Ratojen lakkautusuhka Ruotsissa

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Ruotsissakin kootaan SVT:n uutisen mukaan vähäliikenteisten ratojen lakkautuslistaa ...

Toki listan perusteella tilanne on jonkin verran erilainen.
Yhdellätoista osuudella ei ole liikennettä lainkaan.

Järnväg.net - in kuvausten mukaan olettaisin, että ainakin Munkedal -
Strömstad sekä Värnamo - Landeryd ovat mukana siksi,
että yritetään kinuta lisää rataa. Molemmat radat ovat näet
kohtuullisen vilkkaan paikallisjunaliikenteen piirissä.

Ratakuvaukset:
http://www.jarnvag.net/banguide/Goteborg-Stromstad.asp
http://www.jarnvag.net/banguide/Halmstad-Nassjo.asp


SVT:n uutinen

SVT Uutiset sanoi:
17 tågsträckor hotas av nedläggning

Publicerad 9 augusti 2006 - 20:28
Uppdaterad 9 augusti 2006 - 22:04

Banverket vill lägga ner 17 tågsträckor runt om i landet. Orsaken är
att de pengar som regeringen har anslagit till underhåll av
järnvägsnätet inte räcker till, uppger SVT:s Aktuellt.
Video

Banverket hänvisar till penningbrist

Bland de aktuella sträckorna finns Värnamo-Landeryd på sträckan
mellan Halmstad och Nässjö och Munkedal-Strömstad som är en del av
Bohusbanan.

Beslut om nedläggning ska ha tagits på ett styrelsemöte i juni. På
elva av de hotade banorna ligger trafiken dock i praktiken redan nere.

4 miljarder behövs för underhåll

Nedläggningen beror på att Banverkets pengar inte längre räcker till
underhåll av alla järnvägar. Totalt 4 miljarder kronor skulle behövas
för att underhålla lågtrafikerade banor, men verket har av regeringen
bara fått 2,9 miljarder.

-Vi ska prioritera sådana banor där trafiken motiverar större
underhållsinsatser. Det innebär också att vi inte kan satsa lika
mycket på banor där vi har mindre trafik, säger Bo Wikström,
ställföreträdande generaldirektör på Banverket.

"Allt talar för Bohusbanan"

Erland Lundqvist (c), kommunalråd i Strömstad, ifrågasätter dock
beslutet.

rland Lundqvist (c). Foto: SVT -De har naturligtvis
besparingsåtgärder precis som alla andra myndigheter, men här har ju
varit eftersatt underhåll i många, många år. Just nu finns det
väldigt mycket mer som tala för att sträckan ska vara kvar och satsas
på. Jag är egentligen mycket mer optimistisk än jag har varit
tidigare år, så det är lite märkvärdigt att Banverket i det här läget
över huvudtaget diskuterar Bohusbanan, säger Lundqvist.

-Vi har ju inte alla skolor här på närorten, utan man åker till
Uddevalla, Vänersborg och Göteborg. För den trafiken betyder det
oerhört mycket med järnvägen, och även för själen och andan i norra
Bohuslän.

Sträckorna som inte kommer traffikeras längre

Totalt 17 linjer läggs ner. De mest trafikerade av dessa är:

Värnamo - Landeryd på sträckan mellan Halmstad och Nässjö, samt
Munkedal - Strömstad, en del av Bohusbanan

På fyra av banorna går i dagsläget något enstaka tåg per dag:

Bollnäs - Edsbyn - Furudal
Älvsjö - Liljeholmen
Åsens Bruk - Billingsfors
Hanaskog - Karpalund

Övriga elva trafikeras inte alls:

Lomsmyren - Vika
Söderhamn - Locket
Snyten - Kärrgruvan
Malung - Malungsfors
Helmershus - Ljugby
Karlsborg - Skövde
Tortuna - Tillberg
Strömsnäsbruk - Timsfors
Vetlanda - Åseda
Kvillsfors - Järnforsen
Kristianstad - Långebro
 
Takaisin
Ylös