- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Aioin matkustaa Turusta Poriin junalla, mutta huomattuani että pitää kiertää Tampereen kautta, meninkin bussilla.
Tästäpä tulikin mieleeni, että Turun, Tampereen ja Porin välillä on varmasti kulkijoita jokaiseen suuntaan. Mutta rautatiekiskot menevät ainoastaan Tampereelta-Poriin ja Tampereelta-Turkuun. Hmmm, miten voisimme asiaa muuttaa. No rakentamalla tietenkin uutta rautatiekiskoa.
Jos nykyiseltä radalta Loimaalta tehtäisiin yhdyskiskot Huittisten kautta Äetsään yhtymää nykyiseen rataan, tarvittaisiin uutta rataa noin 56 km. Lisäksi tarvittaisiin rata Kokemäeltä suoraan Huittisiin, tähän menisi rataa noin 19 km. Eli yhteensä 75 km uutta rataa. Täten Turusta Tampereelle matka hieman pitenisi, noin 190 km (nykyään 171km). Mutta Turusta Poriin matka lyhenisi merkittävästi, noin 170 km (nykyään 306 km vaihdollisena). Matka Tampereelta Poriin muuttuisi vaihdolliseksi ja pitenisi 15km verran, noin 150 km (nykyään 135 km). Tämä olisi kaikkien kannalta kompromissi. Luulisi Turku-Pori yhteydenkin olvan sen verran kannattava, että kannattaisi toteuttaa. Mutta eipä meillä Suomessa tällaista taida tapahtua.
Näin suoria junayhteyksiä olisi Turku-Tampere ja Turku-Pori. Tampere-Pori olisi vaihdollinen. Tai joka tapauksessa yksi yhteyssuunta tulisi olemaan vaihdollinen. Mutta nytpä päästäänkin siihen erinomaisuuteen, että vaihtopaikkana on suunnilleen näiden kolmen suuren puolessa välissä oleva Huittinen. Tietysti Tampereelta Turkuun menevä juna kohtaisi Huittisissa Turusta Poriin menevän junan, jolloin Tampereelta Poriin matkustava pääsisi ilman odotusaikaa vaihtamaan junaa, luonnollisesti kohtaavat junat odottaisivat toisiaan Huittisissa, jos toinen olisi myöhässä. Ja toisinpäin malli toimisi myös. Junavuroja olisi Turusta joka toinen tunti Tampereelle ja joka toinen tunti Poriin, ja toisinpäin samaten.
Matka-ajat:::
Turusta Tampereelle: reilu 2h
Turusta Poriin: vajaa 2h
Tampereelta Poriin: reilu 1,5h
-comments-
Tästäpä tulikin mieleeni, että Turun, Tampereen ja Porin välillä on varmasti kulkijoita jokaiseen suuntaan. Mutta rautatiekiskot menevät ainoastaan Tampereelta-Poriin ja Tampereelta-Turkuun. Hmmm, miten voisimme asiaa muuttaa. No rakentamalla tietenkin uutta rautatiekiskoa.
Jos nykyiseltä radalta Loimaalta tehtäisiin yhdyskiskot Huittisten kautta Äetsään yhtymää nykyiseen rataan, tarvittaisiin uutta rataa noin 56 km. Lisäksi tarvittaisiin rata Kokemäeltä suoraan Huittisiin, tähän menisi rataa noin 19 km. Eli yhteensä 75 km uutta rataa. Täten Turusta Tampereelle matka hieman pitenisi, noin 190 km (nykyään 171km). Mutta Turusta Poriin matka lyhenisi merkittävästi, noin 170 km (nykyään 306 km vaihdollisena). Matka Tampereelta Poriin muuttuisi vaihdolliseksi ja pitenisi 15km verran, noin 150 km (nykyään 135 km). Tämä olisi kaikkien kannalta kompromissi. Luulisi Turku-Pori yhteydenkin olvan sen verran kannattava, että kannattaisi toteuttaa. Mutta eipä meillä Suomessa tällaista taida tapahtua.
Näin suoria junayhteyksiä olisi Turku-Tampere ja Turku-Pori. Tampere-Pori olisi vaihdollinen. Tai joka tapauksessa yksi yhteyssuunta tulisi olemaan vaihdollinen. Mutta nytpä päästäänkin siihen erinomaisuuteen, että vaihtopaikkana on suunnilleen näiden kolmen suuren puolessa välissä oleva Huittinen. Tietysti Tampereelta Turkuun menevä juna kohtaisi Huittisissa Turusta Poriin menevän junan, jolloin Tampereelta Poriin matkustava pääsisi ilman odotusaikaa vaihtamaan junaa, luonnollisesti kohtaavat junat odottaisivat toisiaan Huittisissa, jos toinen olisi myöhässä. Ja toisinpäin malli toimisi myös. Junavuroja olisi Turusta joka toinen tunti Tampereelle ja joka toinen tunti Poriin, ja toisinpäin samaten.
Matka-ajat:::
Turusta Tampereelle: reilu 2h
Turusta Poriin: vajaa 2h
Tampereelta Poriin: reilu 1,5h
-comments-