Junahavaintoja 2017

Miten Sm2 tarvitsee vähemmän henkilökuntaa kuin Eil? Eroaako konduktöörien määrä jotenkin junien välillä?

Säästyisiköhän henkilökuntaa jarrujen koestuksessa ja siirto matkoilla Helsingin ja Ilmalan välillä, kun kuljettaja voi ajaa junaa etummaisesta ohjaamosta, jolloin ei tarvita junan toiseen päähän ketään tähystämään?
 
Eikös vanhimmat Eilit ole jo niin vanhoja, että ne VR:n ikäoletusten mukaan pitäisi jo poistaa? Koska Ex-sarjakin on pantu makaamaan, ei niitä vanhemman kaluston liikenteessä pitämiselle tässä systeemissä pitäisi saumaa olla. Tosin VR:n logiikka on monesti aika sumea...
 
Säästöä henkilökuntaan saattaa tulla sitäkin kautta, että jatkossa ei välttämättä koko matkan aikana ole konduktööriä lainkaan. En tiedä koskeeko se näitä pidemmän matkan "regional"-lähijunia, mutta jos. Eil-junan ovia ei pysty kontrolloimaan veturista, kun taas Sm2-junan pystyy.
 
Sm2 6097:ään on asennettu uudet matkakortinlukijat; en ole ennen nähnyt yhdessäkään Sm2:ssa.
 
24.3.
K-junan viimeisissä Sm2-kalustoisissa vuoroissa 9439 (Helsingistä 13:56), 9434 (Keravalta 14:42), 9477 (Helsingistä 15:26), 9472 (Keravalta 16:12), 9513 (Helsingistä 16:56) ja 9510 (Keravalta 17:42) kalustona 3xSm2: 6061, 6079 ja 6052. Jatkossa kaikki K-junan vuorot ajetaan aikataulun mukaan Sm5:llä.
 
Takaisin
Ylös