Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-19/19

Viestiketju: Ja taas yöjunista

  1. #16
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Ja taas yöjunista

    Vr:n nettisivuilla yöjunien kohdalla on seuraavanlainen lause "Yöjunat tarjoavat mahdollisuuden matkustaa yön yli leväten Suomen päästä päähän.", josta voimme siis päätellä että yöjunissa matkustaminen on tarkoitettu lähinnä niille jotka menevät Hki-Oulu ja siitä ylöspäin oleville paikkakunnille. Eli vr ei varmasti kyllä laita enään Hki-Kuopio-Oulu välille yöjunia, ne oli/on liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikennettä.. Ja kun nykyisin kun Vr on oma osakeyhtiö niin kaikki siis riippuu rahasta, mikäli jokin yhteys ei kannata, se lopetetaan..

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Ja taas yöjunista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aleo1@luukku.com
    Ja kun nykyisin kun Vr on oma osakeyhtiö niin kaikki siis riippuu rahasta, mikäli jokin yhteys ei kannata, se lopetetaan..
    Tätä mantraa ei pitäisi toistaa. VR Oy on osakeyhtiö, kyllä, mutta sen omistaa 100 %:sti Suomen valtio eli me. VR Oy tekee sitä ja vain sitä, mitä omistaja antaa sen tehdä.

    Olennainen omistajan virhe on, ettei se hoida liikennepolitiikkaa, vaan antaa VR Oy:n tehdä liikennepolitiikkaa miten lystää ja millä perustein sattuu kiinnostamaan. Esimerkiksi yöjuna-asian kanssa on niin, että VR Oy:ssä ja sen edeltäjissä on vuosia sitten päätetty, ettei yöjunaliikenne kiinnosta ja se halutaan lopettaa. Siis VR Oy haluaa lopettaa sen. Se on mitä suurimmassa määrin liikennepoliittinen päätös (Pääseekö usean sadan kilometrin päähän vain lentäen vai myös junalla.), jonka tekeminen ei kuulu liikenneoperaattorille vaan valtionhallinnolle, tässä tapauksessa liikenteestä vastuussa olevalle ministeriölle.

    Koko joukkoliikenne ylipäätään on asia, jossa operaattorin ja kansantalouden kannattavuus ovat täysin eri asiat. On erittäin mahdollista, että yöjunapalvelu Helsingistä Kuopioon on kansantaloudellisesti tai yhtieiskuntataloudellisesti kannattavaa, vaikka operaattorin mielestä se ei sitä ole.

    Mikään laki, edes VR Oy:n monopolin takaava Rautatielaki, ei estä hoitamasta liikennepolitiikkaa ministeriössä ja operaattoria (VR Oy) hoitamaan liikenteen niin kuin ministeriö haluaa.

    Jos nykyistä LVM-VR Oy -käytäntöä noudatettaisiin esim. pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä, täällä ei varmaan kulkisi paikallisjunia eikä paljon bussejakaan. Kumpikaan ei ole kannattavaa, koska lipputulot eivät kata kuluja. Mutta täällä on tehty juuri niin oikein kuin pitääkin tehdä. Liikennepolitiikan määrittelevät viranomaiset (Helsingin kaupunki ja YTV), operaattorit ajavat siten kuin niiltä tilataan.

    LVM siis ottakoon lusikan kauniiseen käteensä ja hoitakoon tehtävänsä sen sijaan että piiloutuu VR:n osakeyhtiömuodon taakse.

    Antero

  3. #18

    Liittynyt
    30.11.2005
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Ja taas yöjunista

    Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen ehdottaa, että Kemijärven alueen kunnat jne. maksavat agregaattivaunun hankinnan, jotta liikenne Kemijärvelle jatkuisi syksynkin jälkeen. Mielenkiintoinen ajatus! Hyvähän se on että liikenne edes sillä tavoin jatkuisi.

    Mutta en edelleenkään ymmärrä miksei Dr16-veturia voi käyttää kyseisessä liikenteessä, joka pystyisi tarvittavan sähkövirran syöttämään ilman minkäänlaisia lisäkustannuksia. Rovaniemi - Kemijärvi -radan nopeustasolla yksikin Dr16-veturi pystyy hyvin nykyaikaisen yöjunan Kemijärvelle asti myös vetämään.

    VR väittää, että se olisi kallista ja hankalaa. Kuinkas pitkään 2x3 milj. eurolla (agregaattivaunun hankinta) tai sähköistykseen tarvittavalla 17 milj. eurolla voitaisiin liikennettä hoitaa Dr16-vetureilla?

    Jos kunnat tai maakunnat jne. alkavat rahoittamaan VR:n vaunuhankintoja niin muutaman vuoden päästä Kolarin alueen kunnat ovat samassa tilanteessa.
    Kolarin liikenteen hoitaa tällä hetkellä ja ilmeisesti myös tulevaisuudessa Dr16-veturit. Minkähän takia se ei ole kallista ja hankalaa? ...vielä!
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.06.2006 kello 15:35. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä

  4. #19
    M62
    M62 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.05.2006
    Viestejä
    31

    oletus Vs: Ja taas yöjunista

    Niinpä Oulun ja Jyväskylän välillä voisi olla suora vaihdoton junayhteys! Mutta nykyoloissa kai kätevämpi olisi kulkea Pieksämäen-Kuopion kautta.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Andersson sohlaa taas
    kirjoittanut KjaO-K foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 05.04.2017, 22:25
  2. HSL: Junaliikenne käynnistyi taas
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.07.2010, 15:40
  3. HKL: Kaupunkipyörät tulevat taas
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 15:00
  4. Yöjunista
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 10.03.2007, 09:05
  5. AKT taas vauhdissa, lakko 19.2. klo 18
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 19.03.2006, 02:12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •