Sivu 20 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10161718192021 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 286-300/308

Viestiketju: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

  1. #286
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Matkustan aika usein taajamajunalla Riihimäen ja Tampereen välillä. Monesti sunnuntaisin junaksi sattuu Tampereelta kello 17.37 lähtevä juna. Koska juna aikaisemmin oli niin täynnä, lisättiin siihen viime vuonna toinen yksikkö. Edelleenkin juna ajetaan kahdella yksiköllä. Pakkovaihdon jälkeen on vain matkustajamäärä huventunut merkittävästi. Viime sunnuntaina sain olla yksin takimmaisen yksikön etummaisessa päätyosastossa, ja luulen, etten ollut ainoa matkustaja, jolla oli oma osastonsa. Milloinkahan VR huomaa tämän ja palaa yhden yksikön ajoon?
    Ihme hölmöilyä. Oliko varta vasten suunnitelmana saada matkustajamäärät laskuun, että päästään taas hetken päästä karsimaan liikennettä vai onko liikenne nyt kalustokierron näkökulmasta hienosti optimoitu, matkustajapalvelusta viis?
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  2. #287

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3311

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Ihme hölmöilyä. Oliko varta vasten suunnitelmana saada matkustajamäärät laskuun, että päästään taas hetken päästä karsimaan liikennettä vai onko liikenne nyt kalustokierron näkökulmasta hienosti optimoitu, matkustajapalvelusta viis?
    Organisaatio jako pysyy näin hienosti erillään. Joskus vuonna 2013 vai 2014, en nyt tarkkaan muista mutta kun ite VR:llä olin, jaettiin lähiliikenne ja kaukoliikenne omiksi puoliksiin. Lähiksen tyypit teki vain lähistä ja kaukon kaukoa. Samalla myös mm. Riksu-Tampere meni kaukoon ja alko tulla noita vaihdolisia Riihimäellä Tampereelle jatkavilla ja nyt niitä on vaan lisää tullut ellei kaikki ole jo. Helpompi pitää lähiksen ja kaukon kulut erillään plaaplaaplaa muuta p-puhetta.

  3. #288

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    791

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Ihme hölmöilyä. Oliko varta vasten suunnitelmana saada matkustajamäärät laskuun, että päästään taas hetken päästä karsimaan liikennettä vai onko liikenne nyt kalustokierron näkökulmasta hienosti optimoitu, matkustajapalvelusta viis?
    Matkustajamäärä varmaan on laskenut jo sillä, että IC-juniin saa lippuja yhtä halvalla kuin taajamajuniin. Tällä vaihdolla vain kiusataan esim. Turenki-Helsinki-matkaajia ja päästään eroon lopuistakin matkustajista. Voisin uskoa, että VR:llä on tarkoituksena lopettaa koko vyöhykealueen ulkopuolinen taajamajunaliikenne ja ajaa ylimääräiset puput tyhjävaunujunana Imatralle... Pääradan varteen jäisi muutama pienehkö taajama, joita ei sitten palvelisi VR, Paunu, Onnibus tai edes PL.

    Kalustokiertoa en ole kovasti ajatellut. Tällä hetkellä se ei ole optimaalinen, sillä monet taajamajunat viettävät Tampereella reilun tunnin. Koska R-junia ajetaan nyt puolen tunnin välein, voidaan myös Tampereen taajamajunia ajaa kahdella eri lähtöminuutilla. Tasainen 2/3 h:n vuoroväli on sotkettu esim. 2,5 tunnin vuoroväleillä. Kesäkuun aikataulumuutosten jälkeen yhä useampi taajamajuna viettää Tampereella alle tunnin, joten silloin kalustokierto tehostuu. Valitettavasti en enää muista vanhoja aikatauluja, joten niihin en osaa vertailla. Esimerkki: ennen edellistä aikataulumuutosta kahden viimeisen Helsinki-Riihimäki-Tampere-junan vuorojen väli oli kaksi tuntia, nyt se on kolme tuntia, ja seuraavien muutosten jälkeen 2,5 tuntia. Ei ole kenenkään etu, että aikataulut muuttuvat yhtä mittaa.

    Olen viime viikkoina miettinyt kalustokierron tehostamisen seurauksia. VR on muuttanut hyvin toimivia aikatauluja niin, että kalustokierto on tehostunut. Mihin tämä säästynyt kalusto tarvitaan? Seisooko se varikolla? Vai laajentaako VR jossain päin Suomea liikennettään niin, että kaikki kalusto on koko ajan käytössä? Tottakai kannatan tehostusta, mutta ei kai VR nyt ole tilaamassa sadoittain uusia vaunuja, jolloin tehostaminen vähentäisi hankinnan hintaa? Taseessa on edelleen yhtä paljon pääomaa sidottuna vaunuihin kuin ennenkin. No, varmaan VR:llä on suunnitelmana viedä vapautuneita vaunuja Imatralle yksisuuntaisena junana.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  4. #289

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3517

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Olen viime viikkoina miettinyt kalustokierron tehostamisen seurauksia. VR on muuttanut hyvin toimivia aikatauluja niin, että kalustokierto on tehostunut. Mihin tämä säästynyt kalusto tarvitaan? Seisooko se varikolla?
    Eiköhän ainakin taajamajunien osalta vanha Sm1 ja Sm2 kalusto romuteta kokonaan.

    Taustalla on että vanha kalusto on kovin kallista ylläpitää, varsinkin pieninä sarjoina. Sm1 ja Sm2 ovat vielä Sm4:ään ja Sm5:een verrattuna kovin vikaherkkiä.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  5. #290
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Eiköhän ainakin taajamajunien osalta vanha Sm1 ja Sm2 kalusto romuteta kokonaan.
    Sm1:t ovat olleet jo Pääsiäisestä lähtien poissa liikenteestä odottamassa lopullista tuomiotaan. Samoin Dv12:t lopettivat matkustajajunien vedon Pääsiäisenä. Paitsi jokakuukautiset Pääradan pakettikatkojunat. Oulun-Kolarin sesonkiliikenteen lisäliikenteessä niitä vielä ensi talvella varmasti nähdään, koska Oulun varikon Dr16:t eivät riittäne koko liikenteen pyörittämiseen.

  6. #291

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    508

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Ihme hölmöilyä. Oliko varta vasten suunnitelmana saada matkustajamäärät laskuun, että päästään taas hetken päästä karsimaan liikennettä vai onko liikenne nyt kalustokierron näkökulmasta hienosti optimoitu, matkustajapalvelusta viis?
    Myös Kouvolan ja Riihimäen väliset vuorot ovat nyt kaksi eri junaa, esim. jos haluaa matkustaa vaikkapa Järvelästä Kausalaan joutuu Lahdessa odottelemaan n. 45-105 min. Ja kuka tietää vaikka kyseessä olisi sama junayksikkö.

  7. #292

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1664

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Helpompi pitää lähiksen ja kaukon kulut erillään plaaplaaplaa muuta p-puhetta.
    Millä perusteella tämä on p-puhetta? Tottakai taloudet tuolleen pysyy herkemmin erillään. Oma asiansa toki on se, että onko se tarpeellista - siihen ei riitä asiantuntemus vastata.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.05.2016 kello 21:20. Syy: kiroilu pois

  8. #293

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5407

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Olen viime viikkoina miettinyt kalustokierron tehostamisen seurauksia. VR on muuttanut hyvin toimivia aikatauluja niin, että kalustokierto on tehostunut. Mihin tämä säästynyt kalusto tarvitaan? Seisooko se varikolla? Vai laajentaako VR jossain päin Suomea liikennettään niin, että kaikki kalusto on koko ajan käytössä? Tottakai kannatan tehostusta, mutta ei kai VR nyt ole tilaamassa sadoittain uusia vaunuja, jolloin tehostaminen vähentäisi hankinnan hintaa? Taseessa on edelleen yhtä paljon pääomaa sidottuna vaunuihin kuin ennenkin. No, varmaan VR:llä on suunnitelmana viedä vapautuneita vaunuja Imatralle yksisuuntaisena junana.
    Luulen että VR pyrkii ajamaan kaukojunat mahdollisimman paljon ohjausvaunullisilla 2-kerros IC ja pendolinokalustolla. Näillä kaluston kiertoajat lyhenevät, ja siten säästetään myäs henkilökuntamenoissa. Koska vanhemmat junat ovat romutuskiellossa, ei VR niistä välitä, seisovat varikoilla, ja koska myös taajamajunien kohtalo on avoin, ei VR viitsi panostaa niihinkään.

    t. Rainer

  9. #294
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    268

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Luulen että VR pyrkii ajamaan kaukojunat mahdollisimman paljon ohjausvaunullisilla 2-kerros IC ja pendolinokalustolla. Näillä kaluston kiertoajat lyhenevät, ja siten säästetään myäs henkilökuntamenoissa. Koska vanhemmat junat ovat romutuskiellossa, ei VR niistä välitä, seisovat varikoilla, ja koska myös taajamajunien kohtalo on avoin, ei VR viitsi panostaa niihinkään.

    t. Rainer
    Kyllä matkustajan näkökulmasta on aivan tervetullutta, että tehostetaan kaluston kiertoa, ja että mahdollisimman monessa kaukojunassa on vastedes ravintolavaunu, etenkin IC-junissa, joissa se on Duetto. Ja auttaahan se myös tietyillä rataosilla, jos on kokonaan IC2 --> sn200.

