Asemanseutujen nykytila

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Olen harmistuneena pannut merkille, että useimmilla Suomen paikkakunnilla asemanseudut ovat kuihtuneita ja asemarakennus ja laiturit rapistuneita, niitä ei ole korjattu sitten 1970-luvun.

Riihimäen ja Kouvolan asemilla laiturien betonikatoksista on irtoillut paloja ja tukiraudat ovat ruosteessa. Hyvä kun eivät romahda siihen paikkaan. Vantaankosken radan asemat Vantaan puolella ovat aikamoisia betonihirvityksiä, Malmin asemakaan ei mikään loistoyksilö ole.

Kumma kun nämä asemat ovat näin masentavan näköisiä, yritetäänkö sillä sitten alleviivata, että niitä käyttävät vain ne, joilla ei vaihtoehtoja ole ja siksi niihin ei tarvitse panostaa.

Monen kunnan imagolle tekisi hyvää, jos asemanseutua kehitettäisiin houkuttelevan näköiseksi. Helsingissä tämä on tapahtunut hienosti, kaupunkiin junalla saapuva näkee komeasti Töölönlahden yli Eduskuntatalon, Kiasman, Sanomatalon, Finlandia-talon, puistomaisemaa ja Töölön vanhoja rakennuksia. Myös Tampereella kaupungin teollisuushistoria tulee hyvin näkyviin. Radan varren puustoa voisi Tampereelta Seinäjoelle jatkettaessa karsia, jotta näkisi hienoja kaupunginosia ja vesistöä. Turku vaikuttaa asemalta katsoen aika pikkupaikalta, siellä voisi rakentaa lisää taloja aseman lähelle ja elävöittää sitä jotenkin. Junan ikkunasta ohi kulkiessa näkyvät maisemat kun ovat monelle ainoa informaatio jostain paikkakunnasta ja muun tiedon puutteessa sen perusteella muodostuu kunnasta jonkinnäköinen kuva, hyvä tai huono. Vaikkapa Jämsästä sellainen, että siellä ei ole muuta kuin metsää.
 
kemkim sanoi:
Helsingissä tämä on tapahtunut hienosti, kaupunkiin junalla saapuva näkee komeasti Töölönlahden yli Eduskuntatalon, Kiasman, Sanomatalon, Finlandia-talon, puistomaisemaa ja Töölön vanhoja rakennuksia.
Onneksi tämä pahennus poistuu tulevaisuudessa, jos Töölönlahden asemakaava toteutetaan sellaisena kuin jotkut tahot haluavat. Radan varteen rakennetaan tylsiä lasi-, betoni- tai ruostunutpeltilaatikoita (jälkimmäinen tervehtii kaikkia Länsiväylältä tulevia autoilijoita). Ehkä sitten tulija saakin oikeamman kuvan siitä, mihin on tulossa.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Onneksi tämä pahennus poistuu tulevaisuudessa, jos Töölönlahden asemakaava toteutetaan sellaisena kuin jotkut tahot haluavat. Radan varteen rakennetaan tylsiä lasi-, betoni- tai ruostunutpeltilaatikoita (jälkimmäinen tervehtii kaikkia Länsiväylältä tulevia autoilijoita). Ehkä sitten tulija saakin oikeamman kuvan siitä, mihin on tulossa.

Näkymä tulee peittymään vain osittain, ts siinä kohtaa missä oli tavararatapiha ennen. Itse junan ajaessa Töölönlahden ja Eläintarhanlahden välisen kannaksen kohdalla tullaan jatkossakin näkemään Finlandiatalon, Kansallismuseon ym ja näkymiä toiselle puolelle Siltasaareen j aKallioon ei aiota peittää.

Ainahan voi toivoa että ratapihan viereen rakennettavat talot eivät noudattaisi samoja piirustuksia kuin Sanomatalo tai länsiäylän lasitalot. Siihen on vielä pitkä aika ennenkuin niitä aletaan rakentaa, eikä Musiikkitaloa lukuunottamatta ole edes päätetty mitä niihin tulee. Nykyisessä muodossaan entisen ratapihan alue ei ole ollut erityisen edustava muulloin kuin kesällä. Talvisin Helsinki näyttää junan ikkunasta siperialaiselta kyläpahaselta.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös