Y-juna lopetetaan

bestcarrus

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Marraskuu 2014
Viestit
480
Kuulin tuossa vähän aika sitten että vr on päättänyt lakkauttaa y junan ja hsl etsii y junalle korvaajaa ja joku mainitsi että h junakin lopetetaan. Pitääkö paikkansa?
 
Vs: y juna lopetetaan

Y loppuu kyllä. Mutta ei kai HSL sille mitään korvaajaa etsi? Matkustajat siirtyy omaan autoon tai jäljelle jääviin juniin.
 
Kuulin tuossa vähän aika sitten että vr on päättänyt lakkauttaa y junan ja hsl etsii y junalle korvaajaa ja joku mainitsi että h junakin lopetetaan. Pitääkö paikkansa?

H-junat muuttuvat R-juniksi mitkä pysähtyvät Ainolassa ja Saunakalliolla; Purola ja Nuppulinna lakkautetaan. Joku nopea Riihimäen ruuhkavuoro lisätään.
 
Vs: y juna lopetetaan

Y loppuu kyllä. Mutta ei kai HSL sille mitään korvaajaa etsi? Matkustajat siirtyy omaan autoon tai jäljelle jääviin juniin.

No toivottavasti Y-junan lopettamisella saadaan muutama Turun vuoro lisää pysymään hengissä. Lähes kaikki Karjaan matkustajat siirtyvät helposti pikajuniin, jos hinnoittelu pidetään järkevänä. Toki Inkoon ja Siuntion junapalvelu loppuu, mutta eipä tuolta taida paljon matkustajia tulla.
 
Vs: y juna lopetetaan

No toivottavasti Y-junan lopettamisella saadaan muutama Turun vuoro lisää pysymään hengissä. Lähes kaikki Karjaan matkustajat siirtyvät helposti pikajuniin, jos hinnoittelu pidetään järkevänä. Toki Inkoon ja Siuntion junapalvelu loppuu, mutta eipä tuolta taida paljon matkustajia tulla.

Siuntiosta kyllä riittää joka vuoroon matkustajia. Arvioidut matkustajamäärät on nähtävissä LVM:n tiedotteen lopusta liitteestä 2.
http://www.lvm.fi/tiedote/4444943/junien-ostoliikenteeseen-muutoksia-maaliskuussa

---------- Viestit yhdistetty klo 19:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:03 ----------

Kuulin tuossa vähän aika sitten että vr on päättänyt lakkauttaa y junan ja hsl etsii y junalle korvaajaa ja joku mainitsi että h junakin lopetetaan. Pitääkö paikkansa?

Ei HSL mitään korvaajaa suoranaisesti Y-junalle etsi vaan tutkii miten Y-junan jättämä aukko HSL-alueen sisällä paikataan. Y-junaa on eniten käytetty HSL-alueella sen nopeuden vuoksi ja ovatkin olleet HSL-alueen sisällä täynnä. Se voi olla että korvataan ainoastaan kapasiteettiä lisäämällä nykyisiin S- ja U-juniin.
 
Vs: y juna lopetetaan

Siuntiosta kyllä riittää joka vuoroon matkustajia. Arvioidut matkustajamäärät on nähtävissä LVM:n tiedotteen lopusta liitteestä 2.
http://www.lvm.fi/tiedote/4444943/junien-ostoliikenteeseen-muutoksia-maaliskuussa

Hmm. 12 pysähdystä ja 265 matkustajaa vuorokaudessa. Jos VR:llä on laskutaitoista porukkaa, niin muutamalla kaukojunapysähdyksellä Siuntion aseman käyttäjistä saataisiin varmaan suurin osa pysymään junan kyydissä ja Helsinki-Turku linjan kannattavuus varmaan paranisi myös. Toki hinnoittelun pitää olla kilpailukykyinen. Mutta tuskin VR noin luovaan ratkaisuun pystyy.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ehdotan Siuntion ja Inkoon pysähdyksien hoitamista sillä, että VR hankkii muutaman diesel-Flirtin HKI-Hanko välille, ja liittää Hangon lähiliikennevyöhykealueeseen. Juna ajettaisiin siis suoraan Helsingistä Hankoon.(Pysähtyen Pasila-Leppävaara-Kirkkonummi-Siuntio-Inkoo-Karjaa-Hangon radan asemat) Tai miksipä VR ei voisi käyttää valmiina olevaa kalustoa, ja ajaa HKI-Hanko-linjaa kolmella Dm12-yksiköllä.
 
Itse ehdotan Siuntion ja Inkoon pysähdyksien hoitamista sillä, että VR hankkii muutaman diesel-Flirtin HKI-Hanko välille, ja liittää Hangon lähiliikennevyöhykealueeseen. Juna ajettaisiin siis suoraan Helsingistä Hankoon. Tai miksipä VR ei voisi käyttää valmiina olevaa kalustoa, ja ajaa HKI-Hanko-linjaa kolmella Dm12-yksiköllä.

Viime hallituskaudella sähköistettiin vähäliikenteinen Vaasan rata poliittisena päätöksenä. Jos olisi edetty vanhan kaavan mukaan, veikkaan, että Hangon rata olisi hyvinkin saatettu sähköistää tämän hallituskauden aikana. Mutta nyt ei tullut takiaispuolueita, ei sähköä hankobaanalle eikä Y-junaa Hangosta Helsinkiin.
 
Itse jos saisin päättää y junan reitin nii reitiksi voisi tulla kirkkonummi-karjaa+väliasemat tai leppävaara-karjaa+tietenkin väliasemat niin reitistä voisi ehkä tulla kannattava
 
Vs: y juna lopetetaan

Ei HSL mitään korvaajaa suoranaisesti Y-junalle etsi vaan tutkii miten Y-junan jättämä aukko HSL-alueen sisällä paikataan. Y-junaa on eniten käytetty HSL-alueella sen nopeuden vuoksi ja ovatkin olleet HSL-alueen sisällä täynnä. Se voi olla että korvataan ainoastaan kapasiteettiä lisäämällä nykyisiin S- ja U-juniin.

Tarkemmin sanottuna Y on ollut täynnä Helsingin ja Leppävaaran välillä mikä ei ole ollut junan varsinainen tarkoitus. Sen takia se ei ole pysähtynyt Espoon keskuksessakaan.
Y olisi alun perin pitänyt luokitella taajamajunaksi jossa HSL liput ei kelpaa, mutta silloin olisi ollut vajaatäyttöä. Joku sellainen vuoro taidettiin ajaa 1990-luvulla ja oikein veturijunana, mutta muutettiin siis Y-junaksi.

Toivottavasti S-junia voisi jatkaa Siuntioon edes. Inkoo on vähän niin ja näin, asema on kaukana kunnan keskustaajamasta ja väärässä suunnassa Helsinkiin suuntautuvaa työmatkaliikennettä ajatellen. On ajateltu myös sitä että jotkut Hangon radan kiskobusseista jatkaisi Kirkonummelle asti, mutta en tiedä innostuisivatko radan varren asukkaat sellaisesta palvelusta jos jatkomatka Helsinkiin on tehtävä hitaalla junalla.

Minun mielestäni kannattaisi odottaa Y-junan lopettamisella Espoon kaupunkiradan valmistumista. Jos rata on Espooseen asti on neliraiteinen niin S ja U ja Y-junat voidaan yhtdstää yhdeksi junaksi joka pysähtyisi vainTolsa, Jorvas, Masala, Luoma, Espoo, Leppävaara, Huopalahti, Pasila. Jos Y-juna lopetetaan nyt, ei junasta autoon siirtyviä saada enää takaisin junaan sitten kun yhteys palaisi joskus 10 v päästä.

t. Rainer
 
Itse jos saisin päättää y junan reitin nii reitiksi voisi tulla kirkkonummi-karjaa+väliasemat --

Tämä kannattaisi toki synkronoida olemassaoleviin S- ja U-juniin siten, että sama kalusto jatkaa Kirkkonummen läpi. Tosin tästä huomataan, että koko reitille kannattaa määritellä sama reittikirjain, ja jälleen ollaan tilanteessa, että kulkee Helsinki-Karjaa juna...
 
Itse jos saisin päättää y junan reitin nii reitiksi voisi tulla kirkkonummi-karjaa+väliasemat tai leppävaara-karjaa+tietenkin väliasemat niin reitistä voisi ehkä tulla kannattava

Siis en nyt ymmärrä pointtia? Miten se olisi juuri tuolla minivälillä, koko Y-junan hiljaisimmalla osuudella kannattava, kun ne Y-junan suurimmat matkustajamäärät on itse HSL-alueen sisällä? Tuolla reitillä junasta tulisi vielä vähemmän kannattavampi.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:45 ----------

Tarkemmin sanottuna Y on ollut täynnä Helsingin ja Leppävaaran välillä mikä ei ole ollut junan varsinainen tarkoitus.

Kyllä, täynnä tuolla välillä. Mutta silti useita kymmeniä matkustajia aina Masalaan ja Kirkkonummellekkin. Kirkkonummelta Karjaalle jatkaessa Y-junissa on Siuntioon asti se n. 50 matkustajaa parhaimmassa tapauksessa ja sen jälkeen puhutaan kahestakymmenestä tai vähemmästä jopa. "Väitteet" perustuu omiin useihin kokemuksiini vuosien 2013 kesä - 2014/2015 vuodenvaihde 15:32, 16:32, 17:32 ja 19:32 Helsingistä Karjaalle lähteneisiin Y-juniin.
 
Läntisen Uudenmaan lähiliikenteen kehitys on mennyt pieleen alusta alkaen. Muistan hyvin, kun paikallislehti Etelä-Uusimaassa työskennellessäni seurasin aitiopaikalta vuonna 1993 liikenteen alkua. Toisaalta oltiin iloisia siitä, että Karjaalle lopulta pääsi sähköjunalla, toisaalta harmiteltiin linjan hitautta, harvaa kulkutiheyttä ja heikkoa asemaverkkoa. Seudun pendelöintiliikenteen kannalta tärkein paikka Tammisaari ei sähkörataa saanut, eikä Hankopaanan ja lähijunan yhdistelmä tuntunut nopeudessa sikäläisen kulkijan kannalta kilpailukykyiseltä. Koska rata oli -ja on yhä- vain yksiraiteinen, ei todellista lähijunaverkoston tiheyttä, eli päiväsaikaan vähintään kerran tunnissa toimivaa yhteyttä, pystytty ikinä luomaan, tuskin edes aiottiin.
Suurelle yleisölle kenties näkymätön, mutta paikallislehdessä monesti puitu virhe oli myös Inkoon pysähdyspaikan sijoittaminen Inkoon asemalle Tähtelän sijaan. Tämä karsi käytännössä kaiken Inkoon työmatkaliikenteen, sillä kukaan ei aja autolla viittä kilometriä väärään suuntaan päästäkseen hitaaseen junaan. Tähtelä olisi ollut "matkan varrella", sieltä olisi voinut kulkea jopa bussi Inkoon kylälle ja joskus satamaan tai voimaloillekin.

Summa summarum: Kiitos Kirkkonummen-Karjaan lähijunaliikenne 1993-2016, harva jää oikeasti kaipaamaan, mutta toivottavasti muistetaan, miten asiaa ei pidä hoitaa.
 
Ihmettelen hieman sitä kun Helsingin Sanomat kirjoittaa sen olevan taloudellinen itsemurha, jos Siuntion kunta ostaisi vuorot. Jos ostaa 14 kilometrin pituisen junavuoron, jossa menee 22 matkustajaa, onko tuo muka erityisen kallista? http://www.hs.fi/kaupunki/a1442895529367

Keskustelua aiheesta Soininvaaran blogissa:

http://www.soininvaara.fi/2015/09/23/siuntion-junayhteys/

Yhden väittämän mukaan Siuntion vuorot ovat yhtä täynnä kuin Kirkkonummen, mutta vuoroja on tietysti vähemmän. Kirkkonummi kuuluu HSL:ään, Siuntio ei. Junan leikkaaminen vaikuttaa näin kaukaa ulkopuolelta katsoen siltä, että saattaa olla hyvinkin hölmöläisten säästämistä, joka tulee maksamaan enemmän kumipyöräliikenteessä kuin junista säästyy. Tietysti autoilun kustannukset (Espoossa ja Helsingissä) hajaantuvat eri maksajille silleen kätevästi huomaamattomiin.
 
Takaisin
Ylös