Eilen muistan nähneeni sen jossakin K- tai I-junassa iltapäivällä.
Onko kenelläkään tietoa, missä vuoroissa tämä protosaneerattu 6006 liikkuu? Vuoden alussa kulki ainakin Y-junana Karjaalle Helsingistä kello 16:32. On liikkunut myös K-junissa, mutten tiedä tarkempaa aikaa. Olisi mukava päästä taas ihailemaan muista junista poikkeavia, avaria tiloja. Kai siihen joku hyvä syy oli, miksi eivät saneeranneet tämän mallin mukaan muitakin yksikköjä.
Yöbussissa on tunnelmaa
Eilen muistan nähneeni sen jossakin K- tai I-junassa iltapäivällä.
Kyllä syy oli. Ja se VR:lle tavanomainen: HINTA.Alunperin kirjoittanut kemkim
Ja kuten moni meistä muistaa, oli 6006 + 6206 saneerauksen jälkeen ensin jonkin aikaa varsin erilainen verrattuna nykyiseen tilanteeseen. Ovet, astinlaudat, istuimet, ulkovärit jne. Teknisen puolen muutoksista me tavalliset matkustajat emme osaa aavistaakaan... Ainakin kuulutuslaitteissa lienee ollut jotain, joka teki tämän yksikön käytön hankalaksi yhteen aikaan (moniajon yhteydessä ainakin - jotain tällaista muistaakseni selostettiin Resiina-lehdessä).
Tänään 14.07.2006 Sm1 6006 liikkui pääradalla. Ainakin se oli klo 07.41 Keravalta lähteneessä K-junassa. Pääradalla kalusto näyttää vaihtuvan lähes päivittäin eri kirjaintunnusten välillä, joten tällä hetkellä ei voi olla varmuutta siitä, missä junassa Sm1 6006 nyt kulkee.Alunperin kirjoittanut TEP70
We komen aan in Erps-Kwerps.
Tarvittavat tiedot tietyn yksikön metsästämisen helpottamiseksi ovat:Alunperin kirjoittanut SD202
- varma näköhavainto Helsingissä
- minne lähti/mistä tuli ja milloin (esim. K 07:41 Keravalle)
- monentena yksikkönä junassa Helsingin päästä lukien, jos useampia
Näillä tiedoilla pystyy Helsingin raidejärjestyksestä (henkilökunnan käytössäkatsomaan, että missä rungon pitäisi olla - ellei tule muutoksia runkokiertoon. Esim. teknisten ongelmien vuoksi.
Sm1 6006 protosaneerauksen jälkeen vaunut.orgissa http://vaunut.org/kuvasivu/4583
Helsingistä kello 07:41 lähtevä K-juna siirretään Keravalta palattuaan Ilmalan ratapihalle, joten varmat havainnot yksiköstä päättyivät tällä erää tähän.
Ööh...Sm1 6006 oli kylläkin eilen klo 07:41 Keravalta kohti Helsinkiä lähteneessä K-junassa...Ja ensimmäinen yksikkö etelästä päin katsottuna.Alunperin kirjoittanut Lari Nylund
Viimeisin muokkaaja SD202; 15.07.2006 kello 10:40.
We komen aan in Erps-Kwerps.
No niin, lukihäiriö iski. Täytyy katsoa, että löytyisikö runko vielä kierrosta vai onko mennyt varikolle sen jälkeen. Menen töihin kello 16, joten sen jälkeen palataan asiaan. Tuoreempi havainto olisi hyvä saada, koska tuostakin on jo yli 24 tuntia...Alunperin kirjoittanut SD202
Tuoreempi havainto tulee tässä. N. klo 17 yksikkö seisoskeli Riihimäen aseman itäpuolisilla seisontaraiteilla muutaman muun Sm-yksikön kanssa.Alunperin kirjoittanut Lari Nylund
Zimban havainnosta ei oikeastaan ole muuta apua kuin, että odotetaan runkoa Helsinkiin todennäköisimmin maanantaina aamuruuhkajunissa. Itse jään nyt vapaalle, joten en voi auttaa rungon tavoittamisessa muutamaan päivään. Katsellaan asiaa taas loppuviikosta - minun osaltani.
Sm1 6006 + Eio 6206 lähti klo 8:38 U-tunnuksin Helsingin asemalta kohti Kirkkonummea saapuen tänne Huopalahteen klo 8:46. Kaiken järjen mukaan yksikkö palaa Kkn:lta Helsinkiin S-junana klo 10:08. Siitä vaan sitten sitä jäljittämään...![]()
Kyllä.Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
Tuon kuulutuslaitteen takia 06 seisoi Ilmalan "romupätkässä" pitkään. Kas, kun ei ollut varaosia. Onpa yllättävää...
Mitään teknisiä eroja myöhempiin sarjasaneerattuihin ei enää ole, lukuunottamatta aiemminkin mainittuja osastojen ja eteisten välisiä ovia. Paljon enemmän poikkeavat varsinaiset Sm1-protojunat 01-05 myöhemmistä yksilöistä. Suurin poikkeavuus 06:ssa ehkä oli ohjaamoilmastoinnin sijoittaminen ohjaamon katon sisään, mutta sekin on yhdenmukaistettu sarjasaneerattujen kanssa jo ajat sitten. Tosin alkuperäinen versio oli esteettiseltä kannalta huomattavasti fiksumpi, vaikka pieni kyhmy kennoista katolla olikin. Paha vain itse laite ei toiminut...
Tällä hetkellä ulkoisia eroja ei taida olla. Paitsi olikohan nyt niin, että 06:ssa on vesikourut jäljellä..? Ainakin kaikista muista ne leikattiin saneerauksen yhteydessä irti. Ja siksi Sm1:t mätänevät seinän ja katon saumasta... Jälkeenpäin sitten ovien ja ohjaamon sivuikkunoitten päälle laitettiin pellistä vesikourut, ettei talvella katolta valuva vesi jäädy ovien ja ohjaamon ikkunoitten päälle.
Mielestäni ne kourut ovat jäljellä. Ja edelleenkin väittäisin, että vastaavat kourut ovat jäljellä myös junissa 6031 ja 6033, mutta sen jälkeen saneeratuissa ei sitten olekaan.Alunperin kirjoittanut Eki
6006:ssa on yksi ihan pikkuinen ulkoinen detalji, joka poikkeaa kaikista muista Sm1-yksiköistä: valmistajalaattojen sijainti. Muutamassa muussakin ne laatat ovat kyllä ulkona, mutta hieman eri tavoin sijoitettuna. Valtaosassa saneeratuista laatat on piilotettu ovimonttuun, joistakin yksilöistä toki noin puolet on "kadotettu" jonnekin.
Tämän tiedon mukaan Sm1 6006 pitäisi olla juuri lähtenyt Helsingistä Kirkkonummelle kello 07:08 ensimmäisenä yksikkönä kulkusuunnassa kahden yksikön junassa. Se palaa Helsinkiin U-junassa toisena yksikkönä kello 08:53 ja lähtee sitten varikolle heti kello 9 jälkeen ensimmäisenä yksikkönä neljän yksikön rungossa. Eilen se kävi mm. kahdesti Karjaalla.Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
...tämä kaikki siis vain ja ainoastaan, ellei runkokiertoon ole tullut muutoksia esim. myöhästymisen tai teknisen ongelman vuoksi.