Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Millä tavalla VR voi vaatia että jossakin lähijunassa jolla ajetaan pisimmillään vain n puloen tunnin matkoja, pitää olla vessa?

Ei kai suunniteltu matkojen pituus mitenkään vaikuta VR:n vaatimismahdollisuuksiin? Junakalustoyhtiön hallituksessa on kaupunkien puolelta rahoitusväkeä, jolloin ainoastaan VR edustaa siellä rautatieosaamista. Jos VR vaatii jotain kokemukseensa nojaten, muut uskovat. Onhan VR:llä myös pitkät ja kunniakkaat perinteet lähijunien myöhässä ajamisesta, joten siltä pohjalta kannatti ottaa tähänkin junaan vähän ovia ja liikaa penkkejä.

Vessan osalta VR:n logiikka on ilmeisesti se, että kaikkea kalustoa tulee voida käyttää mahdollisimman laajasti.
 
Ei kai suunniteltu matkojen pituus mitenkään vaikuta VR:n vaatimismahdollisuuksiin? Junakalustoyhtiön hallituksessa on kaupunkien puolelta rahoitusväkeä, jolloin ainoastaan VR edustaa siellä rautatieosaamista. Jos VR vaatii jotain kokemukseensa nojaten, muut uskovat. Onhan VR:llä myös pitkät ja kunniakkaat perinteet lähijunien myöhässä ajamisesta, joten siltä pohjalta kannatti ottaa tähänkin junaan vähän ovia ja liikaa penkkejä.
Tuosta kommentistasi tulee mieleen että jos junat alkavat syystä jos toisesta seistä linjalla niin että matka-ajat lopulta venyvät toista tuntia kestäviksi, niin vessoihin tulee ennemmin tai myöhemmin tunkua.

t. Rainer
 
Voisko joku laittaa listaa Sm5:n lähtöajoista A- ja M-linjoilla (mikäli ovat vakiot päivästä toiseen) niin olisi helpompaa käydä testaamassa tuo juna.
 
Voisko joku laittaa listaa Sm5:n lähtöajoista A- ja M-linjoilla (mikäli ovat vakiot päivästä toiseen) niin olisi helpompaa käydä testaamassa tuo juna.

VR:n sivuilla kerrotaan seuraavaa:

A-junat Helsingistä: 6.19, 7.09, 7.59, 9.59, 11.59, 13.59, 14.49, 15.39, 16.29, 17.19 ja 18.09
A-junat Leppävaarasta 6.42, 7.32, 8.22, 10.22, 12.22, 14.22, 15.12, 16.02, 16.52, 17.42 ja 18.32

M-junat Helsingistä: 8.53, 10.53, 12.53, 18.58, 20.13 ja 21.13
M-junat Vantaankoskelta: 9.21, 11.21, 13.21, 19.26, 20.41 ja 21.41

Junat kulkevat maanantaista perjantaihin.
 
Kiitti tiedoista -tks-! Tutkailin VR:n sivuja mutta jostain syystä en löytänyt tuota sivua lähtöajoista.
 
Kiitti tiedoista -tks-! Tutkailin VR:n sivuja mutta jostain syystä en löytänyt tuota sivua lähtöajoista.

Tuo pätee kokonaisuudessaan vain 12.12. asti. Sen jälkeen on molemmat yksiköt liikenteessä, joten jollei nuo ajat muutu, ainakin niitä tulee lisää.
 
Ihmettelen noita havaintoja SM 4:n äänekkyydestä. Ajan kyseisellä junatyypillä lähes päivittäin ja kyllä minä 4:ää sanoisin yhtä hiljaiseksi kuin sm %:ttä.

Istuimet ovat selvästi huonommat uusimmassa junassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ihmettelen noita havaintoja SM 4:n äänekkyydestä. Ajan kyseisellä junatyypillä lähes päivittäin ja kyllä minä 4:ää sanoisin yhtä hiljaiseksi kuin sm %:ttä.

Sm4 on muutoin varsin hiljainen, mutta keskimmäisten eteisten paineilmakeskus metelöi välillä vähän turhan kovaäänisesti.
 
Tässä vertailuksi:

Mikä muuten mahtaa olla syynä siihen, että Sm5:n 'julkisivu' on keskiosassa matalampi kuin yksikön päissä (niin kuin on myös Sm4:ssä)? Ulkomaiset versiot näyttävät koko mitaltaan saman korkuisilta, vaikka varsinainen kattorakennelma taitaa olla samanlainen.
 
Vessan osalta VR:n logiikka on ilmeisesti se, että kaikkea kalustoa tulee voida käyttää mahdollisimman laajasti.

On myös hyvä huomata, että parempi pissiä sinne wessan puolelle kuin junan käytäville. Tämäkin ihan vain sen takia, että matkustamossa saattaa kulkea juopunutta väkeä, jotka eivät välttämättä jaksa pidätellä 30 minuutin matkaa, varsinkin viikonloppuisin öiseen aikaan. Elämän suuria tosiasioita..
 
Mikä muuten mahtaa olla syynä siihen, että Sm5:n 'julkisivu' on keskiosassa matalampi kuin yksikön päissä (niin kuin on myös Sm4:ssä)? Ulkomaiset versiot näyttävät koko mitaltaan saman korkuisilta, vaikka varsinainen kattorakennelma taitaa olla samanlainen.

Sisäkuvaa kun katsoo niin sveitsiläisessä versiossa korkeuserot vaunun sisällä eivät ole niin suuret kuin suomalaisessa. Portaiden sijaan lattia vain vähän kallistuu päädyissä. Johtuu varmaan siitä että Sveitsissä laiturit ovat korkeammalla kuin Suomessa.

Suomessa ei aikoinaan älytty rakentaa kaupunkiratojen laiturit sille korkeudelle mikä muualla maailmassa on tapana.

On myös hyvä huomata, että parempi pissiä sinne wessan puolelle kuin junan käytäville. Tämäkin ihan vain sen takia, että matkustamossa saattaa kulkea juopunutta väkeä, jotka eivät välttämättä jaksa pidätellä 30 minuutin matkaa, varsinkin viikonloppuisin öiseen aikaan. Elämän suuria tosiasioita..
Jos lähijunassa nyt välttämättä pitää olla vessa niin se voisi toimia kolikoilla, niin ns asiattomat jättäisivät vessan rauhaan ja se pysyisi pidempään siistinä.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikä muuten mahtaa olla syynä siihen, että Sm5:n 'julkisivu' on keskiosassa matalampi kuin yksikön päissä (niin kuin on myös Sm4:ssä)? Ulkomaiset versiot näyttävät koko mitaltaan saman korkuisilta, vaikka varsinainen kattorakennelma taitaa olla samanlainen.

Näyttää ulkomaan versiossakin olevan ikkunoiden alareunat keskiosassa alempana. Muistelisin kuulleeni, että Suomeen tehdyssä versiossa ikkunoita pienennettiin lämmitysenergian säästämiseksi ja siksi kaikkien ikkunoiden yläreunat eivät ole samalla tasolla.
 
Suomalaisessa versiossa on myös isommat pyörät vetävissä teleissä, joka korottaa päätyjä hieman.
 
Kyllä junissa pitää olla ilmanen kusiputka! Jos ei sinne ilkeä mennä, niin sitte pitää kantaa mukanaan pulloa, johon pissiä.
 
Takaisin
Ylös