Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Suomen tärkeät radat hajoavat käsiin

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Suomen tärkeät radat hajoavat käsiin

    Tutkin RHK:n dokumentteja ja löysin sieltä remonttia vaativista radoista tietoa.

    Remonttikunnossa olevia henkilöliikenteen ratoja löytyi yllättävän paljon:
    *Turku-Kirkkonummi (miksi? remontoitiin vasta äskettäin)
    *Turku-Toijala (remontti alkamassa)
    *Tampere-Kokemäki
    *Seinäjoki-Oulu (remontti tulossa, rahat myönnetty)
    *Parikkala-Savonlinna
    *Tampere-Pieksämäki
    *Pieksämäki-Iisalmi
    *Uimaharju-Nurmes

    Näiden lisäksi tulee vielä lukematon määrä korpiratoja, joiden vaihtoehdot ovat lähinnä purkaminen tai korjaaminen.

    Miksi tärkeät ratamme ovat rappeutuneet näin huonokuntoisiksi, mutta esimerkiksi Ylivieska-Iisalmi -väli on uusittu hyvään kuntoon?

    Dokumentin voi lukea täältä:
    http://www.rhk.fi/tutkimus/Rhktts09.pdf sivu 20
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #2

    Liittynyt
    27.01.2006
    Viestejä
    10

    oletus Vs: Suomen tärkeät radat hajoavat käsiin

    Rataosuus Kirkkonummi-Turku on rakennettu monin paikoin pehmeälle saviselle maaperälle. Radan painautumat ja "montut" johtuvat maaperästä, eikä ongelmaa kai juuri muuten voi kunnolla korjata kuin rakentamalla oikorata, esim. ELSA-suunnitelman mukaan.

    Esim. Turku-Toijala ja Seinäjoki-Oulu rataosuuksilla päällysrakenteen ikä edellyttää perusparannusta, mutta Turku-Toijala radalla taisi olla myös ongelmia pehmeän maaperän kanssa.

  3. #3
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Suomen tärkeät radat hajoavat käsiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jokoskin
    Rataosuus Kirkkonummi-Turku on rakennettu monin paikoin pehmeälle saviselle maaperälle.
    Turun radoilla on näköjään pahoja vaikeuksia savimaan takia. Voi olla, että rantaradan paaluttaminen kallioon maksaisi niin paljon, että kannattaa mieluummin rakentaa se oikorata Vihdin ja Lohjan kautta. Matkustusnopeuskin kasvaa siinä samalla. Karjaan radalle voidaan sitten laittaa tiheästi kulkevia taajamajunia kaukojunien tilalle, jolloin pääkaupunkiseudun asutusta voidaan laajentaa siihenkin suuntaan.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  4. #4
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Vs: Suomen tärkeät radat hajoavat käsiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Remonttikunnossa olevia henkilöliikenteen ratoja löytyi yllättävän paljon:
    *Tampere-Kokemäki
    Tähän sopinee jatkoksi vanhojen kaivelu.

    Aamulehden "50 vuotta sitten" palstalla kerrotaan 50 vuoden takaisia uutisia. Tässäpä yksi juttu:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aamulehti 14.12.1956
    Kuluneita kiskoja katkeaa Porin radalla päivittäin
    27 km:n matkalla 7 murtumaa päivässä


    Rautatielaitoksemme pääradoista heikoimmalla - Tampereen-Porin radalla ovat kiskojen katkeamiset jokapäiväisiä ilmiöitä. Joulukuun alusta hidastettiin junien kulkua tuntuvasti, jotta kiskojen rasitus vähenisi ja yllättävien kiskonkatkeamien aiheuttamat vahingot jäisivät mahdollisimman pieniksi.
    Tampereen ja Porin välisellä rataosuudella joudutaan joka päivä vaihtamaan useita kiskoja. Niinpä pelkästään 27 km:n mittaisella Peipohjan ratamestariosuudella on tänä vuonna vaihdettu katkeamien vuoksi 80 kiskoa. Samanpituisella Vammalan ratamestaripiirin osuudella saavutettiin viime talven pakkasilla kaikkien aikojen ennätysluku, kun samana päivänä todettiin 7 kiskon katkenneen.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suomen raitiovaunukunnat
    kirjoittanut Samppa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 24.04.2014, 09:50
  2. Suomen Turistiauto
    kirjoittanut Tuomas foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 11.05.2010, 00:09
  3. Olemassaolevat radat uuden pohjana?
    kirjoittanut unu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 22:35
  4. Suomen tuontibussit
    kirjoittanut killerpop foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.05.2010, 23:57
  5. Mitkä radat ovat korpiratoja?
    kirjoittanut Vekku foorumissa Junat
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 12.09.2007, 15:50

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •