Rataehdotus: Kouvolan itäpuolelta Savonrataan

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
No, heitetään sitten vähän pienempi "rataoikaisu". Tuli jälkikäteen mieleen myös, että Kouvolassa junan pitää vaihtaa suuntaa jos mennään Kuopioon päin. Tähän kuluu 10-15 minuuttia, riippuen siitä onko kyseessä pikuri vai pendoliino. Radan suunta on peräisin siltä ajalta, kun Suomen pääkaupunki oli Viipuri. Nykyään voitaisiin tehdä uusi rata Kouvolan itäpuolelta yhtymään savonrataan, niin että junan ei tarvitsisi vaihtaa suuntaa. Eikä tarvitsisi olla pitkä lenkki, muutama kilometri uutta rataa, riippuen linjauksesta. Eiköhän siellä ole sen verran harvaa asutusta yms, että rata voitaisiin kääntää melkein heti aseman jälkeen pohjoiseen. Tällöin junan tarvitsisi pysähtyä Kouvolaan vain pariksi minuutiksi ja näin säästettäisiin savoon menevien hermoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Rataehdotus

Murzu sanoi:
Radan suunta on peräisin siltä ajalta, kun Suomen pääkaupunki oli Viipuri.
Viipuri tosin ei koskaan ole ollut Suomen pääkaupunki. Mutta radat ovat ajalta ennen Suomen itsenäistymistä, ja silloin Venäjän pääkaupunki oli Pietari. Ja Pietarihan sijaitsee samalla suunnalla kuin Viipuri.
Viipuri toki oli keskiajalta aina toiseen maailmansotaan asti yksi Suomen tärkeimpiä kaupunkeja.
 
Murzu sanoi:
Nykyään voitaisiin tehdä uusi rata Kouvolan itäpuolelta yhtymään savonrataan, niin että junan ei tarvitsisi vaihtaa suuntaa.

Luulen, että tätä ei koeta kovin suureksi säästöksi. Ei se muutama minuutti ratkaise. Mutta asiasta tullee ajankohtainen viimeistään, jos/kun Helsinki-Porvoo-Kouvola -oikorata valmistuu. Lahden oikoradan jälkeen välitön tarve parantaa idän junayhteyksiä lykkääntynee vuosikymmeniksi.
 
Ei ole aivan uusi idea tämä ratayhteys Kouvolan ratapihalta kaupungin itäpuolitse Savonrataan. Eikös tuollainen yhteys joskus ollutkin? Rata siirrettiin kaupungin länsipuolelle, koska ratapiha tarvitsi lisää tilaa tms.

Nykyisin tuosta ei kovin paljon ole hyötyä. Savonrata saa lisää Pendolinoja, jotka voivat vaihtaa kulkusuuntaa muutamassa minuutissa. Uuden Juna Ajan myötä monet junayhteydet Savonradalta Helsinkiin muuttuvat vaihdollisiksi, joten matkustajien ei tarvitse odotella veturin siirtoa junan toiseen päähän. Veturivetoisetkin junat voisivat vaihtaa kulkusuuntaansa nopeasti, jos niissä olisi ohjausvaunu junan päässä (ja nimenomaan siinä päässä, jossa ei ole veturia).

Lyhyesti: pidän rataehdotusta (Helsinki-Karkkila-Forssa-) Humppila-Huittinen-Kokemäki paljon hyödyllisempänä kuin tätä Kouvolan kieppausta.
 
Vanhakin (alkuperäinen) ratalinja meni kaupungin länsipuolelta, suunnilleen Pohjola-talon vierestä. Resiina-lehdessä oli joskus esitelty nuo Kouvolan vanhat kuviot.

Savonradan tärkein tarkoitus on ollut Savosta merelle (Kotka-Hamina) yhteys.
 
Takaisin
Ylös