Lahden lähiliikenne

Liittynyt
9 Huhtikuu 2006
Viestit
35
Kannattaisiko Lahti-Heinola välillä lähiliikenne? Pitäisikö se hoitaa kiskobusseilla vai sähköistää osuus, eli sähkömoottorijunilla?
Mielestäni VR:n lähi-ja taajamajunien pitäisi pysähtyä myös Nostavalla, Villähteellä ja Uudessakylässä.
 
lamarjam sanoi:
Kannattaisiko Lahti-Heinola välillä lähiliikenne? Pitäisikö se hoitaa kiskobusseilla vai sähköistää osuus, eli sähkömoottorijunilla?
Nykyisellä yhdyskuntarakenteella ei varmasti kannattaisi. Radan varsi on lähes autio, asutus ja työpaikat on rakennettu maantien varteen. Rautatieasema on sivussa kaupungin keskustasta, minne matkustajat olisivat menossa.

Rata voi olla mahdollisuus rakentaa asutusta ja työpaikkoja hyvän joukkoliikenneyhteyden varteen. Mutta silloin pitäisi myös harkita duoliikennettä, että sopivassa kohdassa Heinolan radasta lähtisi raide, joka johtaisi Lahden keskustaan ja sieltä edelleen toiselle puolen keskustaa jollekin rakennetulle alueelle. Esimerkiksi Vesijärven rantaan.

Välttämättä Heinolan rataa ei olisi sähköistettävä, sillä nykyään on olemassa hybridivaunuja. Sellainen oli juuri koeajokiertueella Ruotsissa toukokuussa. Heinolan radalla vaunu ajaisi dieselillä, kaupungin kaduilla sähköllä.

Antero
 
Sellainen juna nimeltään ER22M on ollut käytössä Neuvostoliitossa jo 1960-luvulla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Antero Alku sanoi:
Rata voi olla mahdollisuus rakentaa asutusta ja työpaikkoja hyvän joukkoliikenneyhteyden varteen.

Niin voisi. Radalle pitäisi rakentaa kevyelle duovaunulle sopvaa jatkoa Heinolan keskustaan Jyrängönvirran sillan jälkeen. Keskustasta se voisi jatkua Laukkamäen tai Pyhättömän kautta Juornatjoelle, josta Kaakonlammen tai Aapelinpellon jälkeen Veljeskylään. Ylimääräistä matkaa tulisi 2-3 km, jos nämä lähiöt otettaisiin mukaan. Tällöin rata palvelisi myös Heinolan sisäistä liikennettä. Keskustasta Lahden suuntaan kuljettaessa voitaisiin kiertää Jyrängön ja Sinilähteen kautta, jos ollaan valmiita rakentamaan uutta rataa. Matkan varrella ennen Lahtea on pysähtymisen arvoinen lähinnä radan varressa oleva Vierumäki. Seuraavat järkevät pysähdyskohteet ovat Lahdessa, mutta miksei radan ja moottoritien muodostaman käytävän varrelle voisi rakentaa lisää asutusta.
 
Samalla kun foorumilla on keskusteltu enemmän tai vähemmän muiden kaupunkien lähiraideliikenteestä, on Lahti ikäänkuin puskista hivuttautunut oikeastaan Suomen toiseksi seuduksi, jossa lähiraideliikenteellä on todellista merkitystä. Henk.koht. en ainakaan pidä sitä enään ainoastaan helsingin lähiraideliikenteen jatkona, vaan sillä alkaa olla myös ihan oma funktionsa jossa Lahden kaupunki on helsingin sijasta fokuksessa. Kaalepin aivan toiseen aihepiiriin postaaman jutun perusteella (http://www.ess.fi/?article=251377) on aika ilmeistä, että Lahden seudulle on kehittymässä (tai siihen on ainakin hyvät edellytykset) toimiva lähijunajärjestelmä.
 
Tuohan on aika mielenkiintoista. Siis kaksi uutta seisaketta Nastolan kunnan alueelle entisen yhden lisäksi. Mutta mitä on odotettavissa vuonna 2011? Jatkavatko kaikki Z-junat sen jälkeen Lahdesta Kouvolaan?

Miten tuo Lahti-Kouvola -väli on nyt järjestetty, ajetaanko suoria vuoroja Helsingistä Kouvolaan vai vain vuoroja Hki-Lahti ja Lahti-Kouvola? Onko Lahti-Kouvola -välillä linjatunnus, vyöhykejärjestelmä ym? Mitä kalustoa siellä käytetään ja kuinka tiheästi liikennöidään? Paraneeko vuoroväli sitten kahden vuoden kuluttua?

Riihimäki-Lahti -välin junat taitavat nykyisin kuulua vyöhykehinnoittelun piiriin, mutta linjatunnusta niillä ei kai ole.
 
Miten tuo Lahti-Kouvola -väli on nyt järjestetty, ajetaanko suoria vuoroja Helsingistä Kouvolaan vai vain vuoroja Hki-Lahti ja Lahti-Kouvola? Onko Lahti-Kouvola -välillä linjatunnus... Mitä kalustoa siellä käytetään ja kuinka tiheästi liikennöidään?

Helsingin ja Kouvolan välisistä taajamajunista suurin osa ajetaan suoraan Helsingistä joko Riihimäen tai Mäntsälän kautta. Osalla vuoroista lähtöasema on Riihimäki, jolloin Helsingistä saapuvilla on junanvaihto joko Riihimäellä tai Lahdessa.

Lahti-Kouvola -välillä linjatunnusta ei virallisesti käytetä, mutta R- tai Z-junia ovat lähes kaikki. Kalustona ovat Sm2-4 ja Eil-vaunut. Ruuhkatunteina on jopa tunnin vuorovälejä, ja muulloin vuorot ajetaan muutaman tunnin välein.
 
http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/20...unkiseudun_lahiliikennealueeseen_1042014.html

Jos ei sovi tähän ketjuun, siirtäkää pois.
Alunperin kirjoittanut YLE Kymenlaakso

Kouvola haluaa pääkaupunkiseudun lähiliikennealueeseen
julkaistu tänään klo 06:17, päivitetty tänään klo 09:33

Kouvola haluaa mukaan pääkaupunkiseudun lähiliikennealueeseen. Uudistus tekisi junaliikenteestä edullisempaa Kouvola-Lahti-välillä ja lisäisi reitille vuoroja.

Kouvola haluaa mukaan pääkaupunkiseudun lähiliikennealueeseen. Kaupungin virkamiehet aloittavat edunvalvontatyön Kouvolan ja Lahden välisen reitin saamiseksi mukaan pääkaupungin lähiliikenteeseen.

Uudistus tekisi junaliikenteestä edullisempaa Kouvola-Lahti-välillä, lisäisi reitille vuoroja ja mahdollistaisi myös Kouvola-Kotka-välin kehittämisen, kertoo joukkoliikennetoimikunnan puheenjohtaja Antti Koivisto.

Hänen mukaansa liittyminen olisi mahdollista jos liikenneministeriö ostaisi liikenteen Kouvola-Lahti-välillä. Koiviston mukaan hankkeella on hyvät mahdollisuudet onnistua, koska pääkaupunkiseudun lähiliikennealue ulottuu jo nyt Lahteen.

YLE Kymenlaakso

Aktiivisuus on hyvästä. Miltä kuulostaisi otsikko: "Tampere haluaa ripeitä päätöksiä valtion tuesta raitiovaunupäätöksen tueksi".
 
Samaan aiheeseen liittyen on toinen YLE:n uutinen:
Ei enempää Z-junia

Helsingin seudun LVM:n vastuulla olevien paikallisjunien ostosopimus löytyy netistä: http://www.raideryhma.fi/Lahiosto09.pdf

Sopimuksesta käy ilmi että Helsinki - Lahti Z-junien junakilometrit ovat 1 390 686 jkm/v ja nettotappio VR Oy:n mukaan 7 622 000 e/v.

Tuki / junakm on 5,48 e joka vaikuttaa todella korkealta koska ko. liikenteen keskinopeus on noin 100 km/h jolloin kuljettaja- ja konduktöörikustannusten pitäisi jakautua aika hyvin.

Lahden ja Kouvolan seutujen kannattaisi vaatia selkeämpää selontekoa kustannuksista ja tuloista sekä mielellään liikenteen kilpailuttamista.
 
Helsingin ja Kouvolan välisistä taajamajunista suurin osa ajetaan suoraan Helsingistä joko Riihimäen tai Mäntsälän kautta. Osalla vuoroista lähtöasema on Riihimäki, jolloin Helsingistä saapuvilla on junanvaihto joko Riihimäellä tai Lahdessa.

Lahti-Kouvola -välillä linjatunnusta ei virallisesti käytetä, mutta R- tai Z-junia ovat lähes kaikki. Kalustona ovat Sm2-4 ja Eil-vaunut. Ruuhkatunteina on jopa tunnin vuorovälejä, ja muulloin vuorot ajetaan muutaman tunnin välein.

VR:n aikatauluhausta löytyi seuraavaa:

Helsinki - Riihimäki - Kouvola 13.19 R-juna ei vaihtoa
Helsinki - Lahti - Kouvola 16.41 Taajamajuna Z ei vaihtoa (veturivetoinen)
Helsinki - Lahti - Kouvola 22.42 Lähijujuna Z ei vaihtoa

Kouvola - Lahti - Helsinki 4.54 Lähijuna Z ei vaihtoa
Kouvola - Lahti - Helsinki 6.30 Taajamajuna Z ei vaihtoa (veturivetoinen)
Kouvola - Riihimäki - Helsinki 8.25 R-juna ei vaihtoa
Kouvola - Riihimäki - Helsinki 16.25 R-juna ei vaihtoa

Muissa yhteyksissä sitten vaihtoja Riihimäellä tai Lahdessa
 
Kyllä ne kaikkea keksii. Onhan myös Karjaa lähiliikenteessä ja sinne menee ne muutamat Y-junat päivässä. Se, että tekiskö se Lahti-Kouvola välistä halvemman en osaa sanoa. Taajamajunalippu maksaa nyt kyseiselle välille 10 euroa..
 
Nykyisellä yhdyskuntarakenteella ei varmasti kannattaisi. Radan varsi on lähes autio, asutus ja työpaikat on rakennettu maantien varteen. Rautatieasema on sivussa kaupungin keskustasta, minne matkustajat olisivat menossa.
Heinolan matkustajaliikenne lakkautettiin jo vuonna 1969. Kun radan varteen ei ole 40 vuoteen rakennettu mitään niin ei junaliikenteelle ole edellytyksiä. Typerää olisi ollutkin 1970-luvulla kaavoittaa radan varteen mitään koska edelleenkään radalla ei kulje henkilöjunia.

Välttämättä Heinolan rataa ei olisi sähköistettävä, sillä nykyään on olemassa hybridivaunuja.
VR Osakeyhtiöllä ei ole hybridivaunuja.

Samaan aiheeseen liittyen on toinen YLE:n uutinen:
Ei enempää Z-junia

Sopimuksesta käy ilmi että Helsinki - Lahti Z-junien junakilometrit ovat 1 390 686 jkm/v ja nettotappio VR Oy:n mukaan 7 622 000 e/v.
Z-junien ostaminen on vähän kyseenalaista verorahojen käyttöä koska radan vieressä on moottoritie ja autottomat voivat mennä joko itsekannattavalla bussilla tai Intercitylla.
 
VR Osakeyhtiöllä ei ole hybridivaunuja.

Mutta hybridijunia todennäköisesti saa miltä tahansa junavalmistajalta parin vuoden toimitusajalla. Heinolan liikenne ei vaatisi kuin korkeintaan kuusi yksikköä. VR osakeyhtiöllä on muutenkaan aika harvaan kehityshankkeeseen yhtään mitään vaunuja, koska vaunut yleensä ostetaan tarpeeseen.

---------- Viesti lisätty kello 22:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:57 ----------

Typerää olisi ollutkin 1970-luvulla kaavoittaa radan varteen mitään koska edelleenkään radalla ei kulje henkilöjunia.

Ja typerää olisi edelleenkään ajaa radalla henkilöjunia, koska radan varteen ei ole kaavoitettu mitään? Etkö näe aika selkeää muna-kana-ongelmaa tässä, johon on kuitenkin helppo ratkaisu: Päätetään molemmista yhtä aikaa.

---------- Viesti lisätty kello 22:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:00 ----------

Z-junien ostaminen on vähän kyseenalaista verorahojen käyttöä koska radan vieressä on moottoritie ja autottomat voivat mennä joko itsekannattavalla bussilla tai Intercitylla.

Olet varmaan voinut tältä foorumilta kuitenkin huomata, että Laaksosen Mikko arvosteleekin VR:n monopolia juuri kustannustasosta johtuen. Eli Mikon pointti ei suinkaan ole ostaa lisää Z-junia VR:ltä, vaan ostaa ne palvelun edullisimmin tarjoavalta. Ja palvelun tietysti ostaisi Lahden ja Heinolan yhteinen joukkoliikenneyhtymä yhdessä HSL:n kanssa.
 
Z-junien ostaminen on vähän kyseenalaista verorahojen käyttöä koska radan vieressä on moottoritie ja autottomat voivat mennä joko itsekannattavalla bussilla tai Intercitylla.

Intercity ei pysähdy Keravalla eikä Mäntsälässä. Ajatuksesi selvästi lisäksi se, että yhteiskunnan kannattaa tukea autolla ajamista.

Z-junan tukeminen on toki kyseenalaista, mutta aivan eri syystä kuin esität. Esimerkiksi allekirjoittanut ajaisi Z-junia vastaavia taajamajunia Helsinki - Kerava - Mäntsälä - Lahti - Kouvola omalla liiketaloudellisella riskillä, jos saisi vuokrata Sm4 tai Sm5 - junat kohtuullisin ehdoin ja lipunhinnasta sovittaisiin.
 
Heinolan matkustajaliikenne lakkautettiin jo vuonna 1969. Kun radan varteen ei ole 40 vuoteen rakennettu mitään niin ei junaliikenteelle ole edellytyksiä. Typerää olisi ollutkin 1970-luvulla kaavoittaa radan varteen mitään koska edelleenkään radalla ei kulje henkilöjunia.

VR Osakeyhtiöllä ei ole hybridivaunuja.
Näihin kommentoisin seuraavasti:

Kyllä Heinola olisi paikallisjunayhteyden arvoinen, juuri Oikoradan vuoksi pendelöinti esim sieltä pääkaupunkiseudulle voisi olla junalla houkuttelevaa. Menisi nopeammin kun bussilla ja yhtä nopesti kuin autolla. Jos Heinolan rata on sähöistämätön niin sinne on siis ajettava dieselkiskobusislla, mutta kokonaisuutta ajatellen junanvaihto Lahdessa ei liene ylivoimainen juttu. Samalla tavalla joutuvat Hangon radan varren asukkaatkin tulemaan Helsinkiin junalla, vaihtamalla junaa Karjaalla.

Hybridivaunuista ei olisi minkäänlaista hyötyä tässä tapauksessa koska niiden huippunopeus on niin vaatimaton, että matka-aika Oikoradalla pitenisi ja ne jäisivät nopeiden pendojen ja IC-junien jalkoihin sotkien aikataulut.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös