Sivu 13 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 391011121314151617 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 181-195/311

Viestiketju: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

  1. #181
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6563

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Turun suunnan täytyy olla VR:lle aikamoinen painajainen. Matka on suhteellisen lyhyt, joten junan kumipyöriä korkeammasta huippunopeudesta on vain vähän hyötyä. Lisäksi rautatie on kiemurteleva, epäsuora ja pääosin yksiraiteinen. Kaksiraiteisella osuudella kaukojunat kulkevat samoilla radoilla lähijunien kanssa. Kilpailijana on toisaalta suora ja nopea moottoritie, joka on pahimmillaankin vähemmän ruuhkainen kuin pääradan kanssa kilpailevat motarit. Sen kilpailijan kanssa on mahdoton pärjätä, kun ei ole mitään valtteja.

    Vuosikaudet Turkuun on ajettu tyhjähköillä junilla, jotka pysähtyvät suhteellisen tiuhaan, vaikka ne on brändätty samaan nippuun harvemmin pysähtyvien pääradan junien kanssa. Nopeutta saadaan lisää vähentämällä pysähdyksiä, mutta on vaikea uskoa, että niitä vähiä matkustajia tulisi lisää, jos juna kulkeekin jatkossa pysähtymättä ohitse. On kyllä vähän hassua, että "Intercity" pysähtyy jossain Kirkkonummella. Toisaalta pysähtymättä Turusta Helsinkiin kulkeva juna jättää palvelematta kaikki väliasemien asukkaat eikä siltikään pärjää kilpailussa edullisen bussin kanssa. Junan vahvuus, jos sellaista tuolla reitillä on onkaan, on palvella niitä paikkoja, joihin bussit eivät kulje. Turun bussit eivät aja Karjaan tai Kirkkonummen kautta, koska suora tie ei mene sieltä.

    Espoon pysähdyksen siirto Leppävaaraan harmittaa henkilökohtaisella tasolla, sillä kaukojuna Espoosta Helsinkiin oli mukavampi ja edullisempi kuin täyteen ahdettu HSL-juna. Pk-seutua ajatellen luulen silti, että Leppävaarasta on enemmän iloa VR:lle kuin Epekepestä. Leppävaaran merkitys työpaikka-alueena ja varmaan asuinalueenakin on suurempi. Samalla tuo tietysti tarkoittaa sitä, että Keski-Espoosta ei enää kuljeta junalla Turun suuntaan, vaan matka taittuu jatkossa autolla tai bussilla.

    Mitä sitten Turun junille oikein pitäisi tehdä? Olen vähän sitä mieltä, että lähi- ja kaukoliikenne olisi syytä yhdistää jonkinlaiseksi interregioliikenteeksi. Ajettaisiin puhtaita kaupunkijunia Leppävaaraan ja Kauklahteen ja sitten Helsingistä Turkuun interregioliikennettä, jota ei yritetä brändätä pendolinoksi tai maitolaiturilla pysähtyväksi intercityksi. Mennään kerran tunnissa Helsinki–Pasila–Leppävaara–Espoo–Kirkkonummi–Siunt io–Inkoo–Karjaa–Salo–Kupittaa–Turku, käytetään Sm5:a paremmin sisustettuja sähkömoottorijunia joiden kiihdytys- ja jarrutusominaisuudet sallivat aika monta pysähdystä ilman että matka-aika pitenee kohtuuttomasti. Ei yritetä kilpailla bussin tai auton kanssa, kun se kilpailu on tällä reitillä joka tapauksessa tuhoon tuomittua. Kerätään matkustajat ehkä pääosin muilta yhteysväleiltä kuin Helsinki–Turku. Jos kysyntä on kovin itäpainotteista, niin ajetaan sitten tunneittain myös Knummelle tai Siuntioon päättyvää vuoroa (joka voidaan ensi hallituskaudella jatkaa Hankoon, kun rkp on taas hallituksessa), jolloin saadaan puolen tunnin vuoroväli vilkkaimmalle osuudelle.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #182
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5869

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Halpabussit muuutaman euron lippujen hinnoilla on sama kuin roskasakin kuljettamista.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Espoon keskuksen ja Kirkkonummen asemien vaikutusalueella asuu enemmän ihmisiä kuin monessa keskikokoisessa kaupungissa jossa IC-junat nyt pysähtyvät. Espoo ehti olla Helsingin ja Turun välisten kaukojunien pysähdysema yhtäjaksoisesti 30 vuotta, kauemmin kuin mitä kaukojunat ovat ylipäänsä pysähtyneet Pasilassa! Kirkkonummi vielä kauemmin. Ohi ajaminen yhdistettynä sen kanssa että Y-junien liikennönti Karjaalle asti lopetetaan, vaikeuttaa läntisen Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun välistä työmatkaliikennettä, opiskelijoiden ja varusmiesten liikkumista, eläkeläisten ja liikuntarajoitteisten kanssa. Halpabussi ei ole vaihtoehto koska ei kulje samaa reittiä kuin juna. Liityntäbussi junalle kantatietä 51 pitkin Karjaalle ei houkuttele, tie on Suomen ruuhkaisin ja vaarallisin 2-kaistatie.
    Rainer on itse aika ajoin kertonut, kuinka täällä ei sorruta keskustelussa samanlaisiin rimanalituksiin argumentoinnissa kuin joillakin muilla foorumeilla. Nämä olivat nyt kunnon esimerkkejä niistä rimanalituksista. Selvästikin junien pysähtymisasemien muutos on kipeä paikka Rainerille, kun tulee noin sydänverellä kirjoitettua tekstiä.

    Junaliikenne on oikeastaan ensimmäistä kertaa historiansa aikana joutunut Suomessa tilanteeseen, jossa se joutuu kilpailemaan pikavuorobusseja vastaan. Pikavuoroliikenteen yksinoikeuksien aikana bussit eivät lähteneet tosissaan haastamaan junaa, vaan bussilippujen hinnat olivat pääsääntöisesti varsin lähellä junalippujen hintoja. Junat saivat viedä keskustasta keskustaan menevät ja bussit houkuttelivat välipysäkeiltä sekä Helsinki-Vantaalta matkustavia. Lisäksi niillä yhteysväleillä, missä junayhteys oli pitkä, bussiliikenne menestyi (kuten Helsinki - Turku varsinkin ennen rantaradan sähköistämistä). Nyt kun junaliikenne joutuu vastaamaan kilpailuun busseja vastaan, on sielläkin panostettava enemmän tärkeimpään asiakasryhmään eli suurten kaupunkien välillä matkustaviin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jos lyhyemmätkin pätkät huomioidaan Suomen selvästi vilkkain kaksikaistainen yleinen tie on kuitenkin nykyään Klaukkalantie, joka erkautuu Hämeenlinnan moottoritieltä. Sen liikennemäärä oli vuonna 2014 16296 autoa vuorokaudessa.
    Kiitos linkistä karttaan! Lyhyistä pätkistä Klaukkalantien ohi menee ainakin valtatie 9 Tampereelta Jyväskylän suuntaan (20676 autoa vuorokaudessa) ja Jyväskylän lähellä Vaajakosken ja Kanavuoren välillä valtateiden 4, 9, 13 ja 23 yhteinen osuus (19277 autoa).

  3. #183
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3494

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Espoon pysähdyksen siirto Leppävaaraan harmittaa henkilökohtaisella tasolla, sillä kaukojuna Espoosta Helsinkiin oli mukavampi ja edullisempi kuin täyteen ahdettu HSL-juna. Pk-seutua ajatellen luulen silti, että Leppävaarasta on enemmän iloa VR:lle kuin Epekepestä. Leppävaaran merkitys työpaikka-alueena ja varmaan asuinalueenakin on suurempi. Samalla tuo tietysti tarkoittaa sitä, että Keski-Espoosta ei enää kuljeta junalla Turun suuntaan, vaan matka taittuu jatkossa autolla tai bussilla.
    Omien kokemusten mukaan Espoon keskuksesta Turun junaan nousseita oli melko vähän. Kun välillä itse odottelin lähijunaa E-keskuksessa niin lähinnä se intercity vain pysähtyi siinä eikä matkustajia juurikaan ovista sisään tai ulos mennyt.
    kyllä mä itse henkilökohtaisesti vaihtaisin nykyisin junan bussiin jos asuisin E-keskuksen vaikutusalueella. Lommilan pikavuoropysäkille on hyvät ja tiheät bussiyhteydet ja Turkuun menee busseja paljon tiheämmin kuin junia. Hinnassakin bussi hakkaa junan mennentullen, eikä juna pärjää bussille edes matka-ajassa.

  4. #184

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    238

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti

    VR:llä on monopoli ja kaukojunien pitäisi palvella tasaisesti kaikkia pääratojen varsien isompia taajamia ja kaupunkeja. Sitten jos muita rautatieoperaattoreita ilmestyy voidaan katsoa tilanne uudestaan.
    Usein asioita perustellaan sillä, että tietylle rataosuudelle ei enää mahdu junia. Olen tätä ihmetellyt, koska luulisi monissa tapauksissa kyseessä olevan ns järjestelykysymys. Tosin tarvittaisiin ehkä lisää kohtaamisraiteita.
    Mutta jos junia ei oikeasti mahdu, ei operaattoreiden määrän lisääminen välttämättä auta asiaa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 16:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:48 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sen kilpailijan kanssa on mahdoton pärjätä, kun ei ole mitään valtteja.
    Jaloittelumahdollisuus ravintolavaunuun on yksi valtti, joka vetää ainakin niitä matkustajia, jotka eivät juurikaan välitä matkalipun hinnasta.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitä sitten Turun junille oikein pitäisi tehdä? Olen vähän sitä mieltä, että lähi- ja kaukoliikenne olisi syytä yhdistää jonkinlaiseksi interregioliikenteeksi. Ajettaisiin puhtaita kaupunkijunia Leppävaaraan ja Kauklahteen ja sitten Helsingistä Turkuun interregioliikennettä, jota ei yritetä brändätä pendolinoksi tai maitolaiturilla pysähtyväksi intercityksi. Mennään kerran tunnissa Helsinki–Pasila–Leppävaara–Espoo–Kirkkonummi–Siunt io–Inkoo–Karjaa–Salo–Kupittaa–Turku, käytetään Sm5:a paremmin sisustettuja sähkömoottorijunia joiden kiihdytys- ja jarrutusominaisuudet sallivat aika monta pysähdystä ilman että matka-aika pitenee kohtuuttomasti. Ei yritetä kilpailla bussin tai auton kanssa, kun se kilpailu on tällä reitillä joka tapauksessa tuhoon tuomittua. Kerätään matkustajat ehkä pääosin muilta yhteysväleiltä kuin Helsinki–Turku. Jos kysyntä on kovin itäpainotteista, niin ajetaan sitten tunneittain myös Knummelle tai Siuntioon päättyvää vuoroa (joka voidaan ensi hallituskaudella jatkaa Hankoon, kun rkp on taas hallituksessa), jolloin saadaan puolen tunnin vuoroväli vilkkaimmalle osuudelle.
    Tämä olisi minunkin mielestäni toimiva ratkaisu, jota voisi ehkä jatkaa jopa mahdollisen Turun oikoradan valmistuttua. Olisi myös kustannustehokasta, koska matkustajat mahtuisivat yhteen Flirt-yksikköön. Ja eikös Flirtin voi hankkia myös pari vaunua pidenpänä?

  5. #185

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5478

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Rainer on itse aika ajoin kertonut, kuinka täällä ei sorruta keskustelussa samanlaisiin rimanalituksiin argumentoinnissa kuin joillakin muilla foorumeilla. Nämä olivat nyt kunnon esimerkkejä niistä rimanalituksista. Selvästikin junien pysähtymisasemien muutos on kipeä paikka Rainerille, kun tulee noin sydänverellä kirjoitettua tekstiä.

    Junaliikenne on oikeastaan ensimmäistä kertaa historiansa aikana joutunut Suomessa tilanteeseen, jossa se joutuu kilpailemaan pikavuorobusseja vastaan. Pikavuoroliikenteen yksinoikeuksien aikana bussit eivät lähteneet tosissaan haastamaan junaa, vaan bussilippujen hinnat olivat pääsääntöisesti varsin lähellä junalippujen hintoja. Junat saivat viedä keskustasta keskustaan menevät ja bussit houkuttelivat välipysäkeiltä sekä Helsinki-Vantaalta matkustavia. Lisäksi niillä yhteysväleillä, missä junayhteys oli pitkä, bussiliikenne menestyi (kuten Helsinki - Turku varsinkin ennen rantaradan sähköistämistä). Nyt kun junaliikenne joutuu vastaamaan kilpailuun busseja vastaan, on sielläkin panostettava enemmän tärkeimpään asiakasryhmään eli suurten kaupunkien välillä matkustaviin.
    Millä tavalla Espoon ja Kirkkonummen pysähdysten lopettaminen kaikkien junien osalta parantaa junan houkuttelevuutta verrattuna bussiin? Onko pysähdys Salossakin pakkopulla joka tehdään vain junakohtauksen takia?

    Ja muistutan kanssa että Karjaalle, Tammisaareen ja Hankoon ei pääse aiktaulumuutoksen jälkeen ollenkaan junalla Kirkkonummelta eikä keski-Espoosta. Paikallislehdet puhuvat jo "Porkkalan tunnelin" uudesta tulemisesta.

    t. Rainer

  6. #186
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5869

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Millä tavalla Espoon ja Kirkkonummen pysähdysten lopettaminen kaikkien junien osalta parantaa junan houkuttelevuutta verrattuna bussiin?
    Hyvin yksinkertaista: junasta tulee bussia nopeampi vaihtoehto Helsingin ja Turun välillä.

  7. #187

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5478

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Hyvin yksinkertaista: junasta tulee bussia nopeampi vaihtoehto Helsingin ja Turun välillä.
    On se sitä nytkin 2 minuuttia nopeampi nykypysähdyksilläkin. Halpabussi jättää matkustajat lisäksi Turussa Kupittaan paikkeille jonne juna ajaa lähes 10 minuuttia nopeammin kuin bussi.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 19:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:28 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitä sitten Turun junille oikein pitäisi tehdä? Olen vähän sitä mieltä, että lähi- ja kaukoliikenne olisi syytä yhdistää jonkinlaiseksi interregioliikenteeksi. Ajettaisiin puhtaita kaupunkijunia Leppävaaraan ja Kauklahteen ja sitten Helsingistä Turkuun interregioliikennettä, jota ei yritetä brändätä pendolinoksi tai maitolaiturilla pysähtyväksi intercityksi. Mennään kerran tunnissa Helsinki–Pasila–Leppävaara–Espoo–Kirkkonummi–Siunt io–Inkoo–Karjaa–Salo–Kupittaa–Turku, käytetään Sm5:a paremmin sisustettuja sähkömoottorijunia joiden kiihdytys- ja jarrutusominaisuudet sallivat aika monta pysähdystä ilman että matka-aika pitenee kohtuuttomasti. Ei yritetä kilpailla bussin tai auton kanssa, kun se kilpailu on tällä reitillä joka tapauksessa tuhoon tuomittua. Kerätään matkustajat ehkä pääosin muilta yhteysväleiltä kuin Helsinki–Turku. Jos kysyntä on kovin itäpainotteista, niin ajetaan sitten tunneittain myös Knummelle tai Siuntioon päättyvää vuoroa (joka voidaan ensi hallituskaudella jatkaa Hankoon, kun rkp on taas hallituksessa), jolloin saadaan puolen tunnin vuoroväli vilkkaimmalle osuudelle.
    Kevyemmällä kalustokokoonpanolla kuin raskas sähköveturi ja 2-kerrosvaunut saataisiin Turun juna taloudellisemmaksi liikennöidä välipysähdykset huomioiden. Ruuhka-ajan työmatkalaisten juna voitaisiin ajaa IC:nä, muut Flirtillä.

    t. Rainer

  8. #188
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5869

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    On se sitä nytkin 2 minuuttia nopeampi nykypysähdyksilläkin. Halpabussi jättää matkustajat lisäksi Turussa Kupittaan paikkeille jonne juna ajaa lähes 10 minuuttia nopeammin kuin bussi.
    Käytännössä junan ja bussin nopeudella ei nyt ole eroa Turun ja Helsingin välillä. Halpabussitarjontaa on Turkuun muuten paljon ja pysäkkejä on siellä eri firmoilla käytössä runsaasti, mm. Åbusilla pääsee kaupungintalolle aivan ydinkeskustaan.

  9. #189

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    218

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti


    Kevyemmällä kalustokokoonpanolla kuin raskas sähköveturi ja 2-kerrosvaunut saataisiin Turun juna taloudellisemmaksi liikennöidä välipysähdykset huomioiden. Ruuhka-ajan työmatkalaisten juna voitaisiin ajaa IC:nä, muut Flirtillä.

    t. Rainer
    Niinpä, mitä ikinä tapahtui kiitojunille? Jossain vaiheessa näytti siltä, että perinteinen veturijuna olisi jäämässä historiaan, pikajunat ajettaisiin kiitojunilla, taajamajunat kiskobusseilla.

    Vai tarkoittaisiko kevyt kalusto sitten Eil ja Eif?

  10. #190

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5478

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Niinpä, mitä ikinä tapahtui kiitojunille? Jossain vaiheessa näytti siltä, että perinteinen veturijuna olisi jäämässä historiaan, pikajunat ajettaisiin kiitojunilla, taajamajunat kiskobusseilla.

    Vai tarkoittaisiko kevyt kalusto sitten Eil ja Eif?
    Vanhan ajan kiiitojunat olivat dieselkäyttöisiö ja teknisesti epäluotettavia.
    Nykyajan kiitojuna = Pendolino. Sekin varmaan kävisi mutta kanssa teknisesti epäluotettava ja siksi kalliimmat liikennöintikustannukset.

    Paremmin kuin Eil sopisi tällaiseen yhteyväliiin vaikka vanhat Ex:t, mutta painavia nekin, ja esteettömyysnäkökohdat kummassakin huonommin huomioitu.

    Suomessa ei ole lyhyemmän matkan kaukojuniin soveltuvia moottorivaunuja, mutta sellaisen voisi hankkia samalta Stadlerilta esim joka on toimittanut Sm5:t.

    t. Rainer

  11. #191
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    259

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Omien kokemusten mukaan Espoon keskuksesta Turun junaan nousseita oli melko vähän. Kun välillä itse odottelin lähijunaa E-keskuksessa niin lähinnä se intercity vain pysähtyi siinä eikä matkustajia juurikaan ovista sisään tai ulos mennyt.
    kyllä mä itse henkilökohtaisesti vaihtaisin nykyisin junan bussiin jos asuisin E-keskuksen vaikutusalueella. Lommilan pikavuoropysäkille on hyvät ja tiheät bussiyhteydet ja Turkuun menee busseja paljon tiheämmin kuin junia. Hinnassakin bussi hakkaa junan mennentullen, eikä juna pärjää bussille edes matka-ajassa.
    Minä olen kulkenut useiden vuosien aikana melkoisen säännöllisesti Espoo-Turku- ja Espoo-Salo-väliä junalla työmatkoja. Ainakin niillä vuoroilla oli tyypillisesti kymmeniä matkustajia Espoosta/Espooseen ja erityisesti aamuvuorojen bisnesluokka Turun suuntaan täytettiin vasta Espoossa, jonne se yleensä saapui lähes tyhjänä. Lisäksi lounais-Espoosta kuljettiin Kirkkonummen kautta. Nyt tämä on loppu, koska takaisin päin matkustaminen Leppävaaraan, jossa ei ole kaukojunien käyttäjille liityntäpysäköintiä, on ajatuksena lähinnä huvittava.

  12. #192
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2117

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kirkkonummi vielä kauemmin.
    Kirkkonummella pysähtyi esim. 1970-luvulla vain muutama pikajuna. Suurin osa porhalsi ohi.

    Muutamien tuolloin Kirkkonummen asemakylässä pysähtyneen junan taustalla oli Puolustusvoimat. Piti saada ruotsinkieliset Obbnäsissä palvelleet soltut litteroilla kotiin Karjaan kautta Hankoniemelle ja Turun saaristokuntiin sekä päinvastoin takaisin palveluspaikalle. Kaikki kun eivät päässeet Dragsvikiin inttiin. Siksi oli tarpeen pysäyttää jokin kurirtåg Kirkolla.

    Kirkkonummen liikennetärkeys on itään Hesaan.

  13. #193

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    238

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Tampere-Turku IC-junat pysähtyvät Toijalan lisäksi Humppilassa ja Loimaalla. Millaiset ovat näiden asemien matkustajamäärät?

  14. #194

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    498

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Ruotsissa menee muun muassa Kööpenhaminasta Göteborgiin junia, jotka on sisustettu näin erittäin pehmein ja ergonomisin penkein: https://commons.wikimedia.org/wiki/F...1_interior.JPG ja joissa ovitus ja ajo-ominaisuudet vastaavat Sm5-junaa. Suur-Kööpenhaminan alueella sama juna hoitaa myös lyhyen matkan liikenettä paikallisin lipuin, vaikka määränpää olisi kuinka kaukana hyvänsä.

    Myös rantaradalla pitäisi luopua erottelusta kauko- ja lähijuniin ja ajaa kaikki liikenne Espoosta länteen näin. Eli Sm5-tyyppinen juna olisi varustettu pehmein penkein ja aikataulu olisi suunnilleen näin:

    Helsinki 59 29
    Pasila 04 34
    Leppävaara 10 40
    Espoo 17 47
    Kauklahti 20 50
    Masala 25 55
    Jorvas 27 57
    Tolsa 30 00
    Kirkkonummi 33 03
    Siuntio 45 15
    Karjaa 00 30
    Dragsvik : 39
    Tammisaari : 43
    Skogby : 51
    Lappohja : 56
    Santala : 01
    Hanko-Pohj. : 07
    Hanko : 10
    Salo 30
    Kupittaa 54
    Turku 00



    Joka tapauksessa Kirkkonummen pysähdyksen poistaminen on tyypillinen VR:n erikoinen, ulkopuolisille aivan käsittämätön päätös ja toivottavasti poliitikot puuttuvat asiaan. Koko liikennejärjestelmä muuttuu aivan dysfunktionaaliseksi päätöksen seurauksena.

    Kukaan järkevä ihminen ei aja köröttele bussilla Mankista Kauklahteen, junalla Kauklahdesta Leppävaaraan, junalla Leppävaarasta Karjaalle ja vielä kolmannella junalla Karjaalta Tammisaareen kuten esimerkiksi tämä väli pitää kulkea 26.3. alkaen
    Viimeisin muokkaaja Minä vain; 01.02.2016 kello 23:50.

  15. #195

    Liittynyt
    05.04.2014
    Viestejä
    14

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Ruotsissa menee muun muassa Kööpenhaminasta Göteborgiin junia, jotka on sisustettu näin erittäin pehmein ja ergonomisin penkein: https://commons.wikimedia.org/wiki/F...1_interior.JPG ja joissa ovitus ja ajo-ominaisuudet vastaavat Sm5-junaa. Suur-Kööpenhaminan alueella sama juna hoitaa myös lyhyen matkan liikenettä paikallisin lipuin, vaikka määränpää olisi kuinka kaukana hyvänsä.

    Myös rantaradalla pitäisi luopua erottelusta kauko- ja lähijuniin ja ajaa kaikki liikenne Espoosta länteen näin. Eli Sm5-tyyppinen juna olisi varustettu pehmein penkein ja aikataulu olisi suunnilleen näin:

    Helsinki 59 29
    Pasila 04 34
    Leppävaara 10 40
    Espoo 17 47
    Kauklahti 20 50
    Masala 25 55
    Jorvas 27 57
    Tolsa 30 00
    Kirkkonummi 33 03
    Siuntio 45 15
    Karjaa 00 30
    Dragsvik : 39
    Tammisaari : 43
    Skogby : 51
    Lappohja : 56
    Santala : 01
    Hanko-Pohj. : 07
    Hanko : 10
    Salo 30
    Kupittaa 54
    Turku 00



    Joka tapauksessa Kirkkonummen pysähdyksen poistaminen on tyypillinen VR:n erikoinen, ulkopuolisille aivan käsittämätön päätös ja toivottavasti poliitikot puuttuvat asiaan. Koko liikennejärjestelmä muuttuu aivan dysfunktionaaliseksi päätöksen seurauksena.

    Kukaan järkevä ihminen ei aja köröttele bussilla Mankista Kauklahteen, junalla Kauklahdesta Leppävaaraan, junalla Leppävaarasta Karjaalle ja vielä kolmannella junalla Karjaalta Tammisaareen kuten esimerkiksi tämä väli pitää kulkea 26.3. alkaen
    Kyllä Sr2+3xEd olisi aivan riittävä suorituskyvyltään. Kiihtynee täydellä teholla n. 40-45 sekuntia 0-120 km/h.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suuria metroasemia maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.10.2014, 15:17
  2. Aikataulumuutoksia kaukoliikenteessä 12.12.10 alkaen
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 18.12.2010, 22:19
  3. Erikoispalveluja ja -hintoja kaukoliikenteessä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 20.07.2009, 03:55
  4. Muutokset kaukoliikenteessä 1.6.2009 alkaen
    kirjoittanut Epa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.05.2009, 17:26
  5. Muutokset kaukoliikenteessä 1.1.2009 alkaen
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 28.01.2009, 00:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •