Eikös ne ole Ratahallintokeskuksen miehiä jotka tarkistaa liput junissa?
/ Skurubisin
Matkustin tänä aamuna U-junalla Espoon keskuksesta Helsinkiin päin. Lipuntarkastajat nousivat junaan Espoon keskuksessa. Muutamalta puuttui lippu kokonaan, joista jotkut vakuuttivat että lippu on kotona, mutta he saivat tarkastusmaksun maksukuitin, mutta eivät joutuneet ostamaan kertalippua. Kahdella naismatkustajalla taas oli kausilippu päässyt vanhenemaan, toisella heistä jopa pari päivää. Silti heille ei määrätty tarkastusmaksua, eikä tarkastaja veloittanut edes kertalippua. Onko YTV:llä liian paljon rahaa vai miksi pummilla matkustajia, oli lipun puuttuminen sitten tahallista tai vahinko, päästetään noin helpolla?
t. Rainer
Eikös ne ole Ratahallintokeskuksen miehiä jotka tarkistaa liput junissa?
/ Skurubisin
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.06.2006 kello 23:32. Syy: poistettu pitkä lainaus
Helsingfors har ein somletrikk!
On. Välillä olen nähnyt päästettävän ilman sakkoa mm. ulkopaikkakuntalaisia, jotka ovat istuneet ei lipunmyyntiä -osastossa ja tarkastajien tullessa ihmetelleet, ettei konduktööri ole vielä tullut. Tuonkin selityksen tarkastajat saavat varmaan kuulla kymmeniä kertoja päivässä.
Tuntuu olevan ulkopaikkakuntalaisille oikeastikin melko epäselvää tuo lipunmyyntikäytäntö. Konduktöörinä toimiessani olen lähes joka työvuorossa myynyt muutamia lippuja myös "ei lipunmyyntiä"-osastoihin ja huomattava osa näistä onkin ollut matkustajia jotka ovat jatkamassa kaukojunalla eteenpäin. Osalla jopa on etukäteen hankittu lippu mutta odottavat kiltisti väärässä vaunussa, että konduktööri sen tulisi leimaamaan. Eli myöskään eteisissä olevat leimauslaitteet eivät ole tuttuja. Ja kyllähän se tavallaan ymmärtää. Olisihan se palvelua, että junahenkilökuntaa olisi koko junassa, mutta kysymys on kuitenkin henkilöstökulujen minimoimisesta ja matkakortin ja muiden etukäteen hankittujen lippujen yleisyydestä lähijunaliikenteessä.Alunperin kirjoittanut kuukanko
Konnari.
Lepsuilu riippuu aika paljon pärstäkertoimesta. Itse olen saanut säännönmukaisesti sakot, kun olen erehtynyt matkustamaan HKL:n lipun ulkopuolelle vyöhykealueella ja tarkastus on tullut. Kaverini matkustaa samaisella lipulla Hyvinkäälle ja Riihimäelle monesti, tarkastuksessa tarkastaja katsoo ja miettii pitkään, mutta ei sano mitään ja antaa touhun jatkua.Alunperin kirjoittanut kuukanko
Yöbussissa on tunnelmaa
Näin tein minäkin joskus noin viisitoistakesäisenä, kun matkustin ekaa kertaa vyöhykealueella yksin. Lähdin Järvenpäästä ja tarkoitus oli matkustaa Saloon, joten minulla oli siis lippu ostettuna muttei leimattuna. Istuin sattumalta vieläpä lipunmyyntiosastossa, ja ihmettelin kun konnari kierteli, muttei leimannut lippuani vaikka kuinka pitelin sitä kädessäni (en kuitenkaan sanonut mitään). Taisin kyllä jossain vaiheessa lukea niitä lipun pienellä painettuja, jossa sanottiin, että lippu pitää leimata itse. Onhan se kaukoliikenteeseen tottuneelle matkustajalle varmasti vieras asia, että lippu pitääkin itse leimata lähijunissa.Alunperin kirjoittanut konnaripoika
Jos jokin asia on outo, niin minä ainakin otan selvää. Lipun leimaamisesta löytyy tietoa monesta eri paikasta, jos vaan asiasta haluaa ottaa selvää. Asemien lipunmyynneistä myydyistä lipuista löytyy kääntöpuolelta ohje miten toimia kauko- ja lähiliikenteen junissa. Valitettavasti vastuu on matkustajalla. Jokaiselle kun on täysi mahdottomuus lähettää kirjeessä matkustusohjeita ennen matkaa... tai no, ei ehkä täysi mahdottomuus mutta kuitenkin...Alunperin kirjoittanut Elmo Allen
Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta antaa matkalippujen tarkastajille melko runsaasti vapautta harkita kenelle ja missä tilanteessa tarkastusmaksu määrätään.
Alunperin kirjoittanut Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta §10
--
Lauri Räty
Osassa junia tietoa jopa tyrkytetään. Helsingistä lähtevissä H ja R-junissa joiden määränpää on lähiliikennealueen ulkopuolella (esim. Tampere, Kouvola) tulee Pasilan ja Tikkurilan välillä kuulutus "muistathan leimata kauko- ja lähiliikenteen lippusi eteisen leimauslaitteessa". Och samma på svenska. Ja silti osalla on leimaamattomia lippuja. Kuulutusta ei tietenkään voi toistaa joka aseman jälkeen, voisi alkaa vakimatkustajia kyrsimään ennen pitkää.Alunperin kirjoittanut Lari Nylund
Kyseisen lain turvin lipuntarkastajat voivat hoitaa omaa terveyttään: menepä vaatimaan tarkastusmaksua yhteistyöhaluttomalta ja väkivaltaiselta korstolta! Onhan toki väärin, että sävyisät ja pääsääntöisen lainkuuliaiset kansalaiset maksavat tarkastusmaksun, josta hankalammat matkustajat välttyvät ties mihin vedoten. Eikö joka matkasta kuitenkin tule periä jokin maksu - edes kertalipun hinta, kysyn minä kuten R.Silfverberg avauksessaan?Alunperin kirjoittanut Lauri Räty
Yhteistyöhaluttomien korstojen voi antaa neuvotella asiasta poliisin kanssa. Kerran Rautatientorilla ajamaani bussiin käveli pysähtymättä sisään tyyppi, joka uhosi, ettei maksa mitään. Poliisit poistivat tyypin sujuvasti autosta. Eivät tietysti poliisitkaan joka paikkaan ehdi, mutta eihän tuostakaan nyt mitään tulisi, jos isolla koolla ja äänekkyydellä pääsisi ilmaiseksi.Alunperin kirjoittanut retale
Tänään iltapaäivällä Riihimäki. Satunnaiselta matkustajalta kuultua.
R (Sm4 kai) oli lähdössä 15 minuuttia myöhässä. Odotti jotakin. Liputtomat menivät lipunmyyntiosastoon. Kun juna lähti, "tuli ruksi" lipunmyynti-sanan eteen.
Tuli hämmennystä. Yritteliäimmät yrittivät junan toiseen päähän. Mutta kun juna oli täynnä kun Turusen pyssy, luovuttivat. Olisi ollut tarkastajille mahtava potti. Mutta eipä niitä tullut. Ja osastollinen ihmisiä matkusti ilmaiseksi.
Kuinka matkustaja muuten todistaa tarvittaessa, että kyllä tämä "lipunmyyntiosasto" oli kun junaan noustiin?
Tarkastajat ovat velvollisia ottamaan selvää meiltä, junahenkilökunnalta, että onko kaikille asianmukaisessa osastossa olevilla ollut mahdollisuus ostaa matkalippua. Samalla kerromme heille esimerkissä mainitunlaisista ongelmista lipunmyyntinäyttöjen kanssa yms. Me teemme yhteistyötä heidän kanssa, joten kaikilla kenellä on ollut tarkoitus ostaa matkalippu ennen tarkastustoimintaa, on pitänyt se mahdollisuus olla. Tarkastajat eivät tee työtään kiusatakseen ketään, vaan rangaistakseen vilpillisiä. On muuten käsittämätöntä, että kuinka usein pummilla matkustanutta aletaan puolustelemaan lipuntarkastustilanteissa. Ikävä kyllä, itse en ainakaan koe minkäänlaista sääliä henkilöitä kohtaan, jotka yrittävät milloin mihinkin vedoten matkustaa ilman asianmukaista matkustusasiakirjaa. Mikäli kaikki matkustaisivat liputta, niin minulla ei pian olisi työpaikkaa - eikä ihmisillä joukkoliikennettä.Alunperin kirjoittanut Albert
...ja lopuksi, Visa Electron EI KELPAA junissa maksuvälineenä.
Aika tyhmää minusta. Se käy melkein missä tahansa muualla, mutta joukkoliikenteessä ei. Autolla pääsee melkein mihin tahansa laittamalla Electronilla bensaa tankkiin, mutta joukkoliikenteessä pitää varata iso tukku käteistä, useita aikataulukirjoja ja selvitellä matkaketjun bussi- ja junahinnat eri paikoista. Aika vaivalloista. Tässä olisi tuotekehittelyn paikka. Juniin ja busseihin pitäisi saada sama lippu molempiin ja se pitäisi voida maksaa Visa Electronilla.Alunperin kirjoittanut Lari Nylund
Ehkä voisi nykyaikaisella kännykällä hakea matkaketjun suoraan kännykkään lähtö- ja kohdepaikan mukaan ja näpytellä kännykkäänsä verkkopankkinsa tunnukset, jolloin matkapuhelin tekee e-lipun koodit, jotka voi sitten näyttää bussissa ja junassa. Nämä koodit tulisivat voimaan lopullisesti vasta lähtöhetkellä, jotta suunnitelmien muuttaminen olisi sujuvaa.
Huvittavana esimerkkinä muuten esimerkiksi matka Upinniemestä Rauman lähiöön. Matka.fi kertoo kyllä reitin, mutta entäs ne hinnat. Ensin hinta Wikströmin bussille Upinniemestä Kirkkonummen asemalle. Sitten VR:ltä hinta Kirkkonummelta Turkuun. Pohjolan Liikenteeltä Turusta Raumalle. Rauman paikallisliikennöitsijältä hinta lähiöön. On se kumma, kun ei voida laittaa myös niitä hintoja tuohon palveluun.
Viimeisin muokkaaja kemkim; 15.07.2006 kello 01:35.
Yöbussissa on tunnelmaa
Totta, kiinteissä myyntipaikoissa. Taksit ovat harvoja poikkeuksia, mutta nekin nykyaikaisen tekniikan vuoksi, joka on vast´ikää uusittu. Uudistus on tulossa myös konduktöörien myyntilaitteisiin, mutta se vie vielä hetken. Ongelma on siinä, että Visa Electron on maksukortti, jolla ei ole luottoa. Tarvitaan siis suora varmennusyhteys (GPRS). Pankki- ja luottokortit ovat kelvanneet junissa maksuvälineinä jo aikana ennen junamyyntilaitetta. Visa Electron on viime aikoina yleistynyt valtavasti. Asiakkaalle on kuitenkin vastuu ottaa selvää, että mitkä maksuvälineet kelpaavat paikoissa, joissa aikoo asioida. Tämä selvitetään myös Visa Electronin esitteissä - pitäisi vaan muistaa lukea se pienikin teksti.Alunperin kirjoittanut kemkim
Tämähän onnistuu jo nykyäänkin. JunaBussi-matkaliput ovat olemassa ja ne voi lunastaa Visa Electronillakin - asemien lipunmyynneistä. Nyt en ole varma, että onnistuuko niiden lunastaminen myös R-kioskeilta, joista junalippuja on voinut lunastaa toukokuusta 2006 lähtien. Jos ei vielä onnistu, niin todennäköisesti tulevaisuudessa. Jostain muistelen lukeneeni, että myös Matkahuolto oy on tuomassa lipunmyyntipisteensä R-kioskeille.Alunperin kirjoittanut kemkim
Maailma matkaa radallaan, kaikki muuttuu aikanaan... Kehitys vie kuitenkin aina oman aikansa.
Viimeisin muokkaaja Lari Nylund; 15.07.2006 kello 01:52.