Sivu 1 / 21 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/311

Viestiketju: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

  1. #1
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2757

    oletus VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    VR ilmoitti tänään lippujen hintojen muutoksista, jopa 570 työntekijän irtisanomisesta, vuorojen karsimisesta ja kaukoliikenteen junien Espoon pysähdyspaikan muuttamisesta: http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uut...n-280820151058. Tavoitteena on 50 miljoonan euron säästöt.

  2. #2

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Huh huh, rajulta kuulostaa näin ensireaktiona kun ihan suosituimmiltakin reiteiltä karsitaan useita vuoroja. Sehän myös aika lailla laskee "kilpailukykyä" muihin liikennevälineisiin verrattuna, jos yhteyksiä ei ole. Aikooko VR ajaa alas toimintansa? Tämä on nyt tietysti raju kärjistys, mutta usein tällaista kierrettä alaspäin on vaikea kääntää enää toiseen suuntaan, ja tällainen huoli tulee kun listaa katsoo (laskematta nyt vielä, kuinka monta prosenttia esim. Helsinki-Turku-vuoroista häviää).

    Ja aika monta työpaikkaa menee myös, taas kerran. Surullista.
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  3. #3

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    827

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Klassista reagointia tilanteessa, jossa olisi pitänyt ennakoida. Ilmeisesti sitten siitä ei pystynyt päättelemään mitään, että "puolet juna-vuoroista ajetaan tällä hetkellä niin, että matkustajia on alle 20 prosenttia junan paikkamäärästä". Vaadittiin halpabussit, matkustamisen kasvu, hintojen lasku ja markkinaosuuden menetys.

    Ei sinänsä, että mulla olis VRn koheltamisen kanssa mitn ongelmaa. Matkustajaliikenteen kilpailun vapautumisen hyödyt tulevat kuluttajille nopeammin, kun markkinajohtaja mogaa totaalisesti, eikä osaa käyttää etulyöntiasemaansa hyväkseen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.08.2015 kello 20:30. Syy: Kielenkäyttö

  4. #4

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    589

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TuomasLehto Näytä viesti
    Huh huh, rajulta kuulostaa näin ensireaktiona kun ihan suosituimmiltakin reiteiltä karsitaan useita vuoroja. Sehän myös aika lailla laskee "kilpailukykyä" muihin liikennevälineisiin verrattuna, jos yhteyksiä ei ole. Aikooko VR ajaa alas toimintansa? Tämä on nyt tietysti raju kärjistys, mutta usein tällaista kierrettä alaspäin on vaikea kääntää enää toiseen suuntaan, ja tällainen huoli tulee kun listaa katsoo (laskematta nyt vielä, kuinka monta prosenttia esim. Helsinki-Turku-vuoroista häviää).

    Ja aika monta työpaikkaa menee myös, taas kerran. Surullista.
    Hki-Tku-välillä on ollut hyvä palvelu kun lauantaita lukuunottamatta on kulkenut juna tunnin välein samoilla minuuteilla. Asia huononee selvästi kun pitää selvittää, että kulkeeko seuraavalla tunnilla juna vai ei ja minä viikonpäivänä.

  5. #5

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    361

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TuomasLehto Näytä viesti
    Ja aika monta työpaikkaa menee myös, taas kerran. Surullista.
    Työpaikkojen väheneminen kai on itsestään selvyys jos kerran tehtävät työtkin vähenee. Ikävää toki, etenkin niiden kannalta joihin mahdolliset irtisanomiset kohdistuu.

    Paras uudistus matkustajalle (lipunhintojen laskun lisäksi) taitaa olla Espoon pysähdysten siirto Leppävaaraan.

  6. #6

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5491

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Hki-Tku-välillä on ollut hyvä palvelu kun lauantaita lukuunottamatta on kulkenut juna tunnin välein samoilla minuuteilla. Asia huononee selvästi kun pitää selvittää, että kulkeeko seuraavalla tunnilla juna vai ei ja minä viikonpäivänä.
    Helsingin-Turun junien kysynnän väheneminen johtuuu halpabussien lisäksi Nokian/Microsoftin Salon yksiköiden alasajosta.
    Ongelmallista on että nykyisentyyppisellä kalustolla, raskas sähköveturi + 2-kerrosvaunut, ei kannattavuus voi olla hirveän hyvä. Joku 2-4 vaunuinen moottorijunayksikkö olisi taloudellisempi, mutta mistä sellaisen revit? Se että Espoon pysähdys siirretään Leppävaaran oli odotettua, vaikka valitettavaa (nimim Oma lehmä ojassa). Toivottavasti Y-junat alkaisivat sensijaan pysähtyä Espoossa mutta epäilen että eivät ala.

    t. Rainer

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6620

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Turun liikenne poikkeaa kaikesta muusta kaukoliikenteestä siinä, että se on kovin lyhytmatkaista, päästä päähän pari tuntia, ja kaikki junat ajavat sitä yhtä ja samaa reittiä, mikään ei jatka kummassakaan päässä pidemmälle taikka jää matkan varrelle.

    Varmaan tuolle välille sopisi Flirt kaiken parhaiten, kunhan sisustus muutetaan kaukojunamaiseksi. Flirt myös todennäköisesti sallisi kiihtyvyysominaisuuksillaan pysähdykset sekä Leppävaarassa että Espoossa ilman aikataulunmuutoksia ja suurimmalla osalla lähdöistä yksi Flirt taitaisi riittää vallan hyvin, ruuhkalähdöillä sitten useampi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #8

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    142

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Joo ei voi kun sinänsä ihmetellä, miten asiat yhtäkkiä näin huonosti, onko johto vaihtunut vai rahoittaja sanonut hanat kiinni...

    Oliko Espoon pysähdys bussilinkin Lentoasemalle takia alunperin syntynyt, ei siellä oikein muuta syytä ole ihmisen pysähtyä....

  9. #9

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    827

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Turun liikenne poikkeaa kaikesta muusta kaukoliikenteestä siinä, että se on kovin lyhytmatkaista, päästä päähän pari tuntia, ja kaikki junat ajavat sitä yhtä ja samaa reittiä, mikään ei jatka kummassakaan päässä pidemmälle taikka jää matkan varrelle.
    Kehitysmahdollisuuksiakaan ei ole, koska aluepolitiikka ja rantalinjaus. Jos Turkuun olisi viime kierroksella rakennettu suora rata Lohjan kautta, oli ihan realistista pohtia jatkoa Turusta pohjoiseen, ehkä jopa Poriin saakka. Nyt on käymässä niin, että Varsinais-Suomi jää busseille. Motari on nopeudeltaan kilpailukykyinen, koska rata kiertää liikaa.

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5491

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut samulih Näytä viesti
    Oliko Espoon pysähdys bussilinkin Lentoasemalle takia alunperin syntynyt, ei siellä oikein muuta syytä ole ihmisen pysähtyä....
    Kaukojunat alkoivat pysähtyä Espoossa suurin piirtein v 1985 kun asemarakennus valmistui. Bussiyhteys lentokentälle tuli vasta joskus 1990-luvulla, luultavasti siinä vaiheessa kun koko rantarata oli sähköistetty ja pendolino-liikenne alkoi, eli 1995. Leppävaara oli vielä siihen aikaan pienempi lähiö kuin Espoon keskus.

    t. Rainer

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3356

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Sähkömoottorijunapohjainen ratkaisu Rantaradan kaukoliikenteeseen ei ole mielestäni lainkaan älytön ajatus. Tosiaan yhtenä vaihtoehtona voisi olla FLIRT-tyypin junayksikkö - tai eripituisia variaatioita FLIRTistä. FLIRT ei automaattisesti ole sellainen kaupunkijuna kuin HSL-alueella liikennöivät Sm5:t. FLIRTiä todellakin tehdään kaukoliikenteenkin tarpeisiin ja pituusvarioita on vaikka kuinka paljon.

    Virossa FLIRT-junia on peräti viittä eri versiota: Ajolankavirroitteisia yksiköitä kahdella eri pituudella ja dieselsähköisiä yksiköitä kolmella eri pituudella. Kyllä tuolta pohjalta junia päästään kokoamaan. Dieseleillä ajetaan pidempiä reittejä (=kaukoliikennettä).

  12. #12
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Esim Turku-Toijala välillä tuo vuorotarjonnan kuohinta tarkottaa että linjurit vie loputkin matkustajat ja lopulta myös ne muutama tynkävuoro joihin ei riitä matkustajia koska ihmiset ovat jo tottuneet kulkemaan muuten ja kun toimivaa paluuyhteyttä ei ole lopetetaan ja näin ollen koko henkilöliikenne. Tuntuu myös että KOKO Parikkala-Huutokoski menee rullalle.

  13. #13

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    142

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kaukojunat alkoivat pysähtyä Espoossa suurin piirtein v 1985 kun asemarakennus valmistui. Bussiyhteys lentokentälle tuli vasta joskus 1990-luvulla, luultavasti siinä vaiheessa kun koko rantarata oli sähköistetty ja pendolino-liikenne alkoi, eli 1995. Leppävaara oli vielä siihen aikaan pienempi lähiö kuin Espoon keskus.

    t. Rainer
    Kiitos tiedosta, minun mökkibusseilut Keskuksesta alkoivat vasta juuri tuon -95 jälkeen joten siitä lähtien olen seuraillut lentomatkustajia....

  14. #14

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1265

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Sähkömoottorijunapohjainen ratkaisu Rantaradan kaukoliikenteeseen ei ole mielestäni lainkaan älytön ajatus. Tosiaan yhtenä vaihtoehtona voisi olla FLIRT-tyypin junayksikkö - tai eripituisia variaatioita FLIRTistä. FLIRT ei automaattisesti ole sellainen kaupunkijuna kuin HSL-alueella liikennöivät Sm5:t. FLIRTiä todellakin tehdään kaukoliikenteenkin tarpeisiin ja pituusvarioita on vaikka kuinka paljon.
    En usko, että käytetty kalusto on nyt ongelma taikka sähkömoottorijunat ratkaisu, sillä ohjausvaunujen tulon jälkeen molempiin suuntiin ajettavien kaksikerrosrunkojen pitäisi olla oikeinkin käyttökelpoista kalustoa, jonka pitäisi mahdollistaa hyvinkin taloudellinen käyttö, eli nopeat käännöt ja koko ajan kaupallisessa ajossa.

    Ongelmana on mieluumminkin se, että vr:n liikennöintikonsepti toimii poikkeuksellisen huonosti Turun suunnassa. Monopolin yksi periaatteellinen ongelma on se, että normaalissa kilpailutilanteessa kaikki ekologiset lokerot tulevat käytetyiksi, mutta monopoli keskittyy herkästi vain muutamiin lokeroihin, kannattavimpiin ja niihin, jotka monopoli kokee hallitsevansa. Vr on jättänyt tyhjäksi massaliikenteen lokeron, eli halvalla ja paljon keskittyen mieluummin matkustajiin, jotka ovat valmiita maksamaan hyvästä palvelusta, ennen kaikkea nopeudesta. Tavallaan vr on lähtenyt kilpailemaan markkinoista lentoliikenteen kanssa ja kyllähän tuo toimii vaikkapa Helsingin ja Tampereen välillä. Turun suunnassa vain ikävä kyllä tehdään mutka Karjaan kautta, joten juna ei ole sen nopeampi kuin linja-auto. Ja silloin matkustajat eivät ole valmiita maksamaan kovin paljoa linja-automatkaa enemmän, varsinkin kun kahden tunnin matka-aika ei ole niin pitkä, että muut mukavuustekijät kävisivät merkitseviksi. Esimerkiksi Jyväskylän ja Helsingin välillä rautateiden on varmasti ainakin jonkin verran helpompi säilyttää asemiaan.

    Eli vr:n pitäisi mennä mukavuusalueensa ulkopuolelle ja yrittää konseptia, jossa tuotto haetaan suurilla matkustajamäärillä eikä korkealla hinnalla. Halvat hinnat jo tietysti itsessään auttavat saamaan lisää asiakkaita, mutta myös liikennöintikonseptia sopisi kehittää siihen suuntaan, että yhteys olisi hyödyllinen mahdollisimman monelle. Ja tämä tarkoittaa pysähdysten harkittua lisäämistä ja aikataulujen miettimistä niin, että juna mahdollisimman hyvin palvelisi myös työmatkalaisia. Kannattaisi myös harkita mukaanmenoa seudullisiin lippujärjestelmiin: niistäkin tulisi mukavaa lisätuloa varsinkin jos lähtee siitä, että uusia vuoroja ei perusteta vain seudullista liikennettä varten. Kaksikerroskalusto mahdollistaa myös niin halutessa differentoinnin myös saman junan sisällä. Esimerkiksi paikkalippujen myynti voitaisiin rajata vain ensimmäiseen luokkaan taikka yksinkertaisesti vain yläkertaan, jossa hinnat vastaisivat nykyisiä toisen luokan hintoja. Moni saattaisi olla valmis maksamaan enemmän väljemmästä ja rauhallisemmasta matkustusympäristöstä. Kahvi, lehdet ja muu hyvänmielen palvelut tuskin ovat kallis kustannus. Palettia täydentäisi muutama päivittäinen pendoliinovuoro niille, jotka haluavat päästä perille vähän nopeammin ja joita ei häiritse muutaman kymmenen euron lisähinta lipussa. Pendoliinot pitäisi koittaa kytkeä mahdollisimman hyvin yhteen lentokenttäyhteyksien kanssa.

    Yleensäkin vr:n katvealue on hintatietoiset asiakkaat, vaikka lähtökohtaisesti juna massakuljetusvälineenä pitäisi olla lähes täydellinen väline edullisten matkojen tuottamiseen. Laatutietoiset asiakkaat vr kyllä kerää kyytiin ihan kohtuullisesti.
    Ville

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3356

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Eli vr:n pitäisi mennä mukavuusalueensa ulkopuolelle ja yrittää konseptia, jossa tuotto haetaan suurilla matkustajamäärillä eikä korkealla hinnalla. Halvat hinnat jo tietysti itsessään auttavat saamaan lisää asiakkaita, mutta myös liikennöintikonseptia sopisi kehittää siihen suuntaan, että yhteys olisi hyödyllinen mahdollisimman monelle. Ja tämä tarkoittaa pysähdysten harkittua lisäämistä ja aikataulujen miettimistä niin, että juna mahdollisimman hyvin palvelisi myös työmatkalaisia.
    Ilman muuta näin ja ymmärsinkin niin, että 339-DF juuri tätä filosofiaa tukien pohti moottorijuniin siirtymistä kyseisellä reitillä, kun nyt ajetaan kovin raskaalla kalustolla. Annoin ajattelutavalle tukeni ja tuen sitä edelleen.

Sivu 1 / 21 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suuria metroasemia maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.10.2014, 15:17
  2. Aikataulumuutoksia kaukoliikenteessä 12.12.10 alkaen
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 18.12.2010, 22:19
  3. Erikoispalveluja ja -hintoja kaukoliikenteessä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 20.07.2009, 03:55
  4. Muutokset kaukoliikenteessä 1.6.2009 alkaen
    kirjoittanut Epa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.05.2009, 17:26
  5. Muutokset kaukoliikenteessä 1.1.2009 alkaen
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 28.01.2009, 00:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •