Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Vs: Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tarjouskilpailu lähiliikennejunista on ratkennut

vompatti sanoi:
Missähän muualla Suomessa tuollaista junaa tarvittaisiin? Tällä foorumilla yleensä fantasioidaan vain duoraitiovaunuista, ei sähkömoottorijunista.

Esimerkiksi Turun ja Tampereen suunnilla ei nykyisin ole vielä täysin selvää, kumpi on edullisempi vaihtoehto hoitaa paikallisjunaliikennettä: kunnon sähkömoottorijuna vai duoraitiovaunu. Pidemmillä linjoilla, esimerkiksi Turku - Salo, Turku - Loimaa tai Tampere - Vammala tai Tampere - Orivesi sähkömoottorijuna voi olla järkevämpi vaihtoehto.

Turussa myös matkakeskusratkaisu vaikuttaa oleellisesti duoraitiotien mielekkyyteen. Jos matkakeskus toteutuu, voi olla järkevämpää liikennöidä "tavallisella" paikallisjunakalustolla matkakeskuksen kautta ja järjestää matkakeskuksen kautta "perinteinen" pikaraitiotie suunnalla Raisio - Turku - Kaarina.

Lisäksi kannattaa huomioida, että lyhyen paikallisen linjan sijaan voi olla järkevämpää liikennöidä pidempiä taajiksia nopeahkolla kalustolla. Esimerkiksi linjat Turku - Loimaa - Toijala - Tampere tai Tampere - Vammala - Kokemäki - Rauma / Pori voivat olla olennaisesti elinkelpoisempia kuin vain esim. Tampere - Toijala tai Turku - Loimaa.

Turussa tähän asti tarkimmin tutkitulla Turku - Uusikaupunki - linjalla duoratikkaa nopeammasta tai suuremmasta kalustosta ei olisi ollut hyötyä. Turku - Salo ja Turku - Loimaa - linjoilla hyötyä voi olla.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tarjouskilpailu lähiliikennejunista on ratkennut

Mikko Laaksonen sanoi:
Esimerkiksi Turun ja Tampereen suunnilla ei nykyisin ole vielä täysin selvää, kumpi on edullisempi vaihtoehto hoitaa paikallisjunaliikennettä: kunnon sähkömoottorijuna vai duoraitiovaunu. Pidemmillä linjoilla, esimerkiksi Turku - Salo, Turku - Loimaa tai Tampere - Vammala tai Tampere - Orivesi sähkömoottorijuna voi olla järkevämpi vaihtoehto.
Tällä foorumilla on ehdotettu raitiovaunua Tampereelta Poriin ja Turusta Poriin URPO-rataa pitkin. Mutta vaihtoehtoja ei tosiaankaan ole tutkittu kovin hyvin. Raitiovaunua ei varmaan kannata hankkia, jos ei ole (eikä tule) raitiotietäkään.

FLIRTin sopivuudesta on vielä paha sanoa mitään. Tähän mennessä kaikki tilatut FLIRTit ovat olleen nelivaunuisia. Tuon kapasiteetti taitaa olla liikaa Turun ja Tampereen lähijunaliikenteeseen?
 
Sm1 ja etenkin Sm2 pitkän matkan taajamaliikenteeseen saneerattuina voisivat olla täysin riittäviä esimerkiksi tiheäpysähdyksiseen (Pori/Rauma -) Vammala - Tampere - Orivesi (- Jyväskylä) -taajamajunaliikenteeseen. Tampere-Turku -välillä voisi varmaan soveltaa samaa kuin Tampere-Helsinki -välillä, eli että juna "käännetään" 10 min sisällä takaisin etelään päin meneväksi.

Katsotaan nyt vain, saadaanko tulevaisuudessa menemään läpi VR:n virastoaikaan hankitun kaluston pakkomyynti Valtion Junakalusto Oy:n tms. alle. :)

Jossain vaiheessa uuttakin kalustoa olisi tietenkin hankittava, mutta Sm2 ainakin tulee säilymään käyttökelpoisena vielä vuosikymmeniä.
 
Viimeksi muokattu:
Junakalustoyhtiön junista metronoransseja?

Nytpä olisi muuten kaikki mahdollisuudet luoda sitä raskaan raideliikenteen yhteistä brändiä maalaamalla nuo junat oransseiksi. Ne muistuttavat mustine ikkunanympäryksineen jo jonkun verran M200-metroja, kunhan tuo omituinen harmaa vaihtuisi oranssiksi niin johan voisi kuvitella matkustavansa metrolla Martsariin ja Lepuskiin.
 
Vs: Junakalustoyhtiön junista metronoransseja?

339-DF sanoi:
Nytpä olisi muuten kaikki mahdollisuudet luoda sitä raskaan raideliikenteen yhteistä brändiä maalaamalla nuo junat oransseiksi. Ne muistuttavat mustine ikkunanympäryksineen jo jonkun verran M200-metroja, kunhan tuo omituinen harmaa vaihtuisi oranssiksi niin johan voisi kuvitella matkustavansa metrolla Martsariin ja Lepuskiin.
Niin juuri. Millähän tuollaista ajatusta saisi eteenpäin päättävissä elimissä? Oikealla värinvalinnalla saataisiin yhtäkkiä moninkertaistettua "metroverkko" YTV-alueella; magiaa sanoisin.
 
Vs: Junakalustoyhtiön junista metronoransseja?

vristo sanoi:
Niin juuri. Millähän tuollaista ajatusta saisi eteenpäin päättävissä elimissä?
Junakalusto Oy:llä sekä YTV:llä liikenteen tilaajana ja brändääjänä on johtajat, joihin voi ottaa yhteyttä. Saman tien varmaan saa kuulla sitten hyvät perustelut, miksi joitain tehdään ja ei tehdä.

vristo sanoi:
Oikealla värinvalinnalla saataisiin yhtäkkiä moninkertaistettua "metroverkko" YTV-alueella; magiaa sanoisin.
Minä keksin oitis monta syytä, miksi tätä järkevää ratkaisua ei voi tehdä.

Ensiksi varmasti nimenomaan halutaan tehdä pesäeroa HKL:ään - vaikka JK Oy:n toimitusjohtaja onkin vahvoissa HKL-yhteyksissä. HKL:hän on pahis, kun se ei suostu YTV-yhteistyöhön.

Kansalaisille ei haluta viestittää, että seudulla on jo laaja metroverkko. Sillä silloinhan menee pohja puhua tarpeesta metroverkon laajentamisesta esim. pääradan rinnalla Malmille tai Marjaradan vaihtoehtona lentokentälle.

Edelleen kansalaisille voi tulla vaarallisia käsityksiä siitä, miten nämä kaksi samanlaista järjestelmää voitaisiin yhdistää yhdeksi. Silloin ei saisi enää puhua erikseen Pisarasta ja Töölön metrosta. Olisihan se nyt ihan tylsää, jos ei olisi perusteita rakentaa kahta tunnelia joiden avulla Mannerheimintien raitiotiekaistat voisi vapauttaa henkilöautoille. 2 tunnelia on 2 kertaa niin suuri urakka kuin yksi tunneli.

Vielä kansalaisetkin voisivat alkaa ihmetellä, miksi metrojunat HKL:n hoidossa kulkevat edullisesti (niin kauan kuin niitä ei automatisoida) mutta VR:n hoidossa ne maksavat 1,5-2 kertaa niin paljon. Kansalaiset jopa voisivat alkaa vaatia, että HKL saisi ajaa ne maanpäällisetkin metrojunat, kun se kerran tekee sen halvemmalla. Ja sehän ei käy, koska silloin katoaisi merkittävä pk-seudun kuntien tuki VR Oy:lle ja sen loistokkaalle monopolimenestykselle.

Ja mikä tietenkin vielä olisi pahaa olisi se, että metron automatisointia ei voisikaan perustella enää välttämättömyytenä metron laajentumiselle ja toiminnalle ylipäätään. Kun laaja metroverkko toimisi erinomaisen hyvin ilman automaattia, jota ei koskaan liikenteen haitaksi RHK:n radoille voisi asentaakaan. Voisi herätä epäilys, mikä järki siinä automaatissa on sillä yhdellä automatisoitavaksi ajatellulla osuudella.

Ai niin, sekin kummallisuus vielä. Eihän JK Oy:n junat voi olla oransseja metrojunia, koska niissä on virroitin katolla. Metrohan on vain se, jossa on sivuksikovirroitus. Kaikki muu on pahaa ja huonoa, raitiovaunumaista. :mad:

Antero
 
Vs: Junakalustoyhtiön junista metronoransseja?

Antero Alku sanoi:
Junakalusto Oy:llä sekä YTV:llä liikenteen tilaajana ja brändääjänä on johtajat, joihin voi ottaa yhteyttä. Saman tien varmaan saa kuulla sitten hyvät perustelut, miksi joitain tehdään ja ei tehdä.
Tuonne voisikin lähettää ko. aloitteen. Katsotaan, mitä vastaavat.

Antero Alku sanoi:
Minä keksin oitis monta syytä, miksi tätä järkevää ratkaisua ei voi tehdä.
Tämä kaikki on hyvin valitettavaa. Vaikka olenkin joskus eri linjoilla sinun kanssasi (esim. länsimetro), niin tässä olen samaa mieltä. Jokun toivoisi tiputtavan nuo laput joukkoliikennepäättääjien silmiltä, jotta he voisivat nähdä asioita laajemmalta kantilta. Esim. Pisara = Töölön metro, kuten ollaan täälläkin useasti todettu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lähetin viime yönä sähköpostia asiasta JK Oy:n projektijohtajalle. Saas nähdä, mitä vastataan...
 
Lähetin seuraavan emailin Junakalusto Oy:n johdolle.

Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy
Toinen Linja 7, 5 krs.
00530 Helsinki

Pääkaupunginseudun Junakalusto Oy on tehnyt mielestäni hienon hankintaratkaisun ja lähivuosina saadaan YTV-alueella korkealaatuista sekä hyvin metromaista lähijunakalustoa.

Koska näillä junilla tullaan liikennoimään vain ja ainoastaan YTV-alueen kaupunkiradoilla, jotka ovat käytännossä hyvinkin metroratojen kaltaisia, esitän aloitteen kaupunkijuna-brändin muuttamiseksi vieläkin metron kaltaisemmaksi. Jos näiden uusien junien väritys olisi Helsingin metron tunnusväri eli oranssi mustalla kylkiraidalla, niiden mieltäminen samaan systeemiin kuuluvaksi olisi hyvin luontevaa ja suorastaan automaattista. Tämä moninkertaistaisi YTV-alueen metroverkon pelkän mielikuvan avulla. Nyt on ns. tuhannen taalan paikka, kun uusien junien hankintapäätos on tehty ja niiden ulkonäkoä sekä väritystä mietitään ja suunnitellaan. Tietysti tämä edellyttää myös mm. asemien opasteiden yms. muuttamista.

Miettikääpä asiaa.

Terveisin
Risto Vormala
Helsinki
 
Viimeksi muokattu:
Hieno juttu ultrix ja vristo! Pelkään, että Antero on valitettavan oikeassa, mutta jos ajatellaan järjellä, niin asia on juuri niin kuin vristo sen muotoili. Vielä kun jaksaisi kirjoittaa yleisönosastoon. HS tykkää tuontyyppisistä mielipiteistä, saattaisivat hyvin julkaista lyhyen ja nasevan jutun.
 
Ruvetaankos pyörittämään juttua vaikka YTV:n foorumilla tai HS:n keskustelupalstalla? Mahdollisimman paljon keskustelua aiheesta, niin vastustaja heikkenee.
 
Antero on kyllä oikeassa!

Mallia pitäisi ottaa nyt lännestä, eli Tukholmasta ja nimenomaan Tukholman läänin yhteisestä joukkoliikenteestä.

Mitä siitä tulee meillä kun HKL, Junakalusto, YTV sekä VR vetävät kukin omiin suuntiin. Sen lisäksi vielä lähialueen U- bussiliikenne.

Kyllä kaikilla pitäisi olla yhteinen tavoite hoitaa Helsingin läänin liikenne toisiaan tappamatta.
 
Vastaus emailiin tulikin jo. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan hankkeen kehittymistä.

Kiitos mielenkinnosta hankettamme kohtaan

Yhtiömme on perustettu hoitamaan kalustohankintaa teknillisesti ja
taloudellisesti parhaalla mahdollisella tavalla.
Kaluston väriasiat ratkeavat design-prosessissa valmistajan käyttämän
muotoilijan, tilaajan ja YTV:n yhteistyönä ja värit eroavat VR:n kaluston
väreistä.
Seuraamme herkällä korvalla lähiliikenteen asiakkaiden toiveita ja trendejä
ympäri Eurooppaa, jotta kalustomme suunnittelussa kaikki näkökohdat tulevat
huomioiduiksi.
Voin 30 vuoden kokemuksellani metron suunnittelussa ja kunnossapidossa
vakuuttaa, että metron parhaista puolista jotain saadaan mukaan myös
lähiliikennejunien uuteen sukupolveen.

Terveisin
Matti Vesanen
Projektijohtaja
Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy
 
Kumma juttu, minä en saanut itselleni vastausta sähköpostissa esittämääni kysymykseen - ehkä projektijohtaja ennakoi Riston lähettävän vastauksen tänne (tai sitten viestini asettelu ei ollut aivan tarpeeksi virkamiesmäisen asiallinen). ;)

Tässä kuitenkin se, mitä minä lähetin projektijohtajalle:

Hei!

Joukkoliikennefoorumilla (http://jlf.fi) ehdotettiin, että pääkaupunkiseudun junakalustolle ja (tod.näk. tulevaisuudessa seudullisen) metron kalustolle tulisi yhteinen oranssi väritys. Näin ei-pääkaupunkiseutulaisena, mutta usein pääkaupunkiseudun julkisia liikennevälineitä käyttävänä ko. idea vaikuttaa loistavalta, ja "metrojen" yhteinen värimaailma selkiyttäisi YTV:n ja VR Oy:n oman liikenteen erillisyyttä. Yhteinen väritys kalustolle mahdollistaisi myös lähijunien markkinoimisena metrona. Junakalustoyhtiön projektijohtajana osannette ottaa kantaa asiaan?

Samalla myös pääkaupunkiseudun lähiliikennekartan ja metrokartan voisi yhdistää, puheet "tynkämetrosta" loppuisivat kuin seinään. Tässä vaiheessa nousisi kuitenkin varmasti kysymys, pitäisikö "metron" kartassa näkyä vain metro+kaupunkiradat, metro ja koko YTV-alue Kirkkonummea ja Keravaa myöten, vai metro ja koko lähiliikennealue aina Karjaalle, Riihimäelle ja Lahteen asti.

Linkki ehdotukseen, keskustelussa myös muuta Junakalustoon liittyvää aivoriihtä: http://jlf.fi/f19/1236-paakaupunkiseudun-uudet-lahijunat/index5.html#post15016
 
Vs: Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tarjouskilpailu lähiliikennejunista on ratkennut

R.Silfverberg sanoi:
Pituus täsmää, mutta istumapaikkaluku on sveitsiläisessä reilusti alle 250. Vai onko tarkoitus leventää suomalaista versiota, niin että sadaan istuimia mahtumaan 2+3 -järjestykseen?
Stadlerin sivuille on tullut uusia prosyyreitä. Saksaan (HHA / HLB, Nord Ost Hessen Netz (Cantus)) myydyissä nelivaunuisissa junissa on 219 istuinta ja lisäksi 41 läppäistuinta. Junan leveys on vain 2880 mm. Junakalusto Oy:n tarjouspyynnössä luki: "Suomalaisen liikkuvan kaluston ulottuma tulee hyödyntää mitoituksessa." Tuleeko tästä nyt sitten leveä 2+2-järjestyksinen juna?

R.Silfverberg sanoi:
Minua on askarruttanut, mikä se tyhjä tila kummankin pään ohjamon takana on.
Uusimmissa Stadlerin prosyyreissä se tila ei enää ole tyhjä, vaan siinä kulkee käytävä. Ilmeisesti siis tuossa tilassa on jotain kojeita.
 
Takaisin
Ylös