VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

Vs: Turku–Helsinki "Ekspress"

Kun oletettavasti junat on ajettu "maksimivauhtia" ilman muuta liikennettä, ja toinen junista on mennyt suunniteltua vauhtia ja toinen muutaman minuutin myöhässä, en sanoisi tuon perusteella, että olisi onnistuttu. Jokaisessa terveellisesti laaditussa aikataulussa on ainakin hieman pelivaraa.

Tokihan se olisi hienoa, että 1:30 ajoaikaan pystyttäisiin luotettavasti. Tuon perusteella en kyllä vielä uskalla luottaa onnistumiseen.
Jos tavoitteena oli 1:34, ja 75 % vuoroista päästään 5 minuuttia nopeampaan ajoaikaan, niin onhan se jo ihan hyvä saavutus? Riskipeliähän koko express-vuoro on.
 
VR:n junablogin mukaan Rantaradan uudet lähtöajat Helsingistä ovat 27.3. alkaen minuutilla -37 (saapuvat -23), jolloin lähdöt Pasilasta olisivat - 43. Junat Kouvolasta saapuvat nykyisin minuutilla -41, joten vaihto on käytännössä mahdoton. Oltaisiinko itäsuunnan junien aikatauluja aikaistamassa Helsinkiin päin ja tietysti lähtöjä myöhentämässä? Tämän vaihtoyhteyden säilyminen lienee oleellinen osa palvelua.
Juha
 
VR:n junablogin mukaan Rantaradan uudet lähtöajat Helsingistä ovat 27.3. alkaen minuutilla -37 (saapuvat -23), jolloin lähdöt Pasilasta olisivat - 43. Junat Kouvolasta saapuvat nykyisin minuutilla -41, joten vaihto on käytännössä mahdoton. Oltaisiinko itäsuunnan junien aikatauluja aikaistamassa Helsinkiin päin ja tietysti lähtöjä myöhentämässä? Tämän vaihtoyhteyden säilyminen lienee oleellinen osa palvelua.
Juha

Ei VR:ää kiiinosta palvella idästä Turkuun matkustavia kun ei heitä kiinnosta palvella espoolaisia eikä kirkkonummelaisiakaan.

t. Rainer
 
VR:n junablogin mukaan Rantaradan uudet lähtöajat Helsingistä ovat 27.3. alkaen minuutilla -37 (saapuvat -23), jolloin lähdöt Pasilasta olisivat - 43. Junat Kouvolasta saapuvat nykyisin minuutilla -41, joten vaihto on käytännössä mahdoton. Oltaisiinko itäsuunnan junien aikatauluja aikaistamassa Helsinkiin päin ja tietysti lähtöjä myöhentämässä? Tämän vaihtoyhteyden säilyminen lienee oleellinen osa palvelua.
Juha

Näyttää siltä että toiseen suuntaan vaihtoyhteys ei ainakaan toimi (Turun suunnasta pohjoiseen), sillä Pasilassa minuutilla -18 saapuminen on kymmenen minuuttia liian myöhään.
Hyvää uusissa aikatauluista on että säästää kuudesta rungosta kaksi (kääntöajaksi Helsingissä 1h 5min > 15 min, myöskään Turussa ei ehdi kääntää vaan odottaa tunnin), mutta muuttaisin vielä lähtöminuutteja jotta vaihtoyhteys pohjoiseen saataisiin.
 
Turusta lähtee ja saapuu tasalta Helsingin- ja Tampereen-junat, ja Helsingistä lähtee ja saapuu tasalta Turun-, Tampereen-, Kouvolan- ja Pietarin-junat. Suomen junaliikenteessä on tehty edes jotakin oikein, mutta nyt sitten sekin pilataan.
 
Tässä taitavat olla vastakkain liikennöinnin tehokkuus, luotettavuus ja vaihtoyhteydet. Turun uusi aikataulu on sen verran tiukka, että siinä ei ole odottelun varaa. Lisäksi pääradan liikenneslotit ovat tosi tiukassa ja lähiliikenteen vaihtoyhteydet ovat luonnollisesti aikataulusuunnittelussa paljon korkeammalla prioriteetilla kuin kaukoliikenteen, kun käyttäjiä on monikymmenkertainen määrä.

Olisihan sitä hauska jos voisi saada kaiken, mutta aina välillä pitää tehdä valintoja. Nyt sitten Helsingin ja Turun väliseen liikenteeseen pyritään saamaan paljon lisää matkustajia, ikävä kyllä se nyt taitaa tarkoittaa joissain vaihdoissa pidempää odotusaikaa, joista jokunen matkustaja kärsii.
 
Olisihan sitä hauska jos voisi saada kaiken, mutta aina välillä pitää tehdä valintoja. Nyt sitten Helsingin ja Turun väliseen liikenteeseen pyritään saamaan paljon lisää matkustajia, ikävä kyllä se nyt taitaa tarkoittaa joissain vaihdoissa pidempää odotusaikaa, joista jokunen matkustaja kärsii.

Käytännössähän Turun junien pysähtymisen lopettaminen sekä Kirkkonummella että Espoossa tarkoittaa, että valtaosa Espoon ja Turun välisestä junaliikenteen kysynnästä lakkaa. Missä määrin se siirtyy linja-autoihin ja missä määrin henkilöautoihin, jää nähtäväksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:45 ----------

Ensin valitetaan, että VR ei vastaa kilpailuun, ja sitten kun se vastaa niin valitetaan edelleen.

