Lahden oikoradan investointiveron tuotoksi arvioitiin 2005 4 miljoonaa euroa.
Veron määrä on henkilöliikenteessä ja veturisiirroissa 0,01 senttiä
bruttotonnikilometriltä, sähkövetoisessa tavaraliikenteessä 0,05 senttiä
bruttotonnikilometriltä ja dieselvetoisessa tavaraliikenteessä 0,1 senttiä
bruttotonnikilometriltä.
Sm4 painaa 114 t, jolloin sen maksuo on 1,14 snt/junakm.
Sen sijaan, jos oletetaan koko investointivero olevan jyvitetty ostoliikenteeseen,7,66 M€ tuesta pois 4 M€ = 3,66 M€ niin päädytään tukeen / 1 390 686 junakm 2,60 €/km joka on sentään paljon lähempänä muita yhteyksiä ja selittyisi ehkä Sm4-hinnoilla ja kierron poikkeuksellisella tehottomuudella.
Taitaapa olla niin, että VR Oy maksattaa investointiveron ostoliikenteen määrärahoista takaisin itselleen.
---------- Viesti lisätty kello 15:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:08 ----------
Rainerin viestiin: taitavat mennä duoraitiovaunut ja hybridijuna sekaisin.
Tällainen hybridijuna olisi sähköjuna, jossa on kaksi voimanlähdettä: dieselgeneraattori ja sähkö johdosta. Dieselkäytöllä juna olisi sama kuin perinteinen dieselsähköveturi tai -moottorivaunu.
Suorituskykyä rajoittaa korkeintaan ylimääräisten muuntajien tai dieselgeneraattorin paino.
Ei tällaisella ole mitään vaikutusta suurimpaan sallittuun nopeuteen. Sen sijaan dieselkäytöllä esim. kiihtyvyydelle voi olla suuremmat rajoitukset kuin ilmajohtokäytöllä.