Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Nyt on kerrottu, että autovaunujen lastauspaikan siirtoa Pasilaan ryhdytään suunittelemaan RHK:ssa. Siirtämisestä seuraa 40 miljoonan euron kustannukset.
Tätä asiaa en oivaltanut itse, mutta eikö ole perusteltua kysyä, onko tämä touhu mielekästä ja kenen se kuuluu maksaa. Tämä kysymys siltä taustalta, että täällä etelässä tuon autojunaliikenteen tarpeisiin ollaan valmiita itsestäänselvyytenä käyttämään 40 Me. Junaliikenteen toisessa päässä kaikki on liikaa. 17 Me radan sähköistykseen on liikaa, 3 Me aggregaattivaunuihin on liikaa ja jopa olemassa olevien aggregaattivaunujen ja sähköä syöttävien Dr16-vetureiden käyttö on liikaa. Parempi vaihtoehto on liikenteen lopettaminen.
Junien pohjoispäässä noudatettavan logiikan mukaan autojunaliikenne voidaan pysäyttää Tampereelle. Siellä on lastaussillakkeet valmiina. Käytetään niitä, jos Töölönlahdella ei sillakkeet voi olla. Ei maksa mitään, ja onhan niillä autoilijoilla pyörät autoissaan alla, ajakoot Tampereelta kotiin itse.
Autottomat matkustajat vaihtanevat Tampereella Pendolinoon.
Entä sitten järjestelyt Pasilassa? Ehdotan tässä rakentavassa ja positiivisessa hengessä, että otetaan tästä muutoksesta sitten kaikki hyöty irti ja järjestetään touhu mahdollisimman hyvän palvelun ja kustannustehokkuuden pohjalta.
Homma järjestetään Pasilassa raiteen 1 vierelle Tampereen tapaan - mutta niin, että raide kuormaussillakkeille erkanee aseman eteläpäästä pohjoisen suuntaan.
Matkalla pohjoiseen vaihtoveturi liittää autovaunut Pasilaan pysähtyvän junan perään ja paluusuunnassa autovaunut irroitetaan junasta ja vaihtoveturi tulee siirtämään ne purkua varten sillakeraiteille kun juna on lähtenyt kohti Helsinkiä.
Ja jotta palvelu toimii hyvin, 1-raiteen laiturille on tehty ilmastoitu odotushuone. Perheet siis pääsevät autosta junaan ja kääntäen vain laiturin yli kävellen, ja sateessa, tuiskussa ja helteessä on mukava odotella laiturin odotussalissa.
Pasilaan on helpompi ajaa autolla kuin Töölönlahdelle. Vaihtotöitä varten ei tarvita aikaa kuten Töölönlahdella, ja todellinen matka-aika lyhenee, kun autolla voi tulla myöhemmin kuin nykyään. Junat joutuvat toki ajamaan ristiin lähiliikenteen raiteiden kanssa, mutta eihän Kemijärven ja Kolarin junat aja kuin kerran vuorokaudessa suuntaansa.
Antero
Tätä asiaa en oivaltanut itse, mutta eikö ole perusteltua kysyä, onko tämä touhu mielekästä ja kenen se kuuluu maksaa. Tämä kysymys siltä taustalta, että täällä etelässä tuon autojunaliikenteen tarpeisiin ollaan valmiita itsestäänselvyytenä käyttämään 40 Me. Junaliikenteen toisessa päässä kaikki on liikaa. 17 Me radan sähköistykseen on liikaa, 3 Me aggregaattivaunuihin on liikaa ja jopa olemassa olevien aggregaattivaunujen ja sähköä syöttävien Dr16-vetureiden käyttö on liikaa. Parempi vaihtoehto on liikenteen lopettaminen.
Junien pohjoispäässä noudatettavan logiikan mukaan autojunaliikenne voidaan pysäyttää Tampereelle. Siellä on lastaussillakkeet valmiina. Käytetään niitä, jos Töölönlahdella ei sillakkeet voi olla. Ei maksa mitään, ja onhan niillä autoilijoilla pyörät autoissaan alla, ajakoot Tampereelta kotiin itse.
Autottomat matkustajat vaihtanevat Tampereella Pendolinoon.
Entä sitten järjestelyt Pasilassa? Ehdotan tässä rakentavassa ja positiivisessa hengessä, että otetaan tästä muutoksesta sitten kaikki hyöty irti ja järjestetään touhu mahdollisimman hyvän palvelun ja kustannustehokkuuden pohjalta.
Homma järjestetään Pasilassa raiteen 1 vierelle Tampereen tapaan - mutta niin, että raide kuormaussillakkeille erkanee aseman eteläpäästä pohjoisen suuntaan.
Matkalla pohjoiseen vaihtoveturi liittää autovaunut Pasilaan pysähtyvän junan perään ja paluusuunnassa autovaunut irroitetaan junasta ja vaihtoveturi tulee siirtämään ne purkua varten sillakeraiteille kun juna on lähtenyt kohti Helsinkiä.
Ja jotta palvelu toimii hyvin, 1-raiteen laiturille on tehty ilmastoitu odotushuone. Perheet siis pääsevät autosta junaan ja kääntäen vain laiturin yli kävellen, ja sateessa, tuiskussa ja helteessä on mukava odotella laiturin odotussalissa.
Pasilaan on helpompi ajaa autolla kuin Töölönlahdelle. Vaihtotöitä varten ei tarvita aikaa kuten Töölönlahdella, ja todellinen matka-aika lyhenee, kun autolla voi tulla myöhemmin kuin nykyään. Junat joutuvat toki ajamaan ristiin lähiliikenteen raiteiden kanssa, mutta eihän Kemijärven ja Kolarin junat aja kuin kerran vuorokaudessa suuntaansa.
Antero