Rataehdotus: Tampere-Kyröskoski-Parkano "kiertorata"

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Lisätään nyt oma lusikka soppaan, kerta näitä rataehdotuksia on viime aikoina täällä heitelty.

Eli jos toteutettaisiinkin valtatie 3:n kehittämisen sijaan kestävän kehityksen mukainen hanke, eli rakennetaan rautatie 1950-suunnitelmia hieman mukaillen Tampereelta Parkanoon välissä olevien kuntien kautta sekä keskiraskaalle tavaraliikenteelle että kevyelle matkustajaliikenteelle (=duovaunut). Radan sn olisi 120 km/h.

Rata erkanisi Ylöjärven aseman jälkeen Pohjois-Satakunnan nevain halki kulkevasta Lielahti-Parkano-Seinäjoki-oikoradasta, ja kulkisi maakunta- ja seutukaavoihin merkittyä Ylöjärvi-Kyröskoski-moottoritien maastokäytävää pitkin.

Kyröskoskella varsinainen rata jatkaisi kohti valtatie 3:n vartta, jota pitkin se jatkaisi Ikaalisten suuntaan. Matkustajaliikenteelle rata kulkisi Valtakatua pitkin, ja rata yhtyisi päärataan Timinsaarentien ja vt3:n risteyksessä. Samoilla tienoilla erkanisi myös pistoraide Metsätimberin tehtaille.

Kyröskosken jälkeen rata kulkisi nykyistä valtatie 3:n vartta pitkin Ikaalisiin, josta erkanisi kevyen raideliikenteen raide Ikaalisten keskustaan ja takaisin pääradalle. Parkanon ja Kyröskosken välinen tavaraliikenne ohittaisi siis Ikaalisen. Kylpylän kohdalla voisi myös olla perusteltua duo-raitio-optiolle.

Kylpylän ja Parkanon keskustan välillä ei ole mainittavaa asutusta, joten rata kulkisi vt3:n vartta tarvittaessa oikoen. Tavaraliikenteen rata liittyisi Parkano-Niinisalo-rataan, eli ohittaisi keskustan lännestä, Lapinnevan kohdalta. Henkilöliikenteellä olisi jälleen oma duo-raidepari Parkanonjärven kohdalta keskustan halki Kairokoskelle, ja edelleen Parkanon asemalle, jossa olisi yhteys VR:n kaukojuniin.

Liikennepaikkoja duoraitioliikenteelle Ylöjärven ja Parkanon välille laittaisin seuraavanlaisesti:

Ylöjärvi - Metsäkylä (- Sasi) - Kalala/Valkjärvi - Uskela - Hämeenkyrö - Kyröskoski - Metsätimber - Osara - Kolme airoa (liikekeskus) - Sarkkila - Ikaalinen - Ikaalisten Wanha kauppala (las.) - Läykkälä - Salminsilta - Kilvakkala - Ikaalisten kylpylä - Mylly-Karttu - Riitiala - Kallionahde - Parkano keskusta - Kairokoski - Parkano as.
 
No heitetään samaan ketjuun munki ajatelmat radat, noilla suunnilla

Eli 1 vaihtoehto:
Ylöjärvi-Hämeenkyrö-Ikaalinen-Jämijärvi-Niinisalo-Kankaanpää-Honkajoki-Kauhajoki-(Seinäjoki)
2: Siuro-Mouhijärvi-Suodenniemi-Lavia-Kankaanpää-Honkajoki-Kauhajoki-(Seinäjoki)
 
KMT sanoi:
2: Siuro-Mouhijärvi-Suodenniemi-Lavia-Kankaanpää-Honkajoki-Kauhajoki-(Seinäjoki)
Tuosta osuus Kankaanpää - Kauhajoki eli yhteys nk. Mierontieltä Suupohjan radalle on esiintynyt joskus muinoin VR:nkin painetuissa julkaisuissa, olisivatko olleet 1960-luvun vuosikertomuksia tai jotain sen kaltaisia... Siellä oli paljon, paljon muitakin mielenkiintoisia juttuja, kuten oikorata Riihimäeltä jonnekin Kokemäen / Peipohjan tuntumaan jne. Se lienee ollut päivitetty versio oikoradaksi Etelä-Suomesta Satakuntaan. Aiemmin oli esitetty luonnoksia lähinnä valtatien 2 suuntaisista oikoradoista.
 
Takaisin
Ylös