Töölön sokeritehtaan rata

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Niin, eli milloin tämä rata on:
-rakennettu
-otettu käyttöön
-poistunut käytöstä
-purettu
-?

/Skurubisin
 
Skurubisin sanoi:
Niin, eli milloin tämä rata on:
-rakennettu
-otettu käyttöön
Vuonna 1901 raideleveydellä 1000 mm, mistä alkaen VR:n vaunuja kuljetettiin lavettivaunuissa kapsua pitkin.
Vuonna 1954 raideleveydellä 1524 mm, jolloin liikenne siirtyi VR:n hoidettavaksi.

Skurubisin sanoi:
-poistunut käytöstä
-purettu
Raidesopimus päättyi vuonna 1963. (Tehdas lopetti 1965). Tarkasta purkuajankohdasta ei minulla ole tietoa. Leveäraiteisen radan paikka on nykyään nurmikkoa, kapsun penkkaa pääosin myötäilee kevyenliikenteenväylä.

Tiedot M. Nummelinin Helsingin satamaratoja käsittelevästä artikkelista, Resiinasta 1/94. Juttua tästä sokeritehtaan radasta kuulemma numerossa 2/84 ja sen lavettivaunuista 3/83.
 
juhanahi sanoi:
Vuonna 1901 raideleveydellä 1000 mm, mistä alkaen VR:n vaunuja kuljetettiin lavettivaunuissa kapsua pitkin.

Tuohan on erittäin mielenkiintoista! Miksi sama raideleveys kuin raitioteillä? Oliko näillä yhteisiä osuuksia? Oliko tavararadalla sähköistys? Mistä tuo 1000mm rata tarkalleen kulki ja mihin? (Mikä on kapsu?)
 
juhanahi sanoi:
Leveäraiteisen radan paikka on nykyään nurmikkoa, kapsun penkkaa pääosin myötäilee kevyenliikenteenväylä.
Leveäraiteen sijainnin Hesperian puistosta löytää edelleenkin hyvin selkeästi: Ratapohja on ympäröivästä maastosta poikkeavan tasainen ja kasvaa huonosti nurmea. Radan sorapohjaa ei ole poistettu vaan vain päällimmäinen sora, jonka päälle on heitetty vain kevyet mullat. Sokeritehtaasta on Kansallisoopperan ja Töölönlahden välillä jäljellä lisäksi vielä pieni muistuma: tehtaan tiiliaitaa on jonkin verran jäljellä. Leveäraide tuli aivan aidan viereen tehtaan sisälle. Tehdasalueella oli pieni ratapiha. Lisäksi lähempänä Finlandia-taloa rannan kävelytien luona oleva kallioleikkaus on leveäraiteisen rautatieleikkaus. Hesperian puistossa oli muutama tasoristeys siellä edelleenkin kulkevien puistokäytävien kohdilla ja tehtaan ympäröimässä tiiliaidassa oli tietysti rataportti. Töölönlahtea ei radan aikaan voinut kävellä ympäri, sillä lähellä tuota kallioleikkausta oli VR:n Töölön ratapihan verkkoaita ja rataportti. Aita jatkui vesirajaan saakka. Rata oli käyttämättömänä olemassa jonnekin 1960-luvun lopulle saakka - ainakin. Viimeistään Finlandia-talon rakentamisen alkaessa viimeiset rippeet on purettu.
 
Kiitokset Compactille lisätiedoista. Kerrassaan mielenkiintoisia nämä Helsingin edesmenneet radat... :smile:
 
Töölöntorin kotipizzan seinällä on iso ilmakuva sokeritehtaasta. MUISTAAKSENI siitä näkee raidejärjestylyitäkin auttavasti.
 
Takaisin
Ylös