Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Kuvissani Junakalusto Oy:n tilaamien kaltaisia Stadler FLIRT-junia Sveitsissä, jossa kansallinen rautatieyhtiö SBB liikennöi niillä Baselin alueen S-Bahn-liikennettä välillä Basel (Sveitsi) - Zell in Wiesental (Saksan puolella). Todella asialliselta ja hiljaiselta kaupunkijunalta vaikutti, mutta samalla riittävän suorituskykyinen.

Ulkokuva (huomatkaa junan loppuopaste tyylin Sveitsi: yksi valkoinen valo oikealla)
Sisäkuva
 
Viimeksi muokattu:
Kuvissani Junakalusto Oy:n tilaamien kaltaisia Stadler FLIRT-junia Sveitsissä, jossa kansallinen rautatieyhtiö SBB liikennöi niillä Baselin alueen S-Bahn-liikennettä välillä Basel (Sveitsi) - Zell in Wiesental (Saksan puolella). Todella asialliselta ja hiljaiselta kaupunkijunalta vaikutti, mutta samalla riittävän suorituskykyinen.

Uusimmassa Resiinassa muuten kerrotaan, että Junakaluston tilaamiin juniin on tulossa vain 6 ovea/sivu. Sveitsiläisissä S-bahn-junissa on 8. Stadlerin vakioratkaisu näyttää olevan, että ohjausvaunuissa on vain 1 ovi per kylki ja välivaunuissa 2. Kun muutenkin usein ruuhkaa syntyy juuri junan ensimmäiselle tai viimeiselle ovelle ihmisten seisoessa väärässä kohdassa laituria, Junakalusto oy:n ratkaisu oudoksuttaa. Onkohan muutaman istumapaikan lisääminen ovien kustannuksella oikea valinta parin kilometrin välein pysähtyvään metrojunaan, jossa matkustusajat ovat maksimissaan puolisen tuntia?
 
Viimeksi muokattu:
Vihannes sanoi:
Uusimmassa Resiinassa muuten kerrotaan, että Junakaluston tilaamiin juniin on tulossa vain 6 ovea/sivu.
Tämänkaltaista havainnekuvaa esittää myös Stadler itse nettisivuillaan. Itse olisin myös toivonut junien ratkaisuista mahdollisimman metromaista, runsaine ovineen. Itseasiassa juuri tuon SBB:n junan kaltainen ratkaisu on erittäin hyvä. Katsotaan, mitä tuleman pitää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onkohan muutaman istumapaikan lisääminen ovien kustannuksella oikea valinta parin kilometrin välein pysähtyvään metrojunaan, jossa matkustusajat ovat maksimissaan puolisen tuntia?

Samaa mieltä. Helsingin seudun lähijunaliikenteen huonoin ominaisuus on että junat seisovat kohtuuttoman kauan asemillaan esim metroon verrattuna, juuri ovikapasiteetin riittämättömyden vuoksi. Lisäksi useimmat asemat on rakennettu niin, niin että uloskäynti tai poistumisreitti asemapaikkakunnan pääkeskukseen on laiturin Helsingin puoleisessa päässä, mikä aiheuttaa tungosta junan toisessa päässäja hukkakäyttöä toisessa.

En tiedä onko Junakalusto Oy:n juniin tulossa myös WC, mutta se on ainakin pk-seudun sisäisessä junaliikenteessä aivan turha, vieden 6-8 istumapaikkaa.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En tiedä onko Junakalusto Oy:n juniin tulossa myös WC, mutta se on ainakin pk-seudun sisäisessä junaliikenteessä aivan turha, vieden 6-8 istumapaikkaa.
En nyt ninkään sanoisi, Helsingissä käydessäni välillä tulee "tarve" matkustaa Hki-Psl ihan vaan kepillisen heittoa varten. :redface: Etenkin, kun asemilla vessa on joko maksullinen tai puuttuu kokonaan, on junan vessa ihan perusteltu laitos.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En nyt ninkään sanoisi, Helsingissä käydessäni välillä tulee "tarve" matkustaa Hki-Psl ihan vaan kepillisen heittoa varten. :redface: Etenkin, kun asemilla vessa on joko maksullinen tai puuttuu kokonaan, on junan vessa ihan perusteltu laitos.

