Junahavaintoja 2016

Kuinka luotettava tälläinen "maisemat vilisti normaalia kovempaa" on nopeuden mittausmenetelmänä?

Mikäli vertaa museobussien nopeusmittareihin, niin erittäin paljon luotettavampi. :)

Mielestäni kuka tahansa pystyy erottamaan poikkeavalle raiteelle mennessä, onko vauhtia noin 35 km/h vai noin 160 km/h. Mitä pienempiin nopeuseroihin mennään, sitä epätarkemmaksi mutu-nopeusmittari menee. En minä ainakaan kyydissä istuessa erota, onko nopeus 30 vai 32 vai 35 km/h.

Radan varren kiintopisteitä käyttämällä arviointitarkkuus paranee, ja jos niiden välinen etäisyyskin tiedetään, niin aina parempi. Esimerkiksi osa rautatieharrastajista kellottaa kilometritolppien avulla junien etenemistä, ja jos ottaa pitemmältä matkalta keskiarvon, niin voi sanoa, oliko se keskinopeus nyt sitten noin 110 vai noin 120 km/h.

Siihen en osaa sanoa mitään, miten ajonopeuden arvioinnin tarkkuus muuttuu nopeuden muuttuessa, eli onko arviointi helpompaa pienemmissä vai suuremmissa nopeuksissa.
 
Päivämäärä tosiaan on 28.11., ettei pääse unohtumaan. Se kannattaa aina panna havaintoihin mukaan.

VR:n poikkeusliikennetiedote on tullut kello 11.18:
Pasila-Helsinki -välillä ilmenneen ratajärjestelmävian vuoksi lähijunaliikenteessä matkustavia pyydetään varautumaan 10-15 minuutin viivästyksiin. Myös yksittäiset peruutukset ovat mahdollisia. K-junista ajetaan Helsingistä toistaiseksi vain joka tunnin :16, :36 sekä :56 lähtevät vuorot.
Keravalta vastaavasti ajetaan vain :02, :22 sekä :42 lähtevät vuorot.

HSL:n sivuilla puhutaan opastinviasta Helsingin päärautatieasemalla.
 
Täällä ei taaskaan ole havaittu (tai raportoitu) uusia Flirttejä. Olen koittanut pitää silmät auki asemilla liikkuessani, mutta vasta tiistaina 13.12. näin ensimmäistä kertaa Flirt #61:n. Se taisi lähteä Helsingistä kello 20.27 kohti Espoota. Sisältä se ei enää näyttänyt uudelta ja puhtaalta, joten ehkä se on ollut jo jonkin aikaa liikenteessä.

Junan 344 reitti on Tampere-Riihimäki. Riihimäellä juna saapuu raiteelle 7. R-juna Helsinkiin lähtee raiteelta 1 ja vaihtoaikaa on kymmenen minuuttia. Tämä ei aina riitä niille, jotka lastenvaunujen kanssa liikkuvat.

Junan 342 tapaus on vastaava. Juna saapuu raiteelle 7 kello 18.45. Seuraava juna Helsinkiin on R-juna raiteelta yksi kello 18.55. Sitä seuraava R-juna Helsinkiin lähtee raiteelta 7 kello 19.25. Ettei vain olisi tämä sama Tampereelta tullut runko? Näin niitä matkustajia kiusataan.
Palautteen perusteella korjaisin tätä kirjoitusta seuraavasti:
Juna 342 saapuu raiteelle 5 kello 18.45. Seuraava juna Helsinkiin on R-juna raiteelta yksi kello 18.55. Sitä seuraava R-juna Helsinkiin lähtee raiteelta 5 kello 19.25. Ettei vain olisi tämä sama Tampereelta tullut runko?
Miksi Riihimäellä matkustajia kierrätetään tunnelin kautta aivan toiselle raiteelle?
 
17.12.
Z-juna 9810 (Lahdesta 7:21) ohitti Tikkurilassa raiteella 1 seisseen R-junan käyttäen raidetta 3, mitä en ole ennen nähnyt olevan etelään menevien junien käytössä. Tikkurilan jälkeen juna siirtyi raiteelle 4 eli kaupunkiradalle, ja ajoi sitä pitkin Helsinkiin saakka, missä saavuttiin kuitenkin normaalisti raiteelle 5. R-juna ohitti Z-junan Tikkurilan, ja Pasilan välillä, mutta Z-junan ei siirtynyt vakioraiteelleen sen perään, koska Pasilan autojuna-asemalta oli tulossa Kolarin pikajuna, joka olisi muuten myöhästynyt. Helsinkiin saavuttiin 3 minuuttia myöhässä edessä ajaneen hitaamman junan takia, ja Kolarin juna saapui minuutin myöhemmin. Vaikka tällä tavalla kokonaismyöhästymiset jäivät pienimmiksi, en ole havainnut sitä ennen käytössä, vaan yleensä Z-juna olisi jäänyt odottamaan Hiekkaharjun kohdalle R-junan lähtöä. Tämä toimintatapa tosin ei varmaankaan onnistu silloin, kun kaupunkiradalla on normaali viiden minuutin vuoroväli, sillä nyt oli lauantaiaamu eli vuorovälinä 7,5 min.
 
17.12.
Z-juna 9810 (Lahdesta 7:21) ohitti Tikkurilassa raiteella 1 seisseen R-junan käyttäen raidetta 3, mitä en ole ennen nähnyt olevan etelään menevien junien käytössä. Tikkurilan jälkeen juna siirtyi raiteelle 4 eli kaupunkiradalle, ja ajoi sitä pitkin Helsinkiin saakka, missä saavuttiin kuitenkin normaalisti raiteelle 5. R-juna ohitti Z-junan Tikkurilan, ja Pasilan välillä, mutta Z-junan ei siirtynyt vakioraiteelleen sen perään, koska Pasilan autojuna-asemalta oli tulossa Kolarin pikajuna, joka olisi muuten myöhästynyt. Helsinkiin saavuttiin 3 minuuttia myöhässä edessä ajaneen hitaamman junan takia, ja Kolarin juna saapui minuutin myöhemmin. Vaikka tällä tavalla kokonaismyöhästymiset jäivät pienimmiksi, en ole havainnut sitä ennen käytössä, vaan yleensä Z-juna olisi jäänyt odottamaan Hiekkaharjun kohdalle R-junan lähtöä. Tämä toimintatapa tosin ei varmaankaan onnistu silloin, kun kaupunkiradalla on normaali viiden minuutin vuoroväli, sillä nyt oli lauantaiaamu eli vuorovälinä 7,5 min.
Mitä raidetta käytettiin Pasilassa?
 
Takaisin
Ylös