Reissujuna

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Onkohan tästä vielä täällä
Reissujuna
"Meillä voit nukkua rauhassa, sillä palautamme yöjunia osuuksille, josta ne otettiin pois. Palautamme reittejä, joita ihmiset kaipaavat vuosienkin jälkeen. Pysähdymme pienemmillä seisakkeilla ja avaamme uusia yhteyksiä heti kun olemme saanet toimintaan luvat. Tiedämme, että tiellemme saattaa muutama ratapölkky tulla vastaan, mutta asetamme ne kauniisti paikalleen yhdessä kasvavan joukkomme kanssa."
http://reissujuna.fi/
 
Miten ihmeessä meinasivat ajaa tällä hetkellä käytöstä poistetuilla rataosilla, kun se ei ole taloudellisesti kannattavaa? Yöjunat voivat ollakin sitä.
 
Miten ihmeessä meinasivat ajaa tällä hetkellä käytöstä poistetuilla rataosilla, kun se ei ole taloudellisesti kannattavaa
Se ei ole taloudellisesti kannattavaa – tai riittävää tuottoa tuovaa VR:lle. Yksityiselle saattaa ollakin.
 
Se ei ole taloudellisesti kannattavaa – tai riittävää tuottoa tuovaa VR:lle. Yksityiselle saattaa ollakin.


Mitkä tällaisia rataosia sitten olisivat? Kun nythän sellaisilla rataosilla ajetaan osto- ja velvoiteliikennettä. Ymmärtäisin esimerkiksi sellaisen konseptin että Reissujuna osallistuu kilpailutukseen ja voittaa osan liikenteestä Karjaan ja Hangon tai Joensuun ja Nurmeksen välillä ja ajaa sitten Helsingistä Hankoon suoria junia tai Helsingistä Nurmekseen yöjunia satiiniverhoineen, hehkulamppuineen ja elävine pianonpimputtajineen veronmaksajien osin kustantamana. Mutta miten sellaisilla rataosilla, joilla nyt ei mene henkilöliikennettä lainkaan, sellaista voisi mennä ilman yhteiskunnan tukea?
 
Olisiko Suomessa markkinoita yksityiselle luksusjunalle, kuten esim. Grand Express Moskova-Pietari Venäjällä (toki myös "tavallisia" kakkosluokan vaunuja mukana, mutta tili tehdään niillä kalliilla lipuilla)? Täytyisi vain löytyä sitä maksukykyistä yleisöä, joka on valmis maksamaan ravintolasta live-musiikilla, saunasta, korkeatasoisesta hytistä.

Tuolla weppisivulla sanotaan "palautamme yöjunia osuuksille, josta ne otettiin pois", jolloin ensimmäisenä tulee mieleen Itä-Suomen yöjunaliikenne, jolle varmasti olisi kysyntää kohtuullisilla lipunhinnoilla. Mutta toisaalta taas jos mennään luksukseen, tulee ensimmäisenä mieleen Lapin liikenne, koska sinne suuntautuu suurimmat turistivirrat ja nimenomaan turistien voisi olettaa kaipaavan ennenkaikkea korkeatasoisia palveluita ja olevan valmiita myös maksamaan niistä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko Suomessa markkinoita yksityiselle luksusjunalle, kuten esim. Grand Express Moskova-Pietari Venäjällä (toki myös "tavallisia" kakkosluokan vaunuja mukana, mutta tili tehdään niillä kalliilla lipuilla)? Täytyisi vain löytyä sitä maksukykyistä yleisöä, joka on valmis maksamaan ravintolasta live-musiikilla, saunasta, korkeatasoisesta hytistä.

Tuolla weppisivulla sanotaan "palautamme yöjunia osuuksille, josta ne otettiin pois", jolloin ensimmäisenä tulee mieleen Itä-Suomen yöjunaliikenne, jolle varmasti olisi kysyntää kohtuullisilla lipunhinnoilla. Mutta toisaalta taas jos mennään luksukseen, tulee ensimmäisenä mieleen Lapin liikenne, koska sinne suuntautuu suurimmat turistivirrat ja nimenomaan turistien voisi olettaa kaipaavan ennenkaikkea korkeatasoisia palveluita ja olevan valmiita myös maksamaan niistä.

Sen pitää vaan olla sitten todella luksusta, sillä VR:llä on sekä moderni kalusto että hyvä asiakaspalvelu. Luulen että Suomessa on enemmän markkinoita Onnibusin hinnoittelulle vanhalla sinisellä kalustolla.
 
Olisiko Suomessa markkinoita yksityiselle luksusjunalle

Tuskin. Eivät suomalaiset ole valmiita maksamaan lisähintaa korkeasta laadusta tai luksuksesta kuin korkeintaan kyselytutkimuksissa. Meillä ei ole matkailualalla käytännössä mitään luksuspalveluita. Helsingissä on yksi kansainvälisesti katsoen melko vaatimaton – myös hintatasoltaan – luksushotelli. Muu hotellitarjonta maassa on kolmen tähden luokkaa yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Lentokoneissa ei ole kotimaanlennoilla bisnesluokkaa huolimatta eurooppalaisittain pitkistä etäisyyksistä. Osassa junista kai vielä on jonkinlainen uudelleennimetty ykkösluokka. Mahtaako olla kovin kuormitettu?

Sen pitää vaan olla sitten todella luksusta

Sen pitäisi olla mukava ja tilava makuuvaunuhytti parivuotein ja tasokas illallisravintola pöytäliinoineen ja oikeasti tasokkaine aterioineen sekä tunnelmallinen baari. Tuollaisella konseptilla voisi matkustaa etelästä Lappiin. Mutta hintaa tuolle kertyisi niin paljon, että lentokone taitaisi viedä voiton.

Miten ihmeessä meinasivat ajaa tällä hetkellä käytöstä poistetuilla rataosilla, kun se ei ole taloudellisesti kannattavaa? Yöjunat voivat ollakin sitä.

Me emme oikeastaan tiedä, mikä on taloudellisesti kannattavaa ja mikä ei. Meillä on vain VR:n sana siitä, että joku ei täytä VR-yhtymän tuotto-odotuksia. Kun kustannusrakenne on erilainen ja tuotto-odotus ehkä vaatimattomampi, saattaa mahdoton kääntyä mahdolliseksi. Mutta en silti sano, että se olisi helppoa. Suomi on pitkien etäisyyksien, harvan asutuksen ja korkeiden kustannusten maa. Ei mikään helppo yhtälö. Tutustuin Reissujunan kotisivuihin, mutta siellä ei vielä ole kovin paljon tietoa. Marraskuuksi luvataan lisää. Toivotan silti onnea ja menestystä!

Käsittääkseni tällä hetkellä saisi tarjota VR:n monopolista huolimatta matkustajaliikennettä siellä, missä VR ei sitä tarjoa, siis esim.Heinolasta Lahteen. Mutta ei Heinolasta Lahden kautta Helsinkiin, koska Lahdesta Helsinkiin on jo VR-liikennettä. Jos tämä edelleen on näin, niin se karsii vaihtoehdot aika minimiin ja todella hiljaisille radoille. Reissujunan aloitustavoite on kuitenkin vasta vuosikymmenen vaihteessa, joten eiköhän tarkoituksena ole tarjota liikennettä myös ihan nykyisinkin liikennöidyillä rataosilla VR:n palveluita täydentäen.
 
Osassa junista kai vielä on jonkinlainen uudelleennimetty ykkösluokka. Mahtaako olla kovin kuormitettu?

On, ja se on hyvin tyhjä, vaikka siellä saa 7 euron hintaan päivän Hyysärin, ilmaista kahvia ja keksiä ja Pendolinossa on 2+1 istumapaikat. Toisaalta se, että VR:n junilla kulkee matkustajia, on osoitus siitä että korkeammasta laadusta ollaan valmiita maksamaan ainakin jotain, sillä lähes aina vaihtoehtona on olemassa paljon halvempi bussi.

Me emme oikeastaan tiedä, mikä on taloudellisesti kannattavaa ja mikä ei. Meillä on vain VR:n sana siitä, että joku ei täytä VR-yhtymän tuotto-odotuksia. Kun kustannusrakenne on erilainen ja tuotto-odotus ehkä vaatimattomampi, saattaa mahdoton kääntyä mahdolliseksi. Mutta en silti sano, että se olisi helppoa. Suomi on pitkien etäisyyksien, harvan asutuksen ja korkeiden kustannusten maa. Ei mikään helppo yhtälö. Tutustuin Reissujunan kotisivuihin, mutta siellä ei vielä ole kovin paljon tietoa. Marraskuuksi luvataan lisää. Toivotan silti onnea ja menestystä!

Käsittääkseni tällä hetkellä saisi tarjota VR:n monopolista huolimatta matkustajaliikennettä siellä, missä VR ei sitä tarjoa, siis esim.Heinolasta Lahteen. Mutta ei Heinolasta Lahden kautta Helsinkiin, koska Lahdesta Helsinkiin on jo VR-liikennettä. Jos tämä edelleen on näin, niin se karsii vaihtoehdot aika minimiin ja todella hiljaisille radoille. Reissujunan aloitustavoite on kuitenkin vasta vuosikymmenen vaihteessa, joten eiköhän tarkoituksena ole tarjota liikennettä myös ihan nykyisinkin liikennöidyillä rataosilla VR:n palveluita täydentäen.

Nuo radat ovat juurikin sellaisia, että niillä kulkisi vain vähän matkustajia. Kun nythän ajetaan osto- ja velvoiteliikennettä, josta osa on enemmän tai vähemmän tyhjää, noiden ratojen junat olisivat oletettavasti tyhjempiä kuin nyt tyhjin osto- ja velvoiteliikenne. Oikein pinnistämällä tulee mieleen junat Oulusta Joensuuhun ja Jyväskylään, jotka käyttäisivät lakkautettuja ratoja ja joiden kuorma perustuisi vain osin lakkautettujen asemien uudelleen avaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
On, ja se on hyvin tyhjä, vaikka siellä saa 7 euron hintaan päivän Hyysärin, ilmaista kahvia ja keksiä ja Pendolinossa on 2+1 istumapaikat. Toisaalta se, että VR:n junilla kulkee matkustajia, on osoitus siitä että korkeammasta laadusta ollaan valmiita maksamaan ainakin jotain, sillä lähes aina vaihtoehtona on olemassa paljon halvempi bussi.

VR on hyvä silloin kun työnantaja maksaa. Uskoisin että tuohon perustuu kohtuullinen osa 1. / Extra-luokan kysynnästä.

2000-luvun alussa itsekin matkustin yleensä 1. luokassa työmatkoilla. Tampere-Helsinki tietenkin, mutta myös Tampere-Oulu. Juna oli hitaampi kuin lentäminen, mutta jopa 1. luokan tariffilla työnantaja säästi rahaa lentoon verrattuna. Firman matkustusohjesääntö piti pintaliikenteessä normina 1. luokkaa vaikka lentäessä piti pääsääntöisesti varata Economy-luokka silloin kun se tuli halvemmaksi. Sittemmin säästökampanjat ovat johtaneet siihen, että matka tulee tehdä edullisimmalla mahdollisella tavalla eli junassa 2. luokassa. Lentomatkoissa Economy muuttui jossain vaiheessa pakolliseksi siitäkin huolimatta vaikka Business-lipun olisi saanut halvemmalla (!). Ihan täysin varma nykyisistä säännöistä en ole, kun ei ole edes tullut mieleen kyseenalaistaa halvimman lippukategorian käyttöä.

Halpabussien käyttöä ei kuitenkaan vielä ole vaadittu silloin kun työnantaja maksaa eli junaan voi edelleen hypätä. Silloin kun itse maksan (eli työpaikalle kulkiessa, se kun on nykyään Espoossa), ei tulisi mieleenkään enää hypätä junaan kun bussiliput saa niin halvalla -- vaikka matka kestääkin pidempään (ovelta ovelle yhteen suuntaan yli 4 tuntia kun kummassakin päässä tarvitaan liityntäyhteys). Ensi viikolla suunnitelmissa on poikkeuksellisesti kaksi käyntiä Espoossa (tavallisesti en käy välttämättä edes joka kuukausi siellä). Varasin liput hyvissä ajoin etukäteen, yhteishinta 17 € (3 yhdensuuntaista matkaa Onnibussilla, 1 matka Pohjolan Liikenteellä). VR:n vanhalla hinnalla yhteishinnaksi olisi tullut n. 160 €. Tietysti kummassakin tapaksessa vielä 2 x Nysse vyöh. AB + 2 x HSL seutulippu kaukomatkojen päälle. Mutta säästöä kumminkin n. 143 €. Sillä hinnalla matka saakin kestää hieman pidempään.

Lisähyötyjänä on vielä Suomen valtio, kun verotuksessa työmatkavähennys jää säälittävän pieneksi verrattuna aikaan jolloin VR:ää ei haastettu kunnolla...
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen luksusjuna ei olisi suomalaisille, vaan uskoisin, että ainoa tapa saada tuollainen kannattamaan olisi yhdistää se Lapin matkailuun. Varakkaille turisteille voisi paketoida jotenkin, että pari päivää Helsingissä, luksusjunalla Lappiin, Lapin eksotiikkaa muutama päivä, luksusjunalla takaisin, pari päivää Helsingissä ja lentämällä kotiin. Veikkaan tosin, että ne turistit ovat käytännössä sen Lapin takia reissussa, joten jatkossakin lentäisivät suoraan tilauslennoillaan Rovaniemelle.

Ja tuo ylläoleva on siis yleistä pohdintaa, eikä liity tähän itse Reissujuna-sivustoon. Sivustolla annettu nimetön puhelinnumero on sama, mikä löytyy toiselta sivustolta, joka kauppaa jonkinlaista yritysvalmennusta. Facebook-sivuillaan eivät ole vajaaseen viikkoon vastanneet heille esitettyyn kysymykseen. Veikkaanpa, että kyseinen projekti sisältää tällä hetkellä vain tuon sivun, ei lainkaan pääomaa, ei mitään tarkempia suunnitelmia, eikä minkäänlaista kokemusta liikennealalta. Kunhan on saatu hauska idea saunaillassa ja tehty sen ympärille nettisivu. :)
 
Me emme oikeastaan tiedä, mikä on taloudellisesti kannattavaa ja mikä ei. Meillä on vain VR:n sana siitä, että joku ei täytä VR-yhtymän tuotto-odotuksia. Kun kustannusrakenne on erilainen ja tuotto-odotus ehkä vaatimattomampi, saattaa mahdoton kääntyä mahdolliseksi. Mutta en silti sano, että se olisi helppoa. Suomi on pitkien etäisyyksien, harvan asutuksen ja korkeiden kustannusten maa. Ei mikään helppo yhtälö.

Kyllähän sitä oikeastaan on jonkinlainen raami, missä pidempien reittien kaukojoukkoliikenne on ylipäänsä kannattavaa ilman tukia. Se löytyy pitkälti Onnibusin reittikartalta, Pohjois-Suomen matkailuliikenne ja muutama muu erityispätkä poisluettuna.

Kun taas katsoo rautatieliikenteen kustannusrakennetta, se on kovin huono bussiliikenteeseen verrattuna. Maantiet ovat vapaasti jokaisen bussiyrittäjän käytettävissä, teillä saa ajaa ilman hirvittävää byrokratiaa, aikatauluja ei kapasiteetti rajoita, bussinajoluvan omaavia kuljettajia riittää järjellisellä palkalla, bussin parkkeeraa mihin vaan teollisuushalliin tai jopa sen pihalle, uutta tai muutaman vuoden käytettyä käyttökelpoista kalustoa löytyy pilvin pimein, ongelmatilanteessa perustason varakalusto tulee firman pihaan yhdellä puhelinsoitolla muutamassa tunnissa tilauksesta jos ei ihan Kilpisjärvellä olla, kalustoon varaosat löytyvät nettikaupan hyllyltä yhden-kolmen päivän toimitusajalla ja korjaamo- sekä ylläpitotöihin pystyy melkein mikä vaan raskaan kalustohuollon pienyrittäjä.

Rautateillä taas on ratamaksua, kaiken maailman lupia ja tiukkoja turvallisuussääntöjä. Suuri osa radoista on yksiraiteisia ja aikataulujen suunnittelussa on isoja rajoitteita. Junankuljettajat ovat harvassa ja palkat ovat taivaissa, 1,5-2- kertaisia bussiliikenteeseen verrattuna. Junaa ei niin vaan saa mihin vaan halliin suojaan, jos vanhaa kalustoa löytyy jostain sen kunto on epäilyttävää, varakalustoa ei löydy kuin omalta varikolta, varaosien saanti on arpapeliä tai tilaustyötä, joka maksaa paljon ja junien huoltoon ei ole valmista organisaatiota kuin muutamalla varikolla.

Kun katsoo tuota yhtälöä, eihän junaliikenne voi kannattaa ilman massiivisia tukia, jos reitillä ei ole hyvää matkustajapotentiaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Osassa junista kai vielä on jonkinlainen uudelleennimetty ykkösluokka. Mahtaako olla kovin kuormitettu?
On, ja se on hyvin tyhjä, vaikka siellä saa 7 euron hintaan päivän Hyysärin, ilmaista kahvia ja keksiä ja Pendolinossa on 2+1 istumapaikat.

Pendolinoissa on tosiaan 2+1-istuimet, Edb-vaunuissa on istuimet 2+2 mutta niistä myydään vain 2+1. Paitsi jos juna on täynnä, konduktööri saattaa myydä myös nuo "ylimääräiset" paikat. Kahvi on tosiaan ilmaista, mutta se keitetään lähtöasemalla ja tuodaan termariin odottamaan saapumista perille. Oulussa keitetty kahvi on Helsingissä melkoista tervaa. Keksit ovat kuivia ja yksittäispakattuja.

Olen joskus ykkös- eikun business- eikun ekstra-luokassa matkustanut, jos sieltä on väljemmin tilaa saanut, mutta juuri muuta ei rahalleen vastineeksi saa.
 
Olen joskus ykkös- eikun business- eikun ekstra-luokassa matkustanut, jos sieltä on väljemmin tilaa saanut, mutta juuri muuta ei rahalleen vastineeksi saa.

Se, että konnari aika hyvin huolehtii siitä, että osasto pysyy vapaana kaljaveikoista ja muusta sekundaväestä, on erinomainen lisäarvo.
 
Se, että konnari aika hyvin huolehtii siitä, että osasto pysyy vapaana kaljaveikoista ja muusta sekundaväestä, on erinomainen lisäarvo.

Suunnilleen samalla todennäköisyydellä minä sielläkin olen humalaisia nähnyt. Pienten lasten osuus on nähdäkseni ollut selvästi pienempi.
 
Mä luulen että Reissujuna tarkoittaa jotain ihan muuta kuin luksusjunaa keski-ikäsille. Lähinnä tulee mieleen joku festarijunaa nuorille hipstereille vanhalla kalustolla, ja että alkuvaiheessa se toteutetaan osittain talkoilla.

Itse haluaisin matkustaa suomalaisen tai suomalaisille suunnatulla reissujunalla esim Tallinnasta Berliiniin.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös