaa lähellä keskustan päättäriä. Ei pelkästään bybane -liikenne, vaan myös keskustan bussiliikenne meni sekaisin tuntikausiksi, ennen kuin suistunut vaunu saatiin nostettua takaisin kiskoille. Liikenne normalisoitui iltayhdeksältä, raportoi NRK Hordaland.

Ensimmäinen uusi bybanen -vaunu saapui tänä onnettomuuspäivänä Bergenin uudelle Kokstadin varikolle. Vaunulla tehdään koeajoja ennen matkustajaliikenteen aloitusta. Ja koska uusi vaunu on 10 metriä nykyisiä vaunuja pidempi, on myös alkuperäisen reitin varren pysäkkikorokkeita pidennettävä ennen matkustajaliikenteen aloitusta. Vuodenvaihteeseen mennessä loppujen 7 uuden vaunun pitäisi saapua Bergeniin. 20 vanhaa "pätkävaunua" lähetetään Saksaan "pidennysleikkaukseen", jonka jälkeen kaikki vaunut ovat 42 metrin pituisia, kertoo NRK Hordaland.
 
Keskiviikkona 3.2. klo 11.30 paikallista aikaa alkoi Bergenin uusimman Bybanevaunun 221 (42 m pitkä) ensimmäinen koeajo uuden varikkoalueen (Kokstad) ulkopuolella. Aikasemmat koeajot toteutettiin ko. varikkoalueella. Neitsytkoeajo eteni kävelyvauhtia, jotta Byanen rakentajapoppoo saattoi tarkistaa ratatekniikan/infran vaunun edetessä uudella kolmannen rakennusvaiheen radalla Lagunen – Birkelandsskiftet – Lufthavnen (lentokenttä). Matkustajaliikenne ulottuu kesälomien jälkeen vain Birkelandskiftetiin, koska lentokentän uuden terminaalirakennuksen rakentaminen jatkuu kesälle 2017 asti. Siihen saakka joutuvat lentokentälle matkaavat vaihtamaan ratikasta bussiin Birkelandsskiftetissä.

Uuden rataosuuden pituus on 7,8 km ja sillä on 7 pysäkkiä, 3 siltaa ja 5 tunnelia. Kustantaa 3,6 miljardia öljykruunua (377 miljonaa €). Summaan sisältyy tosin myös Kokstadin varikon ja korjaamon rakentaminen. (Bergens Tidende: Jomfrutur i ny trase).
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vastaan tämmöinen kansalaisen aika huolella tekemä video Amsterdamista. Uusi metrolinja valmistuu, seitsemän vuotta myöhässä. Budjetti on tuplaantunut ja matkustajaennuste puoliintunut, mistä syystä kannattavuuslukeman nimissä uudelle metrolinjalle pitäisi saada matkustajia. Niitähän tunnetusti voidaan järjestää muuta linjastoa säätämällä. Kuulostaa etäisesti tutulta, tosin lohdullisesti metron projektihallinta on mennyt tuolla jossain muualla huomattavasti pahemmin reisille kuin täällä.

https://www.youtube.com/watch?v=tMhjxp_CZng
 
Tallinna hankkii lisää uusia ratikoita. Kilpailuletaan 8 uutta + optio 20 lisäratikkaan. Hankintahinnaksi ratikkaa kohden arvioidaan 2,5 miljoonaa euroa.

Varmaa on myös sataman ratikan rakentaminen, mille on 2-3 eri vaihtoehtoa.

Lisäksi mainitaan, että koko ratikkalinjastoa varten tarvitaan 52 ratikkaa, joista 20 on uusia CAFeja, 7 remontoituja tsekkiläisiä ja 7 tsekkiläistä remontoidaan vielä lisää.

http://www.err.ee/642982/sadama-trammiliin-tuleb-tallinn-valmistub-uusi-tramme-soetama
 
Portugalin pääkaupungissa Lissabonissa raitiovaunu on suistunut kiskoilta, törmännyt rakennuksen seinään ja lopuksi kaatunut. Onnettomuudessa loukkaantui ainakin 28 ihmistä https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005933385.html Kuvien perusteella vaunu on tuhoutunut aika perusteellisesti. Eikös nuo Lissabonin raitiovaunut ole melkoisen vanhoja ja Suomessa tuo olisi jo ihan selkeää museoliikennettä. Lissabonissa taitavat kuitenkin edelleen ahkeroida ihan normaalissa linjaliikenteessä?
 
Eikös nuo Lissabonin raitiovaunut ole melkoisen vanhoja ja Suomessa tuo olisi jo ihan selkeää museoliikennettä. Lissabonissa taitavat kuitenkin edelleen ahkeroida ihan normaalissa linjaliikenteessä?

Lisboan vaunut näyttävät vanhoilta, mutta niihin on asennettu uudet voimakkaammat ajomoottorit 1990-luvulla. Eipä taida olla alustaa lukuunottamatta moniakaan alkuperäisiä osia jäljellä? Liikennelaitos on aikeissa hankkia parikymmentä uutta "museovaunua" ja kolmisenkymmentä nivelvaunua. Jälkimmäiset tulisivat linjan 15 jatkeelle keskustasta koilliseen ja loput muille linjoille. Niillä ei nivelvaunuilla pysty liikennöimään, siksi hankintalistaan kuuluu uusia kaksiakselisia vaunuja.
 
Lisboan vaunut näyttävät vanhoilta...
Aikoinaan n. 10 vuotta sitten ko. kaupungissa käyneenä ja erilaisissa raitiovaunuissa matkustaneena, niin Lissabonin raitiovaunuliikenne toimii tavallaan aikalailla kaksijakoisin ratkaisuin:

- Toisaalta on linjoja täysin nykyaikaisella kalustolla, kuten tasamaalla joen vartta pitkin kulkevat runkolinjat esim. Lissabonin keskustan ja länsipuolella sijaitsevan Belemin välillä.

- Mutta sitten on myös se varsinainen turistipyydyksenä toimiva linja 28, joka liikkuu museoratikkatyyppisellä pienellä kalustolla keskustan itäpuolisilla jyrkkien korkeuserojen ahtailla kaduilla, mutta turistien lisäksi kyllä lissabonilaiset itsekin sitä aktiivisesti tarpeellisena linjana käyttävät, koska niille kapeille historiallisille kaduille eivät mitkään suuremmat joukkoliikennevälineet todellakaan mahdu (joskin esim. San Fransiscon jyrkkiä rinteitä kiipeilevät turistimuseoratikat ovat sangen vastaavanlaisia, sielläkin kun meidzi on joskus matkaillut).

Omat kokemukseni ovat ehkä jo vanhentuneita, mutta lisätietoja löytyy esim. tällaisista linkeistä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Lisbon
https://www.tripsavvy.com/how-to-ride-the-tram-in-lisbon-4150330
 
Lissabonissa on myös joukkoliikenteeseen kuuluvia hissejä ja funikulaareja, joten ihan ainoita liikennevälineitä pikkuratikat eivät ole jyrkissä kaupunginosissa.
 
Takaisin
Ylös