Y-juna lopetetaan

Y-juna kannattaisi ensi alkuun korvata S-tai U-junilla jotka jatkavat Siuntioon. Espoon kaupunkiradan rakentaminen pitäisi aloittaa mahdollisimman pian että rantaradan nopeammat ja hitaammat junat voisivat käyttäisivät eri raiteita Espooseen asti, jolloin kaikki Kirkkonummelle ajavilla lähijunilla olisi sama pysähdyskäytäntö, eli sama kuin U-junilla nyt, mutta Espoon ja Leppävaaran välillä ei pysähdyksiä. Kauklahden ja Helsingin välillä kulkisi kaikila asemilla pysähtyvä E-juna. Kauklahden asemalta kannattaisi rakentaa pistoraide ja laituri nyklyisen, ja lakkautettavaksi suunnitellun Mankin seisakkeen lähelle joka toimisi E-junan pääteasemana, jolloin Kirkkonummen/Siuntion junat voisi ohittaa Mankin.
Suurin osa Y-junan matkustajista käyttää sitä HSL-alueen sisällä, koska se on nopea yhteys Masalaan ja Kirkkonummelle. Koska ruuhka-aikaan edes S-junia ei kulje ruuhkasuuntaan, vaan joutuisi käyttämään hidasta U-junaa, se ei kelpaisi niille eikä myöskään Siuntiolaisille. Jotkut Keravalaiset käyttäjä hitaita K-junia niiden väljyyden takia, mutta sitäkään etua ei täysistä U-junista saa. Ainoa järkevä ratkaisu on säilyttää Y-juna, ja vaikka lyhentää se Siuntioon. Kauklahden kaupunkiradan rakentamista kannatan, mutta sitä ei taida tapahtua lähiaikoina. Sitten kun se on rakennettu, Y-junan lakkauttamista voi harkita, tosin sekin hidastaa matka-aikaa turhan paljon.
 
Korvaavatko Onnibus ja/tai Pohjolan Liikenne Y-junan lakkauttamisen?
http://yle.fi/uutiset/onnibus_y-jun...emme_lupaa_viela_mitaan/8382405?ref=leiki-uup

Aikamoinen soppa kyllä tästä Y-junasta on syntynyt, kun ottaa huomiooon että keski--ja itä-Suomesta jää isoja alueita kokonaan rautatiematkustajaliikenteen ulkopuolelle.

Kohta varmaan joku lentoyhtiö ilmoittaa aloittavansa lentovuoron Inkoon Degerbyn kentältä Helsinki-Malmille;)

t. Rainer
 
Eivät taida muutkaan kunnat HSL-alueella maksaa niin paljon kuin 90% vuoroistaan?
 
Siuntion hintalappu voidaan laskea useammalla ihan perustellulla tavalla vähän näkökulmasta riippuen, joten varmaan HSL:n ja Siuntion väliset neuvottelut ovat mielenkiintoiset ja tiukat.

Jutun clou on se, että HSL:lle tulee kuluja joka tapauksessa, vaikka Siuntion-junaa ei tulisikaan, koska nykyiset Knummen matkustajat eivät mahdu nykyisiin juniin. Neuvoteltavaa riittää, kun ryhdytään sitten jyvittämään uusia kustannuksia asianosaisille. Maksaako Siuntio vain sen lisähinnan, joka tulee uuden Y:n jatkamisesta yhden asemavälin verran? Vai jaetaanko koko junan kustannus ns. rajalta poikki esim. ajokilometrien/tuntien ym mukaan? Matkustajamäärien suhteessa tuskin ainakaan kannattaa toimia. Entä kuka saa lipputulot Siuntioon ulottuvista matkoista? Lentopuolella tuota on toteutettu niinkin, että kunta on tukenut liikennettä ostamalla lippuja, joita se on sitten voinut jaella vaikka ihan ilmaiseksi kuntalaisille.

Muistelisin myös, että HSL:n nykyisin maksama korvaus HSL-lipuilla "kaukolähijunilla" (siis HSL-alueen ulkopuolelta tulevat kirjainjunat) matkustavista on melko korkea. Se kustannus tietysti tippuu tässä mallissa pois.
 
Siuntion hintalappu voidaan laskea useammalla ihan perustellulla tavalla vähän näkökulmasta riippuen, joten varmaan HSL:n ja Siuntion väliset neuvottelut ovat mielenkiintoiset ja tiukat.

G-junalla oli aikoinaan vähän sama tilanne. Miten sen kulut jyvitettiin?
 
varmaan HSL:n ja Siuntion väliset neuvottelut ovat mielenkiintoiset ja tiukat.

Tämänpäiväinen HBL uutisoi, että HSL ja Siuntio aikovat kokeilla arkisin kulkevaa (Y-)junaa Siuntiosta Helsinkiin ensi maaliskuusta vuoden 2017 loppuun. Vuoroja olisi kahdeksan suuntaansa ja pysähtyisi Kirkkonummella, Masalassa, Espoossa, Huopalahdessa ja Pasilassa. Liikenneministeriön ostoliikenteessä Y-juna kustantaa 1,6 miljoonaa €. Pallo on nyt Siuntiolla, jonka tyhjästä kassakirstusta pitäisi löytyä vähintään 200.000 €. Kunnanhallitus käsittelee asiaa ylimääräisessä kokouksessa 16.11. ja HSL:n hallitus sitä seuraavana päivänä. Siuntiossa punnitaan kokeilun aikana myös mahdollista liittymistä HSL:ään.
 
Tämänpäiväinen HBL uutisoi, että HSL ja Siuntio aikovat kokeilla arkisin kulkevaa (Y-)junaa Siuntiosta Helsinkiin ensi maaliskuusta vuoden 2017 loppuun. Vuoroja olisi kahdeksan suuntaansa ja pysähtyisi Kirkkonummella, Masalassa, Espoossa, Huopalahdessa ja Pasilassa. Liikenneministeriön ostoliikenteessä Y-juna kustantaa 1,6 miljoonaa €. Pallo on nyt Siuntiolla, jonka tyhjästä kassakirstusta pitäisi löytyä vähintään 200.000 €. Kunnanhallitus käsittelee asiaa ylimääräisessä kokouksessa 16.11. ja HSL:n hallitus sitä seuraavana päivänä. Siuntiossa punnitaan kokeilun aikana myös mahdollista liittymistä HSL:ään.

Toi kuulostaa ihan hyvältä tarjoukselta. Hyvä että juna alkaisi pysähtymään myös Espoon keskuksessa ja Huopalahdessa, mun työmatka lyhenee 10 minuuilla;) Reilua muutenkin koska HSL-kunnat maksavat junan suurimmalti osin joten sen olettaisi pysähtyvän myös HSL-alueen tärkeimmillä asemilla

t. Rainer
 
Tämänpäiväinen HBL uutisoi, että HSL ja Siuntio aikovat kokeilla arkisin kulkevaa (Y-)junaa Siuntiosta Helsinkiin ensi maaliskuusta vuoden 2017 loppuun. Vuoroja olisi kahdeksan suuntaansa ja pysähtyisi Kirkkonummella, Masalassa, Espoossa, Huopalahdessa ja Pasilassa.

Miksi Huopalahti eikä Leppävaara? Omien havaintojeni mukaan Masalan, Kirkkonummen suunnasta asioidaan varsin runsain määrin Leppävaaran alueella ja Leppävaaran pysähdyksen pitämisellä samalla saataisiin hiukan nopeampia vuoroja myös Espoon keskuksen ja Leppävaaran välille. Lisäksi Y-junat ovat tähänkin asti keventäneet ruuhka-aikoina kuormitusta S- ja U-junista Leppävaaran ja Helsingin välillä.
 
Miksi Huopalahti eikä Leppävaara? Omien havaintojeni mukaan Masalan, Kirkkonummen suunnasta asioidaan varsin runsain määrin Leppävaaran alueella ja Leppävaaran pysähdyksen pitämisellä samalla saataisiin hiukan nopeampia vuoroja myös Espoon keskuksen ja Leppävaaran välille. Lisäksi Y-junat ovat tähänkin asti keventäneet ruuhka-aikoina kuormitusta S- ja U-junista Leppävaaran ja Helsingin välillä.

Ehkä se unohtui Piirkan sitaatista? Tai Husiksen? Mulle ei valitettavasti tule painettua Husistä ja nettiversiossa artikkeli on lukittu., että voisi tarkista.

t. Rainer
 
Veikkaisin, että Huopalahti on risteysaseman sanelema käytännön pakko. Espoo kompensoi kaukojunien pysähdyksen poisjättöä, mikä tosin ei varmaan ole tarkoitus. En yllättyisi, jos uutisessa olisi tuolta osin virhe ja Espoo meinaisi Leppävaaraa.

Onkohan tuo 200 000 € nyt sitten paljon vai vähän? Arkiliikennettä 250 päivää, 8 lähtöä ja 8 saapumista. Se tekee 50€ per lähtö taikka saapuminen, jos tuo on vuosikulu. Vai onko se koko ajalta 3/16-12/17? Miten lipputulot vaikuttavat tuohon eli kuka ne kerää ja saa HSL-alueen ulkopuolisten matkojen osalta?
 
Takaisin
Ylös