Autovaunujen lastaus Pasilaan

R.Silfverberg sanoi:
Pasilan henkilöaseman ratapihaa ei tilanpuutteen vuoksi voi laajentaa muualle kuin alaratapihalle, kerrosta nykyisiä raiteita alemmaksi..
No eikö voida ajatella, että Pasilan henkilöaseman betonikantta laajennettaisiin kohti länttä tarvittavan monella raiteella. Onhan jo nytkin osa matkustaja-aseman läntisistä raiteista rakennettu "tyhjän" päälle. Siihen saisi sitä "rahaakin" upotettua, josta jotkut "talousasiantuntijat" ovat täällä olleet myös kovasti huolestuneita.

R.Silfverberg sanoi:
Ymmärtääkseni tavarajunien kuormaustoimintoja siirtyy Vuosaareen aikanaan, joten tilaa autojunia varten vapautuisi Ilmalasta.
Eihän Ala-Pasilassa juuri nytkään tapahdu kuormaustoimintoja, ehkä jotain keräyspaperin lastausta lukuunottamatta alueen länsireunalla. Alaratapiha näyttää olevan lähinnä vaunujen säilytyspaikkana ja läpikulkualueena. Tavaran käsittely tapahtuu satamissa Sörkässä ja Jätkässä ja se toiminta siirtyy Vuosaareen. Transpointin yhdistetyt kuljetukset ja kiitotavarajunatoiminta jää entisenlaisesti Pasilan-Käpylän alueelle.
 
Compact sanoi:
No eikö voida ajatella, että Pasilan henkilöaseman betonikantta laajennettaisiin kohti länttä tarvittavan monella raiteella.

Näinhän se suunnitelma kuuluu. Ensin rakennetaan alemmat raiteet (6kpl) ja myöhemmin nykyisten raiteiden tasoon 6 lisää. Tosin tämä "ensin" on sekin aika etäinen juttu. Kaikki raiteet olisivat päättyviä, joten toivottavasti niihin ei koskaan päädytä.
 
late- sanoi:
Kaikki raiteet olisivat päättyviä, joten toivottavasti niihin ei koskaan päädytä.
Ei voi kuin ihmetellä, miten täällä suunnitellaan toteutettavaksi asioita, joista muualla maailmassa pyritään kalliilla ja vaikeilla investoinneilla eroon. Eli eri puolilla kaupunkia päättyviä ratalinjoja pyritään yhdistämään.

Raitio- ja junaliikenteen integroinnilla tavoitellaan myös liian kauaksi kaupunkikeskustoista jäävien rautatielinjojen ja asemien haittojen poistamista. Siis järjestetään ihmisille suoria vaihdottomia yhteyksiä kaupungin keskusta-alueelle, jonne matkat kohdistuvat.

Ja mitä täällä suunnitellaan? Aivan kaupungin sydämeen tulevan junaliikenteen siirtämistä pois kaupungin sydämestä.

Onko tämä tulkittava Kemijärven ajatusten toistamiseksi täällä etelässä. Kun kerran Lapissa riittää, että Lappiin matkustavat viedään vain Lapin portille, josta on 100-300 km vielä itse kohteeseen, niin Helsinkiin matkustavatkin voidaan tuoda vain muutaman kilometrin päähän Pasilaan. Reipas mies vaikka kävelee sieltä Kaivokadulle, puhumattakaan sporttisesta rouvasta matkalla Stockmannille.

Onneksi autoille suunnitellaan keskustatunnelia. Käyhän se näillä järjestelyillä tarpeelliseksi.

Antero
 
Mielestäni tuo Pasilaan siirto ei ole hyvä idea. Nykyinen systeemi on matkustajien kannalta parempi ja mutkattomempi, on helppo ja turvallinen, tuttu tulla Helsingin keskustaan. Ajetaan auto junaan, otetaan reppuun puhdas paita aamuksi ja mennään kävelemään hetkeksi keskustaan ja sitten siirrytäänkin jo itse yöjunaan.. Miksi siitä täytyy tehdä sen isompi juttu kun nykyinenkin toimii jo aivan mainiosti..
 
aleo1@luukku.com sanoi:
Mielestäni tuo Pasilaan siirto ei ole hyvä idea. Nykyinen systeemi on matkustajien kannalta parempi ja mutkattomempi, ... Miksi siitä täytyy tehdä sen isompi juttu kun nykyinenkin toimii jo aivan mainiosti..
Koska Helsingin kaupunki haluaa autovaunujen kuormauksen pois Töölönlahdelta.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Koska Helsingin kaupunki haluaa autovaunujen kuormauksen pois Töölönlahdelta.

Ja kaiken muunkin!

On se nyt niin kumma. Ihan kuin sankoin joukoin ajeltaisiin autoja päivästä toiseen Töölönlahdelta juniin. Missä välissä siitä on tullut ongelma? Ketä se mahtaa noin kovasti häiritä. Taitaa tämä taas olla tätä suomalaista politiikkaa lopettaa toimivaa junaliikennettä ja saada ihmiset rehellisesti omille kumipyörilleen.
 
Eiköhän tässä ole kyse siitä, että maa-alue tuottaa kaupungin kassaan rahaa paremmin, kun sen päällä on toimistotalo eikä autovaunujen lastausramppi, jota käytetään muutama tunti vuorokaudessa. :(

(edit: Kukas tuon alueen ylipäätään omistaa? Onko se edes kaupungin?)
 
TEP70 sanoi:
Eiköhän tässä ole kyse siitä, että maa-alue tuottaa kaupungin kassaan rahaa paremmin, kun sen päällä on toimistotalo eikä autovaunujen lastausramppi, jota käytetään muutama tunti vuorokaudessa. :(

(edit: Kukas tuon alueen ylipäätään omistaa? Onko se edes kaupungin?)
Tästä juuri on kysymys. Touhu liittyy laajoihin kokonaisuuksiin, joissa Helsinki on käynyt vaihtokauppaa valtion kanssa. Kaupoissa on sovittu alueen rakennusoikeuksista sulle-mulle-periaatteella. Koko aluehan on ollut valtion, koska aikaisemmin se kaikki oli ratapiha-aluetta Asema-aukiolle ja Postitalolle sekä Ala-Mannerheimintielle saakka.

Mutta maan arvohan on puhtaasti tahtokysymys. Esplanadin puiston maan arvo on nolla, koska on päätetty, ettei siihen saa rakentaa. Autokuormausalueen maan arvo voitaisiin päättää nollaksi samalla tavalla ja liittää se muuhun nollan arvoiseen maahan, jota alueelle tulee jäämään. Ei sitä rakennusoikeutta olisi ollut pakko osoittaa juuri siihen ja siten, ettei autovaunujen kuormaus ole mahdollista.

Joku nyt vaan on päättänyt, että pois, ja huolehtinut siitä, että juuri siinä kohdassa pitää olla kerrosalaa. Ja niin kova se halu on, ettei tule edes kyseeseen se, että kuormaus jätettäisiin rakennuksen sisään.

Silloin, kun maa oli vielä valtion, olisi tietysti voitu käydä kauppaa aiheesta. Valtiohan olisi voinut panna järjestelyiden ehdoksi, että autokuormaus pysyy. Taitaa vaan olla niin, että asia ei ole tainnut kiinnostaa VR Oy:tä, jonka suunnitelmat ovat olleet koko touhun lopettamisessa.

Mutta Wagnerhan se puuhastelee Helsingin kaupunkisuunnittelussa. Lukekaa ja katsokaa vaikka tämän päivän Hesarista.:lol:

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Joku nyt vaan on päättänyt, että pois, ja huolehtinut siitä, että juuri siinä kohdassa pitää olla kerrosalaa. Ja niin kova se halu on, ettei tule edes kyseeseen se, että kuormaus jätettäisiin rakennuksen sisään.
Tuohan olikin hyvä idea tuo rakennuksen sisään jättäminen! Onhan täällä nyt ennenkin korotettu esim. Ruoholahden metroasemaa ja varmasti muitakin rakennuksia. Ja hotelli toimii Elielinaukiolla loistavasti, vaikka junat ajavatkin sen alle.
 
Yhtä asiaa en oikein tässä keskustelussa ymmärrä. Ehdoin tahdoin halutaan säilyttää autojen lastaus Helsingin keskustassa, koska "se on aina ollut siellä". Ja missään ei kritisoida sitä, että kyseinen järjestely edellyttää niiden autojen ajamisen tukkoiseen ydinkeskustaan. Pasilaan olisi paljon helpompi tulla sillä omalla autolla, joka sinne junaan sitten ollaan lastaamassa..
 
aleo1@luukku.com sanoi:
Mielestäni tuo Pasilaan siirto ei ole hyvä idea. Nykyinen systeemi on matkustajien kannalta parempi ja mutkattomempi, on helppo ja turvallinen, tuttu tulla Helsingin keskustaan. Ajetaan auto junaan, otetaan reppuun puhdas paita aamuksi ja mennään kävelemään hetkeksi keskustaan ja sitten siirrytäänkin jo itse yöjunaan..
Autot ilmeisesti pitää Pasilaankin viedä jonkin verran ennen junan lähtöä Helsingistä. Ellei halua odotella Pasilassa vaan haluaa ajoissa päästä junaan, tai odotella keskustassa, pääsehän sinne Pasilastakin. Autojunalippuunhan voisi liittää kuljetuksen Pasilasta Helsinkiin, jolloin extrakulujakaan ei siitä syntyisi...
 
Täydennänpä hiukan tätä ketjua. Olin maanantaina RHK:n tilaisuudessa Pasilassa kuuntelemassa tämänhetkisiä suunnitelmia, jotka tosin ovat vielä kesken.

Alaratapihalle rakennetaan nyt alkuvaiheessa kaksi laituria ja neljä raidetta. Nykyisen aseman läntisimmän raiteen jälkeen jätetään välistä kaksi raidetta ja niitä vastaava laituri eli nämä neljä raidetta ovat hieman irrallaan asemasta. Yhteys asemalle kulkee alustavasti kahtena alikulkuna eli nykyisten alikulkujen jatkona, mutta kerrosta alempana. Ylikulkuratkaisu jää toistaiseksi pois koska aseman tasolle on tulossa myöhemmin kaupungin puolesta kansiratkaisu, jonka suunnitelmat ovat vielä kesken.

Kolmella itäisimmällä raiteella on lastaussillat ja lyhyehköt laiturit. Läntisin raide on läpiajettava ja laituri on pidempi. Väliin jäävien raiteiden kohdalle tehdään alkuvaiheessa pysäköintipaikka lastattaville autoille ja lisäksi osaan tilasta sovitellaan metroasemavarauksen liukuportaita sillalle.

Jos liukuportaiden tila varataan, ensimmäistä raidetta ei aikanaan pystytä rakentamaan sillalle asti. Toisaalta kyseessä olisikin lähijunien laituri, joten pituus riittää muutenkin.

Normaalien autojunien osalta autot lastataan Pasilassa ja lastaus päättyy arviolta 30 minuuttia ennen junan lähtöä tahi ohitusaikaa Pasilassa. Ei ihan selvinnyt kumpaa. Vaihtotyöveturi noutaa vaunut lastausraiteelta ja vie ne odottamaan alaratapihan eteläosaan jääville pikahuoltoraiteille. Yöjuna ajetaan Helsingistä läpiajettavalle raiteelle ja vaihtotyöveturi tuuppaa vaunut junan jatkoksi. Matkustajat nousevat samalla kyytiin. Kaikki nämä liikkeet ovat siis irrallaan muusta liikenteestä, kun pikahuoltoraiteitakaan ei aamulla ja illalla pahemmin käytetä.

Toiseen suuntaan autovaunut irroitetaan junan seistessä läpiajettavalla raiteella ja tuodaan sitten lastausraiteille arviolta vartin sisällä. Molempiin suuntiin matkustajat siis viettävät väliajan Pasilan asemalla tai missä sitten lystäävätkin.

Sesonkijunat lähtevät alustavasti suoraan Pasilan lastausraiteilta eli koko juna autovaunuineen päivineen seisoo rampin jatkona. Normaaleille junille tämä ei onnistu koska saatavilla olevaan tilaan ei mahdu lastausramppia ja pitkälle junalle riittävää laituria. Sesonkijunien kannalta lastausraiteet ovat riittävän pitkiä.

Kerrottiin myös, että Pasilan metroaseman suhteen tutkitaan tällä hetkellä mahdollisimman lähellä pintaa olevaa ratkaisua, joka on kuitenkin monimutkainen toteuttaa. Lisäksi kerrottiin, että tällä hetkellä KSV harkitsee sillan suhteen ratkaisua, jossa siltaa ei levennetä, vaan autoliikenne yksinkertaisesti kielletään. Jalankululle on joka tapauksessa tulossa toinen yhteys osana jo mainitsemaani kantta eli nykyisen Itä-Pasilan Aurinkoraitin jatkona.
 
Nostetaanpa tämä viestiketju esiin. Kävin tänään kävelemässä Länsi-Pasilan ja Ilmalan suunnalla ja kävin tutustumassa autovaunujen lastauspaikkaan. Huomasin Länsi-Pasilassa radan läheiselle mäelle kiivettyäni, että Veturitien suunnalle on ilmestynyt jotain uutta ja päätin sitten mennä tutustumaan asiaan lähemmin. Pohjoisen suunnasta Veturitien varrella riittää jalkakäytävää autojunien lastauspaikan risteykseen saakka. Siitä sitten lastauspaikalle meni tie jalkakäytävineen. Hieman kuvia: https://picasaweb.google.com/tislauskolonni/PasilaJaIlmala#5790652755457001986. Tuosta alkaa yhteensä viiden kuvan sarja liittyen tuohon autovaunujen lastauspaikkaan. Lähdin autovaunujen lastauspaikalta kävelemään kohti Pasilan asemaa, mutta käännyinkin Hartwall-areenan suuntaan. Hartwall-areenan tasolle näkyy lastauspaikka todella mukavasti. Tuolla päin kulkee ratoja, autoteitä ja kevyen liikenteen väyliä useassa eri tasossa. Kävelinkin Hakamäentien viertä kulkevaa jalkakäytävää Ilmalan aseman ylitse vielä katsomaan Ilmalaan nousevia kerrostaloja. Lastauslaiturikuvien jälkeen tuleekin kuva Hartwallin areenasta, Ilmalan asemasta sekä uusista kerrostaloista. Minulla on halpa peruspokkari, mikä myös osittain näkyy kuvien laadussa.
 
WP_000539S.jpg
Pasilan asemalla h69:n pysäkki jäähallille ja keskustaan päin, kuten näkyy: sen varustus on terminaaliluokkaa, sijainti ja kävely-yhteys junalaiturille vain pari metriä ja sekin hyvin sadesäätä ja tuulta ajatellen suunniteltu. Voit jopa pysäkillä seisoskellessasi katsella takataustalle terminaalin lämpimiä odotustiloja kohti!
 
Takaisin
Ylös