Ja taas yöjunista

M62

Liittynyt
4 Toukokuu 2006
Viestit
31
Vähän aika sitten keskusteltiin ehdotuskesta siirtä toinen Lapin yöjunista reitille Tampere - Jyväskylä - Pieksämäki jne. Kyllä tämä vaihtoehto olisi kannattavampi perustaen jopa tämän radan asutukseen. Se reitti kulkee Kuopion (91000 as.), Jyväskylän (84000 as.), Kajaanin (40000 as.), Iisalmen (25000 as.) kautta, kun "perusreitin" varrella ei oo mitä muuta kuin Seinäjoki ja Kokkola (molemmissa n 35000 as.). Näin matkustajamääriä voisi kanssa kasvattaa. Toisena keinona erilaiset järjestelyt: mm. pari makuvaunua Kouvolasta omana runkona joita kytketään runkoon Pieksämäellä sekä vaunut Helsingistä ja Turusta Joensuuhun. Myös Joensuusta voi Kouvolan tapaan ajaa vaunuja pohjoiseen päin - suoria yhteyksiä sinne ei ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
M62 sanoi:
Se reitti kulkee Kuopion (91000 as.), Jyväskylän (84000 as.), Kajaanin (40000 as.), Iisalmen (25000 as.) kautta, kun "perusreitin" varrella ei oo mitä muuta kuin Seinäjoki ja Kokkola (molemmissa n 35000 as.).

Esittäisin vähän tarkennuksia näihin väkilukuihin. Kaupunkien väestömäärä on perusteltua laskea myös ympäryskunnat mukaan lukien, sillä normaali väestönlaskenta asettaa esimerkiksi Kouvolan (31 242 as) pikkukaupungiksi, mutta laskien myös siihen kiinni kasvaneen Kuusankosken ja muut välittömässä läheisyydessä olevat kaupungit, siitä tuleekin Suomen 10. suurin kaupunkiseutu (97 818 as).

Todenmukaiset luvut ovat siis pääradalla Seinäjoki 64 099 as ja Kokkola 52 252 as. Vaihtoehtoisella reitillä Jyväskylä 161 433 as, Kuopio 117 655 as, Iisalmi 61 009 as ja Kajaani 58 795 as. Kainuun reitillä olisi siis asukkaita huomattavasti enemmän.

Lähde:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaupunki
 
On toinenkin idea...

Viikonloppu-sesonkiyöjunaparin 67 ja 64 voisi mielestäni helposti laittaa kulkemaan Savon rataa pitkin. Pohjanmaan rata ei kärsisi mitään ja samantien voidaan saadaan k. o. junaan enemmän matkustajia. Jopa ajoaika säilyisi ennallaan jos juna pysähtyisi vain Pasilassa, Tikkurilassa, Riihimäellä, Lahdessa, Kouvolassa, Mikkelissä, Pieksämäellä, Suonenjoella, Kuopiossa, Siilinjärvellä, Iisalmessa, Kajaanissa, Kontiomäellä, Vaalassa, Utajärvellä, Oulussa, Kemissä, Tervolassa ja Muurolassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
M62 sanoi:
Viikonloppu-sesonkiyöjunaparin 67 ja 64 voisi mielestäni helposti laittaa kulkemaan Savon rataa pitkin.

Hyvin mahdollinen suunnitelma. Kysymys kuuluu, että mitä etua tällä saataisiin? En usko, että kovin monet ovat riemusta kiljuen valmiita hyppäämään yöjunaan sydänyöllä päästäkseen kerran-pari viikossa suuntaan tai toiseen. Vaikuttaa siltä, että yöjunat palvelevat lähinnä pääkaupunkiseudun ja Tampereen yhteyksiä Ouluun ja siitä eteen päin, muilta asemilta matkustajamäärät ovat omien havaintojeni mukaan aika mitättömiä öisin.
 
M62 sanoi:
Viikonloppu-sesonkiyöjunaparin 67 ja 64 voisi mielestäni helposti laittaa kulkemaan Savon rataa pitkin.
Miksi Riihimäen kautta? Eikö sen olisi luontevinta kulkea oikorataa pitkin, koska reitti on muutenkin aika paljon Pohjanmaan rataa pidempi?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
kemkim sanoi:
Hyvin mahdollinen suunnitelma. Kysymys kuuluu, että mitä etua tällä saataisiin?

Viikonloppuisin ja lomien aikana ihmisiä kyllä menee Kainuunkin. P 81 ja 84 lakkautumisen yks syistä ovat vähäiset matkustajamäärät arkisin, viikonlopuisin matkustajia löytyy.
 
R.Silfverberg sanoi:
Miksi Riihimäen kautta? Eikö sen olisi luontevinta kulkea oikorataa pitkin, koska reitti on muutenkin aika paljon Pohjanmaan rataa pidempi?
Noo voihan yksi juna mennä Riihimäenkin kautta. Se oli kyllä aika typerä että KAIKKI junat siirrettiin oikoradalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
M62 sanoi:
Noo voihan yksi juna mennä Riihimäenkin kautta. Se oli kyllä aika typerä että KAIKKI junat siirrettiin oikoradalle.

Aivan. Nimenomaan yksi yöjunapari olisi ollut syytä säilyttää kulkemaan 3.9.2006 alkaen reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Kajaani-Oulu (ja takaisin): yömatkustamisessa ei ole oleellista nopea kyyditys, vaan saapuminen pääteasemalle otolliseen aikaan aamulla. P81 ja P84 ovat ainoat yhteydet, jotka saapuvat kyseisellä reitillä Ouluun ja Helsinkiin aamulla, mikä on tärkeä seikka niin (vuoro)työtä tekeville kuin lomalaisillekin.
 
retale sanoi:
Aivan. Nimenomaan yksi yöjunapari olisi ollut syytä säilyttää kulkemaan 3.9.2006 alkaen reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Kajaani-Oulu (ja takaisin): yömatkustamisessa ei ole oleellista nopea kyyditys, vaan saapuminen pääteasemalle otolliseen aikaan aamulla. P81 ja P84 ovat ainoat yhteydet, jotka saapuvat kyseisellä reitillä Ouluun ja Helsinkiin aamulla, mikä on tärkeä seikka niin (vuoro)työtä tekeville kuin lomalaisillekin.

Suunnilleen aikataulu olisi seuraava:

Helsinki 21:00
Kouvola 22:56-23:10
Pieksämäki 1:10-1:30 (vaunut Joensuuhun tulisi säilyttää - vaihtotöihin riittäisi 20 min hyvin)
Kuopio 2:24-2:28
Kajaani 4:28-4:30
Oulu 6:50-7:00
Rovaniemi 10:00

Ja takaisin

Rovaniemi 18:30
Oulu 21:30-21:40
Kajaani 0:00-0:02
Kuopio 2:02-2:06
Pieksämäki 3:00-3:20
Kouvola 5:20-5:34
Helsinki 7:30
 
M62:sen idea on muuten ihan hyvä ja ehkä voisi toimia, mutta ei olisi järkevää laittaa autovaunuja kulkemaan keski-suomen läpi kautta Rovaniemelle, ja se että matkustaja-määrät varmaan tippuis ja ihmiset änkeis 61:seen ja P69:siin, koska ne menee suoraan Hki-Tre-Oulu-Rovaniemi(-Kemijärvi).. Ja ne jotka on tulevat Kouvola-Muhos osuudelta kyytiin ja menevät Rovaniemen suuntaan niin pääsevät P84:sen matkassa Ouluun, josta vaihtavat junaa..
 
retale sanoi:
Aivan. Nimenomaan yksi yöjunapari olisi ollut syytä säilyttää kulkemaan 3.9.2006 alkaen reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Kajaani-Oulu (ja takaisin): yömatkustamisessa ei ole oleellista nopea kyyditys, vaan saapuminen pääteasemalle otolliseen aikaan aamulla.
Niimpä, ja Vr sanoo, että korvaavat 84:sen yhteyksiä Pendolinolla, mutta se lähtee jo 19.12, eli 3 ja puoli tuntia aikasemmin kun nykyinen P84.. Ja se että esim. Kontiomäeltä ei pääse varmasti niin että on klo 8 aamulla Helsingissä, että mitenkäs Vr sen korvaa, no ei sitten millään.. vaan muistaakseni ensimmäinen sieltä suunnasta tuleva Pendolino on helsingissä n. 10-11..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Edelleen, Suomessa yöjunissa on tärkeintä se, että päästään Etelä-Suomesta nukkuen Lappiin ja päinvastoin. Ei helsinkiläisiä nukkujia hirveästi kiinnostane, meneekö juna Savon vai Pohjanmaan kautta, toki pieni vaikutus preferenssiin saattaa olla, jos on jommasta kummasta maakunnasta sukulaisia... ;) Siispä Savon peruspalveleminen tuskin on erityisen tappiollista VR:lle verrattuna Pohjanmaan palvelemiseen, mikäli junan pääteasema on sama (tod.näk. siis Rovaniemi...)

Toki Keski-Suomenkin läpi voisi laittaa (yö)junia kulkemaan, mutta ennen sitä on Äänekoski-Haapajärvi-osuus uusittava. Tällä hetkellä osuudella on muistaakseni Sn 50. Toisaalta silloin Savo kärsisi yhtälailla. Oulu-Ylivieska-Haapajärvi-Jyväskylä -pika/taajamajuna olisi kyllä sinänsä tervetullut.
 
ultrix sanoi:
Oulu-Ylivieska-Haapajärvi-Jyväskylä -pika/taajamajuna olisi kyllä sinänsä tervetullut.
Sisältää kätevän suunnanvaihdon Ylivieskassa.
 
Tai liikennöidä dieselmoottorijunalla, jolloin suunnanvaihdon haitat on minimioitu.
 
Takaisin
Ylös