Ei sinun tarvitse edes matkustaa, vaan voit nousta Helsingin asemalla sellaisen IC:hen jonka lähtöaikaan on riittävästi aikaa, 2-kerrosvaunun palveluosaston tilavaan mukavuuslaitokseen, ja toimituksen jälkeen poistua muina miehinä.

Mitä lähijunien vessoihin tulee, niin silloin kun on ollut tosi tarve käyttää niitä, niin puolessa tapauksista se on ollut joko suljettu vesisäiliön tyhjenemisen tms teknisen viian vuoksi, ja silloinkin kun siihen on päässyt, se on ollut niin törkeässä kunnossa että likaa vain vaatteensa siinä. Täysin turha laitos kun eivät ole koskaan asianmukaisessa kunnossa.

t. Rainer
 
En tiedä onko Junakalusto Oy:n juniin tulossa myös WC, mutta se on ainakin pk-seudun sisäisessä junaliikenteessä aivan turha, vieden 6-8 istumapaikkaa.

N-junassa Keravalla aamuyöllä kun lähtöön on aikaa vielä yli 20min, vessa voi olla kullanarvoinen. 4-vaunuisessa yksikössä voisi olla edes yksi vessa hyvillä opasteilla ja hyvin ylläpidettynä.
 
N-junassa Keravalla aamuyöllä kun lähtöön on aikaa vielä yli 20min, vessa voi olla kullanarvoinen. 4-vaunuisessa yksikössä voisi olla edes yksi vessa hyvillä opasteilla ja hyvin ylläpidettynä.

Vessa voisi olla mieluummin asemilla. Itämetron monilla asemilla on karut mutta helposti puhtaana pidettävät 20 snt kolikkovessat, joita voisi olla lähijuna-asemillakin.
 
kemkim sanoi:
Vessa voisi olla mieluummin asemilla. Itämetron monilla asemilla on karut mutta helposti puhtaana pidettävät 20 snt kolikkovessat, joita voisi olla lähijuna-asemillakin.

Jos vain varikolla riittää kapasiteettia, niin luulisi junanvessojen olevan paljon halvempia ja helpompia ylläpidettäviä. Aina henkilökuntaa lähistöllä (hillitsee ilkivaltaa) ja huollettavat tulevat pajan luokse eikä toisinpäin (ympäristö- energia- ja työvoimasäästö).

Sellaisilla asemilla, joiden lähistöltä ei löydy sopivan hämyisiä pusikoita, saa toki olla lisäksi niitä kiinteitä vessojakin :)
 
Sveitsiläinen FLIRT Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n valinta

Aluksi lainaus Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tiedotteesta:

"Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy ja Stadler Bussnang AG ovat 31.10.2006 allekirjoittaneet hankintasopimuksen 32 neljävaunuisen Flirt - sähkömoottorijunayksikön toimittamisesta YTV-alueen lähiliikenteeseen.

Junayksiköt tulevat matkustajaliikenteeseen vuoden 2009 lopun ja vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen välisenä aikana.

Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy on 31.10.2006 allekirjoittanut leasingsopimuksen junayksiköiden rahoituksesta Handelsbanken Finans AB (julk) Suomen sivukonttoritoiminnan kanssa."

Olen mukana yhtenä junahenkilökunnan edustajana projektissa. Mielenkiinnolla ottaisin vastaan Teidän, alan harrastajien, näkemyksiä ja kokemuksia hyvistä lähijunista joita olette käyttäneet maailmalla. Ymmärrätte varmasti, että projektin etenemisestä en voi raportoida julkisesti enempää kuin tilaaja ja valmistaja sallii. Se mikä on meidän kaikkien nähtävissä ja koettavissa jo käytössä olevista FLIRT-junista keski-Euroopassa on toki sallittua kerrottavaa. Olenkin lisännyt vaunut.orgin puolelle muutamia kuvia sveitsiläisistä FLIRT'eistä normaaliliikenteessä. Seuraavan linkin takaa löytyy myös muiden kuvia hakusanalla Flirt: http://vaunut.org/kuvat?kuvaus=Flirt&paikka=&kuvaaja=0 . Lupaan yrittää parhaani, että kaluston valmistumisen aikaan olisi esimerkiksi Resiina-lehdestä luettavissa mielenkiintoinen artikkeli tästä uudesta tulokkaasta suomalaisraiteilla.

Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n sivu löytyy osoitteesta http://www.junakalusto.fi/ .

Toivon hyviä ideoita, kommentteja ja kirjoituksia tulevaisuuden junaa varten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uusimmassa Resiinassa muuten kerrotaan, että Junakaluston tilaamiin juniin on tulossa vain 6 ovea/sivu.

Tämä on totta eli Flirtin Suomeen saapuvassa versiossa on 6 sivuovea. Malli on minuakin ihmetyttänyt, koska 8 sivuovellinenkin malli on olemassa. Toisaalta 7 vuoden lähiliikennekonduktöörin kokemuksella voin sanoa, että tuntuu olevan pääkaupunkiseudulla aivan sama onko junassa 4 tai jopa 20 sivuovea käytettävissä, koska ainoa ruuhkautuva ovi on yksikön Helsingin päässä. Tämä valitettavasti näkyy sitten pysähdysajoissa ja täsmällisyydessä - matkustajien itse sitä välttämättä ymmärtämättä.

Lipunmyyntiosaston sijainti Flirteissä onkin mm. eräs tekijä, jossa pyritään löytämään ruuhkia ensimmäisessä vaunussa helpottava päätös.
 
Vs: Junakalustoyhtiön junista metronoransseja?

Nytpä olisi muuten kaikki mahdollisuudet luoda sitä raskaan raideliikenteen yhteistä brändiä maalaamalla nuo junat oransseiksi.

Junien väritys on julkistettu UITP-messuilla. Kuvasta http://vaunut.org/kuvasivu/37159 pystyy näkemään keulan värityksen ja sivuille on tulossa sinistä yhtenäistä viivaa ikkunoiden alle ja päälle lukuunottamatta moottoritiloja yksiköiden päädyissä matkustamon ja ohjaamon välillä, jossa viiva on katkonaista. Tällaisen kuvan antaa ainakin Stadlerin esite Sm5-junista. Väritys on siis bussilinjalta 550 tuttu, mikä on mielestäni varsin onnistunut ja hyvännäköinen brändi pääkaupunkiseudulla.
 
Mitä lähijunien vessoihin tulee, niin silloin kun on ollut tosi tarve käyttää niitä, niin puolessa tapauksista se on ollut joko suljettu vesisäiliön tyhjenemisen tms teknisen viian vuoksi, ja silloinkin kun siihen on päässyt, se on ollut niin törkeässä kunnossa että likaa vain vaatteensa siinä. Täysin turha laitos kun eivät ole koskaan asianmukaisessa kunnossa.

Lähijunien vessojen toiminta tai niiden toimimattomuus ovat ikäviä juttuja. Useasti niiden heikko kunto tai toimimattomuus saattaa johtua myös asiakkaiden tavoista käyttäytyä yleisissä vessoissa - valitettavasti. Esimerkiksi käsipyyhepaperin tai jopa kokonaisen vessapaperirullan tunkeminen alipainevessaan tietää tukkeutumista ja ongelmia kanssamatkustajille. Ikävää, ettei toiminnantekijä ajattele yhtään mitä tekee.

Sm5-junissa tulee olemaan yksi isohko inva-wc, jossa on pyritty vähentämään ilkivallan mahdollisuutta vessan toiminnan suhteen. Toivottavasti se pysyy siistinä ja mielyttävän käyttäjilleen. Kuvassa SBB:n Zug-Erstfeld välin Flirtin vessasta.
 

Liitetiedostot

  • Kesäkuu 3 2007 Sveitsi FLIRT 078a.JPG
    Kesäkuu 3 2007 Sveitsi FLIRT 078a.JPG
    43.6 KB · Lukukerrat: 1,275
Ulkokuva (huomatkaa junan loppuopaste tyylin Sveitsi: yksi valkoinen valo oikealla)

Onko kyseessä loppuopaste vai seisontatilasta kertova valo? Ainakin SBB:n Konstanz-Engen välillä käyttämässä Flirtissä on kuvieni perusteella kaksi punavaloa takaohjaamon päädyssä palamassa. Kyseinen juna tosin liikennöi Saksan puolella, joten voi johtua sitten siitäkin.
 

Liitetiedostot

  • Kesäkuu 3 2007 Sveitsi FLIRT 208a.JPG
    Kesäkuu 3 2007 Sveitsi FLIRT 208a.JPG
    78.9 KB · Lukukerrat: 819
Takaisin
Ylös