Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Rataehdotus: Kouvolan itäpuolelta Savonrataan

  1. #1
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus

    No, heitetään sitten vähän pienempi "rataoikaisu". Tuli jälkikäteen mieleen myös, että Kouvolassa junan pitää vaihtaa suuntaa jos mennään Kuopioon päin. Tähän kuluu 10-15 minuuttia, riippuen siitä onko kyseessä pikuri vai pendoliino. Radan suunta on peräisin siltä ajalta, kun Suomen pääkaupunki oli Viipuri. Nykyään voitaisiin tehdä uusi rata Kouvolan itäpuolelta yhtymään savonrataan, niin että junan ei tarvitsisi vaihtaa suuntaa. Eikä tarvitsisi olla pitkä lenkki, muutama kilometri uutta rataa, riippuen linjauksesta. Eiköhän siellä ole sen verran harvaa asutusta yms, että rata voitaisiin kääntää melkein heti aseman jälkeen pohjoiseen. Tällöin junan tarvitsisi pysähtyä Kouvolaan vain pariksi minuutiksi ja näin säästettäisiin savoon menevien hermoja.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.08.2006 kello 12:22. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  2. #2

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Rataehdotus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu
    Radan suunta on peräisin siltä ajalta, kun Suomen pääkaupunki oli Viipuri.
    Viipuri tosin ei koskaan ole ollut Suomen pääkaupunki. Mutta radat ovat ajalta ennen Suomen itsenäistymistä, ja silloin Venäjän pääkaupunki oli Pietari. Ja Pietarihan sijaitsee samalla suunnalla kuin Viipuri.
    Viipuri toki oli keskiajalta aina toiseen maailmansotaan asti yksi Suomen tärkeimpiä kaupunkeja.

  3. #3

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Rataehdotus: Kouvolan itäpuolelta Savonrataan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu
    Nykyään voitaisiin tehdä uusi rata Kouvolan itäpuolelta yhtymään savonrataan, niin että junan ei tarvitsisi vaihtaa suuntaa.
    Luulen, että tätä ei koeta kovin suureksi säästöksi. Ei se muutama minuutti ratkaise. Mutta asiasta tullee ajankohtainen viimeistään, jos/kun Helsinki-Porvoo-Kouvola -oikorata valmistuu. Lahden oikoradan jälkeen välitön tarve parantaa idän junayhteyksiä lykkääntynee vuosikymmeniksi.

  4. #4

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Rataehdotus: Kouvolan itäpuolelta Savonrataan

    Ei ole aivan uusi idea tämä ratayhteys Kouvolan ratapihalta kaupungin itäpuolitse Savonrataan. Eikös tuollainen yhteys joskus ollutkin? Rata siirrettiin kaupungin länsipuolelle, koska ratapiha tarvitsi lisää tilaa tms.

    Nykyisin tuosta ei kovin paljon ole hyötyä. Savonrata saa lisää Pendolinoja, jotka voivat vaihtaa kulkusuuntaa muutamassa minuutissa. Uuden Juna Ajan myötä monet junayhteydet Savonradalta Helsinkiin muuttuvat vaihdollisiksi, joten matkustajien ei tarvitse odotella veturin siirtoa junan toiseen päähän. Veturivetoisetkin junat voisivat vaihtaa kulkusuuntaansa nopeasti, jos niissä olisi ohjausvaunu junan päässä (ja nimenomaan siinä päässä, jossa ei ole veturia).

    Lyhyesti: pidän rataehdotusta (Helsinki-Karkkila-Forssa-) Humppila-Huittinen-Kokemäki paljon hyödyllisempänä kuin tätä Kouvolan kieppausta.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  5. #5

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Rataehdotus: Kouvolan itäpuolelta Savonrataan

    Vanhakin (alkuperäinen) ratalinja meni kaupungin länsipuolelta, suunnilleen Pohjola-talon vierestä. Resiina-lehdessä oli joskus esitelty nuo Kouvolan vanhat kuviot.

    Savonradan tärkein tarkoitus on ollut Savosta merelle (Kotka-Hamina) yhteys.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Paikallisliikenne Kouvolan seudulla
    kirjoittanut kemkim foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 275
    Viimeisin viesti: 17.11.2017, 13:34
  2. Junia korvaava bussiliikenne Lahden ja Kouvolan välillä
    kirjoittanut Epa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 20.05.2009, 10:42
  3. Raidebussi voisi yhdistää Kouvolan ja Kotkan
    kirjoittanut Elmeri foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 12.03.2008, 09:18
  4. Rataehdotus: Porvoo-Kotka
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 21.09.2006, 14:42
  5. Rataehdotus: Loimaa - Huittinen - Äetsä
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 21:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •