Sivu 1 / 20 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/292

Viestiketju: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TANDE
    Minkälaisilla junilla Pisarassa liikennöitäisiin? SM kakkosilla
    Junakalusto Oy on hankkimassa aivan uutta kalustoa YTV-alueen liikenteeseen. Jos/kun Pisara aikanaan on liikennöitävässä kunnossa aikanaan on tietysti mahdollisuus, että jokunen Sm2:nen on vielä elossa. Nähtäväksi jää...

    Itse toivoisin jotain seuraavista vaihtoehdoista YTV-liikenteen peruskalustoksi:

    Stadler FLIRT
    Bombardier Transportation and ALSTOM LHB (DB AG BR 423)
    Siemens Desiro

    Tai jokin vastaava. Esim. Tukholman läänin uudet X60-junat näyttävät hyvin tyylikkäiltä.

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus

    Mitä luultavimmin tulevalla Sm5-kalustolla, ja jos se ei ole kaksikerroksista niin sitten myös kaksikerroksisella Sm6-kalustolla. Toki tämä on vain spekulointia, virallisesti Sm1- ja Sm2-junat korvataan ilmeisesti 2008 alkaen SmX-junilla, toivottavasti X merkkaa kuitenkin tuntematonta tyypin numeroa eikä mitään IC-paikkua. :P

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiö Oy:n lehdistötiedote
    Junakalustoyhtiö päättää valittavasta kapasiteettivaihtoehdosta talven kuluessa ja päätökset junakaluston hankinnasta ja rahoituksesta on tarkoitus tehdä kesäkuun 2006 loppuun mennessä.
    edit: hops, en huomannutkaan neljättä sivua säikeessä
    Sakari Kestinen

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Itse toivoisin jotain seuraavista vaihtoehdoista YTV-liikenteen peruskalustoksi:

    Stadler FLIRT
    Bombardier Transportation and ALSTOM LHB (DB AG BR 423)
    Siemens Desiro

    Tai jokin vastaava. Esim. Tukholman läänin uudet X60-junat näyttävät hyvin tyylikkäiltä.
    Mulla on pieni epäilys siitä, että Talgo 22 junaillaan kilpailun voittajaksi :P
    Sakari Kestinen

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Mulla on pieni epäilys siitä, että Talgo 22 junaillaan kilpailun voittajaksi :P
    Mulla on pieni epäilys siitä, että sitä ei todellakaan junailla kilpailun voittajaksi, vaan että Talgo22-malli siirtyy lähiaikoina Kansallismuseon kuvitteellisen rautatieteellisen osaston vitriiniin osoituksena siitä, että olisi sitä Suomessakin osattu, mutkuei, vaiko mutkuEU

    Kertokaapa tyhmälle mitä suomalaista sähkö/diesel -moottorivaunukalustoa tahi sähkö/diesel -veturikalustoa on tehty EU:n jäsenyyden aikana? Entäs sitä ennen? Taitaa olla Sm2, NrII, M100 ja Dr16 eli ajankohta on silloin 1980-luvulla. Isoa-Vaikeaa toki valmistui vanhan tilauksen johdosta vielä vuoteen 1992 saakka.

    Se oli siinä! Kiskoliikenneharrastajan kannattaa välittömästi, jos ei jo ole surutyö alkanut, ryhtyä rauhoittelemaan sieluaan, ettei se lopullinen niitti tule sitten "yllättäen".

    Valmet sen jo hoksasi 15 vuotta sitten kun lopetti rautapyörillä kulkevan kaluston teon.

  5. #5
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    EU-jäsenyys ei ratkaise tässä mitään. Olennaiset ovat Euroopan Talousalueen (ETA tai englanniksi EEA) säädökset yhteismarkkinoista, jotka tulivat voimaan vuoden 1994 alusta. Nämä olisivat koskeneet meitä ilman EU-jäsenyyttäkin, ja koskevat EU-jäsenyydestä kieltäytynyttä Norjaa, jonne varsinkin italialaiset ovat toimittaneet oman kiskokalustoteollisuutensa epätoivoisimmat tuotteet.

    Tietysti voi kysyä, hoituisivatko asiat paremmin, jos tarjouskilpailuissa määritettäisiin kaikki talviominaisuudet ym. suomalaiset erityisvaatimukset erityisen tiukasti.

    No, se on sitten tervetuloa uusliberalismiin. Se tarkoittaa vapaata ja ennen kaikkea tasapuolista ja oikeudenmukaista kilpailua, joten eiköhän Kanadan valtion tuilla piloille hemmoteltu Bombardier nämäkin kaupat kotiin hoitele. Miten ikinä käykään, tärkeintä on että muistetaan vanhat viisaudet suoraan Hölmölästä: Halvin on nimittäin aina paras. Ja vaikka ei olisikaan, Talgo taitaa olla pelistä ulkona joka tapauksessa. Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy kun on pitkälti kuntien, eikä työllisyyspolitiikkaa pohtivan valtiovallan ohjauksessa.
    terveisin
    JE

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiö Oy:n lehdistötiedote
    Junakalustoyhtiö päättää valittavasta kapasiteettivaihtoehdosta talven kuluessa ja päätökset junakaluston hankinnasta ja rahoituksesta on tarkoitus tehdä kesäkuun 2006 loppuun mennessä.
    Kapasiteettivaihtoehdostahan jo uutisoitiin. Valittiin suurempikapasiteettinen vaihtoehto eli ymmärtääkseni noin puolitoista kertaa nykyiset yksiköt. Tarjouskilpailussa on ilmeisesti edelleen mukana sekä yksi- että kaksikerroksisia ratkaisuja. Erot ovat yksiköiden pituuksissa.

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Mulla on pieni epäilys siitä, että Talgo 22 junaillaan kilpailun voittajaksi
    Itse toivoisin ettei Talgo22 mallia valittaisi, koska se ei sovellu lyhyiden matkojen tiheään pysähtyvään metromaiseen liikenteeseen. Yhdistelmä kaksi kerrosta ja yksi ovi per vaununsivu tekee pysäkkiajoista mahdottoman pitkiä. Ei hjuva.

    t. Rainer

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Itse toivoisin ettei Talgo22 mallia valittaisi, koska se ei sovellu lyhyiden matkojen tiheään pysähtyvään metromaiseen liikenteeseen. Yhdistelmä kaksi kerrosta ja yksi ovi per vaununsivu tekee pysäkkiajoista mahdottoman pitkiä.
    Minäkään en ole varaukseton Talgo 22:n kannattaja, mutta asiahan ei itse asiassa ole aivan noinkaan.

    Talgo 22:n vaunuyksiköt ovat vain 7,5 - 9 metriä pitkiä. Jos kussakin on yksi ovi, ovia on tiheämmässä kuin 1 / 10 metriä. Nykyisten lähijunavaunuparien pituus on 50 metrin luokkaa ja niissä on 4 ovea eli vähemmän kuin 1 / 10 metriä. Toisin sanoen Talgo 22:ssa on itse asiassa enemmän ovia! Ovia voi myös lisätä koska telejä ei ole tiellä kuin aivan päissä, joissa ei ole matkustajiakaan.

    Suurempi kysymys on siirtyisivätkö pidemmän matkan tekevät todella yläkertaan ruuhkauttamasta alakertoja. Periaatteessa näin saattaa käydäkin, koska ylhäällä on rauhallisempaa.

    Ongelmaksi saattaa myös minusta muodostua kaluston hyötypituus meidän kapasiteettitarpeellamme. Jos nyt on hakusessa noin 75 metrin junayksikkö 1-kerroksisena, Talgona sen pitäisi olla suunnilleen 40 metriä hyötypituutta eli noin 10+40+10 (22:ssa on ainakin esitteessä pitkät ohjaamopäädyt teleineen) eli 60 metriä. Tilaa ei siis itse asiassa kamalasti säästyisi.

    Käytännössä yksikkö olisi siis pääty-välivaunu-välivaunu-pääty. Veto-ominaisuudet lienevät näin vielä riittävät, kun yli puolet akseleista on vetäviä 22 ei ilmeisesti vedä kuin päistään.

    Sanomisissani on nyt se virheen mahdollisuus, että testijunasta päätellen hukkatilaa saattaa olla päissä vähemmänkin kuin esitteessä. Siinä "ikkunoita" on maalattu pidemmälle. Testijunan kokoonpano on muuten sattuimoisin juuri mainitsemani.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus 2-kerroksista lähiliikennettä

    Ilmeisesti 2-kerroksisuus ei ole merkittävä haitta lähiliikenteessä. Eli saavutettu kapasiteetin lisäys on suurempi hyöty kuin 2-kerroksisuudesta aiheutuva junan sisäisen liikkumisen haitta. Muuten ei kai 2-kerrosratkaisu olisi niin suosittu maailman lähiliikennejunissa.

    Omaa kokemusta 2-kerroksisista kaupunkijunista minulla on Pariisista. Siellä juna täyttyi ensin alakerrasta ja sitten yläkerrasta. Merkittävin hankaluus 2-kerroksisuudesta oli junasta poistumisessa. Eteisiin johtaviin portaisiin syntyi ruuhkaa (muutama porras oli myös eteisen ja alakerran välillä). Hankalinta oli, kun juna oli niin täynnä, että eteisessä ja portaissa oli matkaa jatkavia matkustajia myös.

    Talgo 22:lla osa tästä ongelmasta on ratkaistu, koska lattiat ovat samalla tasolla läpi junan. Samasta syystä Talgo on voinut laskea, että junan kapasiteetti pituuden suhteen on suurempi kuin muilla, joilla osa junasta (eteiset) on yksikerroksista. Mutta arvaan, että yläkerran käyttö on vähäisempää kuin Pariisissa, koska yläkertaan on enemmän portaita.

    Antero

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiö Oy:n lehdistötiedote
    Junakalustoyhtiö päättää valittavasta kapasiteettivaihtoehdosta talven kuluessa ja päätökset junakaluston hankinnasta ja rahoituksesta on tarkoitus tehdä kesäkuun 2006 loppuun mennessä.
    Milloin tuollainen lehdistötiedoite on jukaistu ja onko se luettavissa netissä? Itse en tuollaista löytänyt.

  11. #11

    Liittynyt
    24.07.2005
    Viestejä
    22

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Milloin tuollainen lehdistötiedoite on jukaistu ja onko se luettavissa netissä? Itse en tuollaista löytänyt.
    Hesarissa on ollut juttu aiheesta ainakin. Helsingin seudulle tilataan nykyistä tilavampia lähijunia.

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late-
    Talgo 22:n vaunuyksiköt ovat vain 7,5 - 9 metriä pitkiä. Jos kussakin on yksi ovi, ovia on tiheämmässä kuin 1 / 10 metriä. Nykyisten lähijunavaunuparien pituus on 50 metrin luokkaa ja niissä on 4 ovea eli vähemmän kuin 1 / 10 metriä. Toisin sanoen Talgo 22:ssa on itse asiassa enemmän ovia!
    Talgo 22:n päätyvaunu näyttää ainakin kuvissa paljon pidemmiltä kuin välivaunut, mutta silti on vain 1 ovi. Onko siinä moottori ohjaamon lisäksi vai mitä? Lisäksi vaunun matkustajamäärään suhteutettuna Talgossa on kolmanneksen verran vähemmän ovikapasiteettia kuin vanhoissa junissa, missä se ei ole myöskään optimaalista.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late-
    Jos nyt on hakusessa noin 75 metrin junayksikkö 1-kerroksisena, Talgona sen pitäisi olla suunnilleen 40 metriä hyötypituutta eli noin 10+40+10 (22:ssa on ainakin esitteessä pitkät ohjaamopäädyt teleineen) eli 60 metriä. Tilaa ei siis itse asiassa kamalasti säästyisi.
    Miksi sitä tilaa tarvitsee säästää? Lyhyssä junissa on se ärsyttävä piiirre että laitureilla joutuu kävelemään pidempiä matkoja koska useimpien asemien poistumistiet ovat laitureiden päissä, mutta juna pysähtyy aina mahdollisimman keskelle laituria. Ainakin pääradan kohdalla on näin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Mutta arvaan, että yläkerran käyttö on vähäisempää kuin Pariisissa, koska yläkertaan on enemmän portaita
    Pariisin vaunut ovat vanhanaikaisia, ja sellaisia ei onneksi tänne hankittaisi. Niissä kun joutuu kävelemään portaissa päästääkseen sekä ylä-että alakerroksiin. Talgossa taas on se vika että yläkertaan joutuu todellakin kiipeämään, ja jos on ostoskassit sun muut matkassa, kynnys kiipeämiselle senkun nousee.

    Tätä on tietenkin vaikeaa arvata koska missään päin maailmaa ei ole käytössä Talgo22:ia. Ehkä lähin vertailuesimerkki ovat 2-kerrosbussit. Niihin mennään usein ylös istumaan, jos halutaan ihailla näköaloja. Mutta ihaillaanko junamatkan aikana niitä niin paljon? IC2-junien 2. kerroksen käyttöasteen perusteella ei.

    t. Rainer

  13. #13
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Ehkä lähin vertailuesimerkki ovat 2-kerrosbussit. Niihin mennään usein ylös istumaan, jos halutaan ihailla näköaloja. Mutta ihaillaanko junamatkan aikana niitä niin paljon? IC2-junien 2. kerroksen käyttöasteen perusteella ei.
    Kyllähän ainakin minä menen (katu)näkymien takia istumaan kaksikerrosbussin ensimmäiselle penkkiriville, mikäli vapaita paikkoja vain on. Toisaalta silloin jää kuulematta alakerrassa tarjottavaa moottorin äänimaailmaa...

    Eikös VR:n kaksikerroksisten IC -vaunujen kuormitukseen vaikuta lähinnä lipunmyyntijärjestelmä, joka "määrää" kummassa kerroksessa matkustaja istuu? Totta kai lipunmyyntivaiheessa saanee esittää toiveita kummassa kerroksessa haluaa matkustaa - SA-INT -maailmasta poiketen toiveet voidaan jopa huomioidakin.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    Eikös VR:n kaksikerroksisten IC -vaunujen kuormitukseen vaikuta lähinnä lipunmyyntijärjestelmä, joka "määrää" kummassa kerroksessa matkustaja istuu? Totta kai lipunmyyntivaiheessa saanee esittää toiveita kummassa kerroksessa haluaa matkustaa - SA-INT -maailmasta poiketen toiveet voidaan jopa huomioidakin.
    Näinpä taitaa olla: jos ei esitä mitään toiveita lippukaupassa, niin ensin myyntikone myy automaattisesti alakertaa ja sitten vasta yläkertaa.

  15. #15
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus

    Monethan menevät nimenomaan yläkertaan istumaan maisemain ja paremman matkustusrauhan takia huolimatta siitä, mitä piletissä seisoo, ellei kyseessä ole Eds/Edfs-vaunu ja yläkerrassa lapsia meuhkaamassa.
    Sakari Kestinen

Sivu 1 / 20 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Lähijunat palaavat normaaliaikatauluihin keskiviikkona
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.12.2010, 15:30
  2. Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040
    kirjoittanut sebastin foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 246
    Viimeisin viesti: 22.08.2008, 20:21
  3. Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?
    kirjoittanut jhaarni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 14:04
  4. Pääkaupunkiseudun bussikuvasto
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.12.2005, 18:09
  5. Uudet sopimukset, uudet bussit?
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.12.2005, 10:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •