1. luokka

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Vs: IC-vaunumuutoksia

ultrix sanoi:
Niistä tulee näillä näkymin Expt-vaunuja, eli IC-elukka/röökikoppivaunuja. Jos VR:n vastaavat tahot ovat yhtään järjissään, Cx-luokan istuimet jäänevät vastaisuudessakin käyttöön, vrt. Ei ja Eipt.

TEP70 sanoi:
Ed-vaunuja muutetaankin tiettävästi kokonaista 15 eli kaikki väliltä 28031-28045 Edb-sarjaan. Perus-Ed-vaunuja jää siten liikenteeseen enää 39 alkuperäisestä 64 vaunun sarjasta. Tosin kaikki 64 eivät ole koskaan olleetkaan yhtä aikaa liikenteessä.

Millainen on uudistettujen Edb -vaunujen ykkösluokan sisustus? Onko niissä samanlaiset istuimet kuin vanhoissa Edb:issä eli kakkosluokan istuimet? Onko VR:llä sen jälkeen kun CX:ät on muutettu elukkavaunuiksi enää ollenkaan perinteisiä ykkösluokan vaunuja muissa junissa kuin Pendoissa ja Sibbessä, jossa ykkösluokan lipun maksanut saa jotain konkreettista ylellisyyttä ja vastinetta rahoilleen? Aikooko VR vähitellen luopua koko ykkösluokasta? Mitä kansainvälinen rautatiejärjestö UIC sanoo siihen?

t. Rainer
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

R.Silfverberg sanoi:
Onko VR:llä sen jälkeen kun CX:ät on muutettu elukkavaunuiksi enää ollenkaan perinteisiä ykkösluokan vaunuja muissa junissa kuin Pendoissa ja Sibbessä, jossa ykkösluokan lipun maksanut saa jotain konkreettista ylellisyyttä ja vastinetta rahoilleen? Aikooko VR vähitellen luopua koko ykkösluokasta? Mitä kansainvälinen rautatiejärjestö UIC sanoo siihen?
Pendolinossa ei ole ykkösluokkaa vaan Business- ja Business Plus -luokat, jotka vastaavat ykkösluokkaa. Vastinetta rahoilleen saa varmasti joka luokassa. Jatkossa Business-luokka tarjoaa ylellisyyttä myös IC-junissa.

UIC:lla ei asiaan ole mitään sanottavaa. Jokainen UIC:n jäsen saa tehdä kuten tahtoo. Jos UIC haraa vastaa, voi VR erota UIC:stä ja liittyä vaikkapa OSShD:n jäseneksi. AAR ei varmaan ota jäsenekseen eurooppalaisia yhtiöitä vaikka heidän kotisivuillaan lukeekin "We invite any company involved in the ever-growing railroad community to join the AAR".
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

vompatti sanoi:
Pendolinossa ei ole ykkösluokkaa vaan Business- ja Business Plus -luokat, jotka vastaavat ykkösluokkaa. Vastinetta rahoilleen saa varmasti joka luokassa. Jatkossa Business-luokka tarjoaa ylellisyyttä myös IC-junissa.

Niinkuin millaista ylellisyyttä kakkosluokkaan verrattuna? Vanhoja lehtiä ja keittimessä pohjaanpalanutta kahvia?

vompatti sanoi:
UIC:lla ei asiaan ole mitään sanottavaa. Jokainen UIC:n jäsen saa tehdä kuten tahtoo. Jos UIC haraa vastaa, voi VR erota UIC:stä ja liittyä vaikkapa OSShD:n jäseneksi. AAR ei varmaan ota jäsenekseen eurooppalaisia yhtiöitä vaikka heidän kotisivuillaan lukeekin "We invite any company involved in the ever-growing railroad community to join the AAR".

Sitä päivä en toivottavasti näe kun VR eroaa UIC:stä liittyäkseen OSShd:hen. Ja ymmärtääkseni UIC valvoo myös että jäsenrautateiden junien matkustusluokat ovat asianmukaisella tasolla matkalipun hintoihin nähden. UIC:han lopetti v 1956 kolmannen ja sitä alemmat luokat eurooppalaisten jäsenrautateidensa matkustajaliikenteestä, mikä tarkoitti mm että matkustajien kuljettaminen tavaravaunuissa jota harrastettiin joissakin maissa, loppui silloin.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: IC-vaunumuutoksia

Olisipa hassua, jos jostain UIC:sta tulisi mahtikäsky, että tyhjät henkilökuntavaunut on säilytettävä kaikissa junissa. :D
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

R.Silfverberg sanoi:
Niinkuin millaista ylellisyyttä kakkosluokkaan verrattuna? Vanhoja lehtiä ja keittimessä pohjaanpalanutta kahvia?
Business-luokassa voi varata viereisenkin paikan itselleen ja siten saa kaksinkertaisen määrän tilaa kakkosluokkaan verrattuna. Ylellisyyttä sekin.

Pohjaanpalanutta kahvia ei ole pakko juoda, vaan edelleen voi mennä ravintolavaunuun kal... kahville tai ostaa kahvin kärrymyynnistä. Omat juomat (ei alkoholi-) voi ottaa mukaan junaan. Pisnismiehillä ei varmaan ole aikaa lukea vanhoja lehtiä, heillä on omat lehdet mukanaan (mulla on aina Trains-lehti). Ykkösluokassa matkustaville kansanedustajille olisi varmaan hyväksi lukea edes vanhoja lehtiä, tietäisivät jotakin Suomen ja VR:n nykytilasta. :)

R.Silfverberg sanoi:
Sitä päivä en toivottavasti näe kun VR eroaa UIC:stä liittyäkseen OSShd:hen. Ja ymmärtääkseni UIC valvoo myös että jäsenrautateiden junien matkustusluokat ovat asianmukaisella tasolla matkalipun hintoihin nähden.
Jäsenyydet ovat vain muodollisuuksia. Mitähän VR hyötyy UIC:n jäsenyydestä? Osa rautatieyhtiöistä kuuluu molempiin, sekä UIC:hen että OSShD:hen. Millaisen rangaistuksen saa, jos UIC:n jäsenrautatieyhtiö kuljettaa matkustajia kakkosluokassa liian kalliilla tai ykkösluokassa liian halvalla? Erotetaanko UIC:stä vai miten käy?
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

TEP70 sanoi:
Olisipa hassua, jos jostain UIC:sta tulisi mahtikäsky, että tyhjät henkilökuntavaunut on säilytettävä kaikissa junissa. :D

Toi onkin hyvä pointti. Jokainen ykkösluokan lipun itse kalliilla hankkinut on varmaan kokenut aikamoisen pettymyksen kun on toivonut pääsevänsä matkustamaan oikein seurapiirien kesken, mutta huomannut että ainoat matkustajat ovat rautatielaitoksen omaa henkilökuntaa, jotka kuivattelevat hikisiä sukkiaan vastakkaisella penkillä.

Siis, henkilökunnan ilmaislippujen kelpoisuus olisi pitänyt jo aikoja sitten rajata kakkosluokkaan, ja ykkösluokan osasto pienennettävä väliseinin sen kokoisiksi että vajaatäyttöä ei tule kovin paljon.

t. Rainer
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

vompatti sanoi:
Jäsenyydet ovat vain muodollisuuksia. Mitähän VR hyötyy UIC:n jäsenyydestä? Osa rautatieyhtiöistä kuuluu molempiin, sekä UIC:hen että OSShD:hen. Millaisen rangaistuksen saa, jos UIC:n jäsenrautatieyhtiö kuljettaa matkustajia kakkosluokassa liian kalliilla tai ykkösluokassa liian halvalla? Erotetaanko UIC:stä vai miten käy?

Ymmärtääkseni UIC-yhteistyöstä on eniten hyötyä itse asiakkaille, esim niin että matkustaja voi ostaa matkalippuja myös Suomesta ulkomaille, eikä vähiten interrail-kortteja, ja että kansainvälisessä tavaraliikentessä tehdään yksi ainoa rahtikirja monen maan kautta kulkevalle kuljetukselle.

Koska VR on raideleveytensä vuoksi aika lailla erityksissä muuhun länsi-Eurooppaan nähden merkitsee kalusto- ja muu tekninen standardointi vähemmän VR:lle, mutta ymmärtääkseni VR-Rata Oy:n mahdollisuudet saada isoja urakoita ulkomailta olisivat varmaan heikommat jos VR konserni ei olisi jäsen.

Ymmärtääkseni VR on myös jonkinlainen ulkojäsen OSSHd:ssä, ulkojäsen, itäisen yhdysliikenteen sujumista helpottaakseen.

t. Rainer
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

Itse en ole koskaan voinut ymmärtää junien luokkajakoa, johon ei sisälly mitään muuta, kuin oikeus oleskella jossain tietyssä osassa junaa. Ko.vaunu ei kuitenkaan ole perillä yhtään sen nopeammin, kuin muukaan juna ja ennen nykyisiä Plus- ja Business-konseptejahan 1-luokan lippuun ei edes sisältynyt mitään ateria- tms.palveluita.

Liikuntaesteisten kannalta IC-Busineksen sijoittaminen Edb-vaunujen yläkertaan on huono ratkaisu. Järjen riemuvoitto ei ole sekään, että vaunuun jätetään tarkoituksella tyhjiä istuimia. Mitä tulee tarjoiluun, sellaistahan ei IC2:ssa edes ole muuta, kuin onneton kärrymyynti (vai kuuluuko mahdollisesti lipun hintaan Busineksessa?).
Kaksikerrosvaunuissa olisi sinällään kyllä itua business-osastoiksi, mutta se edellyttäisi kumpaisenkin päädyn hyttien myymistä toimistohytteinä ja alakerran toimimista jonkinlaisena baarina -joka tietysti olisi avoin kaikille matkustajille. Tämä edellyttäisi myös tarjoomon rakentamista, mikä samalla ratkaisisi ainakin IC2:n ravintolavaunuttomuusongelman.

Junien ulkonäköön liittyvä mielenkiintoinen lisäpointti on tulevien IC-junien rakenne. Tullaanko Edb-vaunut "normaaleissa" IC-junissa sijoittamaan yksinään helsingin puoleiseen päätyyn vai sijoitetaanko ne keskelle junaa muiden 2-kerrosvaunujen naapureiksi?
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

moxu sanoi:
Itse en ole koskaan voinut ymmärtää junien luokkajakoa, johon ei sisälly mitään muuta, kuin oikeus oleskella jossain tietyssä osassa junaa. Ko.vaunu ei kuitenkaan ole perillä yhtään sen nopeammin, kuin muukaan juna ja ennen nykyisiä Plus- ja Business-konseptejahan 1-luokan lippuun ei edes sisältynyt mitään ateria- tms.palveluita.
Luokkajako oli velä jyrkempi ennen 50-luvun luokkauudistusta, koska se erotteli matkustajat sosiaalisen aseman perusteella. Tavallisen duunarin ei tarvinnut uneksia pääsevänsä kakkos- tai ykkösluokkaan edes rahalla. Sama sääntö elää kuitenkin yhä esim ravintolamaailmassa, tietyntasoiset ravintolathan voivat määrätä miten pitää olla pukeutunut päästääkseen sisään.

Itse toivoisin jatkoa kaukojunien eri luokille, tai pitäisi sanoa sille että hinnoitellaan paikka sen mukavuuden ja palveluiden mukaan. Vanha UIC:n hinnoitteluperuste, että ykkösluokan lipun hinta on aina 1.5 kertainen kakkosluokkaan verrattuna on valitettavasti ajastaan jäljessä ja nykyisten suht kalliiden junalippujen ja halpojen lentolippjen vallitessa omiaan karkottamaan maksavat matkustajat ykkösluokasta. Pitäisi ollla niin että kaukojunamatkan perushinnalla pääsisi tavalliselle istuimelle ja kohtuullisella lisämaksulla ylellisemmälle istuimelle tai perhe- tai toimistohyttiin tai vastaavaan, jossa on jotain ekstraa.

t. Rainer
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

R.Silfverberg sanoi:
Itse toivoisin jatkoa kaukojunien eri luokille, tai pitäisi sanoa sille että hinnoitellaan paikka sen mukavuuden ja palveluiden mukaan.
Minä en toivo jatkoa luokkajaolle. Luokaton juna on askel kohti luokatonta yhteiskuntaa. Luokkajaon tarpeettomuuden huomaa mm. siinä, että valtion virkamiehillekin riittää kakkosluokan mukavuus.

Olet kuitenkin oikeassa. Rikkailta matkustajilta on otettava rahat pois ja siksi on tarjottava lisähintaan parempaa palvelua. Toimistotila tietokonepöytineen ja pistorasioineen voisi olla tätä parempaa palvelua. Mitä muita keinoja keksitään matkustajien rahastamiseksi?

Niille muutamille taiteilijoille ja kansanedustajille, jotka eivät halua matkustaa tavallisen kansan joukossa, voisi tarjota lukollisia yksityiskoppeja, joihin ei olisi näköyhteyttä käytävältä. Yhdysvalloissa nämä kulkevat nimellä roomette, ja ne sisältävät yksityisen WC:n. Sitä en tiedä, kumpi (ykkösluokka vai roomette) eristää rikkaita enemmän tavallisesta kansasta.
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

Minusta houkuttelevimpia ykkösluokan ominaisuuksia ovat pehmeät nojatuolimaiset penkit, osassa 1. lk vaunua hytit ja muu vaunu salonkivaununa. Ykkösluokka osattiin aikoinaan tehdä ylelliseksi, tällaisesta minäkin suostuisin maksamaan ekstraa.

Tietenkin myös lisäpalvelut, kuten päivän lehdet, kahvitarjoilu (ei itsepalvelu!) ja PC-pistokkeet WLAN-verkolla ovat omiaan lisäämään ykkös/biz-luokan houkuttelevuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: IC-vaunumuutoksia

ultrix sanoi:
Minusta houkuttelevimpia ykkösluokan ominaisuuksia ovat pehmeät nojatuolimaiset penkit, osassa 1. lk vaunua hytit ja muu vaunu salonkivaununa. Ykkösluokka osattiin aikoinaan tehdä ylelliseksi, tällaisesta minäkin suostuisin maksamaan ekstraa.

Totta, tuo kuva herätti muistoja vanhoista hyvistä ajoista. Joskus köyhänä varusmiehenä ja opiskelijanakin on ollut varaa kulkea noissa, koska hintaero ei siihen aikaan ollut järin suuri kakkosluokkaan verrattuna varsinkin jos oli lomalittera tai 50% alennus ja matka ei kauhean pitkä. Se oli kannattava sijoitus jos oli viikonloppu ja 2. luokka loppuunmyyty.

Vaunuissa oli muistaakseni sopivan pehmeä jousitusja äänieristys kohdallaan, että vaikka vaunu oli Helsinkiin päin mentäessä ensimmäinen veturin jälkeen, niin ajomoottorien äänet veturin kiihdytäessä kantautuivat sisään vain kehräävänä hyrinänä.

t. Rainer
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

vompatti sanoi:
Minä en toivo jatkoa luokkajaolle. Luokaton juna on askel kohti luokatonta yhteiskuntaa. Luokkajaon tarpeettomuuden huomaa mm. siinä, että valtion virkamiehillekin riittää kakkosluokan mukavuus. ...

Niille muutamille taiteilijoille ja kansanedustajille, jotka eivät halua matkustaa tavallisen kansan joukossa, voisi tarjota lukollisia yksityiskoppeja, joihin ei olisi näköyhteyttä käytävältä. Yhdysvalloissa nämä kulkevat nimellä roomette, ja ne sisältävät yksityisen WC:n. Sitä en tiedä, kumpi (ykkösluokka vai roomette) eristää rikkaita enemmän tavallisesta kansasta.

Kylläpä oli synkkämielinen kirjoitus. On kai se nyt kuitenkin joukkoliikenteen kilpailutekijä, jos sillä on tarjota erilaisille ihmisille erilaisia palveluja kunkin matkustajan oman valinnan ja maksukyvyn mukaisesti. Näin tapahtuu myös mm. lentoliikenteessä. Mitään kummallisia kateus-luokkataisteluja tähän ei tarvitse vetää. Taviksesta ei tule herraa sillä, että toisilta viedään mahdollisuus matkustaa herroiksi.

Eivät ne ykkösen matkustajat mitään sen pahempia ihmisiä ole kuin muutkaan. Ainakin itse ihan tavallisena keskipalkkaisena matkustan ajoittain ykkösessä, varsinkin täysissä junissa, ja vain saadakseni mukavuutta, en ollakseni parempi ihminen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: IC-vaunumuutoksia

Kani sanoi:
Kylläpä oli synkkämielinen kirjoitus. On kai se nyt kuitenkin joukkoliikenteen kilpailutekijä, jos sillä on tarjota erilaisille ihmisille erilaisia palveluja kunkin matkustajan oman valinnan ja maksukyvyn mukaisesti.
Kirjoituksen ei pitänyt olla synkkäsävyinen tai -mielinen. Joukkoliikenteen pitää tarjota erilaista palvelua erilaisille ihmisille, mutta sen voi tehdä ilman luokkajakoa.

ultrix sanoi:
Minusta houkuttelevimpia ykkösluokan ominaisuuksia ovat pehmeät nojatuolimaiset penkit, osassa 1. lk vaunua hytit ja muu vaunu salonkivaununa. Tietenkin myös lisäpalvelut, kuten PC-pistokkeet WLAN-verkolla ovat omiaan lisäämään ykkös/biz-luokan houkuttelevuutta.
VR on jo tuonut kaksikerrosvaunuissa hyttimatkustuksen kakkosluokkaan. Kaksikerrosvaunuihin voitaisiin vaihtaa pehmeämmät penkit jokaiselle, ei vain businessluokkaan. Pistorasiat VR:llä kuuluvat kakkosluokan junalipun hintaan. Ruotsissa on ainakin kokeiltu WLANia ja ehkä se joskus Suomessakin toteutuu myös kakkosluokassa. Mikään näistä "ykkösluokan ominaisuuksista" ei vaadi ykkösluokkaa vaan ne toimivat kakkosluokassakin.
 
Vs: IC-vaunumuutoksia

vompatti sanoi:
Mikään näistä "ykkösluokan ominaisuuksista" ei vaadi ykkösluokkaa vaan ne toimivat kakkosluokassakin.
Totta, mutta rautatieyritys saa katsoakseni paremmin tuloja, jos se myy lisäpalvelut vaativille asiakkaille kalliimmalla, eikä tavallisen matkalipun kylkiäisenä.
Voitaisiinhan kaikkiin 2. luokan vaunuihinkin asentaa 1. luokan leposohvat, jos niikseen tulee.
 
Takaisin
Ylös