- Liittynyt
- 15 Tammikuu 2014
- Viestit
- 101
Olen tuore foorumilla, joten vanhoihinkin ketjuihin voi linkittää. En kuitenkaan löytänyt tästä aiheesta vielä keskustelua.
Tällä hetkellä pääradalla lähijunaliikenne (Helsinki-Riihimäki) on ostoliikennettä. Eli valtio maksaa VR:lle lähijunien liikennöinnistä. Kuitenkin ruuhka-aikaan junat ovat todella täysiä, mutta eipä sitä kai muuten ruuhka-ajaksi sanottaisi. Liikennevirastolta olen löytänyt jotain julkaisuja, joissa matkustajamääriä on tilastoitu. Samoin HSL on kehäradan vuoksi tehnyt ihan tuoreitakin laskelmia matkustajista. Nämä kaikki ovat kuitenkin matkustajamääriä, eivät euroja. Osaako joku kertoa mistä löytäisi laskelmia kuinka paljon oikeasti pääradan lähijunaliikennettä täytyy tukea tällä hetkellä? Vai onko se VR:n liikesalaisuus?
Missä siis menee kannattavuusraja lähijunaliikenteelle?
Erityisen ajankohtaistahan tämä on mikäli raideliikenne avataan kilpailulle muodossa tai toisessa. Onko odotettavissa, että liikenteen avaaminen kilpailulle heikentää jotain palveluita? Tottakai se parantanee ruuhka-ajan palvelua, koska siitä se raha tulee. Toisin sanoen ristisubvention poistuminen on tässä muutoksen tekijä.
Tällä hetkellä pääradalla lähijunaliikenne (Helsinki-Riihimäki) on ostoliikennettä. Eli valtio maksaa VR:lle lähijunien liikennöinnistä. Kuitenkin ruuhka-aikaan junat ovat todella täysiä, mutta eipä sitä kai muuten ruuhka-ajaksi sanottaisi. Liikennevirastolta olen löytänyt jotain julkaisuja, joissa matkustajamääriä on tilastoitu. Samoin HSL on kehäradan vuoksi tehnyt ihan tuoreitakin laskelmia matkustajista. Nämä kaikki ovat kuitenkin matkustajamääriä, eivät euroja. Osaako joku kertoa mistä löytäisi laskelmia kuinka paljon oikeasti pääradan lähijunaliikennettä täytyy tukea tällä hetkellä? Vai onko se VR:n liikesalaisuus?
Missä siis menee kannattavuusraja lähijunaliikenteelle?
Erityisen ajankohtaistahan tämä on mikäli raideliikenne avataan kilpailulle muodossa tai toisessa. Onko odotettavissa, että liikenteen avaaminen kilpailulle heikentää jotain palveluita? Tottakai se parantanee ruuhka-ajan palvelua, koska siitä se raha tulee. Toisin sanoen ristisubvention poistuminen on tässä muutoksen tekijä.