Ukrainan junaliikenne

Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Viestit
270
En löytänyt Ukraina-aiheista keskustelua, pahoittelut jos sellainen on.

Kävin vajaan viikon reissulla Ukrainassa ja tuli kokeiltua metrojen lisäksi myös kaukolikennettä.

Lyhyenä metrohuomiona totean, että Harkovan lippuratkaisu eroaa mielenkiintoisesti useimmista muista entisistä neuvostometroista. Siellä ei ollut käytössä Pietarista tai Kiovasta tuttuja poletteja, sen sijaan automaatista sai ostettua viivakoodillisia paperilippuja. En tutkinut tarkemmin kuinka kauan ostettu paperilippu oli voimassa, mutta hinta oli 3 paikallista (vierailun aikana 1 EUR = 27,5 UAH, eli lippu oli noin 0,11 euroa). Portilla lippu työnnettiin lukijaan, joka söi lapun. Voin jakaa muutaman kuvan jos kiinnostusta löytyy.

Metro itsessään oli laajuudeltaan ja tyyliltään Kiovaa vastaava. Opasteet olivat miellyttävästi myös englanniksi (kuulemma 4 vuoden takaisista jalkapallo-otteluista lähtien), asemmilla/asemilta oli helppo suunnistaa. Vierailun aikaan sää oli todella lämmin, joten viileät metroasemat (ja metro itsessään) oli hyvin miellyttävä piipahduspaikka.

Mutta kaukoliikenteeseen:

Kiova-Harkova välillä liikennöi uudet korealaisvalmisteiset Hyuandai-junat (https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Rotem#/media/File:Поезд_Huyndai.JPG). Nämä ovat olleet käytössä vuodesta 2012.

Kyyti länsimaisittain tasaista, kakkosluokassa 2+3 penkit, ykkösessä 2+2. Vaunut ovat neuvostotyyliin suomalaisia leveämpiä, joten erityisesti ykkösluokka oli hyvin väljä. Wifi ei toiminut kunnolla, mutta ilmastointi oli miellyttävä. Paikalliset operaattorit eivät olleet juuri panostaneet 3G-yhteyksiin maaseudulla, järkevät yhteysnopeudet olivat saatavilla vain kaupunkien tuntumassa. Ykkösluokan lippu (matka-aika noin 4,5 tuntia, noin 600 km) oli noin 20 euroa. Junassa oli kiertävä kärrymyynti (en tullut tarkistaneeksi olisiko löytynyt myös kahvilavaunua), mutta en löytänyt listalta juuri mitään houkuttelevaa.

Harkova-Odessa välin matkustin yöjunassa. Paikka oli neljän sängyn kupeevaunussa, matka-aika noin 16 tuntia, hinta pyöresti 10 euroa. Pysähdyksiä oli tiukaan tahtiin, muutama pidempikin (noin 25 minuuttia). Aikataulu oli mukavasti vaunun käytävällä. Hytin matkustajista peräti kaksi vaihtui yön aikana (nukuin ilmeisen sikeästi, hieman yllättävää oli havaita aamulla alapenkkiläisen vaihtuneen). Asiakaspalvelu täysin venäjänkielistä, ja junassa ei ollut ravintolavaunua. Tämä ehkä hieman yllättävää, sillä matka-aika oli pitkä, juna koostui peräti 16 vaunusta ja oli HYVIN täynnä.

Pahinta oli ehkä KUUMUUS. Vaunun lämpötila oli iltapäivällä noin 35 astetta, laskien yöllä ehkä 30 asteeseen. Erityisestä rentoutumisesta ei voi siis puhua. Kanssamatkustajat eivät suhtautuneet tähän huumorilla, valittaen asiasta erittäin äänekkäästi. Junassa kiertävä esimies otti moitteet vastaa kunnialla ja järjesti liikkuvasta junasta mekaanikon (saapui paikalle työkalujen kanssa) joka irroitti muutamasta ikkunasta juuttuneen mekaaniston (vietäriviritys), joka esti ikkunoita avautumasta kunnolla. Valitettavasti vain käytäväikkunat avautuivat (ja niistäkin vain joka toinen). Operaation seurauksena kuitenkin aiemmin vain 10 cm avautuneet ikkunat olivat nyt puolillaan auki mahdollistaen edes jonkinlaisen ilmankierron.

Sain muutaman videopätkän operaatiosta, voin jakaa tarvittaessa.

Hieman viileämpään vuodenaikaan yöjuna olisi ollut varmasti hyvin paljon miellyttävämpi kokemus. Hintaa voidaan pitää erittäin kohtuullisena ja yöjunaliikennettä Ukrainassa on muidenkin kaupunkien välillä (usein useitakin lähtöjä vuorokaudessa). Henkilökunta on myös avuliasta ja ystävällistä, samaa voidaan sanoa kanssamatkustajistakin, mutta venäjän alkeiden osaamisesta ei ainakaan haittaa ole.

Aikatauluja ja hintoja voi tutkailla virallisilta sivuilta:
http://booking.uz.gov.ua/en/
 
Viimeksi muokattu:
Ukrainan valtion rautatieyhtiö aikoo rakentaa nopean junayhteyden Kiovan päälentokenttänä toimivalle Borispolille:

https://kiev.unian.info/10060949-ca...boryspil-high-speed-railway-construction.html

https://en.interfax.com.ua/news/economic/485639.html

Valmista pitäisi olla jo tämän vuoden lopulla. Nykyisellään yhteys toimii bussilla ja on välillä tuskastuttavan hidas - vaikka pääosa matkasta on moottoritietä, on ruuhkat melkoisia.

Rakennusurakka itsessään ei ole järkyttävä, vain 4 kilometriä uusia raiteita tulee rakentaa. Lipun hinta jää nykyistä shuttle-bussia vastaavaksi (noin 3 euroa). Nykyinen bussiyhteyskin päättyy kaupungin päässä päärautatieasemalle, joten turistien tottumukset eivät tuossa paljoa tarvitse muuttua.
 
Ukrainan valtion rautatieyhtiö aikoo rakentaa nopean junayhteyden Kiovan päälentokenttänä toimivalle Borispolille:

https://kiev.unian.info/10060949-ca...boryspil-high-speed-railway-construction.html

https://en.interfax.com.ua/news/economic/485639.html

Valmista pitäisi olla jo tämän vuoden lopulla. Nykyisellään yhteys toimii bussilla ja on välillä tuskastuttavan hidas - vaikka pääosa matkasta on moottoritietä, on ruuhkat melkoisia.

Rakennusurakka itsessään ei ole järkyttävä, vain 4 kilometriä uusia raiteita tulee rakentaa. Lipun hinta jää nykyistä shuttle-bussia vastaavaksi (noin 3 euroa). Nykyinen bussiyhteyskin päättyy kaupungin päässä päärautatieasemalle, joten turistien tottumukset eivät tuossa paljoa tarvitse muuttua.

Eipä ollut vielä valmista, puuttui vielä pari siltaa ainakin ja pätkä rataa..
ibis Kiev Railway Station hotelli oli erinomainen (varsinkin aamianen) ja niin kuin nimestä voi päätellä paikkakin oli ihanteellinen (hyvä näkymä ratapihalle).
Rautatieasemalla on myös bonuksena ulkoilma rautatiemuseo, oli ikävä kyllä kiinni aseman remontin takia.
Niin ja Kieviin pääsee mainiosti Tampereelta Air balticilla Riikan kautta, vaihtoaika Riikassa on niin pieni että hyvä kun vessassa kerkiää käydä...
 
Jos Suomen rataverkon päivitystä normaalileveyteen voi pitää kyseenalaisena puuhasteluna, Ukrainan osalta hyödyt ovat paljon ilmeisemmät.

USAID on sponsoroimassa 75km pätkää Lviviin, tarkoitus on muuttaa olemassaoleva rata kaksileveykselliseksi.

Aiheesta enemmän:

https://www.usaid.gov/news-informat...ays-support-integration-european-rail-network
https://gmk.center/en/news/usaid-to...e-construction-of-the-eurotrack-lviv-mostysk/

Tuo kyseinen pätkä on sama, jossa ukrainalainen juna kulkee yhdistäen Kiovan Lvivin kautta Puolan puolella Przemysliin. Leveämpi rata ulottuu tuolla siis pätkän verran Puolan puolelle. Olen itsekin tuolla joskus kuljenut, kalustona oli ainakin silloin Hyundai Rotem -juna.

https://en.wikipedia.org/wiki/HRCS2

En tiedä ulottuuko normaalileveys jo vastaavasti nykyisin pätkän Ukrainan puolelle (rajakaupunki Mostyskaan), mutta tiedotteessa ainakin kirjoitetaan parannustöiden koskevan juuri Mostyska - Lviv -väliä.

Vähemmän tunnettu rataosuus on 70-luvulla rakennettu pitkälle Puolaan ulottuva leveäraiteinen Sleesian rata:

https://en.wikipedia.org/wiki/Linia_Hutnicza_Szerokotorowa

Vaikka tuolla osuudella on ollut lähinnä tavaraliikennettä, on ainakin viime vuonna kuljetettu myös pakolaisia suoraan Ukrainasta.

Yhteyksiä Ukrainasta länteen telejä vaihtamatta on siis ollut jo pitkään ja jatkossa ilmeisesti lisää. Muistan lukeneeni suunnitelmista yhdistää Varsova ja Kiova suoraan normaalileveysradalla tulevaisuudessa, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt sopivia linkkejä.
 
Nykyisen Ukrainan länsiosat olivat ensimmäisen maailmansodan aikoihin asti osa Itävaltaa ja sotien välisen ajan Puolaa. Sinänsä aika erikoista, että raideleveys ilmeisimmin on jossain vaiheessa vaihdettu itäiseksi.
Nyt on selviö, että paluu vanhaan tai oikeastaan kokonaisuudessaan raideleveyden muuttaminen siksi, mikä eurooppalaisella sivistysvaltiolla pitää ollakin, pitää aloittaa mahdollisimman pian ja saattaa loppuun koko Ukrainan alueella. Työn tekemisessä venäläisten sotavankien käyttäminen voisi olla hyvin tarkoituksenmukaista, jopa hyväksyttävää.
 
Nyt on selviö, että paluu vanhaan tai oikeastaan kokonaisuudessaan raideleveyden muuttaminen siksi, mikä eurooppalaisella sivistysvaltiolla pitää ollakin, pitää aloittaa mahdollisimman pian ja saattaa loppuun... Työn tekemisessä venäläisten sotavankien käyttäminen voisi olla hyvin tarkoituksenmukaista, jopa hyväksyttävää.
Hetkinen, onko eurooppalaisessa sivistysvaltiossa tapana käyttää orjatyövoimaa?
Ylipäätään kommentissasi näkyy melko selvästi millä tasolla sivistyksesi on.
 
Viimeksi muokattu:
Eurooppalaista sivistystä on rakennettu orjatyövoimalla, mutta sivistyksen myötä siitä on päästy eroon. Tai sitten ei -esimerkiksi Puolassa on telakoilla käytetty työvoimana pohjoiskorealaisia orjia vielä suhteellisen äskettäinkin. Valitettavasti.
Putinin fasistidiktatuurin (joka osaltaan estää Venäjää kehittymästä siksi sivistysvaltioksi, johon sillä esimerkiksi kirjallisuuden, sävel- ja kuvataiteen ja ruokakulttuurin puolesta olisi kiistattomat mahdollisuudet) palveluksesta vapautettujen sotavankien käyttäminen työvoimana uuden Ukrainan rakentamisessa on täysin sodankäynnin sääntöjen mukaista toimintaa, eikä kyse muutenkaan ole orjatyövoimasta, sillä tehdystä työstä toki maksetaan asiaankuuluva palkka. Siis ruoka ja asunto työn keston ajan ja vapautumisen jälkeen samanlaiset siviiliinpääsyrahat kuin mille tahansa vangeille. Lisäksi sotavangeille tulee tarjota mahdollisuus olla palaamatta Venäjälle, jossa heitä todennäköisesti odottaisivat uudet vaikeudet ja paljon pahemmat ikävyydet, olipa nykyisestä diktaattorista päästy eroon tai ei, koska Venäjä tuskin nykyisestä hirvittävästi muuksi muuttuu.
 
Takaisin
Ylös