VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

Miten veturivetoisten junien aikataulu on sitten niin paljon löysempi?
No, 15 vaunuinen juna varmasti kiihtyy hitaammin kuin kolme vaunuinen. Ja Sr1 kiihtyy hitaammin kuin Sr2. Yleensä kaukojunilla ei edes käytetä täyttä tehoa ainakaan liikkeellelähdössä. Varsinkaan silloin kun vaunuja on vähän. Olen pari kertaa huomannut myöhässä olleessa lyhyehkössä IC:ssä, kuinka otetaan aikataulusta kiinni. Ero on huomattava. Yksi asia mikä myös hidastaa on valmis lähtöön-opasteen antaminen. Veturivetoisissa junissa se annetaan Raili-puhelimella. Tämä on hitaampi tapa, kuin soittaa opaste soittokellolla, kuten lähijunissa ja Pendoissa tehdään.
 
No, 15 vaunuinen juna varmasti kiihtyy hitaammin kuin kolme vaunuinen. Ja Sr1 kiihtyy hitaammin kuin Sr2. Yleensä kaukojunilla ei edes käytetä täyttä tehoa ainakaan liikkeellelähdössä. Varsinkaan silloin kun vaunuja on vähän. Olen pari kertaa huomannut myöhässä olleessa lyhyehkössä IC:ssä, kuinka otetaan aikataulusta kiinni. Ero on huomattava. Yksi asia mikä myös hidastaa on valmis lähtöön-opasteen antaminen. Veturivetoisissa junissa se annetaan Raili-puhelimella. Tämä on hitaampi tapa, kuin soittaa opaste soittokellolla, kuten lähijunissa ja Pendoissa tehdään.

Perinteisessä kaukojunavaunussa pitkät käytävät vaunujen sisällä, ahtaat eteistilat ja ovien kapeus hidastaa matkustajien poistumista ja kyytiin nousua väliasemilla.

t. Rainer
 
Perinteisessä kaukojunavaunussa pitkät käytävät vaunujen sisällä, ahtaat eteistilat ja ovien kapeus hidastaa matkustajien poistumista ja kyytiin nousua väliasemilla.

Monet moottorijunien edut veturivetoisiin nähden taitavat todellakin aika lailla olla peräisin ajalta, jolloin veturit olivat tehottomia, ohjausvaunuja ei ollut ja vaunujen jarrut olivat huonoja. Uusilla vetureilla ja kalustolla nuo ongelmat ovat historiaa. Ovien, eteisten ja käytävien sopivalla mitoituksella veturijunat toimivat usein siinä kuin moottorijunatkin niin kauan kuin kallistuvaa koria ei tarvita.
 
Monet moottorijunien edut veturivetoisiin nähden taitavat todellakin aika lailla olla peräisin ajalta, jolloin veturit olivat tehottomia, ohjausvaunuja ei ollut ja vaunujen jarrut olivat huonoja. Uusilla vetureilla ja kalustolla nuo ongelmat ovat historiaa. Ovien, eteisten ja käytävien sopivalla mitoituksella veturijunat toimivat usein siinä kuin moottorijunatkin niin kauan kuin kallistuvaa koria ei tarvita.
Näin se varmaan nykyään on. Mutta kustannuksissa on kai silti jotain eroja?

t. Rainer
 
Näin se varmaan nykyään on. Mutta kustannuksissa on kai silti jotain eroja?

Kyllähän veturi maksaa ja sen pitää painaa paljon, jotta tehoa saadaan siirrettyä rataan riittävästi. Lisäksi silloin kun muu juna on veturiin verrattuna pitkä ja painava on suorituskyvynkin kannalta eduksi, että vetäviä akseleita on useampia. Silloin kun pituuden muutoksista ei ole etua, kannattaa koko veturi purkaa osiin, hajauttaa voimakalusto koko junan pituudelle, poistaa "ylimääräinen" painolasti, joka tarvittiin veturin pyörien päälle, lisätä vetäviä telejä ja liittää vaunut kiinteämmin yhteen eli tehdä moottorijuna. Toki nykyään moottorijunatkin ovat aika modulaarisia eli ei junan pituus ole välttämättä ikuinen.

Toki voitaisiinhan nykytekniikalla vaunuhenkilöjunassakin varmaan laajemminkin luopua kokonaan vetureista ja käyttää paria vetävää ohjausvaunua yhden veturin sijaan. Toki tuo vaatii uutta kalustoa eli vanhan kaluston kanssa ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
VR ilmoittaa vihdoin huomenna pysyvistä junalippujen hinnanalennuksista. Mitä luulette, Minkähän suuruisia nämä alennukset tulevat olemaan? Omasta mielestäni peruslipun alennuksen pitäisi olla kattavasti kaikilla reiteillä ainakin 30-40% luokkaa jotta se oikeasti houkuttelisi uusia matkustajia juniin. Veikkaanpa vaan että huomenna ilmoitetaan hintojen laskevan mitättömän 10-15% joka ei kyllä riitä lainkaan kilpailussa halpabusseja vastaan.
 
VR ilmoittaa vihdoin huomenna pysyvistä junalippujen hinnanalennuksista. Mitä luulette, Minkähän suuruisia nämä alennukset tulevat olemaan? Omasta mielestäni peruslipun alennuksen pitäisi olla kattavasti kaikilla reiteillä ainakin 30-40% luokkaa jotta se oikeasti houkuttelisi uusia matkustajia juniin. Veikkaanpa vaan että huomenna ilmoitetaan hintojen laskevan mitättömän 10-15% joka ei kyllä riitä lainkaan kilpailussa halpabusseja vastaan.

Vähintään 12% ne taisi sanoa... Mutta veikkaan jäävän siihen 15-25% joka ei kyllä lisää matkustajia juniin. Ei tuo 30-40% edes riittäis houkuttelevuuteen. Vrt. nyt kovin kilpailtu väli Helsinki-Turku, jossa lippu tällä hetkellä 30-40e. Pitäisi saada siihen 10-12e tuntumaan et juna olisi se houkutteleva vaihto (halpabussien keskihinta siinä 4-7 euron paikkeilla ko. välillä). Jos pääkonttorissa on järkee päässä niin hintoja lasketaan enemmän väleillä jossa on kilpailua ja vähemmän väleillä jossa ei ole "pelkoa" matkustajien menettämisestä. Tottakai itse toivon että laskisivat hintoja kaikkialla, mutta se on vain toiveajattelua.
 
Vähintään 12% ne taisi sanoa... Mutta veikkaan jäävän siihen 15-25% joka ei kyllä lisää matkustajia juniin. Ei tuo 30-40% edes riittäis houkuttelevuuteen. Vrt. nyt kovin kilpailtu väli Helsinki-Turku, jossa lippu tällä hetkellä 30-40e. Pitäisi saada siihen 10-12e tuntumaan et juna olisi se houkutteleva vaihto (halpabussien keskihinta siinä 4-7 euron paikkeilla ko. välillä).
Tähän aikaan vrk:sta nimenomaan tänään Hki - Tku -välille tässä suunnassa on verkkokaupassa tarjolla vain Säästö-lippuja hintaan 9,90 eur (vaihdoton yhteys Karjaan kautta, verkkokaupan valikoimassa on hankalampiakin yhteyksiä). Oletuksena siis eko- eli kakkosluokan matkustaja, aikuinen.
 
Itse kattelin nyt Turku-Helsinki niin suurimmalle osalle vuoroista 9,90e säästölippu. Seuraavalle vuorolle klo 12:00 Turusta peruslippu 20,00e. Mutta hyvä hintauudistus ainakin omalta kantilta, kun oikeastaan mihin tahansa vuoroon saa 9,90e joka on vain 2-3e kalliimpi kuin käyttämäni Åbus (6,90e-9,90e) ja molemmat pysähtyvät Kupittaalla. Tosin melkein pakkohan VR:n on myydä halvalla mm. tälle ja Tampereen välille lippuja, kun hintakilpailu on kovaa. Muiden välien hintoja en jaksanut tarkastella, koska kiinnostusta ei ole kuin hinnat omiin matkustustarpeisiini.
 
Porista Tampereelle pääsee nyt 8.70€, mikä on varmaan suora koukku Onnibussia vastaan, koska reitti on ollut äärimmäisen suosittu. Onnilla pääsee nyt 7.50€ ilman suurta hintahajontaa.

Pori - Helsinki suorana hakuna heittää 40€:n paikkalippuja, mutta mikäpä estää ostamasta kahta säästölippua? Säästölippu kerran päivässä ajettavaan "suoraan" junaan on 18.60€. Onnilla hajonta 12-15-20€, 15 yleisin.

Hyvältä näyttää.
 
Tässä vähän Ylen uutisia VR:n hinnanalennuksista:
VR lupaa: Junalippujen keskihinta laskee noin neljänneksen
VR laskee lippuhintoja, mutta myös moni muu asia muuttuu
Onnibusin toimitusjohtaja VR:n lippualennuksesta: Tämä on hieno päivä

Taloussanomissa VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen kertoo, että hintoja alentamalla VR pyrkii nostamaan kaukojunien 12 miljoonan matkustajan vuotuista määrää miljoonalla. Tästä voi suoraan laskea, että kun matkustajamääriin tavoitellaan vähän yli 8% nousua, mutta lippujen keskihinta laskee 25%, tippuvat lipputulot melkein 19%, vaikka matkustajamäärätavoite saavutettaisiinkin. Vaikea uskoa, että VR olisi saanut karsittua kulujaan noin paljoa.

Matkustajien houkuttelemisen kannalta liput näyttävät olevan hinnoiteltu taitavasti. Säästöliput ovat vähän halpabusseja kalliimpia, mutta sen verran vähän, että junan nopeus ja mukavuus kompensoivat pienen lisähinnan. Säästölippuja tosin ei näytä olevan mitenkään runsaasti tarjolla kaukoliikenteen prime timena perjantai- ja sunnuntai-iltapäivisin.

Jos VR:n hinta-alesta seuraa, että busseista valuu matkustajia takaisin juniin merkittävästi, mutta VR:n lipputulot kuitenkin silti laskevat, niin lopputuloksena sekä bussifirmat että VR:n kaukoliikenne tuottavat tappiota ja pudotuspeli alkaa. Heikoimmat perinteiset bussifirmat todennäköisesti kaatuvat ensimmäisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Taloussanomissa VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen kertoo, että hintoja alentamalla VR pyrkii nostamaan kaukojunien 12 miljoonan matkustajan vuotuista määrää miljoonalla.

Tuo vaikuttaa kyllä suorastaan varovaiselta suhteessa tässä ketjussa esitettyihin lipunhintoihin. Niillä luulis tulevan matkustajia enemmänkin, mutta the devil is in the details, eli siinä, miten saatavilla ja käytettävissä nuo tarjoushinnat sitten käytännössä ovat. VR:n verkkokauppa aiheuttaa ainakin itselleni edelleen pinnan kiristelyä tässä suhteessa verrattuna halpabusseihin, joiden halvat liput ovat ostettavissa ilman sen ihmeempää etukäteissuunnittelua ja kyttäilyä pitkin webbisivuja. Noin ilmaisena vinkkinä VR:lle: verkkokauppa vois osata näyttää vaihdollisen matkan osuudet erikseen automaattisesti, niin että jollekin osalle tarjolla oleva säästöhinta olisi valittavissa.
 
Mahtaakohan junien henkilöliikenteellä olla Suomessa tulevaisuutta? Jos Turun ja Helsingin väliseltä matkalta peritään jonkinlaisena default-hintana jatkossa 10€, niin taitaa olla aika lailla mahdotonta saada tulot ja menot tasapainoon. Suuri maa, pitkät etäisyydet ja vähän väkeä. Junaliikenteen talous edellyttäisi suuria matkustajamääriä, mutta onko niitä saatavissa muualla kuin yhdellä pääradalla?

Jos VR:n hinta-alesta seuraa, että busseista valuu matkustajia takaisin juniin merkittävästi, mutta VR:n lipputulot kuitenkin silti laskevat, niin lopputuloksena sekä bussifirmat että VR:n kaukoliikenne tuottavat tappiota ja pudotuspeli alkaa. Heikoimmat perinteiset bussifirmat todennäköisesti kaatuvat ensimmäisenä.

Vähän epäilen, että näin siinä käy. VR saattaa tietysti laskea sen varaan, että kilpailijoiden kuoltua hintoja voi taas nostaa. Mutta siitä en olisi niin varma. Pieni perinteinen bussifirma saattaa kuolla, mutta suuri ulkomainen kilpailija ei ole niin helposti nitistettävissä. Finnairkin onnistui syömään Flying Finnit ja FlyMet pois, mutta ei se Norwegianille pärjää.

Lopputulos ei silti ole välttämättä kovin houkutteleva. Hyvät yhteydet edullisin hinnoin yhdellä pääradalla ja ehkä parilla muulla välillä, loppu on sitten olematonta tai yhteiskunnan tukemaa ja matkustajalle kallista.
 
Mahtaakohan junien henkilöliikenteellä olla Suomessa tulevaisuutta? Jos Turun ja Helsingin väliseltä matkalta peritään jonkinlaisena default-hintana jatkossa 10€, niin taitaa olla aika lailla mahdotonta saada tulot ja menot tasapainoon.

Minä uskon, että junaliikenteeseenkin saadaan kustannustaso, jolla tuo VR:n nyt valitsema hinnoittelu riittää kattamaan menot. VR:kin pystyy siihen ajan kanssa, ja voi olla että jo ennen sitä kilpailun avautuessa tulee operaattoreita, jotka pystyvät siihen.

Junaliikenteen nopeus- ja mukavuusetu pitävät huolen, että juniin riittää tulijoita, vaikka bussilla pääsisikin halvemmalla. Tiettävästi VR aikoo vielä nopeuttaa suurten kaupunkien välisiä yhteyksiä (lue: lakkauttaa pikkupaikkojen pysähdyksiä) muuallakin kuin rantaradalla.
 
Jos VR:n hinta-alesta seuraa, että busseista valuu matkustajia takaisin juniin merkittävästi, mutta VR:n lipputulot kuitenkin silti laskevat, niin lopputuloksena sekä bussifirmat että VR:n kaukoliikenne tuottavat tappiota ja pudotuspeli alkaa. Heikoimmat perinteiset bussifirmat todennäköisesti kaatuvat ensimmäisenä.
Onnibussin bussithan eivät kuljet rahtia mutta perinteiset Matkahuolto -"pooliin" kuuluvat bussiyhtiöt saavat ison osan tuloistaan rahdin kuljettamisesta. Maaseutubussien matkustamot ovat olleet aika väljästi täytettyjä silloinkin kun Onnibussia ei vielä ollut, joten miten hintakilpailu voisi kaataa perinteisiä bussifirmoja?

Yksi vihje VR:lle: Liittykää Matkahuollon rahdinkuljettajaksi, ennenkuin Onnibus liittyy, moni varmaan arvostaisi sitä että paketteja vois lähettää myös rautatieasemilta ja että pitkien matkojen kohdalla paketti olisi jo samana tai seuraavana päivänä perillä. Tavallaan merkitisisi paluuta vanhoihin aikoihin jolloin VR:llä oli oma pikarahtinsa, mutta tällä virityksellä vastuu toiminnan pyöritämisellä olisi Matkahuollolla jolla on vahva brändi ja valmis myynti- ja asiamiesverkosto. Joka tapauksessa se voisi merkitä jopa monen rautatieaseman avaamista uudelleen jos sen tiloissa voisi sekä lähettää paketteja että ostaa lippuja ja odottaa junaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:13 ----------

Vähän epäilen, että näin siinä käy. VR saattaa tietysti laskea sen varaan, että kilpailijoiden kuoltua hintoja voi taas nostaa. Mutta siitä en olisi niin varma. Pieni perinteinen bussifirma saattaa kuolla, mutta suuri ulkomainen kilpailija ei ole niin helposti nitistettävissä. Finnairkin onnistui syömään Flying Finnit ja FlyMet pois, mutta ei se Norwegianille pärjää.

Lopputulos ei silti ole välttämättä kovin houkutteleva. Hyvät yhteydet edullisin hinnoin yhdellä pääradalla ja ehkä parilla muulla välillä, loppu on sitten olematonta tai yhteiskunnan tukemaa ja matkustajalle kallista.

Näin on. Siksi uudet ideat ovat tarpeen. Mitä halpalentoyhtiöihin tulee niin useimpien tarkoituskaan ei ollut kuin toimia vuoden tai pari, ja sellaiset kuin Norwegian porskuttaa nin kauan kuin öljyn hinta on alhainen. Halpabussitkin joutuvat joko nostamaan hintojaan tai vähentämään vuorojaan jos öljyn hinta palaa takaisin parin vuoden takaiselle tasolle tai nousee sen yli.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös