Autovaunujen lastaus Pasilaan

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Nyt on kerrottu, että autovaunujen lastauspaikan siirtoa Pasilaan ryhdytään suunittelemaan RHK:ssa. Siirtämisestä seuraa 40 miljoonan euron kustannukset.

Tätä asiaa en oivaltanut itse, mutta eikö ole perusteltua kysyä, onko tämä touhu mielekästä ja kenen se kuuluu maksaa. Tämä kysymys siltä taustalta, että täällä etelässä tuon autojunaliikenteen tarpeisiin ollaan valmiita itsestäänselvyytenä käyttämään 40 Me. Junaliikenteen toisessa päässä kaikki on liikaa. 17 Me radan sähköistykseen on liikaa, 3 Me aggregaattivaunuihin on liikaa ja jopa olemassa olevien aggregaattivaunujen ja sähköä syöttävien Dr16-vetureiden käyttö on liikaa. Parempi vaihtoehto on liikenteen lopettaminen.

Junien pohjoispäässä noudatettavan logiikan mukaan autojunaliikenne voidaan pysäyttää Tampereelle. Siellä on lastaussillakkeet valmiina. Käytetään niitä, jos Töölönlahdella ei sillakkeet voi olla. Ei maksa mitään, ja onhan niillä autoilijoilla pyörät autoissaan alla, ajakoot Tampereelta kotiin itse.

Autottomat matkustajat vaihtanevat Tampereella Pendolinoon.

Entä sitten järjestelyt Pasilassa? Ehdotan tässä rakentavassa ja positiivisessa hengessä, että otetaan tästä muutoksesta sitten kaikki hyöty irti ja järjestetään touhu mahdollisimman hyvän palvelun ja kustannustehokkuuden pohjalta.

Homma järjestetään Pasilassa raiteen 1 vierelle Tampereen tapaan - mutta niin, että raide kuormaussillakkeille erkanee aseman eteläpäästä pohjoisen suuntaan.

Matkalla pohjoiseen vaihtoveturi liittää autovaunut Pasilaan pysähtyvän junan perään ja paluusuunnassa autovaunut irroitetaan junasta ja vaihtoveturi tulee siirtämään ne purkua varten sillakeraiteille kun juna on lähtenyt kohti Helsinkiä.

Ja jotta palvelu toimii hyvin, 1-raiteen laiturille on tehty ilmastoitu odotushuone. Perheet siis pääsevät autosta junaan ja kääntäen vain laiturin yli kävellen, ja sateessa, tuiskussa ja helteessä on mukava odotella laiturin odotussalissa.

Pasilaan on helpompi ajaa autolla kuin Töölönlahdelle. Vaihtotöitä varten ei tarvita aikaa kuten Töölönlahdella, ja todellinen matka-aika lyhenee, kun autolla voi tulla myöhemmin kuin nykyään. Junat joutuvat toki ajamaan ristiin lähiliikenteen raiteiden kanssa, mutta eihän Kemijärven ja Kolarin junat aja kuin kerran vuorokaudessa suuntaansa.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Matkalla pohjoiseen vaihtoveturi liittää autovaunut Pasilaan pysähtyvän junan perään ja paluusuunnassa autovaunut irroitetaan junasta ja vaihtoveturi tulee siirtämään ne purkua varten sillakeraiteille kun juna on lähtenyt kohti Helsinkiä.
Helsingin autojuna-aseman siirtäminen Töölönlahdelta Pasilaan on tosiaan edessä, kuten monta vuotta asiasta on puhuttu. Asiaan voi suhtautua kahdella tavalla - kaikki uusi on pahasta tai otetaan siitä kaikki irti.

Itsekin olen jo alkanut pohdiskelemaan, että mikä olisi paras keino kyseisen toiminnan saamiseksi mahdollisimman sujuvaksi. Vaihtotyöt Pasilan asemalla vaikuttavat kovin vaikeilta suoritettaviksi ja lisäksi ne jarrujentarkastuksineen lisäävät pysähdysaikaa huomattavasti. Junastahan tulee tarkastaa jarrut vaunujen lisäyksen jälkeen.

Mietintämyssyt päähän ja hyviä ideoita vaan ilmaan...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Antero Alku sanoi:
Tätä asiaa en oivaltanut itse, mutta eikö ole perusteltua kysyä, onko tämä touhu mielekästä ja kenen se kuuluu maksaa. Tämä kysymys siltä taustalta, että täällä etelässä tuon autojunaliikenteen tarpeisiin ollaan valmiita itsestäänselvyytenä käyttämään 40 Me.
40 M€ on vähän siihen verrattuna mitä Töölönlahden autojunaraiteiston ja lastauspaikan käyttämän tontin arvo tai mahdolliset vuokratulot ovat.

Antero Alku sanoi:
Homma järjestetään Pasilassa raiteen 1 vierelle Tampereen tapaan - mutta niin, että raide kuormaussillakkeille erkanee aseman eteläpäästä pohjoisen suuntaan.
Viikonloppuisin ja arki-aamuisin voi olla tungosta ja siksi Pasilan raide 1 on huono ratkaisu. Pasilan autojuna-aseman pitäisi olla joko alaratapihan puolella, jolloin matkustajat pääsisivät Pasilan aseman matkustajtiloihin portaita pitkin, tai kokonaan erillään Pasilan ja Käpylän välisellä Transpoint-terminaalin kuormausalueella, jolloin juna pysähtyisi siellä eikä Pasilan matkustaja-asemalla. Sitäpaitsi pysähdys Pasilan matkustaja-asemalla ei ole välttämätön tämänkaltaiselle junalle. Autottomat matkustajat osaavat kyllä, jos info pelaa, nousta yöjunan kyytiin Helsingin Päärautatieasemalla.

Lari Nylund sanoi:
Itsekin olen jo alkanut pohdiskelemaan, että mikä olisi paras keino kyseisen toiminnan saamiseksi mahdollisimman sujuvaksi. Vaihtotyöt Pasilan asemalla vaikuttavat kovin vaikeilta suoritettaviksi ja lisäksi ne jarrujentarkastuksineen lisäävät pysähdysaikaa huomattavasti. Junastahan tulee tarkastaa jarrut vaunujen lisäyksen jälkeen.
Se että pysähdys vie aikaa, ei pitäisi olla kynnyskysymys yöjunan käytölle. Vieväthän yöjunien vaihtotyöt Tampereellakin aikaa. Yöjunien rinnalla Hki-Tampere välillä kulkee samoihin aikoihin riittävästi IC- ja muita nopeampia junia, joten kenenkään ei ole pakko nykyisin enää käyttää yöjunia paikallismatkoihin.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lari Nylund sanoi:
Itsekin olen jo alkanut pohdiskelemaan, että mikä olisi paras keino kyseisen toiminnan saamiseksi mahdollisimman sujuvaksi. Vaihtotyöt Pasilan asemalla vaikuttavat kovin vaikeilta suoritettaviksi ja lisäksi ne jarrujentarkastuksineen lisäävät pysähdysaikaa huomattavasti. Junastahan tulee tarkastaa jarrut vaunujen lisäyksen jälkeen.
Tuskin niitä vaunuja nyt Pasilassa junaan liitettäisiinkään, vaan vaihtoveturi vie ne edelleen pääasemalle, jonne matkaveturi tuo varsinaisen rungon ja vaunut liitetään siellä. Onko Pasilassa edes vaihdekujia tuollaisia vaihtotöitä varten? Eipä siinä olisikaan kyllä järjenhäivääkään.
 
Hehheh, nauratti tosiaan tuo pysähdys pasilassa JUNANA. Ei ei, veisi liikaa aikaa ja tukkisi muuta liikennettä. Pasilassa ei ole varaa seistä, lisäksi siirrot ristikkäin muiden raiteiden yli pasilassa tukkisi samaan aikaan useita raiteita. Tämän takia sitten esim huonolla tuurilla Turun pendoliino joutuisi odottamaan jotain autovaunujärjestelijää ilmalan ja pasilan välissä, kun kulkutiet on varattuina. Pian jo U-junakin puuskuttaisi niskaan.

Harmi vain on totta, että vapautuva alue pasilassa on länsipuolella. Tilaa on rutkasti ja sinne saadaan varmasti uusi ja moterni autonlastausalue, odotustiloineen yms. Luulen että seuraava menetelmä olisi järkevin. Auton kanssa matkustavat tuovat x-aikaan auton pasilaan ja siirtyvät odotustilaan. Autovaunut lastataan autoilla, ja pasilan päivystäjä siirtää ne helsinkiin raiteiden pohjille, kuten tähänkin asti. Pian makuuvaunujuna jo peruuttaakin lähtöraiteelleen helsinkiin, autovaunuja vasten kiinni, kuten tähänkin asti. Matkustajat odottavat pasilassa odotustilassa, ihan samalla tavalla kuin ennen helsingin odotustilassa. Kun aika koittaa, niin matkustajat nousevat junaan pasilasta, helsingin sijaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että matkustajien odotusaika pidentyy 5 minuutilla, eli aika hki:stä pasilaan. Kun taas autovaunujen siirto pasilasta helsinkiin ei vaikuta odotusaikaan oleellisesti. Matka on lähes sama, koska nykyäänkin hki:ssä joudutaan ensin vetämään vaunut kauas ylös ja sitten työntämään ne laituriin. Pasilasta olisi mahdollisuus yhdellä suunnalla työntää vaunut laituriin, kesto noin 6 minuuttia, eli ei merkittävä. Lisäksi odotusajan toleranssit ovat suuria, niitä on aina varaa hieman fixata.
 
TEP70 sanoi:
Eipä siinä olisikaan kyllä järjenhäivääkään.
Eihän siinä olisikaan, mutta tuosta oli hyvä lähteä viljelemään mitä pähkähulluimpia ideoita... Sitä vartenhan tämä foorumi on;) Ideoita, ideoita, ideoita... Itselläni on muutamia pääkopassa, parin herneen lisäksi, mutta säästellään niitä vielä - ettei pää rasitu liikaa.
 
Murzu sanoi:
...matkustajien odotusaika pidentyy 5 minuutilla, eli aika hki:stä pasilaan.
Tosiasiassa tämä lisäisi matkustajien odotusaikaa jopa puolella tunnilla, koska Helsinkiin tuodaan autot viimeistään noin 45 min ennen lähtöaikaa. Asiakkaat siirtyvät autojuna-asemalta päärautatieasemalle, jonne autovaunujen siirtämisen jälkeen (noin 30 min ennen lähtöaikaa) vaihtotyönä lähtevä kalusto saapuu Ilmalasta noin 15-20 min ennen lähtöaikaa. Asiakkaat ovat siis kyydissä jo noin 15-25 min ennen lähtöaikaa.
 
Ehdotukseni autovaunujen järjestelystä Pasilassa ei saanut kannatusta. Täytyypä vähän sitten puolustella, erityisesti siksi, että tyrmäysperusteet ovat minusta varsin heppoisia.

Pasilassa ei tietenkään ole raiteita tätä järjestelyä varten. Niitähän ryhdytään nyt vasta suunnittelemaan, joten ei ideaani raiteiden puutteella voi tyrmätä.

Yöjunan raiteenvaihto lähiliikenteen nyt käyttämän 1-raiteen ja kaukojunien 3- ja 4-raiteiden välillä ei ole mikään uusi ehdotukseeni liittyvä haitta. Autovaunujen vekslaus kuormausraiteilta junien nykyisille lähtöraiteille on suurempi haitta, sillä nyt mennään raiteiden 9-19 poikki. Toisin sanoen kaikkien Rantaradan käytössä olevien raiteiden poikki.

Junarungon jarrujen tarkastuskaan ei ole mikään ehdotuksestani seuraava uusi viivytys, vaan tämän asian tekeminen ja siihen kuluva aika vain siirtyvät toiseen paikkaan, Helsingistä Pasilaan. Larin viestin mukaan tämä operaatio ei ota 15 min enempää aikaa Helsingissä, miksi se kestäisi sen pidempään Pasilassa?

Vaihtoveturin liikkeet eivät ole sen kummallisemmat Pasilassa kuin nykyiset Helsingissä - ehkä vähäisemmät. Tyhjät vaunut vedetään Ilmalasta. Niille järjestetään pääsy Ilmalan siirtoraiteen kautta Pasilan 1-raiteelle Pasilan eteläpuolella. Sitten vaihtoveturi painaa ne 1-raiteen kautta 1a- tai 1b-raiteille. Tämä operaatio toki vie 1-4 -raiteiden kapasiteettia, koska on mentävä 2-4 -raiteiden poikki. Vaihtokone toki joutuu odottamaan sitten autovaunujen eteläpäässä kuormauksen ja liittämisen ajan, jos ei ole aikaa ajattaa sitä pois välillä.

Turun Pendolinolla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, koska kaikki tapahtuu Rantaradan käyttämien raiteiden itäpuolella. Sen sijaan alaratapihalle laitettu lastauspaikka edellyttää vaihtoliikkeitä Rantaradan liikenteen poikki.

Pasilan käyttö junien lähtiessä ei minusta ole minkäänlainen aikaongelma. Liikenne on aika harvaa Kjä:n ja Kolarin junien lähtöaikaan klo 19-20. Klo 7:48 saapuva Kolarin juna on vähän hankalampi, mutta autovaunujen jättö sujunee nopeammin kuin mukaan otto. Mutta on selvä, että 10 min. lähijunien vuorovälin sekaan ei autovaunun jättö sovi.

Toisaalta, Pasilan junajärjestelyt taidetaan suunnitella kokonaan uusiksi joka tapauksessa. Jos kaavaillaan Pasilaan päättyviä junia, niin silloin ei enää voida noudattaa eri junalajeille nykyään käytössä olevia raidejärjestelyjä.

Olennaista minusta on, että mitä sitten tehdäänkin, asiakkaan tilanteen tulee pysyä vähintään yhtä huonona tai hyvänä kuin nyt, mutta mieluummin muuttua paremmaksi. Sellaiset ajatukset, että yöjunien matkustajien pitää opetella ja sopeutua oleellisesti huonompaa palveluun (kuten yöjunien lähtöasema Ilmalan ratapihalle, jonne ei edes pääse julkisilla), ovat tyypillisiä esim. pakkolaitosten asukkaiden kohtelulle, mutta eivät asiakaspalvelulle. Junamatkustajat ovat asiakkaita, eivät karjaa, jota voi piiskata mihin sopii, jotta junien järjesteleminen ei muutu liian työlääksi.

Antero
 
Onkos tuossa keski-Pasilan suunnitelmassa ollut vaihtoehtoa, että talojen alle jäisi vielä raiteistoa?

Mikäli on, niin mikä estäisi Ilmalan ratapihalta lähtevän vaihtotyön ajamasta Hartwall Areenan reunustaa keski-Pasilan alaratapihalle, jossa autovaunut liitettäisiin junaan. Tämän jälkeen autojuna-asiakkaat voisivat jo nousta makuuvaunuihinsa ja juna jatkaisi Helsinkiin. Tällaisessa tapauksessa nousee esille asiakkaiden kuljettaminen vaihtotyössä, mutta sitähän on tehty jo vuosia Rovaniemellä pikajunan 68 saapuessa Kemijärveltä, jolloin saapuva juna sivuuttaa aseman länsipäähän ja työnnetään kiinni Rovaniemeltä junaan lisättäviin makuu- ja autovaunuihin.

Esimerkki pikajuna 999
Autojen kuormausaika 17:00-18:10
P999 lähtö Ilr 18:15
P999 tulo Psl auto 18:20
P999 lähtö Psl auto 18:35
P999 tulo Hki 18:50
P999 lähtö Hki 19:00

Sama toistuisi pohjoisesta Helsinkiin saavuttaessa.

Esimerkki pikajuna 998
P998 tulo Hki 08:00
P998 lähtö Hki 08:10
P998 tulo Psl auto 08:20 (autojen purku alkaa)
P998 lähtö Psl auto 08:30
P998 tulo Ilr 08:40

Tällainen tarvitsisi keski-Pasilan "alaratapihalle" 3-4 autonkuormaus/-purkuraidetta ja 1-2 asiakasvälilaituria.

Ihan pähkähullu kai se tämäkin idea on, mutta kävelee ne toiset jäälläkin talvella. Tyrmäystä odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:
Lari Nylund sanoi:
Ihan pähkähullu kai se tämäkin idea on, mutta kävelee ne toiset jäälläkin talvella. Tyrmäystä odotellessa...
Mitäs pähkähullua tässä on? Tämäkin parantaa asiakaspalvelua. Olennaisin nykyisen järjestelyn heikko kohta on, että autovaunujen kuormaus ja junaan nouseminen tapahtuvat eri paikassa ja eri aikaan. Autovaunujen kuormauksen ja makuuvaunujen välillä on vielä raahattava matkatavaroitakin, sillä yöpyminen edellyttää jonkinlaista varustusta mukaan, vaikka sukset voi jättää autoon.

Mitä jos ylipäätään lähdettäisiin siitä, että missä sitten autovaunut kuormataankin, autojen matkustajille olisi makuuvaunut siellä valmiiksi. Tämähän olisi mahdollista jopa nyt heti Töölönöahden asemalla.

Vaihtoliikkeet matkustajien kanssa ovat olleet arkea yöjunissa iät ja ajat. Jo pikkupoikana olen matkustanut sekä Kuopioon että Joensuuhun yöjunassa siten, että aamulla on yksinäinen vaunu seissyt sivuraiteella, jonne se on vekslattu aamuyön tunteina. Mitäs todellista vaaraa tässä touhussa oikeastaan olisi?

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Autovaunujen kuormauksen ja makuuvaunujen välillä on vielä raahattava matkatavaroitakin, sillä yöpyminen edellyttää jonkinlaista varustusta mukaan, vaikka sukset voi jättää autoon.

Tämä asia on minua ihmetyttänyt välillä, kun lähdetään yöjunalle autojuna-asemalta. Toki on ymmärrettävää, että lapsiperheet tarvitsevat paljon tavaraa mukaan. Itse kun olen ajanut auton junaan ja siirryn makuuvaunuun, niin mukaan lähtee vain aiemmin kotona pakkaamani "junareppu", jonne olen pakannut matkan aikana tarvitsemani tavarat. Mitä yöjunassa tarvitsee?

Antero Alku sanoi:
Mitäs todellista vaaraa tässä touhussa oikeastaan olisi?

Asiakkaiden ollessa kyydissä on aina mahdollista, että jotain sattuu. Mitään kauhuskenaarioita ei mielestäni ole aiheellista miettiä, mutta toki mahdollisia vaaratilanteita mietitään aina tällaisia asioita suunnitellessa ja tehdessä. Junaturvallisuusohjesääntöhän kieltää kulkusuuntaan nähden viimeisessä vaunussa oleskelun vaihtotyön aikana.
 
Matkaan-lehti voinee laatia pääkirjoituksen, jossa arvioidaan rakkaiden tyhmien asiakkaiden toimintaa, kuten että jotkut matkustajat kuljettavat mukanaan liikaa matkatavaraa. Mutta matkustajia sisältävän makuuvaunun siirtelemistä tapahtuu kyllä nytkin joka päivä, ei se voi olla este toimia järkevästi.

Sitä olen tässä kyllä ihmetellyt, että miten pari lastausramppia ja pieni toimistokoppi voi maksaa 40 MILJOONAA euroa. Onko missään kerrottu, mitä kaikkea tuohon summaan on saatu uppoamaan, vai onko kyse taas kerran siitä, että kaikki mikä liittyy rautatieliikenteen hoitoon, saa automaattisesti yhden nollan peräänsä?
 
Antero Alku sanoi:
Ehdotukseni autovaunujen järjestelystä Pasilassa ei saanut kannatusta. Täytyypä vähän sitten puolustella, erityisesti siksi, että tyrmäysperusteet ovat minusta varsin heppoisia.

Pasilassa ei tietenkään ole raiteita tätä järjestelyä varten. Niitähän ryhdytään nyt vasta suunnittelemaan, joten ei ideaani raiteiden puutteella voi tyrmätä.
En tyrmää ajatusta etteikö yöjunien autovaunuja voisi liittää Pasilassa, mutta paikaksi nykyisen Pasilan henkilöratapihan raiteet eivät sovi.

Antero Alku sanoi:
Pasilan käyttö junien lähtiessä ei minusta ole minkäänlainen aikaongelma. Liikenne on aika harvaa Kjä:n ja Kolarin junien lähtöaikaan klo 19-20. Klo 7:48 saapuva Kolarin juna on vähän hankalampi, mutta autovaunujen jättö sujunee nopeammin kuin mukaan otto. Mutta on selvä, että 10 min. lähijunien vuorovälin sekaan ei autovaunun jättö sovi.
Aamuruuhkan aikaan Pasilan raiteilla 1 ja 2 on keskimäärin 5 minuutin vuoroväli. Ruuhka-ajan ulkopuolellakin on 10 minuutin.

Antero Alku sanoi:
Toisaalta, Pasilan junajärjestelyt taidetaan suunnitella kokonaan uusiksi joka tapauksessa. Jos kaavaillaan Pasilaan päättyviä junia, niin silloin ei enää voida noudattaa eri junalajeille nykyään käytössä olevia raidejärjestelyjä
Pasilan henkilöaseman ratapihaa ei tilanpuutteen vuoksi voi laajentaa muualle kuin alaratapihalle, kerrosta nykyisiä raiteita alemmaksi. Toivon viimeiseen asti ettei Pasilasta tule esim paikallisjunien pääteasemaa, josta siirrytään metroon, vaan että RHK ryhtyy tosissaan yhdessä kaupungin kanssa toteuttamaan Pisara-rataa vaihtoehdoksi Pasilaan päättyvälle tynkämetrolle.

Antero Alku sanoi:
Olennaista minusta on, että mitä sitten tehdäänkin, asiakkaan tilanteen tulee pysyä vähintään yhtä huonona tai hyvänä kuin nyt, mutta mieluummin muuttua paremmaksi. Sellaiset ajatukset, että yöjunien matkustajien pitää opetella ja sopeutua oleellisesti huonompaa palveluun (kuten yöjunien lähtöasema Ilmalan ratapihalle, jonne ei edes pääse julkisilla), ovat tyypillisiä esim. pakkolaitosten asukkaiden kohtelulle, mutta eivät asiakaspalvelulle. Junamatkustajat ovat asiakkaita, eivät karjaa, jota voi piiskata mihin sopii, jotta junien järjesteleminen ei muutu liian työlääksi.
Minun ehdotukseni mukaan yöjuna lähtee ja saapuu Helsingin pääasemalta, kuten nytkin, ja ottaa autovaunut ja auton kanssa tulleet matkustajat kyytiin alaratapihalta tai Ilmalasta, Transpoint-terminaalin läheltä. Ymmärtääkseni tavarajunien kuormaustoimintoja siirtyy Vuosaareen aikanaan, joten tilaa autojunia varten vapautuisi Ilmalasta. Minun ehdotuksessani ainoastaan pysähdys Pasilan matkustaja-asemassa jäisi pois, mutta se ei ole tämän tyyppisessä junassa olennaisen tärkeää.

t. Rainer
 
Kani sanoi:
Matkaan-lehti voinee laatia pääkirjoituksen, jossa arvioidaan rakkaiden tyhmien asiakkaiden toimintaa, kuten että jotkut matkustajat kuljettavat mukanaan liikaa matkatavaraa. Mutta matkustajia sisältävän makuuvaunun siirtelemistä tapahtuu kyllä nytkin joka päivä, ei se voi olla este toimia järkevästi.?
Makuuvaunuliikenteen yksi pääidea lienee se, että se sopii esim hiihtolomalaisille, joilla on mukanaan suksia, pulkkia ym kantamuksia, ja jotka siksi eivät voi vaihtaa junaa sukkelaan samalla tavalla kuin päiväsaikaan IC-junilla matkustavat. Jos VR ei pysty vastaamaan lomalaisliikenteen haasteisiin, niin sen tekevät siinä tapauksessa Finnair, halpalentoyhtiöt ja lukuisat bussifirmat. Se olisi todella vahinko, jos VR päästäisi Kemijärvi -tyyppisillä tempauksillaan mukavan ja matkustajien arvostaman yöjunaliikenteen kokonaan katoamaan.

Kani sanoi:
Sitä olen tässä kyllä ihmetellyt, että miten pari lastausramppia ja pieni toimistokoppi voi maksaa 40 MILJOONAA euroa. Onko missään kerrottu, mitä kaikkea tuohon summaan on saatu uppoamaan, vai onko kyse taas kerran siitä, että kaikki mikä liittyy rautatieliikenteen hoitoon, saa automaattisesti yhden nollan peräänsä?
Kyllä se vain näin tahtoo olla. Nimim "kokemusta on".

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Makuuvaunuliikenteen yksi pääidea lienee se, että se sopii esim hiihtolomalaisille, joilla on mukanaan suksia, pulkkia ym kantamuksia, ja jotka siksi eivät voi vaihtaa junaa sukkelaan samalla tavalla kuin päiväsaikaan IC-junilla matkustavat. Jos VR ei pysty vastaamaan lomalaisliikenteen haasteisiin, niin sen tekevät siinä tapauksessa Finnair, halpalentoyhtiöt ja lukuisat bussifirmat. Se olisi todella vahinko, jos VR päästäisi Kemijärvi -tyyppisillä tempauksillaan mukavan ja matkustajien arvostaman yöjunaliikenteen kokonaan katoamaan.
Tästähän tässä on kysymys. Jos touhu jatkuu Suomessa nykymalliin, ongelma autojunien lastauspaikasta poistuu itsestään. Monopolissa VR Oy voi toteuttaa strategiansa makuuvaunuliikenteen lopettamisesta, ja mihin silloin autojuniakaan tarvitaan?

Autovaunujen kuormaus Pasilassa 1-raiteella tai alaratapihalla tai Ilmalassa ovat kaikki järjestelyitä, jotka eivät sovi nykiseen systeemiin, jossa kaukojunat ajavat Pasilassa keskimmäisiä raiteita. Mutta tämä järjestelmä menee uusiksi joka tapauksessa nykyisten kehityssuunnitelmien puitteissa (lähijunat alaratapihalle tai Pisaraan). Siksi minusta pitää nyt ideoida puhtaalta pöydältä, ja reunaehtona saa olla vain mahdollisimman hyvä asiakaspalvelu.

Antero
 
Takaisin
Ylös