- Liittynyt
- 5 Marraskuu 2007
- Viestit
- 270
En löytänyt Ukraina-aiheista keskustelua, pahoittelut jos sellainen on.
Kävin vajaan viikon reissulla Ukrainassa ja tuli kokeiltua metrojen lisäksi myös kaukolikennettä.
Lyhyenä metrohuomiona totean, että Harkovan lippuratkaisu eroaa mielenkiintoisesti useimmista muista entisistä neuvostometroista. Siellä ei ollut käytössä Pietarista tai Kiovasta tuttuja poletteja, sen sijaan automaatista sai ostettua viivakoodillisia paperilippuja. En tutkinut tarkemmin kuinka kauan ostettu paperilippu oli voimassa, mutta hinta oli 3 paikallista (vierailun aikana 1 EUR = 27,5 UAH, eli lippu oli noin 0,11 euroa). Portilla lippu työnnettiin lukijaan, joka söi lapun. Voin jakaa muutaman kuvan jos kiinnostusta löytyy.
Metro itsessään oli laajuudeltaan ja tyyliltään Kiovaa vastaava. Opasteet olivat miellyttävästi myös englanniksi (kuulemma 4 vuoden takaisista jalkapallo-otteluista lähtien), asemmilla/asemilta oli helppo suunnistaa. Vierailun aikaan sää oli todella lämmin, joten viileät metroasemat (ja metro itsessään) oli hyvin miellyttävä piipahduspaikka.
Mutta kaukoliikenteeseen:
Kiova-Harkova välillä liikennöi uudet korealaisvalmisteiset Hyuandai-junat (https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Rotem#/media/File:Поезд_Huyndai.JPG). Nämä ovat olleet käytössä vuodesta 2012.
Kyyti länsimaisittain tasaista, kakkosluokassa 2+3 penkit, ykkösessä 2+2. Vaunut ovat neuvostotyyliin suomalaisia leveämpiä, joten erityisesti ykkösluokka oli hyvin väljä. Wifi ei toiminut kunnolla, mutta ilmastointi oli miellyttävä. Paikalliset operaattorit eivät olleet juuri panostaneet 3G-yhteyksiin maaseudulla, järkevät yhteysnopeudet olivat saatavilla vain kaupunkien tuntumassa. Ykkösluokan lippu (matka-aika noin 4,5 tuntia, noin 600 km) oli noin 20 euroa. Junassa oli kiertävä kärrymyynti (en tullut tarkistaneeksi olisiko löytynyt myös kahvilavaunua), mutta en löytänyt listalta juuri mitään houkuttelevaa.
Harkova-Odessa välin matkustin yöjunassa. Paikka oli neljän sängyn kupeevaunussa, matka-aika noin 16 tuntia, hinta pyöresti 10 euroa. Pysähdyksiä oli tiukaan tahtiin, muutama pidempikin (noin 25 minuuttia). Aikataulu oli mukavasti vaunun käytävällä. Hytin matkustajista peräti kaksi vaihtui yön aikana (nukuin ilmeisen sikeästi, hieman yllättävää oli havaita aamulla alapenkkiläisen vaihtuneen). Asiakaspalvelu täysin venäjänkielistä, ja junassa ei ollut ravintolavaunua. Tämä ehkä hieman yllättävää, sillä matka-aika oli pitkä, juna koostui peräti 16 vaunusta ja oli HYVIN täynnä.
Pahinta oli ehkä KUUMUUS. Vaunun lämpötila oli iltapäivällä noin 35 astetta, laskien yöllä ehkä 30 asteeseen. Erityisestä rentoutumisesta ei voi siis puhua. Kanssamatkustajat eivät suhtautuneet tähän huumorilla, valittaen asiasta erittäin äänekkäästi. Junassa kiertävä esimies otti moitteet vastaa kunnialla ja järjesti liikkuvasta junasta mekaanikon (saapui paikalle työkalujen kanssa) joka irroitti muutamasta ikkunasta juuttuneen mekaaniston (vietäriviritys), joka esti ikkunoita avautumasta kunnolla. Valitettavasti vain käytäväikkunat avautuivat (ja niistäkin vain joka toinen). Operaation seurauksena kuitenkin aiemmin vain 10 cm avautuneet ikkunat olivat nyt puolillaan auki mahdollistaen edes jonkinlaisen ilmankierron.
Sain muutaman videopätkän operaatiosta, voin jakaa tarvittaessa.
Hieman viileämpään vuodenaikaan yöjuna olisi ollut varmasti hyvin paljon miellyttävämpi kokemus. Hintaa voidaan pitää erittäin kohtuullisena ja yöjunaliikennettä Ukrainassa on muidenkin kaupunkien välillä (usein useitakin lähtöjä vuorokaudessa). Henkilökunta on myös avuliasta ja ystävällistä, samaa voidaan sanoa kanssamatkustajistakin, mutta venäjän alkeiden osaamisesta ei ainakaan haittaa ole.
Aikatauluja ja hintoja voi tutkailla virallisilta sivuilta:
http://booking.uz.gov.ua/en/
Kävin vajaan viikon reissulla Ukrainassa ja tuli kokeiltua metrojen lisäksi myös kaukolikennettä.
Lyhyenä metrohuomiona totean, että Harkovan lippuratkaisu eroaa mielenkiintoisesti useimmista muista entisistä neuvostometroista. Siellä ei ollut käytössä Pietarista tai Kiovasta tuttuja poletteja, sen sijaan automaatista sai ostettua viivakoodillisia paperilippuja. En tutkinut tarkemmin kuinka kauan ostettu paperilippu oli voimassa, mutta hinta oli 3 paikallista (vierailun aikana 1 EUR = 27,5 UAH, eli lippu oli noin 0,11 euroa). Portilla lippu työnnettiin lukijaan, joka söi lapun. Voin jakaa muutaman kuvan jos kiinnostusta löytyy.
Metro itsessään oli laajuudeltaan ja tyyliltään Kiovaa vastaava. Opasteet olivat miellyttävästi myös englanniksi (kuulemma 4 vuoden takaisista jalkapallo-otteluista lähtien), asemmilla/asemilta oli helppo suunnistaa. Vierailun aikaan sää oli todella lämmin, joten viileät metroasemat (ja metro itsessään) oli hyvin miellyttävä piipahduspaikka.
Mutta kaukoliikenteeseen:
Kiova-Harkova välillä liikennöi uudet korealaisvalmisteiset Hyuandai-junat (https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Rotem#/media/File:Поезд_Huyndai.JPG). Nämä ovat olleet käytössä vuodesta 2012.
Kyyti länsimaisittain tasaista, kakkosluokassa 2+3 penkit, ykkösessä 2+2. Vaunut ovat neuvostotyyliin suomalaisia leveämpiä, joten erityisesti ykkösluokka oli hyvin väljä. Wifi ei toiminut kunnolla, mutta ilmastointi oli miellyttävä. Paikalliset operaattorit eivät olleet juuri panostaneet 3G-yhteyksiin maaseudulla, järkevät yhteysnopeudet olivat saatavilla vain kaupunkien tuntumassa. Ykkösluokan lippu (matka-aika noin 4,5 tuntia, noin 600 km) oli noin 20 euroa. Junassa oli kiertävä kärrymyynti (en tullut tarkistaneeksi olisiko löytynyt myös kahvilavaunua), mutta en löytänyt listalta juuri mitään houkuttelevaa.
Harkova-Odessa välin matkustin yöjunassa. Paikka oli neljän sängyn kupeevaunussa, matka-aika noin 16 tuntia, hinta pyöresti 10 euroa. Pysähdyksiä oli tiukaan tahtiin, muutama pidempikin (noin 25 minuuttia). Aikataulu oli mukavasti vaunun käytävällä. Hytin matkustajista peräti kaksi vaihtui yön aikana (nukuin ilmeisen sikeästi, hieman yllättävää oli havaita aamulla alapenkkiläisen vaihtuneen). Asiakaspalvelu täysin venäjänkielistä, ja junassa ei ollut ravintolavaunua. Tämä ehkä hieman yllättävää, sillä matka-aika oli pitkä, juna koostui peräti 16 vaunusta ja oli HYVIN täynnä.
Pahinta oli ehkä KUUMUUS. Vaunun lämpötila oli iltapäivällä noin 35 astetta, laskien yöllä ehkä 30 asteeseen. Erityisestä rentoutumisesta ei voi siis puhua. Kanssamatkustajat eivät suhtautuneet tähän huumorilla, valittaen asiasta erittäin äänekkäästi. Junassa kiertävä esimies otti moitteet vastaa kunnialla ja järjesti liikkuvasta junasta mekaanikon (saapui paikalle työkalujen kanssa) joka irroitti muutamasta ikkunasta juuttuneen mekaaniston (vietäriviritys), joka esti ikkunoita avautumasta kunnolla. Valitettavasti vain käytäväikkunat avautuivat (ja niistäkin vain joka toinen). Operaation seurauksena kuitenkin aiemmin vain 10 cm avautuneet ikkunat olivat nyt puolillaan auki mahdollistaen edes jonkinlaisen ilmankierron.
Sain muutaman videopätkän operaatiosta, voin jakaa tarvittaessa.
Hieman viileämpään vuodenaikaan yöjuna olisi ollut varmasti hyvin paljon miellyttävämpi kokemus. Hintaa voidaan pitää erittäin kohtuullisena ja yöjunaliikennettä Ukrainassa on muidenkin kaupunkien välillä (usein useitakin lähtöjä vuorokaudessa). Henkilökunta on myös avuliasta ja ystävällistä, samaa voidaan sanoa kanssamatkustajistakin, mutta venäjän alkeiden osaamisesta ei ainakaan haittaa ole.
Aikatauluja ja hintoja voi tutkailla virallisilta sivuilta:
http://booking.uz.gov.ua/en/