Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Riihimäen ratapiha

  1. #1

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Riihimäen ratapiha

    Tietääkö joku, onko Riihimäen ratapihalle suunniteltu remonttia? Nythän Pendolinot köröttelevät sen ohi mielestäni 50 km/h nopeudella. Ymmärrettävästi remonttia ei tehty joitakin vuosia sitten muiden asemien yhteydessä ennen oikoradan valmistumista, koska sen myötä Riihimäen aseman käyttäjämäärät varmasti romahtavat ja ohikulkevien junienkin määrä melkein puolittuu.

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Riihimäen ratapiha

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen
    Tietääkö joku, onko Riihimäen ratapihalle suunniteltu remonttia? Nythän Pendolinot köröttelevät sen ohi mielestäni 50 km/h nopeudella. Ymmärrettävästi remonttia ei tehty joitakin vuosia sitten muiden asemien yhteydessä ennen oikoradan valmistumista, koska sen myötä Riihimäen aseman käyttäjämäärät varmasti romahtavat ja ohikulkevien junienkin määrä melkein puolittuu.
    Olen sitäkin ihmetellyt miksi Riihimäelle ei ole rakennettu eikä aiota rakentaa kolmioradetta jota pitkin esim tavarajunat pääsisivät idästä pohjoiseen vaihtamatta veturia.

    Olen lukenut jossain toisessa foorumissa mielipiteen, että oikoradan valmistuttua pitäisi pääradan pika- ja IC-junien pysähtymispaikkaksi vaihtaa Riihimäen sijasta Hyvinkää, mutta taitaa olla aika utopistinen toive.

    t. Rainer

  3. #3
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus Riihimäen kolmio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Olen sitäkin ihmetellyt miksi Riihimäelle ei ole rakennettu eikä aiota rakentaa kolmioradetta jota pitkin esim tavarajunat pääsisivät idästä pohjoiseen vaihtamatta veturia.
    Asiaa on selvitetty noin vuosi sitten RHK:n toimeksiannosta. Raportissa todettiin mm. kolmioraiteen h/k:n olevan n. 1,5. Hankkeesta on siis hyötyä, mutta rahoituksesta taitaa tämäkin olla kiinni.
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  4. #4

    Liittynyt
    28.06.2006
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    1

    oletus Vs: Riihimäen ratapiha

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Olen lukenut jossain toisessa foorumissa mielipiteen, että oikoradan valmistuttua pitäisi pääradan pika- ja IC-junien pysähtymispaikkaksi vaihtaa Riihimäen sijasta Hyvinkää, mutta taitaa olla aika utopistinen toive.
    Pääradalla (Hki-Tpe) ei kulje oikoradan valmistumisen jälkeen pikajunia, lukuunottamatta tietenkin yöpikajunia.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.07.2006 kello 15:53. Syy: korjattu lainaus

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Riihimäen ratapiha

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Olen lukenut jossain toisessa foorumissa mielipiteen, että oikoradan valmistuttua pitäisi pääradan pika- ja IC-junien pysähtymispaikkaksi vaihtaa Riihimäen sijasta Hyvinkää, mutta taitaa olla aika utopistinen toive.
    Ei siitä ole mitään hyötyä. Haittaa vain. Jäähän Riihimäelle silti tunnin välein kulkevia taajamajunia Lahteen, jotka palvelevat välillä olevia paikkakuntia. Riihimäeltä on lisäksi bussiyhteyksiä eri puolille. Hyvinkäälle pääsee matkustajamääriin nähden riittävän hyvin myös paikallisjunilla.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #6
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    359

    oletus Vs: Riihimäen ratapiha

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Ei siitä ole mitään hyötyä. Haittaa vain. Jäähän Riihimäelle silti tunnin välein kulkevia taajamajunia Lahteen, jotka palvelevat välillä olevia paikkakuntia. Riihimäeltä on lisäksi bussiyhteyksiä eri puolille. Hyvinkäälle pääsee matkustajamääriin nähden riittävän hyvin myös paikallisjunilla.

    No tuossa Riihimäen ja Lahden välillä on sellaisia paikkakuntia, joiden asukasmäärät ovat yhtä vähäisiä kuin Tampereen ja Jyväskylän välillä, eikä sielläkään Siitamassa yms paikoissa R-junat pysähdy, eivätkä edes kulje. Miksi siis niiden pitää yleensä kulkea Riihimäen ja Lahden väliä??? Tai ei ainakaan pysähtyä noilla maitolaitureilla, kun ei muuallakaan Suomessa näin tehdä.

    Lisäksi Hyvinkää on puolet isompi kaupunki kuin piskuinen Riihimäki. Imagosyistä olisi parempi, jos isot junat pysähtyisivät Hyvinkäällä, ja pikkujunat Riihimäellä. Ja vaihtoyhteys Lahdesta pääradalle voisi toimia Hämeenlinnaan asti, jossa vaihto tapahtuisi. Samalla saataisiin Lahdesta Hämeenlinnaan suora yhteys lähijunalla. No voisi tämä lähijuna nyt toki Riihimäelläkin pysähtyä ottamaan ne muutama hassu matkustaja, mitä nyt pienestä kasarmi/vankila -kylästä nyt voi tulla.

    Tähän asti Riihimäki on vaikuttanut isoltakin ja vilkkaalta paikalta, juuri sen takia, että suurin osa matkustajista on näitä vaihtolaisia. Itse riihimäkeläisiä matkustajia ovat vain ne VR:läiset, jotka asuvat riihimäellä, ja käyttävät VR:n ilmaisia junamatkoja omaan työmatka pendelöintiin. Helsinign konduktööreistä noin puolet asuu riihimäellä, by the way, missähän syy, ei tarvitse paljoa miettiä.

  7. #7
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Riihimäen ratapiha

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu
    No tuossa Riihimäen ja Lahden välillä on sellaisia paikkakuntia, joiden asukasmäärät ovat yhtä vähäisiä kuin Tampereen ja Jyväskylän välillä, eikä sielläkään Siitamassa yms paikoissa R-junat pysähdy, eivätkä edes kulje. Miksi siis niiden pitää yleensä kulkea Riihimäen ja Lahden väliä??? Tai ei ainakaan pysähtyä noilla maitolaitureilla, kun ei muuallakaan Suomessa näin tehdä.
    Tämä liittynee siihen, että muutenkin nämä sähkömoottorivaunuilla ajettavat taajamajunat ovat nykyään toiminnassa enää Helsingistä Karjaalle, Tampereelle ja Kouvolaan, lisäksi Kouvolasta Kotkaan. En tiedä, miksi junat ovat säilyneet näillä rataosuuksilla, mutta esimerkiksi Kouvolan ja Mikkelin väliltä ne on lakkautettu. Joku muu tietänee tästä paremmin.

    Minusta, jos tarve pysähtyä jommalla kummalla asemalla on, näistä parempi on edelleen Riihimäki. Riihimäellä on paljon raiteita ja järjestetty muutenkin olosuhteet siten, että kaukojunat voivat siellä sujuvasti pysähtyä ja lähiliikenne ei häiritse kaukoliikennettä. Hyvinkäällä on raiteita vain muutama ja siellä jouduttaisiin varmaankin tekemään paljon järjestelyjä, jos kaukojunien pysähdys siirtyisi sinne. Hyvinkäältä menee aika vähän ihmisiä junilla, joten pysähdys ei ole perusteltu. Riihimäkikään ei kannattaisi, ellei tätä yhteyttä Lahteen olisi. Tampereelta Lahteen mennessä on nopeinta jatkossakin vaihtaa Riihimäellä Lahden paikallisjunaan kulkematta Tikkurilan kautta. Lahden merkityksen takia tämä yhteys kannattaa säilyttää, se on iso kaupunki jonne kulkee paljon väkeä pääradan suunnastakin. Ei siellä Riihimäellä silti kaikkia kaukojunia kannata pysäyttää, yksi tuntia kohti varmaan riittää.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #8
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Paikallisliikenteestä

    Hieman off-topiccia, mutta vastineeksi Murzulle:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu
    No tuossa Riihimäen ja Lahden välillä on sellaisia paikkakuntia, joiden asukasmäärät ovat yhtä vähäisiä kuin Tampereen ja Jyväskylän välillä, eikä sielläkään Siitamassa yms paikoissa R-junat pysähdy, eivätkä edes kulje. Miksi siis niiden pitää yleensä kulkea Riihimäen ja Lahden väliä??? Tai ei ainakaan pysähtyä noilla maitolaitureilla, kun ei muuallakaan Suomessa näin tehdä.
    Minusta tuo lähtökohta on väärin, että ihmetellään jotain paikallisjunaa, joka pysähtyy pikkutaajamissa. Lähtökohdan ymmärtää kyllä, kun ajattelee yleistä VR:n liikennepolitiikkaa, mutta silti pidän tuollaista "miksi paikun pitää pysähtyä jokaisella pikkuseisakkeella, kun ei muuallakaan Suomessa näin tehdä"-ajattelua hieman huolestuttavana.

    Itse asiassa ajatuksen kuuluisi mennä näin: "Minkä takia Tampereen ja Jyväskylän väliä ei kulje paikallisjuna, vaikka Riihimäen ja Kouvolankin välillä kulkee". Itse asiassa VR yllättäen jopa parantaa Ri-Lh-Kv-paikkua syksyllä niin, että se kulkee ainakin Riihimäen ja Lahden välillä joka tunti, ja rataosuus liitetään vyöhykelippualueeseen. Hämmästelen aina vain, ettei muun Suomen taajamajunaliikenteestä puhuta missään muualla kuin maakuntien liitoissa ja kunnissa, eduskunnassa aluepoliittiset paikkualoitteet tuntuvat kantautuvan kuuroille korville.

    kemkim selittikin jo Riihimäen vakiintuneesta asemasta vastaisuudessakin Pääradan ja Pietarin radan välisenä vaihtoasemana.
    Sakari Kestinen

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Paikallisliikenteestä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Hämmästelen aina vain, ettei muun Suomen taajamajunaliikenteestä puhuta missään muualla kuin maakuntien liitoissa ja kunnissa, eduskunnassa aluepoliittiset paikkualoitteet tuntuvat kantautuvan kuuroille korville.
    Tämäkin menee ohi tämän ketjun. Selitys on yksinkertainen. Maakunnissa on jo läksy opittu: VR Oy:ltä haluttu junaliikenne maksaa aina miljoona euroa. Ei sellaisia rahoja ole muutaman tuhannen asukkaan kunnilla, ei edes pienillä kaupungeilla.

    Niinpä ratalinjat jäävät hyödyntämättä, vaikka ne tarjoaisivat oivallisia seutuja kestävän kehityksen mukaiselle yhdyskuntarakenteelle.

    Tämä ei muutu kuin VR Oy:n monopolin lakkautuksella ja EU:n rautatiepolitiikan noudattamisella myös Suomessa.

    Antero

  10. #10
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus offtopic

    Vielä on pakko jatkaa off-topiccia: Antero, ostin juuri Akateemisista Raideryhmän pamfletin, luin olennaiset osat, joten tiedän tarkkaan mistä puhut. Niin kauan, kuin nykymeno säilyy, ei Riihimäellekään ole odotettavissa kuin vaihtoja Lahlen paikusta Tampesterin IC:hen. Offtopicia vähentääkseni toivon tosiaan kolmioraidetta, kuten myös RHK ja liikennöitsijä(t).
    Sakari Kestinen

Vastaavia viestiketjuja

  1. Riihimäen paikallisliikenne
    kirjoittanut Sami Koskinen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 15.06.2022, 14:55
  2. Riihimäen linja-autoasemasta matkakeskus
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 20.01.2011, 15:36
  3. HKL: Töölön ratapiha remonttiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.08.2010, 19:30
  4. Riihimäen asematapahtuma
    kirjoittanut Bussiterminaali foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.09.2005, 19:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •