Sivu 18 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 814151617181920 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 256-270/292

Viestiketju: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

  1. #256

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eihän sitä toisaalta koskaan tiedä rakennetaanko joskus Vantaankosken radasta haara Klaukkalaan tai Espoosta Histan kautta Lohjalle, jolloin lähijunat ajaisivat pitkiä matkoja ilman pysähdyksiä.
    Voidaan nykyäänkin ajaa pitkiä matkoja ilman pysähdyksiä juurikin noilla R- ja Z-junilla. On punnittava, kuinka paljon on hyötyä siitä, että on vain yhdenlaista kalustoa, jolla voidaan ajaa sekä nopeita että hitaita osuuksia, ja kuinka paljon siitä, että on dedikoitua kalustoa erityyppiselle pysähdyskäyttäytymiselle.

    Nykyään tosin hyöty on minimaalista juuri sen takia, että meiltä puuttuu se metro- ja kaupunkiratalaki, jolla sallittaisiin muusta liikenteestä erillisillä metro- ja kaupunkiradoilla erilaiset kalustovaatimukset kuin sekaliikenneradalla (ja kenties ajo sekaliikenneradalla rajoitetulla nopeudella). Silloin sekä metro- että kaupunkiradoilla voitaisiin ajaa samalla kalustolla, tosin ainakin nykyisin virroitusjärjestelmiä pitäisi olla kaksi.
    Viimeisin muokkaaja Elmo Allen; 23.11.2009 kello 10:51.

  2. #257

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Luultavasti Flirteissä on kaikissa 160 km/h huippunopeus. Suurempi huippunopeus voi olla tarpeen esin tyhjiä vaunuja siirrettäessä pääradalla pääteasemien ja varikon välillä. Eihän sitä toisaalta koskaan tiedä rakennetaanko joskus Vantaankosken radasta haara Klaukkalaan tai Espoosta Histan kautta Lohjalle, jolloin lähijunat ajaisivat pitkiä matkoja ilman pysähdyksiä.
    Tai jos HSL:n tariffialue laajennetaan Lahteen ja Riihimäelle. Heti tulisi hyvää käyttöä 200km/h nopeudelle, tarvitsisi väistellä pendolinoja vähemmän.
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.11.2009 kello 16:47. Syy: lainausta siivottu

  3. #258

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Voidaan nykyäänkin ajaa pitkiä matkoja ilman pysähdyksiä juurikin noilla R- ja Z-junilla. On punnittava, kuinka paljon on hyötyä siitä, että on vain yhdenlaista kalustoa, jolla voidaan ajaa sekä nopeita että hitaita osuuksia, ja kuinka paljon siitä, että on dedikoitua kalustoa erityyppiselle pysähdyskäyttäytymiselle.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Tai jos HSL:n tariffialue laajennetaan Lahteen ja Riihimäelle. Heti tulisi hyvää käyttöä 200km/h nopeudelle, tarvitsisi väistellä pendolinoja vähemmän.
    Minun ajatuksissani oli sellaiset nykyisten kaupunkiratojen ratajatkeet joilla ajettasiiin pelkästään YTVn/HSLn liikennettä eli jos Vantaa + Nurmijärvi joskus toteuttaisi Klaukkalan radan tai Espoo Histan radan. Eli en tarkoittanut Lahden, Riihimäen enikä Karjaan liikennettä joita hoitaa VR. Mutta myönnän että Klaukkalan ja Histan radat eivät ole ykkösprioriteetillä ainakaan vielä, mutta Flirteillä lienee tarkotus ajaa ainakin seuraavat 40 vuotta joten ei sitä ikinä tiedä missä ne tulevat liikennöimään joskus.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Nykyään tosin hyöty on minimaalista juuri sen takia, että meiltä puuttuu se metro- ja kaupunkiratalaki, jolla sallittaisiin muusta liikenteestä erillisillä metro- ja kaupunkiradoilla erilaiset kalustovaatimukset kuin sekaliikenneradalla (ja kenties ajo sekaliikenneradalla rajoitetulla nopeudella). Silloin sekä metro- että kaupunkiradoilla voitaisiin ajaa samalla kalustolla, tosin ainakin nykyisin virroitusjärjestelmiä pitäisi olla kaksi.
    Ei kai se kaupunkiratojen erostäminen ja muuttaminen metroksi mitään lakia vaadi. Eiköhän se riitä että radat eristetään valtionradoista naulaamalla vaihteet kiinni Linnunlaulussa ja muissa kohdissa jossa ne yhtyvät. Eniten kivi hiertää kai siinä että kaupunkien pitäisi lunastaa radat itselleen RHK:lta jos sen haluavat tehdä.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.11.2009 kello 16:48. Syy: lainaus korjattu

  4. #259

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Minun ajatuksissani oli sellaiset nykyisten kaupunkiratojen ratajatkeet joilla ajettasiiin pelkästään YTVn/HSLn liikennettä eli jos Vantaa + Nurmijärvi joskus toteuttaisi Klaukkalan radan tai Espoo Histan radan.
    On lähes yhtä todennäköistä, että Riihimäki joskus liittyy HSL:ään kuin että Nurmijärvi liittyisi. Histan rataa tuskin rakennetaan lähijunille, jollei se saman tien ulotu Lohjalle. Histaan ulottuvana pikaratikka on käytännössä ainoa mahdollisuus.

    ---------- Viesti lisätty kello 13:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:06 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ei kai se kaupunkiratojen erostäminen ja muuttaminen metroksi mitään lakia vaadi. Eiköhän se riitä että radat eristetään valtionradoista naulaamalla vaihteet kiinni Linnunlaulussa ja muissa kohdissa jossa ne yhtyvät. Eniten kivi hiertää kai siinä että kaupunkien pitäisi lunastaa radat itselleen RHK:lta jos sen haluavat tehdä.
    Ei vaadi, ja tätä olen itsekin ehdottanut kiertotieksi asian toteuttamiseen. Mutta järkevintä olisi silti, että tekniset ominaisuudet eikä omistuspohja määräisi, mitä lakia milläkin radalla tulee noudattaa. Ja metroradallahan ei noudateta mitään ratalakia, joten sellainen pitäisi joka tapauksessa säätää. Samalla sen voisi ulottaa kaupunkiratoihinkin.

  5. #260
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Luultavasti Flirteissä on kaikissa 160 km/h huippunopeus. Suurempi huippunopeus voi olla tarpeen esin tyhjiä vaunuja siirrettäessä pääradalla pääteasemien ja varikon välillä.
    Niinhän sitä luulisi että aina voi tarvittaessa posottaa 160 km/h. Mutta kun byrokratia ei aina sitä salli, junan nopeus määrätään aikataulussa ja se on kiveen hakattua tietoa. Esim Sm4 tyhjäsiirrot Lahti-Helsinki välillä ajetaan 120 km/h. Samoin G-junalla ei voi aikataulun kirimiseksi ajaa 160 km/h, vaan on tyydyttävä 120 km/h nopeuteen. Ainoastaan R ja Z -junilla on oikeus ajaa 160 km/h, H:lla 140 km/h ja muilla 120 km/h. Tämä siis vain asian sivusta...

  6. #261
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Samaa 160 km/t -nopeuttahan nuo "VR-Yhtymän" hankkimat uudet Sm5:tkin kulkevat.
    Junakaluston tarkoituksena oli ilmeisesti tilata Sm5:t huippunopeudella 140 km/h, mutta Stadlerilla sanottiin, että se maksaa sitten lisää. Siksi siis otettiin mukisematta tuo 20 km/h lisää. Tuskinpa siitä ainakaan mitään erityistä haittaa on, tulevaisuuden tarpeita kun tunnetusti on hiukan vaikea aina ennustaa.
    Näin se nyt vaan menee

  7. #262
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    On myös selvää, ettei tuota huippunopeutta mihinkään YTV-liikenteessä tarvita, vaan 100 km/h:kin riittäisi varmasti hyvin. Se on sitten eri asia, säästäisikö siinä erityisesti, koska tehoa tarvitaan kiihdytyksiin paljon.
    Tänäänkin oli Ilmala-Huopalahti -välillä suurin nopeus 118 km/h ja Malminkartanon-Myyrmäen välillä 104 km/h. Eikä ohjelmassa ollut äkkijarrutuksia eikä -kiihdytyksiä.
    Ovien piippausääni ei täytä EU-normeja koskä ääni on liian hiljainen!

  8. #263
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Itä-Helsinki, Kontula
    Viestejä
    209

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Flirtillä on tullut jo jonkun verran mentyä ja todella tyytyväinen olen ollut! M-junassakin näyttäisi olevan illalla vielä klo 21 aikaankin kysyntää ja on ollut ilo nähdä kuinka matkustajat ovat tasaisesti jakautuneet koko runkoon juurikin tuon metromaisuuden ansiosta.

    Pitihän tuossa viikolla katsastaa millainen vessa tuossa Flirtissä on. Hetken ihmeteltyäni mistä löytyy vessanovenavausnappi huomasinkin, että Flirtissä ei ole sorruttukkaan tosiaan liiallisiin sähköovihienosteluihin vaan ovi olikin mekaaninen!
    Volvo B10M Wiima K202 - Korkeatasoista kaupunkiliikennettä jo vuodesta 1984!

  9. #264
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Pitihän tuossa viikolla katsastaa millainen vessa tuossa Flirtissä on. Hetken ihmeteltyäni mistä löytyy vessanovenavausnappi huomasinkin, että Flirtissä ei ole sorruttukkaan tosiaan liiallisiin sähköovihienosteluihin vaan ovi olikin mekaaninen!
    Ihmettelen miksi uusiinkin lähijuniin pitää vessat laittaa, eihän metroissakaan ole vessoja, lähijunien pisimmät matkat ovat noin tunnin pituisia ja kyllä sen aikaa pitäisi pärjätä ilman vessakäyntiä. Lähijunien vessat teettävät turhaa siivousta ja ovat oiva kohde graffitien tekijöille.

  10. #265
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Itä-Helsinki, Kontula
    Viestejä
    209

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Ihmettelen miksi uusiinkin lähijuniin pitää vessat laittaa, eihän metroissakaan ole vessoja, lähijunien pisimmät matkat ovat noin tunnin pituisia ja kyllä sen aikaa pitäisi pärjätä ilman vessakäyntiä. Lähijunien vessat teettävät turhaa siivousta ja ovat oiva kohde graffitien tekijöille.
    Juu näinhän tuo valitettavasti on, että vandaalit ja muut hörhöt nuo vessat hyvin nopeasti tuhoaa, jo nyt oli ilmestynyt joku tägi Flirtin pöntön kanteen... Olen Akin kanssa jokseenkin samaa mieltä vessan tarpeellisuudesta lähijunissa. Tosin jo tunnin kestävillä matkoilla se on jo hyvä varuste. Mutta tosiaan A, E, M, I, N, K tyyppisillä lähijunilla ei välttämättä tarvitsisi olla vessaa. Helsinki - Riihimäki ja Riihimäki - Lahti tyyppisillä väleillä se on jo ihan käypä varuste.
    Volvo B10M Wiima K202 - Korkeatasoista kaupunkiliikennettä jo vuodesta 1984!

  11. #266
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Ihmettelen miksi uusiinkin lähijuniin pitää vessat laittaa, eihän metroissakaan ole vessoja, lähijunien pisimmät matkat ovat noin tunnin pituisia ja kyllä sen aikaa pitäisi pärjätä ilman vessakäyntiä.
    Tietääkseni VR:n vaatimus kuten useimmat muutkin kaupunkiratajunan tarpeita vastaamattomat ominaisuudet.

  12. #267

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Tietääkseni VR:n vaatimus kuten useimmat muutkin kaupunkiratajunan tarpeita vastaamattomat ominaisuudet.
    Millä tavalla VR voi vaatia että jossakin lähijunassa jolla ajetaan pisimmillään vain n puloen tunnin matkoja, pitää olla vessa? Onko se henkilökuntaa varten?

    Vanhemmat foorumilaiset muistavat ehkä että osassa Sm1 ja Sm2 -runkoja ei ollut alunperin vessaa ollenkaan. Ne oli tarkoitus sijoittaa etupäässä Martinlaakson radan liikenteeseen. Myöhemmin kun ne joutuivat kalustokierron vuoksi kaikille lähijunalinjoille ja joskus jopa Hki-Tampere paikallisjuniin, niin matkustajat alkoivat valittaa vessattomuudesta, ja siksi päätettiin jälkiasentaa niihin vessat.

    Mutta Sm5 -junia tuskin tullan näkemään Hki-Tamperepaikallisjunissa.

    t. Rainer

  13. #268
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mutta Sm5 -junia tuskin tullan näkemään Hki-Tamperepaikallisjunissa.
    Eipä sitä tiedä, vaikka JKOY:n omistajapohja laajennettaisiin joskus niin, että firma olisi ristittävä uudelleen "Suomen Junakalusto Oy:ksi", joka olisi toimivaltaisten viranomaisten yhteinen kalustoyhtiö, ja jonka junia käytettäisiin rautateiden ostoliikenteessä.
    Sakari Kestinen

  14. #269
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Myös junayksikkö "02" on päässyt kaupalliseen liikenteeseen. Perjantaina 27.11. meninkin sen kyydissä koirani kanssa Huopalahdesta Helsinkiin klo 17:50.

  15. #270

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    864

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Juu näinhän tuo valitettavasti on, että vandaalit ja muut hörhöt nuo vessat hyvin nopeasti tuhoaa, jo nyt oli ilmestynyt joku tägi Flirtin pöntön kanteen...
    Niinpä, tässä vähän juttua aiheesta: http://www.vartti.fi/artikkeli/7bbe3...2-285adcab30fe

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Lähijunat palaavat normaaliaikatauluihin keskiviikkona
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.12.2010, 15:30
  2. Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040
    kirjoittanut sebastin foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 246
    Viimeisin viesti: 22.08.2008, 20:21
  3. Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?
    kirjoittanut jhaarni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 14:04
  4. Pääkaupunkiseudun bussikuvasto
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.12.2005, 18:09
  5. Uudet sopimukset, uudet bussit?
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.12.2005, 10:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •