Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Eurostar

  1. #1

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    162

    oletus Eurostar

    En löytänyt aiempaa Eurostar-ketjua, pahoittelut jos sellainen jossain kuitenkin on.

    Tänään oli Suomenkin uutisissa juttua ankarasta myöhästelystä joka aiheutui ylimääräisestä rajatarkastuksesta:

    http://yle.fi/uutiset/3-9639073

    Mielenkiintoisempia uutisia on sen sijaan reittiverkoston laajentaminen Amsterdamiin:

    http://www.cntraveler.com/story/euro...n-to-amsterdam

    ja uusien Siemensin junien käyttöönotto myös Bryssselin linjalla:

    http://www.railtechnologymagazine.co...brussels-route

    Näissä tuo numerosarja viittaa maksiminopeuteen.

    Amsterdamiinkin tullaan ajamaan uusilla junilla. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, vanhemmat e300-junat eivät voi operoida Alankomaissa eikä Saksassa teknisistä syistä, mutta nämä uudemmat mahdollistavat reittiverkoston laajentamisen. Puhetta onkin ollut suorista yhteyksistä Lontoosta Saksan Frankfurttiin. Saksan DB on myös harkinnut omaa, kilpailevaa, kanaalireittiä:

    http://www.railjournal.com/index.php...-services.html

    Artikkelista selviää mm. että DB omaa jo vuodesta 2013 tarvittavat luvat operoida kanaalitunnelissa. Lisäksi uusin ICE-kalusto on hyvin samanlaista kuin nämä uudet Eurostar-junat.

  2. #2

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1805

    oletus Vs: Eurostar

    Lainaus Alunperin kirjoittanut markus1979 Näytä viesti
    Mikäli olen ymmärtänyt oikein, vanhemmat e300-junat eivät voi operoida Alankomaissa eikä Saksassa teknisistä syistä, mutta nämä uudemmat mahdollistavat reittiverkoston laajentamisen.
    Juuri näin, e300-sarjasta puuttuu kyky ottaa vastaan Saksan 15 kVAC -sähköä. Joissain yksilöissä on Etelä-Ranskan reittien vuoksi 1,5 kVDC -vermeet, jotka mahdollistaisi ajon Alankomaihinkin, mutta sopivat kulunvalvontalaitteet puuttuvat.

    Uudempi e320 handlaa kaikki neljä tarvittavaa sähköistysjärjestelmää (25 kVAC, 15 kVAC, 3 kVDC ja 1,5 kVDC) sekä kulunvalvonnat.

  3. #3

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    583

    oletus Vs: Eurostar

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Juuri näin, e300-sarjasta puuttuu kyky ottaa vastaan Saksan 15 kVAC -sähköä. Joissain yksilöissä on Etelä-Ranskan reittien vuoksi 1,5 kVDC -vermeet, jotka mahdollistaisi ajon Alankomaihinkin, mutta sopivat kulunvalvontalaitteet puuttuvat.

    Uudempi e320 handlaa kaikki neljä tarvittavaa sähköistysjärjestelmää (25 kVAC, 15 kVAC, 3 kVDC ja 1,5 kVDC) sekä kulunvalvonnat.
    Tämä kysymykseni ei liity Eurostariin, mutta sopinee tähän kohtaan silti: miten virtalähteen muutos (termiä saa korjata, mikäli paremmin tähän kontekstiin sopiva sananparsi löytyy) on toteutettu Allegrossa, kun juna "vaihtaa lankaa" suomalaisesta 25 kVAC:stä venäläiseen 3kVDC:iin? Erotusjakso (tai vastaava, termiä saa tässäkin korjata) lankojen välillä toki on, kuten eri sähköistysjärjestelmille on junassa omat virroittimetkin, mutta toimiiko virtalähteen muutos muistinvaraisesti kuljettajan toimesta, jolloin kuljettaja kytkee 25 kVAC:n "veks päältä" ja 3 kVDC:n sen tilalle "päälle", vai onko radassa jonkinlainen erotusjaksomagneettia vastaava automatiikka, joka avaa Vainikkalasta rajan suuntaan lähdettäessä 25 kVAC:n pääkatkaisijan, tiputtaa 25 kV:n haravan alas, nostaa tämän jälkeen 3 kV:n haravan ylös (kun jakso on loppunut) ja sulkee edelleen 3 kVDC:n pääkatkaisijan, jonka jälkeen meno jatkoo kuin mitään ei olisi tapahtunut?

    Miten tämä toimii VL82M:ssä VEKin omalla muistilla vai automaatilla?

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2145

    oletus Vs: Eurostar

    Joku RZD:n vek voisi sen kertoa, sillä he sen muutostempun ajonaikana ohjaamossa tekevät. VR:n kuskit eivät tiedä asiasta käytännön tasolla juurikaan paljoa, koska se ei koskaan tule eteen, sillä RZD:n kuljettajat ajavat AE:n Vainikkalasta Pietariin tahi takaisin. Voihan toki olla jossain Suomen ohjekirjassa jotain tietoa lyhyesti, mutta tuskin kattavasti. Joka tapauksessa AE rullaa rajalla jännitteettömän lankaosuuden ali kun siirrytään maasta toiseen.

  5. #5

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1805

    oletus Vs: Eurostar

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    VR:n kuskit eivät tiedä asiasta käytännön tasolla juurikaan paljoa, koska se ei koskaan tule eteen, sillä RZD:n kuljettajat ajavat AE:n Vainikkalasta Pietariin tahi takaisin.
    No, asia on Sm6-kalustokoulutuksessa käyty kyllä läpi osana junayksikön yleisiä ominaisuuksia, ja suomalaiset kuljettajat on koulutettu esimerkiksi maadoittamaan myös 3 kV piirit, joten aivan tuntematon tuo 3 kV:n "puoli" ei ole.

    Manuaalisesti homma hoituu. Ohjaamossa on sähköistysjärjestelmän valitseva valintakytkin, jolla valitaan käytettävät virroittimet ja samalla käytettävä järjestelmä. Rajalla ennen järjestelmän muutoskohtaa venäläinen kuljettaja laskee virroittimen, rullaa rajakohdan ohi kääntäen samalla valintakytkimen haluttuun asentoon ja toisella puolella nostaa oikean virroittimen ylös.

  6. #6

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    162

    oletus Vs: Eurostar

    Seat61-mies osaa omalla uutissivullaan (https://www.seat61.com/news.htm) kertoa, että uudella Hollannin suunnalla passintarkastukset ja turvatarkastukset tehdään laiturilla, ja junasta ei tarvitse poistua myöhemmin ennen kanaalin alitusta. Tämä käytäntö eroaa siis Etelä-Ranskan tilanteesta, jossa matkustajat joutuvat poistumaan junasta Lillessä tarkastuksia varten.

    Mielenkiintoinen lisätieto on se, että puolet junasta on Hollannin ja Belgian väliseen liikenteeseen ja näiden kahden puoliskon matkustajat ovat erotettu toisistaan. Kun Belgiassa nämä "kotimaiset" poistuvat, käydään junapuolisko läpi ja päästetään sitten Belgiasta Kanaalia alittavat matkustajat sisälle. Perin näppärää.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •