Lahden lähiliikenne

Kolme junaa tunnissa Helsinkiin siten, että kerran tunnissa on puolen tunnin tauko, on mielestäsi ylipalvelua 30000 asukkaan Helsingin nukkumalähiölle?

Unohdit sitten kokonaan K-junat. Verrattuna muutama kilometri etelämpänä sijaiseviin todellisiin nukkumalähiöihin tai pohjoispuolella sijaitsevaan suurempaan kaupunkiin ovat Keravan lähijunayhteydet aivan omaa luokkaansa. Joten siinä mielessä en pitäisi mitenkään kovin suurena oikeusmurhana, jos Kerava joutuisi vähän joustamaan muiden hyväksi.
 
Olet varmaan voinut tältä foorumilta kuitenkin huomata, että Laaksosen Mikko arvosteleekin VR:n monopolia juuri kustannustasosta johtuen.

Mieleen tulee epäilys, että VR:llä olisi kannattamatonta liikennettä enemmän kuin se kehtaa ilmoittaa. Pendolino- tai InterCity-liikenteen imagoa voisi haitata, jos sen kerrottaisiin olevan osaksi tappiollista. Tappiolliseksi ilmoitetun liikenteen tuentarpeeseen laskettaisiin tällöin mukaan muunkin liikenteen tarvitsema tuki ja näin saataisiin niin suuret luvut, että ne herättävät arvostelua (ainakin täällä).
 
Pendolino- tai InterCity-liikenteen imagoa voisi haitata, jos sen kerrottaisiin olevan osaksi tappiollista.

Miten se vaikuttaisi VR:n liikenteen imagoon, kun ainoastaan Liikenne- ja viestintäministeriö niistä käytännössä tietää. Julkista tietoa ovat toki, mutta ei niistä yksikään matkustaja silti ole perillä.

Eikä ole ihan järkevää politiikkaa, jos VR ristisubventoi omia yhteyksiään kuppaamalla muihin, erityisesti pääkaupunkiseudun juniin valtion, Helsingin, Espoon ja Vantaan tukea ja siirtämällä sitä haluamiinsa juniin. Joku toinen voisi ehkä nimittää moista korruptioksikin tai tukirahojen väärinkäytöksi.
 
Unohdit sitten kokonaan K-junat.

En unohtanut. Keravalta ylivoimaisesti suurin osa matkoista suuntautuu Pasilaan ja Helsinkiin. Tunnissa taitaa kulkea yksi K-junavuoro, jolla on aikaisemmin perillä kuin seuraavalla R/H/Z-junalla. Eikä silläkään juuri kukaan Pasilaan saakka kulje, vaan tähtäävät seuraavaan nopeaan (joka on H). Kaikki muut K-junien vuorot tulevat ohitetuiksi matkan varrella.

Käytännössä siis Pasilaan ja Helsinkiin on kolme yhteyttä tunnissa, plus yksi K-juna, jota juuri kukaan ei hitauden vuoksi käytä.
 
Käytännössä siis Pasilaan ja Helsinkiin on kolme yhteyttä tunnissa, plus yksi K-juna, jota juuri kukaan ei hitauden vuoksi käytä.

Käytännössä on se 6 junaa tunnissa. Jos niitä K-junia ei kukaan käytä, ei se tarkoita sitä, että niitä ei olisi. Ne sitten vaan lähtevät tyhjinä ja nopeat täysinä Keravalta.
 
Mieleen tulee epäilys, että VR:llä olisi kannattamatonta liikennettä enemmän kuin se kehtaa ilmoittaa. Pendolino- tai InterCity-liikenteen imagoa voisi haitata, jos sen kerrottaisiin olevan osaksi tappiollista. Tappiolliseksi ilmoitetun liikenteen tuentarpeeseen laskettaisiin tällöin mukaan muunkin liikenteen tarvitsema tuki ja näin saataisiin niin suuret luvut, että ne herättävät arvostelua (ainakin täällä).

Uuden juna-ajan alkaessa tapahtui muutoksia ostoliikenteessä. Kuin taikasauvan heilautuksesta kaikki pikajunat muuttuivat kannattamattomiksi ja puolestaan kaikki IC:t kannattaviksi. Ennenhän molemmissa ryhmissä oli "kannattavia" sekä "kannattamattomia" vuoroja.

Helppoa, eikö?

Vai väittääko joku, ettei Kajaanin yöpendolinon ajaminen tyhjänä ole kannattavaa liiketoimintaa? Tai, että aamuruuhkan seisomapokassa kulkeva kolmiyksikköinen K-juna olisi kannattava.
 
HS uutisoi näyttävästi siitä, että Z-junan Helsinki - Lahti tukirahat ovat supistumassa ja
VR-yhtymä uhkaa vähentää liikennettä. Asiaan liittyen on aiemmin tässä ketjussa ollut lukuja, joiden perusteella on syytä olettaa, että Z-junien tuki käytetään muuhun kuin liikenteeseen.

HS Kaupungin juttu aiheesta

Keskustelu aiheesta
 
HS uutisoi näyttävästi siitä, että Z-junan Helsinki - Lahti tukirahat ovat supistumassa ja
VR-yhtymä uhkaa vähentää liikennettä.

Kuten HS:n jutussakin sanotaan, liikenteen vähentämisestä päättää liikenteen tilaaja HSL, ei VR-yhtymä.
 
Jutusta ei kyllä saa suoraa selkoa, kuka taho liikenteen leikkausta haluaa tai haluaako joku taho jutun kautta itselleen lisää rahaa. Ko. liikenteen nykyinen tuki on tässä ketjussa aiemmin esitetyn perusteella tasoa 7,6 miljoonaa euroa vuodessa, joka on suhteellisen paljon verrattuna suoritteisiin.
 
Mitenkäs näiden Nastolan uusien seisakkeiden kanssa kävi? Onko ne jo avattu liikenteelle, millaisia ovat juna- ja matkustajamäärät? Onko Lahden ja Kouvolan välistä liikennettä tarkoitus lisätä?
 
Mitenkäs näiden Nastolan uusien seisakkeiden kanssa kävi? Onko ne jo avattu liikenteelle, millaisia ovat juna- ja matkustajamäärät? Onko Lahden ja Kouvolan välistä liikennettä tarkoitus lisätä?

Uudenkylän ja Villähteen seisakkeet on avattu liikenteelle 12.12.2010 alkaen.
Junavuoroja lähtee molemmilta asemilta yhteensä arkisin 11 kpl, lauantaisin 8 kpl ja sunnuntaisin 7 kpl, (Kouvolan suuntaan arkisin 6 kpl ja viikonloppuisin 4 kpl sekä Lahden suuntaan arkisin 5 kpl, lauantaisin 4 kpl ja sunnuntaisin 3 kpl).

VR:n aikataulu Helsinki-Kouvola
 
Kiitos! On kyllä aika vaatimatonta tuo tarjonta. Mahtaa olla matkustajamäärätkin sitten vaatimattomia. Onko kunta aikeissa kaavoittaa asemien ympärille asutusta?
 
Kyllä Lahti-Heinola välille pitäisi saada henkilöjunaliikennettä. Se voisi nostaa Heinolan suosta. Z-tai H-junat voisivat jatkaa Lahdesta Heinolaan tai vaikka kummatkin joillakin vuoroilla.
 
Takaisin
Ylös