Snälltåget

Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Viestit
270
Tuli kokeiltua länsinaapurin yksityistä operaattoria, mielenkiintoinen kokemus oli.

Snälltåget on operoinut pääasiassa Mälmö - Tukholma - Åre, mutta ainakin tänä kesänä liikennettä on myös Berliiniin. Saksaan mennään lautan kyydissä.

Vetokalustona Ruotsin puolella käytetään punaisia Vectoreita:
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=9222&action=dview

Lippu Malmöstä Tukholmaan netistä ostettuna maksoi noin 18 euroa, matka-aika tasan 5 tuntia. Junassa oli ravintola, joka oli melko kohtuuhintainen (kahvi 20SEK, pulla 15sek). Henkikökuntaa oli 3, joista alkumatkassa 2 keskittyi lippujen tarkistamiseen, mutta loppumatkan kaikki 3 pyörittivät ravintolavaunua.

Vaunut olivat kaikki vanhoja, suurempaa modernisointia ei ollut kyllä tehty, joitan SJ:n tarroja löytyi vielä sieltä täältä. DSC_4456.jpgDSC_4459.jpg

Lisätietoa löytyy englanniksi: http://www.snalltaget.se/en

Wikipedia-artikkeli: https://en.wikipedia.org/wiki/Snälltåget
 
Tuli kesällä ajettua yhtiön toinenkin linja, Berliini-Malmö.

Tässähän erikoista on se, että juna ajetaan lauttaan Sassnitzin ja Trelleborgin väliselle merimatkalle.

Vuoroa ajetaan yöjunana molempiin suuntiin vain kesäaikaan. Matkustin itse elokuun alussa ja juna oli loppuunmyyty.

Junassa oli vain muutama makuuvaunu. Tässä Berliinin uudella Hauphbahnhoffilla:

2017-08-02 18.46.04.jpg

Stena Linen lautalla kyseinen juna oli ainoa laatuaan, muutenkin oli tyhjänlaista, muutama puoliperävaunu oli vielä täytteenä.

2017-08-03 00.12.39.jpg

Lauttamatkan aikana junasta sai vapaasti poistua ja vierailla laivan kaupoissa ja ravintoloissa. WC-asiatkin tuli mukavammin hoidettua laivan puolella.

2017-08-03 07.05.04.jpg

Aamulla juna odotteli aikansa satama-alueella ennen lopullista siirtymää Malmön rautatieasemalle.

Kokonaisuudessaan järkevän hintainen (n 70 euroa) ja melko mukava (sänky olisi saanut olla leveämpi ja pehmeämpi) tapa matkustaa Berliinistä Malmöön.
 
Tuli lueskeltua hieman vaunut.orggia ja nämä Snälltågetin vaunut paljastuivat paljon vanhemmiksi kuin osasin aavistaa.

Iso osa vaunuista on 40-luvulta.

Tämän kuvan kommenteista löytyy linkit joista saa lisätietoa: http://vaunut.org/kuva/121847
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia postaamisesta. Suomalaisittain ei voi olla ajattelematta, mitä yrittäjähengellä ja sinisiä vaunuja tuunaamalla olisi voinut saada aikaan. Ruotsissa toki on otollisempi tilanne maantieteen kannalta tämmöistä hitaampaa turismia yms. ajatellen.
 
Ruotsissa toki on otollisempi tilanne maantieteen kannalta tämmöistä hitaampaa turismia yms. ajatellen.

Ja ei nuo vaunut Ruotsissakaan nyt erittäin hitaasti kulje, 40-luvun kalustolla 160km/h on ihan aikataulun mukainen vauhti. Kesällä kun tuota pätkää ajelin, niin ratatöiden jälkeen aikataulua kurottiin kiinni "ylinopeudella", puhelimen gps-sovellus väitti vauhdiksi yli 180km/h.
 
Ja ei nuo vaunut Ruotsissakaan nyt erittäin hitaasti kulje, 40-luvun kalustolla 160km/h on ihan aikataulun mukainen vauhti. Kesällä kun tuota pätkää ajelin, niin ratatöiden jälkeen aikataulua kurottiin kiinni "ylinopeudella", puhelimen gps-sovellus väitti vauhdiksi yli 180km/h.

Toki. Tarkoitin lähinnä, että Berliinin kaltainen kohde, ja miksei moni muukin Keski-Euroopassa, on saavutettavissa lauttayhteyden ja raideleveyden puolesta. Suomesta käsin ois tietty Pietari. Ruotsissa on myös oman maan isot kaupungit isompia ja kauempana toisistaan kuin Suomessa. Helsinki-Tampere-Turku on aika erilainen kolmio junaliikenteen ja kilpailun kannalta kuin Tukholma-Göteborg-Malmö.
 
Takaisin
Ylös