- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Olen harmistuneena pannut merkille, että useimmilla Suomen paikkakunnilla asemanseudut ovat kuihtuneita ja asemarakennus ja laiturit rapistuneita, niitä ei ole korjattu sitten 1970-luvun.
Riihimäen ja Kouvolan asemilla laiturien betonikatoksista on irtoillut paloja ja tukiraudat ovat ruosteessa. Hyvä kun eivät romahda siihen paikkaan. Vantaankosken radan asemat Vantaan puolella ovat aikamoisia betonihirvityksiä, Malmin asemakaan ei mikään loistoyksilö ole.
Kumma kun nämä asemat ovat näin masentavan näköisiä, yritetäänkö sillä sitten alleviivata, että niitä käyttävät vain ne, joilla ei vaihtoehtoja ole ja siksi niihin ei tarvitse panostaa.
Monen kunnan imagolle tekisi hyvää, jos asemanseutua kehitettäisiin houkuttelevan näköiseksi. Helsingissä tämä on tapahtunut hienosti, kaupunkiin junalla saapuva näkee komeasti Töölönlahden yli Eduskuntatalon, Kiasman, Sanomatalon, Finlandia-talon, puistomaisemaa ja Töölön vanhoja rakennuksia. Myös Tampereella kaupungin teollisuushistoria tulee hyvin näkyviin. Radan varren puustoa voisi Tampereelta Seinäjoelle jatkettaessa karsia, jotta näkisi hienoja kaupunginosia ja vesistöä. Turku vaikuttaa asemalta katsoen aika pikkupaikalta, siellä voisi rakentaa lisää taloja aseman lähelle ja elävöittää sitä jotenkin. Junan ikkunasta ohi kulkiessa näkyvät maisemat kun ovat monelle ainoa informaatio jostain paikkakunnasta ja muun tiedon puutteessa sen perusteella muodostuu kunnasta jonkinnäköinen kuva, hyvä tai huono. Vaikkapa Jämsästä sellainen, että siellä ei ole muuta kuin metsää.
Riihimäen ja Kouvolan asemilla laiturien betonikatoksista on irtoillut paloja ja tukiraudat ovat ruosteessa. Hyvä kun eivät romahda siihen paikkaan. Vantaankosken radan asemat Vantaan puolella ovat aikamoisia betonihirvityksiä, Malmin asemakaan ei mikään loistoyksilö ole.
Kumma kun nämä asemat ovat näin masentavan näköisiä, yritetäänkö sillä sitten alleviivata, että niitä käyttävät vain ne, joilla ei vaihtoehtoja ole ja siksi niihin ei tarvitse panostaa.
Monen kunnan imagolle tekisi hyvää, jos asemanseutua kehitettäisiin houkuttelevan näköiseksi. Helsingissä tämä on tapahtunut hienosti, kaupunkiin junalla saapuva näkee komeasti Töölönlahden yli Eduskuntatalon, Kiasman, Sanomatalon, Finlandia-talon, puistomaisemaa ja Töölön vanhoja rakennuksia. Myös Tampereella kaupungin teollisuushistoria tulee hyvin näkyviin. Radan varren puustoa voisi Tampereelta Seinäjoelle jatkettaessa karsia, jotta näkisi hienoja kaupunginosia ja vesistöä. Turku vaikuttaa asemalta katsoen aika pikkupaikalta, siellä voisi rakentaa lisää taloja aseman lähelle ja elävöittää sitä jotenkin. Junan ikkunasta ohi kulkiessa näkyvät maisemat kun ovat monelle ainoa informaatio jostain paikkakunnasta ja muun tiedon puutteessa sen perusteella muodostuu kunnasta jonkinnäköinen kuva, hyvä tai huono. Vaikkapa Jämsästä sellainen, että siellä ei ole muuta kuin metsää.