Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Siis ihan oikeasti, ei sitä peruskaduntallaajaa kiinnosta minkä väriset teipit siinä junan kyljessä on.

No, kyllä se oranssi tuntuu kovasti vaikuttavan, samoin Jokerin sinivihreä.

Vr:n sopimus lähiliikenteen hoidosta on kuitenkin voimassa vuoteen 2017. Joten niin kauan saamme lähijunissa vr:n konduktöörejä nähdä, onneksi.

Esimerkiksi Tukholman Saltsjöbananilla matkustaessa on aika sama, mikä yhtiö konduktöörin palkan maksaa. Sama tummansininen asu vaaleansinisine raitoineen hänellä kuitenkin olisi päällä.
 
Hei, valitettavasti en ole vielä onnistunut lisäämään kuvia esimerkiksi tänne. Malttakaa vielä jonkin aikaa, niin eiköhän sekin onnistu. Kuvat ovat sellaisessa muodossa, että niiden liittäminen ei onnistunut suoraan.
 
Siis ihan oikeasti, ei sitä peruskaduntallaajaa kiinnosta minkä väriset teipit siinä junan kyljessä on. Pääasia että perille pääsee, ja mielellään aikataulussa.

Siinä vaiheessa kun peruskaduntallaaja astuu junaan tai bussiin, ei tietenkään ole mitään merkitystä sillä, minkä värinen se on, eikä edes sillä, mikä sen välineen nimi on. Mutta nämä ovat asioita, jotka vaikuttavat paljon, paljon ennen sitä päätöstä. Yhtenäinen brändi on helpompi hahmottaa, ja joukkoliikenteen kokonaispalvelusta välittyy oikeampi kuva.

Tukholmassa se todella näkyy erityisen hyvin, että SL:n punavalkoinen ja sinivalkoinen näkyy kaikkialla. Se luo oikean kuvan siitä, että kyseessä on tosiaan länstrafik, joka hoitaa kulkemisen mihin tahansa läänin osaan. Se myös vähentää kynnystä käyttää joukkoliikennettä uusille alueille kuljettaessa, koska sielläkin on sama tuttu sini-/punavalkoinen. Väri on palveluntarjoajalle myös velvoite: punavalkoisen bussin on tarjottava samaa palvelua kaikkialla, riippumatta paikasta ja bussifirmasta. Koska brändi on laatutason tunniste.

Yhtenäisellä brändillä todella on merkitystä, vaikkei yksikään kaduntallaaja sitä tietoisesti edes tajuaisi. Kyllä jotain kertoo jo se, että maailman suurimpien yhtiöiden arvokkainta omaisuutta on nimenomaan brändi, ja monet sen tietääkseni kirjaavat jo taseeseenkin.
 
Siinä vaiheessa kun peruskaduntallaaja astuu junaan tai bussiin, ei tietenkään ole mitään merkitystä sillä, minkä värinen se on, eikä edes sillä, mikä sen välineen nimi on. Mutta nämä ovat asioita, jotka vaikuttavat paljon, paljon ennen sitä päätöstä. Yhtenäinen brändi on helpompi hahmottaa, ja joukkoliikenteen kokonaispalvelusta välittyy oikeampi kuva.

Mä uskallan omalta osaltani kyseenalaistaa sitä kulkuneuvon värin merkitystä ainakaan paikallisjoukkoliikenteen houkuttelevuuteen ja brändin luomaan mielikuvaan.

Jos lasketaan pois sellaiset ihan lohduttomat värit kuten VR:n vanhojen puuvaunujen likaisenruskea tai hiirenharmaa, niin ulkokuoren värillä ei sinänsä ole merkitystä, eikä värimaaliman ole edes pakko olla yhtenäinen. Sehän ollaan nähty etteivät matkustajat koe mainosteipattuja busseja ja ratikoita epämiellyttäviksi, ja graffititkin hyväksytään varauksin tiettyyn rajaan asti, kunhan ikkunoita ei sotketa estämään näkemästä ulos kummassakaan tapauksessa. Myös ulkoapäin likaiset kulkuneuvot ovat luotaantyöntäviä.

Sensijaan matkustajaopastukseen liittyvillä seikoilla on merkitystä, eli linjanumeroiden näkyminen, pysäkkien ja asemien ja eri tunnusten väritys, reittikartoilla, sekä myös ääni- ja hajumaailmalla. Kirskuvia jarruja ja pauhaavia kompressoreita ovat asioita joita ei kovin meilellään haluaisi kuunnella, eikä haistella pakokaasuja.

Moni joka tietoisesti valitsee laivamatkansa laivan värin perusteella, on tietysti eri mieltä, mutta tässä tapauksessa on kyse siitä että kaksi kilpailevaa varustamoa ovat tehneet siitä laivan väristä niin ison jutun ettei millään muulla ole oikeastaan väliä. Tunnustamalla minkä värisellä laivalla mielummin matkusta, paljastaa hieman intiimejä asioita itsestään, niinkuin mitä puoluetta äänestää, tai tykkääkö enemmän tummista vai blondeista;). Laivamatkallehan lähdetään nimenomaan vapaa-aika viettämään, toisin kun jos lähtee aamulla töihin. Silloin valinta tehdään oman auton tai joukkoliikenteen tai jonkun muun välillä, ei minkä värisellä.

Toki joukkoliikenteen brändillä on merkityksensä, mutta silloin on kyse koko kaupungin yhteisestä joukkoliikenteestä. Jos joukkoliikeneyhtiöillä olisi samassa kaupungissa keskenään kilpailua samoilla reiteillä, niin silloin värillä alkaisi olla merkitystä.

t. Rainer
 
Turussahan suurin osa siellä liikennöivistä busseista on saman värisiä. Ytv-alueella sellainen on melkein mahdoton muutamaan ainakaan 15 vuoteen. Concordialla, Veolialla jne on omat värinsä. Samoin on nyt Vr:llä ja vielä ne junat erikseen joissa on eri väri. Loisihan se hyvän "paketin" jos junat,bussit,ratikat,metrot ja lautat olisivat saman värisiä. Tällöin syntyisi tämä Tukholman malli. Eipä olisi enään sitten paljon kuvattavaakaan jos kaikki liikennevälineet olisivat saman värisiä. Jokerin kaltaisia tuotteita kuitenkin voisi olla enemmän. Esimerkiksi jos ajatellaan että A-juna on yksi tuote niin kaikki A-reitillä liikennöivät junat olisivat saman värisiä. Tämä lisäisi mielestäni yksinkertaisuutta ja selkeyttä.
 
Esimerkiksi jos ajatellaan että A-juna on yksi tuote niin kaikki A-reitillä liikennöivät junat olisivat saman värisiä. Tämä lisäisi mielestäni yksinkertaisuutta ja selkeyttä.

Nimenomaan juuri näin. Yksi konkreettinen hyöty on se, että on helpompi muistaa minne tietynvärinen juna kulkee, kuin että pitäisi viidentoista kirjaimen joukosta valita yksi. Satunnaiselle kulkijalle ratikoidenkin numeroita, ja etenkin numero-kirjainyhdistelmiä, on liikaa.
 
Yksi konkreettinen hyöty on se, että on helpompi muistaa minne tietynvärinen juna kulkee...

Äskettäin Milanossa ollessani totesin siellä käytettävän metropolitana-radoilla värikoodia. Metropolitanalla on kolme eri linjaa; punainen M1, vihreä M2 ja keltainen M3. M1 on vanhin virtakiskometro ja muut ajojohdinmetroja. Tunnelin korkeus näytti ajolangalla ollessa olevan yhtä matala, virroitin on nimittäin lintassa aivan ala-asennossa. Eri linjoilla on oltava oma kalusto, sillä tunnusväri löytyy myös vaunujen ulkovärityksestä. Linjoilla on esikaupungeissa muutamassa tapauksessa kaksi eri haararataa. Aivan kuten Helsingin ainoalla oranssinvärisellä ja ainokaisella metrolinjallakin on kaksi lyhyttä haaraa.

Metropolitana-liikenteessä vaunujen värillä ei ole mitään merkitystä matkustajalle, sillä kaikki linjat ovat omia maailmojaan eikä asemalla voi siis eri värisiä junia nähdä. Haittaapahan tuo ainakin M2:n ja M3:n junien yhteiskäyttöä. Linjavärit toistuvat asemien nimikilpien pohjaväreissä ja muutenkin, mutta kadulla sisääntuloportaissa M-merkit ovat aina samanlaisia. En nähnyt missään hissejä ja liukuportaat ovat myös harvassa. Rata ei ole älyttömän syvässä, joten kävely alakertaan ei haittaa milánilaisia.
 
VR:n väritys riittää oikein hyvin, muuta ei tarvita. Olisi kauheaa nähdä kaikenmaailman erivärisiä Connexeja ja Veolioita junaliikenteessäkin. Tyylikkään yksinkertaista: VR, Suomen kansan oma rautatieyhtiö, matkarahat kotiinpäin.
 
Hys, hys. Ei täällä saa kehua veeärrää. Pitää haukkua sitä ahnetta monopolifirmaa, joka kerää rahat johtajien optioihin, vai minne se oli, ja kaikkea mitä siihen liittyy, vai mihin se liittyy.

Jope
 
Tänään oli uutislehti 100'ssa artikkeli Sm5-rungosta. Lehden kuvassa ei musta ollut niin pahasti halliseva väri verrattuna tällä foorumilla aikaisemmin esitettyihin kuvatiedostoihin, muuten väritys näytti samanlaiselta.
Ilmeisesti saamme nähdä junan luonnossa vielä tämän vuoden puolella, ja kyytiin pääsee ensi vuonna, tarkempia aikoja ei ole vilä tiedossa.
 
Hyvä, että saadaan tilavia junia, niillä päästään hyvin huristelemaan Pisaralla ja kehäradalla!Toivottavasti VR on tulevaisuuden operaattori ja matkarahat valuvat kotiinpäin valtiolle VR:n osinkoina. Olisi kovin sääli, jos operaattori olisi ulkomainen kermankuorija räikeine väreineen!
Olisi kovin sääli, jos pääkaupunkiseudun kuntien verovarat valuisivat VR:lle ja edelleen valtiolle osinkoina. Toisin sanoen valtio kuppaisi välillisesti kuntia, joiden talous on muutenkin kiristetty äärimmilleen laman jälkeen.

Kansantaloustieteiden perusteisiin kannattaa tutustua. Talousteorioiden mukaan toimivien markkinoiden vallitessa eli kilpailutilanteessa tuottaja ottaa vain sen verran voittoa kuin markkinoilla on mahdollista ottaa, siis pienin mahdollinen voitto, joka vielä kannattaa. Loput tulevat "kuluttajan ylijäämäksi", tässä tapauksessa Helsingin seudun kunnille ja lopulta kuntalaisille itselleen.
 
Olisi kovin sääli, jos operaattori olisi ulkomainen kermankuorija räikeine väreineen!

Halvimman tarjouksen tehnyt ei määritelmällisesti voi olla kermankuorija. Jos VR:n tarjous olisikin halvin, silloin se saa myös liikennöidä. Jos VR:n tarjous ei ole halvin, alemman tarjouksen tehnyt ei voi olla kermankuorija, koska on halvempi.

Jos et ole sattunut kuulemaan, niin uudet lähijunat maalataan YTV:n sinivihreiksi eikä VR:n räikeäksi punavalkoiseksi. Ja joo, Tukholmassakin Veolia kuorii kermaa ärsyttävän räikeine vaunuineen. Voi kunpa nekin olisivat SL:n sinisiä.

YTV:n nykyinen bussien vapaa väritys on minunkin mielestäni virhe, mutta syy siihen ei ole kilpailutus vaan se, ettei tilaaja ole halunnut vaatia liikennöitsijän värejä. Kaluston räikeys ei ole peruste vastustaa kilpailutusta. Toivottavasti tämä rautalangasta vääntö riittää viimein.
 
Mutta rahat menevät ulkomaille. Jos jokin ulkomainen rautatiefirma tulee Suomeen, minusta tulee kävelijä sekä henkilöautoilija. Tämä palsta on täynnä fanaattisia VR-vihaajia, jotka saavat kicksit VR:n haukkumisesta. Jos kerran joku rautatiehomma korvessa on kultakaivos, niin bisnes pystyyn vaan!

Ja olen nähnyt Flirttien värityksen. Se on todella ruma ja ei ollenkaan perinteinen,valitettavasti "uudistajat" eli uudistusta uudistusten takia-porukka voitti. Postista tehtiin Itella, Tieliikelaitoksesta Destia ja Ilmailulaitoksesta Finavia. Ko. sanat eivät tarkoita mitään, vaan ovat "trendikkäitä". Postitorvi ei enää kelvannut uusliberalisteille ja vimmaisille yksityistäjille.
 
YTV:n nykyinen bussien vapaa väritys on minunkin mielestäni virhe, mutta syy siihen ei ole kilpailutus vaan se, ettei tilaaja ole halunnut vaatia liikennöitsijän värejä. Kaluston räikeys ei ole peruste vastustaa kilpailutusta. Toivottavasti tämä rautalangasta vääntö riittää viimein.

Tilaajakuosi on hankala toteuttaa nyky-pääkaupunkiseudulla, koska tilaajia (ja siis myös kuoseja) on kaksi (YTV ja HKL). Eri tarjouskilpailuissa kalusto voi vaihtaa tilaajaa, jolloin myös tilaajakuosin tulisi vaihtua. Tähän voi tulla muutos kunhan YTV sulauttaa HKL:n itseensä.
 
Takaisin
Ylös