Silläkö ei sitten ole merkitystä, millä tavalla siihen vastataan, kunhan vastataan?
 
Ensin valitetaan, että VR ei vastaa kilpailuun, ja sitten kun se vastaa niin valitetaan edelleen.

Halpabussit muuutaman euron lippujen hinnoilla on sama kuin roskasakin kuljettamista. VR.n ei tarvitse vastata siihen. Niiden jotka kulkevat säännnöllisesti esim Espoon/Kirkkonummen ja Raaseporin/Hangon välillä ei ole muuta vaihtoehtoa enää kuin henkilöauto. Ei halpabussit niitä reittejä aja. Jokunen Pohjolan liikenteen bussi ajaa Lohjan kautta ja jokunen Vikströmin Inkoon kautta muttta matka aika on 2 kertaa se mikä junalla on. . Vaikka VR joutuisi myymään kaikki matkansa kolmella eurolla niin ei se tee junien ajamista kannattavampaa kuin jos järjestäisi aikataulun niin että palvelisi mahdollisimman suurta joukkoa joka on valmis maksamaan pari kymppiä.

t. Rainer
 
^R. unohti että ei ole logattuna Twitteriin vaan vahingossa lipsahti tänne.

Tästä on pitkään puhuttu että se Vanhasen puutarhakaupunki unelman halpatontti tulee aika kalliiksi kun on siellä Hesaaas käytävä töissä. Voi olla että osalle tontinostajia on maalailtu turhan aurinkoisia kuvia missä ja miten raiteet kulkee, ikävää on varmaan kun ei sitten unelmat toteudu NYC-tyyliin.
 
Halpabussit muuutaman euron lippujen hinnoilla on sama kuin roskasakin kuljettamista. VR.n ei tarvitse vastata siihen.

Kuluneella viikolla olin neljä kertaa Onnibussin kyydissä Tampereen ja Helsingin välillä. Ei näyttänyt roskasakilta minusta, enkä itseänikään pidä ihmisroskana. Nimenomaan huomion kiinnitti että mukana oli myös kravattiin sonnustautuneita miehiä (itse pukeuduin vasta työelämään tultuani kauluspaitaan ja kravattiin varsinkin Espoossa käydessä, mutta nyt yli nelikymppisenä yhä useammin mukavaan huppariin ja farkkuihin kun minulle maksetaan työn tuloksista eikä niinkään imagosta ja olemuksesta ;) ) sekä laptoppia matkalla takoneita naisia. Siis samaa joukkoa kuin muistan nähneeni junamatkoilla.

Kyllä VR:n nyt jonkin verran kannattaisi huolestua, ja olen varma että ovatkin huolissaan. Fakta nyt vain on, että jos pääsen kulkemaan viitosella Tre-Hki niin en kyllä aio siitä maksaa 40 € VR:lle vain vakuuttaakseni olevani "parempaa väkeä", jolle eivät halpaliput kelpaa. Varsinkaan nyt kun maksan matkani itse. Onnibus on ollut miellyttävä vaihtoehto: torkkuminen hämärässä on helpompaa kuin junan kirkkaissa valoissa, ja netti toimii LTE-nopeudella koko matkan, joten voin vaikka katsella Youtubea koko matkan ongelmitta. What's not to like? :D (No joo, on se vähän hitaampi, mutta aika kuluu mukavasti, ja rahaa säästyy. Ja vielä keskustaan pääsy on rajallista Treen päässä, mutta se muuttuu 2019 mennessä viimeistään.)
 
Kyllä VR:n nyt jonkin verran kannattaisi huolestua, ja olen varma että ovatkin huolissaan. Fakta nyt vain on, että jos pääsen kulkemaan viitosella Tre-Hki niin en kyllä aio siitä maksaa 40 € VR:lle vain vakuuttaakseni olevani "parempaa väkeä", jolle eivät halpaliput kelpaa.

Viimeksi kun matkustin junalla Helsingistä Tampereella, maksoin 10€. "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa"
 
Viimeksi kun matkustin junalla Helsingistä Tampereella, maksoin 10€. "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa"

Rajoitetut kampanjat on asia erikseen. Huomenna Helsinki - Tampere taajamajunalla maksaa 26,20 e, nopeammilla junilla hinta on yli 30 e (vaihtelee junittain). OnniBusilla Helsinki - Tampere -liput ovat huomiseksi lähdöstä riippuen 7,50 e tai 9 e, paitsi illan viimeisillä lähdöillä 5 e.
 
Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?
Lue koko viestini.

Ehkä mun pitäisi koeajaa halpabussi esim joku perjantai-ilta että saan ennakkoluuloni vahvistetuksi. Huom en kirjoittanut yhtiön nimeä että jos joku ottaa nokkiinsa niin ottakoot sitten.

Jos lopputulos on kuitenkin se että VR vastaa halpabussien kilpailuun karsimalla junien pysähdyksiä, niin olisi ollut parempi jos LVM ei olisi vapauttanut bussiliikennettä ollenkaan kilpailulta.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:30 ----------

Kuluneella viikolla olin neljä kertaa Onnibussin kyydissä Tampereen ja Helsingin välillä.
Mitä jos asuisitkin Toijalassa ja VR ilmoittaa että junat eivät tästedes pysähdy siellä koska vain sillä tavalla voi pärjätä kilpailussa halpabussien kanssa, koska pysähdys lisää kustannuksia eikä Toijalassa "juuri kukaan nouse kyytiin", eivätkä halpabussitkaan pysähdy siellä senpuolen. Mitä tekisit?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös