Riihimäen ratapiha

Liittynyt
23 Elokuu 2005
Viestit
3,331
Tietääkö joku, onko Riihimäen ratapihalle suunniteltu remonttia? Nythän Pendolinot köröttelevät sen ohi mielestäni 50 km/h nopeudella. Ymmärrettävästi remonttia ei tehty joitakin vuosia sitten muiden asemien yhteydessä ennen oikoradan valmistumista, koska sen myötä Riihimäen aseman käyttäjämäärät varmasti romahtavat ja ohikulkevien junienkin määrä melkein puolittuu.
 
Elmo Allen sanoi:
Tietääkö joku, onko Riihimäen ratapihalle suunniteltu remonttia? Nythän Pendolinot köröttelevät sen ohi mielestäni 50 km/h nopeudella. Ymmärrettävästi remonttia ei tehty joitakin vuosia sitten muiden asemien yhteydessä ennen oikoradan valmistumista, koska sen myötä Riihimäen aseman käyttäjämäärät varmasti romahtavat ja ohikulkevien junienkin määrä melkein puolittuu.

Olen sitäkin ihmetellyt miksi Riihimäelle ei ole rakennettu eikä aiota rakentaa kolmioradetta jota pitkin esim tavarajunat pääsisivät idästä pohjoiseen vaihtamatta veturia.

Olen lukenut jossain toisessa foorumissa mielipiteen, että oikoradan valmistuttua pitäisi pääradan pika- ja IC-junien pysähtymispaikkaksi vaihtaa Riihimäen sijasta Hyvinkää, mutta taitaa olla aika utopistinen toive.

t. Rainer
 
Riihimäen kolmio

R.Silfverberg sanoi:
Olen sitäkin ihmetellyt miksi Riihimäelle ei ole rakennettu eikä aiota rakentaa kolmioradetta jota pitkin esim tavarajunat pääsisivät idästä pohjoiseen vaihtamatta veturia.
Asiaa on selvitetty noin vuosi sitten RHK:n toimeksiannosta. Raportissa todettiin mm. kolmioraiteen h/k:n olevan n. 1,5. Hankkeesta on siis hyötyä, mutta rahoituksesta taitaa tämäkin olla kiinni.
 
R.Silfverberg sanoi:
Olen lukenut jossain toisessa foorumissa mielipiteen, että oikoradan valmistuttua pitäisi pääradan pika- ja IC-junien pysähtymispaikkaksi vaihtaa Riihimäen sijasta Hyvinkää, mutta taitaa olla aika utopistinen toive.
Pääradalla (Hki-Tpe) ei kulje oikoradan valmistumisen jälkeen pikajunia, lukuunottamatta tietenkin yöpikajunia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
R.Silfverberg sanoi:
Olen lukenut jossain toisessa foorumissa mielipiteen, että oikoradan valmistuttua pitäisi pääradan pika- ja IC-junien pysähtymispaikkaksi vaihtaa Riihimäen sijasta Hyvinkää, mutta taitaa olla aika utopistinen toive.

Ei siitä ole mitään hyötyä. Haittaa vain. Jäähän Riihimäelle silti tunnin välein kulkevia taajamajunia Lahteen, jotka palvelevat välillä olevia paikkakuntia. Riihimäeltä on lisäksi bussiyhteyksiä eri puolille. Hyvinkäälle pääsee matkustajamääriin nähden riittävän hyvin myös paikallisjunilla.
 
kemkim sanoi:
Ei siitä ole mitään hyötyä. Haittaa vain. Jäähän Riihimäelle silti tunnin välein kulkevia taajamajunia Lahteen, jotka palvelevat välillä olevia paikkakuntia. Riihimäeltä on lisäksi bussiyhteyksiä eri puolille. Hyvinkäälle pääsee matkustajamääriin nähden riittävän hyvin myös paikallisjunilla.


No tuossa Riihimäen ja Lahden välillä on sellaisia paikkakuntia, joiden asukasmäärät ovat yhtä vähäisiä kuin Tampereen ja Jyväskylän välillä, eikä sielläkään Siitamassa yms paikoissa R-junat pysähdy, eivätkä edes kulje. Miksi siis niiden pitää yleensä kulkea Riihimäen ja Lahden väliä??? Tai ei ainakaan pysähtyä noilla maitolaitureilla, kun ei muuallakaan Suomessa näin tehdä.

Lisäksi Hyvinkää on puolet isompi kaupunki kuin piskuinen Riihimäki. Imagosyistä olisi parempi, jos isot junat pysähtyisivät Hyvinkäällä, ja pikkujunat Riihimäellä. Ja vaihtoyhteys Lahdesta pääradalle voisi toimia Hämeenlinnaan asti, jossa vaihto tapahtuisi. Samalla saataisiin Lahdesta Hämeenlinnaan suora yhteys lähijunalla. No voisi tämä lähijuna nyt toki Riihimäelläkin pysähtyä ottamaan ne muutama hassu matkustaja, mitä nyt pienestä kasarmi/vankila -kylästä nyt voi tulla.

Tähän asti Riihimäki on vaikuttanut isoltakin ja vilkkaalta paikalta, juuri sen takia, että suurin osa matkustajista on näitä vaihtolaisia. Itse riihimäkeläisiä matkustajia ovat vain ne VR:läiset, jotka asuvat riihimäellä, ja käyttävät VR:n ilmaisia junamatkoja omaan työmatka pendelöintiin. Helsinign konduktööreistä noin puolet asuu riihimäellä, by the way, missähän syy, ei tarvitse paljoa miettiä.
 
Murzu sanoi:
No tuossa Riihimäen ja Lahden välillä on sellaisia paikkakuntia, joiden asukasmäärät ovat yhtä vähäisiä kuin Tampereen ja Jyväskylän välillä, eikä sielläkään Siitamassa yms paikoissa R-junat pysähdy, eivätkä edes kulje. Miksi siis niiden pitää yleensä kulkea Riihimäen ja Lahden väliä??? Tai ei ainakaan pysähtyä noilla maitolaitureilla, kun ei muuallakaan Suomessa näin tehdä.

Tämä liittynee siihen, että muutenkin nämä sähkömoottorivaunuilla ajettavat taajamajunat ovat nykyään toiminnassa enää Helsingistä Karjaalle, Tampereelle ja Kouvolaan, lisäksi Kouvolasta Kotkaan. En tiedä, miksi junat ovat säilyneet näillä rataosuuksilla, mutta esimerkiksi Kouvolan ja Mikkelin väliltä ne on lakkautettu. Joku muu tietänee tästä paremmin.

Minusta, jos tarve pysähtyä jommalla kummalla asemalla on, näistä parempi on edelleen Riihimäki. Riihimäellä on paljon raiteita ja järjestetty muutenkin olosuhteet siten, että kaukojunat voivat siellä sujuvasti pysähtyä ja lähiliikenne ei häiritse kaukoliikennettä. Hyvinkäällä on raiteita vain muutama ja siellä jouduttaisiin varmaankin tekemään paljon järjestelyjä, jos kaukojunien pysähdys siirtyisi sinne. Hyvinkäältä menee aika vähän ihmisiä junilla, joten pysähdys ei ole perusteltu. Riihimäkikään ei kannattaisi, ellei tätä yhteyttä Lahteen olisi. Tampereelta Lahteen mennessä on nopeinta jatkossakin vaihtaa Riihimäellä Lahden paikallisjunaan kulkematta Tikkurilan kautta. Lahden merkityksen takia tämä yhteys kannattaa säilyttää, se on iso kaupunki jonne kulkee paljon väkeä pääradan suunnastakin. Ei siellä Riihimäellä silti kaikkia kaukojunia kannata pysäyttää, yksi tuntia kohti varmaan riittää.
 
Paikallisliikenteestä

Hieman off-topiccia, mutta vastineeksi Murzulle:

Murzu sanoi:
No tuossa Riihimäen ja Lahden välillä on sellaisia paikkakuntia, joiden asukasmäärät ovat yhtä vähäisiä kuin Tampereen ja Jyväskylän välillä, eikä sielläkään Siitamassa yms paikoissa R-junat pysähdy, eivätkä edes kulje. Miksi siis niiden pitää yleensä kulkea Riihimäen ja Lahden väliä??? Tai ei ainakaan pysähtyä noilla maitolaitureilla, kun ei muuallakaan Suomessa näin tehdä.
Minusta tuo lähtökohta on väärin, että ihmetellään jotain paikallisjunaa, joka pysähtyy pikkutaajamissa. Lähtökohdan ymmärtää kyllä, kun ajattelee yleistä VR:n liikennepolitiikkaa, mutta silti pidän tuollaista "miksi paikun pitää pysähtyä jokaisella pikkuseisakkeella, kun ei muuallakaan Suomessa näin tehdä"-ajattelua hieman huolestuttavana.

Itse asiassa ajatuksen kuuluisi mennä näin: "Minkä takia Tampereen ja Jyväskylän väliä ei kulje paikallisjuna, vaikka Riihimäen ja Kouvolankin välillä kulkee". Itse asiassa VR yllättäen jopa parantaa Ri-Lh-Kv-paikkua syksyllä niin, että se kulkee ainakin Riihimäen ja Lahden välillä joka tunti, ja rataosuus liitetään vyöhykelippualueeseen. Hämmästelen aina vain, ettei muun Suomen taajamajunaliikenteestä puhuta missään muualla kuin maakuntien liitoissa ja kunnissa, eduskunnassa aluepoliittiset paikkualoitteet tuntuvat kantautuvan kuuroille korville.

kemkim selittikin jo Riihimäen vakiintuneesta asemasta vastaisuudessakin Pääradan ja Pietarin radan välisenä vaihtoasemana.
 
Vs: Paikallisliikenteestä

ultrix sanoi:
Hämmästelen aina vain, ettei muun Suomen taajamajunaliikenteestä puhuta missään muualla kuin maakuntien liitoissa ja kunnissa, eduskunnassa aluepoliittiset paikkualoitteet tuntuvat kantautuvan kuuroille korville.
Tämäkin menee ohi tämän ketjun. Selitys on yksinkertainen. Maakunnissa on jo läksy opittu: VR Oy:ltä haluttu junaliikenne maksaa aina miljoona euroa. Ei sellaisia rahoja ole muutaman tuhannen asukkaan kunnilla, ei edes pienillä kaupungeilla.

Niinpä ratalinjat jäävät hyödyntämättä, vaikka ne tarjoaisivat oivallisia seutuja kestävän kehityksen mukaiselle yhdyskuntarakenteelle.

Tämä ei muutu kuin VR Oy:n monopolin lakkautuksella ja EU:n rautatiepolitiikan noudattamisella myös Suomessa.

Antero
 
offtopic

Vielä on pakko jatkaa off-topiccia: Antero, ostin juuri Akateemisista Raideryhmän pamfletin, luin olennaiset osat, joten tiedän tarkkaan mistä puhut. Niin kauan, kuin nykymeno säilyy, ei Riihimäellekään ole odotettavissa kuin vaihtoja Lahlen paikusta Tampesterin IC:hen. Offtopicia vähentääkseni toivon tosiaan kolmioraidetta, kuten myös RHK ja liikennöitsijä(t).
 
Takaisin
Ylös