VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

Mahtaakohan junien henkilöliikenteellä olla Suomessa tulevaisuutta? Jos Turun ja Helsingin väliseltä matkalta peritään jonkinlaisena default-hintana jatkossa 10€, niin taitaa olla aika lailla mahdotonta saada tulot ja menot tasapainoon.

Mutta sitten kun niitä ei myydäkkään 9,90 eurolla. Eilen oli hyvä kun uudet hinnat olivat juuri julkaistut eikä kovin moni niistä tiennyt. Nyt en tälle päivälle enään löytänyt 9,90e lippuja, huomisellekkin vain parille vuorolle ja sama viikonlopulle. Eilen löytyi vielä samalle päivälle useita vaikka muille jakaa. Eli menee selvästi yhä niin et on vain se muutama hassu 9,90, seuraava hintataso säästölippu 15,40e ja sitten onkin peruslippua 20-27e. Itse jo ehdin innostua et päivää paria ennen ostamalla voi saada 9,90 eurolla Turku-Helsinki/Helsinki-Turku, mutta ei. Åbussin korvaajaksi ei ole, jos pitää viikko(j)a ostaa eli korvaavan liikennöitsijän itseminen on vielä käynnissä.
 
Mutta sitten kun niitä ei myydäkkään 9,90 eurolla. Eilen oli hyvä kun uudet hinnat olivat juuri julkaistut eikä kovin moni niistä tiennyt. Nyt en tälle päivälle enään löytänyt 9,90e lippuja, huomisellekkin vain parille vuorolle ja sama viikonlopulle. Eilen löytyi vielä samalle päivälle useita vaikka muille jakaa. Eli menee selvästi yhä niin et on vain se muutama hassu 9,90, seuraava hintataso säästölippu 15,40e ja sitten onkin peruslippua 20-27e. Itse jo ehdin innostua et päivää paria ennen ostamalla voi saada 9,90 eurolla Turku-Helsinki/Helsinki-Turku, mutta ei. Åbussin korvaajaksi ei ole, jos pitää viikko(j)a ostaa eli korvaavan liikennöitsijän itseminen on vielä käynnissä.

Kolmen päivän kuluttua lauantaina säästölippuja on tarjolla neljälle vuorolle ja viiden päivän kuluttua jokaiselle vuorolle. Se, että mille tahansa vuorolle saa 9.90 € maksavan lipun 5 päivän kuluttaa on jo erittäin kohtuullinen hinnoittelu.
 
Mutta sitten kun niitä ei myydäkkään 9,90 eurolla. Eilen oli hyvä kun uudet hinnat olivat juuri julkaistut eikä kovin moni niistä tiennyt. Nyt en tälle päivälle enään löytänyt 9,90e lippuja, huomisellekkin vain parille vuorolle ja sama viikonlopulle. Eilen löytyi vielä samalle päivälle useita vaikka muille jakaa. Eli menee selvästi yhä niin et on vain se muutama hassu 9,90, seuraava hintataso säästölippu 15,40e ja sitten onkin peruslippua 20-27e. Itse jo ehdin innostua et päivää paria ennen ostamalla voi saada 9,90 eurolla Turku-Helsinki/Helsinki-Turku, mutta ei. Åbussin korvaajaksi ei ole, jos pitää viikko(j)a ostaa eli korvaavan liikennöitsijän itseminen on vielä käynnissä.

Ei halpoja lippuja ole tarkoituskaan saada samana päivänä, vaan hinnoittelu luonnollisesti kulkee kysynnän mukaan. Erityisen aggressiivista tämänkaltainen hinnoittelu on lennoissa, joiden hinnat voivat olla kymmenkertaisia lähilähdön tapauksessa.
 
Kolmen päivän kuluttua lauantaina säästölippuja on tarjolla neljälle vuorolle ja viiden päivän kuluttua jokaiselle vuorolle. Se, että mille tahansa vuorolle saa 9.90 € maksavan lipun 5 päivän kuluttaa on jo erittäin kohtuullinen hinnoittelu.

Niin tottakai hiljaisille päiville, ei sillo kun tarvitsisi itse matkustaa. Toki ne joillekki on hyviä, mutta ei niitä matkustajia kerätä tuollaisina päivinä. Ei opiskelijat lauantaina lähde Helsinkiin (tai muualle) ja palaa maanantaina takasin Turkuun. Kyllä sitä rehellisesti sanottuna itse odotti vähän parempaa, myös vilkkaina aikoina. VR:llehän se olisi hyvä jos saisi vuorot täyteen.

Ei halpoja lippuja ole tarkoituskaan saada samana päivänä, vaan hinnoittelu luonnollisesti kulkee kysynnän mukaan. Erityisen aggressiivista tämänkaltainen hinnoittelu on lennoissa, joiden hinnat voivat olla kymmenkertaisia lähilähdön tapauksessa.

Ihanko totta? Kerro jotain uutta mitä ei tiedetä jo. Onhan se jo vuosia ollut kysynnän perusteella.
 
Niin tottakai hiljaisille päiville, ei sillo kun tarvitsisi itse matkustaa. Toki ne joillekki on hyviä, mutta ei niitä matkustajia kerätä tuollaisina päivinä. Ei opiskelijat lauantaina lähde Helsinkiin (tai muualle) ja palaa maanantaina takasin Turkuun. Kyllä sitä rehellisesti sanottuna itse odotti vähän parempaa, myös vilkkaina aikoina. VR:llehän se olisi hyvä jos saisi vuorot täyteen.

Perjantaina 26.2. säästölipun saa muun muassa 15.02 ja 18.02 lähteville vuoroille Helsingistä.
 
Perjantaina 26.2. säästölipun saa muun muassa 15.02 ja 18.02 lähteville vuoroille Helsingistä.

Ja Matkahuollon verkkokaupasta saa 9 ja 10 euron lippuja moneen lähtöön pitkin päivää ylihuomiseksi perjantaiksi 19.2. Tässä juuri on VR:n kilpailukyvyn puute. Halpoja lippuja on jossain ja joskus, mutta bussiin semmoisen saa silloin kun tarve on. Mun on vaikea uskoa, että tämä malli olisi oikeasti VR:n itsensäkään kannalta optimi. Toki tää uusin hinnoittelu vasta alkoi ja varmaan hyö säätävät noita halpojen paikkojen määriä.
 
Talouselämän mukaan Kuluttajaliiton johtava lakimies on kysynyt "olemmeko maksaneet ihan törkeää ylihintaa aikaisemmmin?" Pitääkö tällaista oikeasti Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen ihmetellä? Toivottavasti menee lopultakin jakeluun, että monopolin tarkoitus on vain nostaa hintaa ja laskea määrää.

Talouselämä kirjoittaa myös, että VR:n johtajan mukaan edulliset kampanjaliput ovat nostaneet matkamäärää, mikä mahdollistaa hintojen alentamisen. Mielenkiintoinen syy-seuraus-suhde. Itse olen ymmärtänyt, että VR:n junat kulkevat puoliksi tyhjinä. Mikä sitten on totuus? Olisiko ilman alennuksia vielä päästy 12 miljoonaan vuosittaiseen matkaan?

Allekirjoittaneen elämään VR:n muutoksilla on suuri merkitys. Otan mieluummin halvempia lippuja kuin suklaalevyjä ja jäätelöitä, joita pitää hakea kovalla vaivalla kioskilta, jossa muuten en asioi. Säästyneillä rahoilla saan ostettua haluamaani suklaata ja jäätelöä haluamastani paikasta ja lisäksi säästöillä voi ostaa vaikka uuden kännykän joka vuosi.

Niin tottakai hiljaisille päiville, ei sillo kun tarvitsisi itse matkustaa. Toki ne joillekki on hyviä, mutta ei niitä matkustajia kerätä tuollaisina päivinä. Ei opiskelijat lauantaina lähde Helsinkiin (tai muualle) ja palaa maanantaina takasin Turkuun. Kyllä sitä rehellisesti sanottuna itse odotti vähän parempaa, myös vilkkaina aikoina. VR:llehän se olisi hyvä jos saisi vuorot täyteen.
Eivätkö ne vuorot ole jo täynnä vilkkaimpina aikoina? Pitää olla taitava myymään, että saa vilkkaana aikana myytyä lisää lippuja normaalia halvemmalla hinnalla siten, ettei junan tuottama liikevaihto laske. Vaaranahan on, että vilkkaimmille ajoille ostetaan vain halvemmat liput, mutta määrä pysyy samana. Tämä romuttaisi VR:n talouden totaalisesti. Veturissa ehkä voisi antaa säännöllisesti lauantai-maanantai-matkoja tekeville joskus halvemmalla perjantai-sunnuntai-matkoja.

Hiljaiseen aikaan eläkeläisillä on hyvät mahdollisuudet matkustaa. Heiltä otetaan rahat pois, sillä heidän lippujensa eivät hinnat kovasti muutu. Ja opiskelijatkin voivat aina sen verran olla poissa luennoilta, että saavat halvemmat liput. Näin saadaan samalle kalustomäärälle suurempi käyttöaste, kun ei tarvitse vaunuja ostaa vain ruuhkatunteja varten.
 
Ja Matkahuollon verkkokaupasta saa 9 ja 10 euron lippuja moneen lähtöön pitkin päivää ylihuomiseksi perjantaiksi 19.2. Tässä juuri on VR:n kilpailukyvyn puute. Halpoja lippuja on jossain ja joskus, mutta bussiin semmoisen saa silloin kun tarve on. Mun on vaikea uskoa, että tämä malli olisi oikeasti VR:n itsensäkään kannalta optimi. Toki tää uusin hinnoittelu vasta alkoi ja varmaan hyö säätävät noita halpojen paikkojen määriä.

hmikkohan puki omat ajatukseni tekstiksi. Ei siitä kovinkaan hyötyä ole, jos niitä halpoja lippuja saa viikon ellei pidemmänki päähän. Niihän niitä on saanut koko ajan tarjouksilla. Kilpailuvaltti on siinä et saa lähipäiville, on sitten viikonloppu tai ei. Kuten juurikin mm. Matkahuollon sivuilla, Åbus on tarjonnut ihan seuraavallekkin päivällä 5,90e-9,90e lippuja, Onnibussista nyt puhumattakaan. Jopa VR:n omilla kumipyörillä saa jo tulevalle perjantaille tarjouslippuja 5e, 7e, 9,20e jne.
 
Eivätkö ne vuorot ole jo täynnä vilkkaimpina aikoina? Pitää olla taitava myymään, että saa vilkkaana aikana myytyä lisää lippuja normaalia halvemmalla hinnalla siten, ettei junan tuottama liikevaihto laske. Vaaranahan on, että vilkkaimmille ajoille ostetaan vain halvemmat liput, mutta määrä pysyy samana. Tämä romuttaisi VR:n talouden totaalisesti.

Oma havaintoni on, että ainakin hiljaisilla reiteillä ja vuoroilla olisi varaa tarjota halpoja paikkoja vaikka kuinka paljon enemmän ja joustavammin. Olen matkustanut Tampere-Turku -väliä keskellä arkipäiviä, ja junat ovat varsin tyhjiä. Yleensä vapaita paikkoja on ollut suht reilusti myös vilkkaaseen aikaan (perjantai-ilta, sunnuntai-ilta). Silti halpaa lippua ei ole saanut hiljaisiinkaan vuoroihin parhaimmillaankaan kuin monen päivän päähän. Nythän noita vuoroja sitten karsitaankin. Täynnä junat ovat lähinnä, jos satamaan menevässä vuorossa on useampi iso ryhmä menossa risteilylle.
 
Viimeksi muokattu:
Aikataulut 27.3. alkaen on vihdoin myös taulukkomuotoisina:

Helsingin seudun lähijunat
Muut junat

Tampereelta Keuruulle menee yksi juna päivässä, ma-to ja su kello 16.17 Tampereelta ja la kello 10.05 Tampereelta. Takaisinpäin Keuruulta 18.10/12.02. Lisäksi menee arkipäivisin yksi juna Vilppulasta Tampereelle ja ma-to, su Tampereelta Vilppulaan. Tuo lähtö kello 10.05 Tampereelta on ehkäpä laitettu siihen Serlachius-museon kävijöitä ajatellen. Muina päivinä museossa ei ole enää mahdollista käydä junalla.

11 tunnin juna Turusta Ouluun Kuopion kautta kulkee edelleen.

Pääradan muutokset eivät ole suuria, mutta kuitenkin suurimmat 90-luvun jälkeen. Purolan ja Nuppulinnan seisakkeet lakkautetaan ja Ainolassa ja Saunakalliossa pysähtyvien vuorojen määrä kaksinkertaistuu, täsmälleen samalla logiikalla kuin Mankki ja Luoma lakkautetaan ja Jorvaksen ja Tolsan tarjonta kaksinkertaistuu. R-juna Helsingistä Riihimäelle menee tunnin välein päivittäin kello 20.42–0.42, ja tunnin vuoroväli 20.42 alkaen tuntuu hieman aikaiselta kun ottaa huomioon suuren asukasmäärän pääradan varrella Keravalta pohjoiseen. Kaikki R-junat ajetaan nyt Sm4-junin.

Pääradalla muutokset ovat huomattavat, ja ne onkin jo käsitelty täällä läpikotaisin. Y-junista Siuntioon ajetaan 1 pari Sm1/2-junin ja 3 paria Sm5-junin. Busseja Kirkkonummelta Karjaalle, pysähtyen myös Inkoon asemalla, menee päivittäin 3 vuoroparia. Näitä bussiyhteyksiä menee joka tapauksessa vähemmän kuin Turun-junia pysähtyi Kirkkonummelta, ja bussit kulkevat vain arkipäivisin.
 
Talouselämän mukaan Kuluttajaliiton johtava lakimies on kysynyt "olemmeko maksaneet ihan törkeää ylihintaa aikaisemmmin?" Pitääkö tällaista oikeasti Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen ihmetellä? Toivottavasti menee lopultakin jakeluun, että monopolin tarkoitus on vain nostaa hintaa ja laskea määrää.

Talouselämä kirjoittaa myös, että VR:n johtajan mukaan edulliset kampanjaliput ovat nostaneet matkamäärää, mikä mahdollistaa hintojen alentamisen. Mielenkiintoinen syy-seuraus-suhde. Itse olen ymmärtänyt, että VR:n junat kulkevat puoliksi tyhjinä. Mikä sitten on totuus? Olisiko ilman alennuksia vielä päästy 12 miljoonaan vuosittaiseen matkaan?

Allekirjoittaneen elämään VR:n muutoksilla on suuri merkitys. Otan mieluummin halvempia lippuja kuin suklaalevyjä ja jäätelöitä, joita pitää hakea kovalla vaivalla kioskilta, jossa muuten en asioi. Säästyneillä rahoilla saan ostettua haluamaani suklaata ja jäätelöä haluamastani paikasta ja lisäksi säästöillä voi ostaa vaikka uuden kännykän joka vuosi.


Eivätkö ne vuorot ole jo täynnä vilkkaimpina aikoina? Pitää olla taitava myymään, että saa vilkkaana aikana myytyä lisää lippuja normaalia halvemmalla hinnalla siten, ettei junan tuottama liikevaihto laske. Vaaranahan on, että vilkkaimmille ajoille ostetaan vain halvemmat liput, mutta määrä pysyy samana. Tämä romuttaisi VR:n talouden totaalisesti. Veturissa ehkä voisi antaa säännöllisesti lauantai-maanantai-matkoja tekeville joskus halvemmalla perjantai-sunnuntai-matkoja.

Hiljaiseen aikaan eläkeläisillä on hyvät mahdollisuudet matkustaa. Heiltä otetaan rahat pois, sillä heidän lippujensa eivät hinnat kovasti muutu. Ja opiskelijatkin voivat aina sen verran olla poissa luennoilta, että saavat halvemmat liput. Näin saadaan samalle kalustomäärälle suurempi käyttöaste, kun ei tarvitse vaunuja ostaa vain ruuhkatunteja varten.

Siellä on niin monet YT:t käyty, että kyllä todellakin on pedattu se summa kasaan, millä hinnanalennukset katetaan :D
 
Pääradan muutokset eivät ole suuria, mutta kuitenkin suurimmat 90-luvun jälkeen. Purolan ja Nuppulinnan seisakkeet lakkautetaan ja Ainolassa ja Saunakalliossa pysähtyvien vuorojen määrä kaksinkertaistuu, täsmälleen samalla logiikalla kuin Mankki ja Luoma lakkautetaan ja Jorvaksen ja Tolsan tarjonta kaksinkertaistuu. R-juna Helsingistä Riihimäelle menee tunnin välein päivittäin kello 20.42–0.42, ja tunnin vuoroväli 20.42 alkaen tuntuu hieman aikaiselta kun ottaa huomioon suuren asukasmäärän pääradan varrella Keravalta pohjoiseen. Kaikki R-junat ajetaan nyt Sm4-junin.

Lisäksi Hki-Riihimäki välin entiset tunnuksettomat peltipaikut ajetaan jatkossa kaikki tunnuksella D ja pysähtymispaikat yhtenäistetään, kaikki pysähtyy: Helsinki, Pasila, Tikkurila, Järvenpää, Hyvinkää ja Riihimäki.
Z-junista enään yksi ajetaan peltipaikkuna, loput matalalattiakalustolla. Ainoastaan tämä yksi jatkaa enään Kouvolaan. Esim. illan vika Z-juna 22:41 ei enään aja Kouvolaan vaan lähtee jo 22:12 ja jää Lahteen.
 
Z-junista enään yksi ajetaan peltipaikkuna, loput matalalattiakalustolla. Ainoastaan tämä yksi jatkaa enään Kouvolaan. Esim. illan vika Z-juna 22:41 ei enään aja Kouvolaan vaan lähtee jo 22:12 ja jää Lahteen.

Tuohan on aika moinen pettymys työmatkaajille, joita on valtaosa junan käyttäjistä. Samalla kun junavuorojen määrää vähennetään vaihdetaan tilavat junat pienempiin, joissa on vähemmän paikkoja. Kun korvaavissa junissa on enemmän henkilökuntaa, olisi jännä tietää, tuliko junavuorojen vähentämisestä säästöjä lainkaan!
 
Kun korvaavissa junissa on enemmän henkilökuntaa, olisi jännä tietää, tuliko junavuorojen vähentämisestä säästöjä lainkaan!

Milläs tavalla korvaavissa junissa on enemmän henkilökuntaa? Sama 1 kuljettaja ja yksi konnari niissä on, vaikka Sm-kalustoon vaihdetaan...
 
Milläs tavalla korvaavissa junissa on enemmän henkilökuntaa? Sama 1 kuljettaja ja yksi konnari niissä on, vaikka Sm-kalustoon vaihdetaan...

Useissa pitkissä Z-junissa (joka on kasattu 2-3 SM4-yksiköstä) lipunmyyntitaitoinen jamppa jokaisessa yksikössä. Pitkissä junissa lienee vain yksi konnari.
 
Takaisin
Ylös