  10. #295

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5407

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PepeB Näytä viesti
    Kyllä matkustajan näkökulmasta on aivan tervetullutta, että tehostetaan kaluston kiertoa, ja että mahdollisimman monessa kaukojunassa on vastedes ravintolavaunu, etenkin IC-junissa, joissa se on Duetto. Ja auttaahan se myös tietyillä rataosilla, jos on kokonaan IC2 --> sn200.
    Siinä on se haittapuoli että koska kaikki junat ovat 3-5 vaunun mittaisia "tumppeja" niin suosituimmat vuorot myydään loppuun liian aikaisin, eli tarjotaan eioota jos matkustuspäätös tehdään vasta lähtöpäivänä. Varusmiehetkin joutuvat matkustamaan seisten kun heidän ilmaiset litteransa ei oikeuta paikanvaraukseen. Kannattavuus hyvä -> palvelutaso huono.

    t. Rainer

  11. #296

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    356

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    IC-junaan voi aina lisätä suosituimmille vuoroille Ed:n tai pari. Loppuunmyyntiongelma tuskin lienee missään todellinen, pikemminkin ongelmana on, että ruuhkavuorojen ulkopuolella saattaa olla vaikeaa edes dumppaustarjouksin houkutella junaan niitä noin 250 matkustajaa, joiden kapasiteetti täyden palvelun IC:ssä (Edfs+Erd+Edb+Edo) aina on. Pitkillä reiteillä peruspakettia täydennetään Ed-vaunuilla muutenkin.
    Pendolinot voitaneen ajaa loppuun parilla yksittäisellä päivittäisellä pikavuorolla Helsingistä Vaasaan, Ouluun, Jyväskylän kautta Kuopioon ja Joensuuhun. Jos kehäradalle tehtäisiin kaarto päradan pohjoisen suuntaan, voisi osa näistä vuoroista ajaa suoraan HV:lle.
    Yksikerroksisten IC-vaunujen loppusijoituspaikoiksi sopisivat parhaiten Oulusta Kajaaniin ja Rovaniemelle sekä Tampereelta Poriin ja Turkuun ajettavat InterRegiot tai taajamajunat. Invapalveluita ja lapsia varten mukaan pitäisi varmaan kytkeä yksi kaksikerroksinen palveluvaunu. Myös yöjunien ei-makkaripaketiksi istuisi parhaiten Ex+Expt+Rx sekä sinisestä kalustosta korjattu konduktöörivaunu, jollainen niissä on nykyäänkin.

  12. #297

    Liittynyt
    12.08.2014
    Viestejä
    3

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    IC-junaan voi aina lisätä suosituimmille vuoroille Ed:n tai pari. Loppuunmyyntiongelma tuskin lienee missään todellinen, pikemminkin ongelmana on, että ruuhkavuorojen ulkopuolella saattaa olla vaikeaa edes dumppaustarjouksin houkutella junaan niitä noin 250 matkustajaa, joiden kapasiteetti täyden palvelun IC:ssä (Edfs+Erd+Edb+Edo) aina on. Pitkillä reiteillä peruspakettia täydennetään Ed-vaunuilla muutenkin.
    Pendolinot voitaneen ajaa loppuun parilla yksittäisellä päivittäisellä pikavuorolla Helsingistä Vaasaan, Ouluun, Jyväskylän kautta Kuopioon ja Joensuuhun. Jos kehäradalle tehtäisiin kaarto päradan pohjoisen suuntaan, voisi osa näistä vuoroista ajaa suoraan HV:lle.
    Yksikerroksisten IC-vaunujen loppusijoituspaikoiksi sopisivat parhaiten Oulusta Kajaaniin ja Rovaniemelle sekä Tampereelta Poriin ja Turkuun ajettavat InterRegiot tai taajamajunat. Invapalveluita ja lapsia varten mukaan pitäisi varmaan kytkeä yksi kaksikerroksinen palveluvaunu. Myös yöjunien ei-makkaripaketiksi istuisi parhaiten Ex+Expt+Rx sekä sinisestä kalustosta korjattu konduktöörivaunu, jollainen niissä on nykyäänkin.
    Itse asiassa junan loppuunmyyntiongelma tuntuu olevan hyvinkin todellinen. Pohjanmaan-radan viikonloppujunat, ja kesällä joskus myös arkijunatkin ovat seisomapokista päätellen vaikuttaneet olevan ns. ylibuukattuja. Tähän vielä lisätään kausilippulaiset arkena. Jos junasta sattuu syystä tai toisesta puuttumaan vaunu, on useammankin matkustajan mieli musta paikan puuttuessa. Nämä voi todeta esimerkiksi lukemalla VR:n Facebook-sivuille postattuja kommentteja. Lippuautomaattikaan ei anna selkeää infoa loppuunmyydystä junasta. Ja kun Savossa ajetaan osa junista kaksivaunuisina (Ed+EFit), niin täyttöastetta voi miettiä viikonloppuliikenteessä/kesätapahtumien aikaan. Täpöäydessä junassa ei ilmastointikaan vaikuta aina jaksavan pitää ilmaa kovin viileänä. Silti IC2 on pendolinoa joustavampi juuri kapasiteetin lisäys/vähennystapauksissa, pendolinoissa kun vaihtoehtoina on aina yksi tai kaksi runkoa.

  13. #298

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    356

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lipunmyynnin perusteella on mahdollista, jopa helppoa, ennakoida lisävaunujen tarve. Varsin monet kun ostavat lippunsa niin hyvissä ajoin, että asian voi nähdä viimeistään viikkoa ennen junan ilmoitettua lähtöä. Ed-vaunuja voidaan vilkkaimpiin vuoroihin lisätä pari-kolme, jolloin Edo+Edb+Erd+Edfs-yhdistelmään saadaan lisäkapasiteettia niin paljon, että Suomen olosuhteissa jokseenkin maksimaalinen 500-600 asiakkaan kertapoka kulkee.

    Ohjaus-, ravintola- ja palveluvaunujen määrä riittää väsäämään rautateillemme 25 IC-runkoa. Niillä hoituu kevyesti kaikki Oulun eteläpuolinen liikenne, ja hiljaisemmille reiteille, kuten Tampere-Pori, Kuopio-Oulu tai Oulun pohjoispuolelle ei näin isoja junia tarvitakaan -näillä radoilla on siis tilaa myös yksikerrosyksiköille. Kaikki syyt väittää suomalaista InterCityä loppuunmyydyksi ovat tekosyitä.
    Viimeisin muokkaaja moxu; 11.08.2016 kello 01:42.

  14. #299
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2877

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Lipunmyynnin perusteella on mahdollista, jopa helppoa, ennakoida lisävaunujen tarve. Varsin monet kun ostavat lippunsa niin hyvissä ajoin, että asian voi nähdä viimeistään viikkoa ennen junan ilmoitettua lähtöä.
    Mutta nämä ”varsin monet” ilmeisesti eivät ole kuitenkaan enemmistö? Itsekin yleensä ostan matkalippuni kulkuvälineisiin joko samana päivänä tai aikaisintaan edellisenä iltana. Ainakaan enää ei taida olla mitään hölmöjä rajotteita, että aleliput pitäisi hankkia jotain 3 vuorokautta aiemmin (taisi olla Veturin aikaan ennen hintauudistusta), kun säästöliput sai vielä ~10 tuntia ennen lähtöä Tampere–Seinäjoki–Tampere.

    Uskallan väittää, että matkustajien ostokäyttäytyminen on myös muuttunut. Toki halvimpien hintojen metsästäjät saattavat olla liikkeellä jo viikkoja ennen matkustusajankohtaa, toisaalta kuinka moni heistä lopulta tekee edes matkansa vaan ostavat varmuuden vuoksi, jos sittenkin lähtö olisikin tuolloin ok? Normaali asiakas on ostamassa joko matkustuspäivänä tai sitä edellisenä päivänä.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    Raitiovaunuliikenteen elinkaari oli yhtä pitkä kuin sosialistipuolueen vaalikampanja. – Koko raitiovaunuprosessi on täynnä absurdeja piirteitä ja julkisen rahan tuhlausta.

  15. #300

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    965

    oletus Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

    Ikävä kehitys, jos junissa pitää taistella istumapaikoista ja varailla päiväkausia etukäteen. Sehän on kuin paluuta köyhään menneisyyteen.

    Monilla on myös pihassa henkilöauto, josta ei tarvitse varata edellisenä päivänä paikkaa, vaan istumapaikka on aina, ja sopivia lähtöminuutteja on vuorokaudessa 1440 kappaletta. Paluu pula-aikoihin ei näitä ihmisiä houkuttele takaisin joukkoliikenteeseen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suuria metroasemia maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.10.2014, 16:17
  2. Aikataulumuutoksia kaukoliikenteessä 12.12.10 alkaen
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 18.12.2010, 23:19
  3. Erikoispalveluja ja -hintoja kaukoliikenteessä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 20.07.2009, 04:55
  4. Muutokset kaukoliikenteessä 1.6.2009 alkaen
    kirjoittanut Epa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.05.2009, 18:26
  5. Muutokset kaukoliikenteessä 1.1.2009 alkaen
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 28.01.2009, 01:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •