Sivu 5 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678915 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/292

Viestiketju: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

  1. #61
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tarjouskilpailu lähiliikennejunista on ratkennut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Missähän muualla Suomessa tuollaista junaa tarvittaisiin? Tällä foorumilla yleensä fantasioidaan vain duoraitiovaunuista, ei sähkömoottorijunista.
    Esimerkiksi Turun ja Tampereen suunnilla ei nykyisin ole vielä täysin selvää, kumpi on edullisempi vaihtoehto hoitaa paikallisjunaliikennettä: kunnon sähkömoottorijuna vai duoraitiovaunu. Pidemmillä linjoilla, esimerkiksi Turku - Salo, Turku - Loimaa tai Tampere - Vammala tai Tampere - Orivesi sähkömoottorijuna voi olla järkevämpi vaihtoehto.

    Turussa myös matkakeskusratkaisu vaikuttaa oleellisesti duoraitiotien mielekkyyteen. Jos matkakeskus toteutuu, voi olla järkevämpää liikennöidä "tavallisella" paikallisjunakalustolla matkakeskuksen kautta ja järjestää matkakeskuksen kautta "perinteinen" pikaraitiotie suunnalla Raisio - Turku - Kaarina.

    Lisäksi kannattaa huomioida, että lyhyen paikallisen linjan sijaan voi olla järkevämpää liikennöidä pidempiä taajiksia nopeahkolla kalustolla. Esimerkiksi linjat Turku - Loimaa - Toijala - Tampere tai Tampere - Vammala - Kokemäki - Rauma / Pori voivat olla olennaisesti elinkelpoisempia kuin vain esim. Tampere - Toijala tai Turku - Loimaa.

    Turussa tähän asti tarkimmin tutkitulla Turku - Uusikaupunki - linjalla duoratikkaa nopeammasta tai suuremmasta kalustosta ei olisi ollut hyötyä. Turku - Salo ja Turku - Loimaa - linjoilla hyötyä voi olla.

  2. #62

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tarjouskilpailu lähiliikennejunista on ratkennut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    Esimerkiksi Turun ja Tampereen suunnilla ei nykyisin ole vielä täysin selvää, kumpi on edullisempi vaihtoehto hoitaa paikallisjunaliikennettä: kunnon sähkömoottorijuna vai duoraitiovaunu. Pidemmillä linjoilla, esimerkiksi Turku - Salo, Turku - Loimaa tai Tampere - Vammala tai Tampere - Orivesi sähkömoottorijuna voi olla järkevämpi vaihtoehto.
    Tällä foorumilla on ehdotettu raitiovaunua Tampereelta Poriin ja Turusta Poriin URPO-rataa pitkin. Mutta vaihtoehtoja ei tosiaankaan ole tutkittu kovin hyvin. Raitiovaunua ei varmaan kannata hankkia, jos ei ole (eikä tule) raitiotietäkään.

    FLIRTin sopivuudesta on vielä paha sanoa mitään. Tähän mennessä kaikki tilatut FLIRTit ovat olleen nelivaunuisia. Tuon kapasiteetti taitaa olla liikaa Turun ja Tampereen lähijunaliikenteeseen?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #63
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Sm1 ja etenkin Sm2 pitkän matkan taajamaliikenteeseen saneerattuina voisivat olla täysin riittäviä esimerkiksi tiheäpysähdyksiseen (Pori/Rauma -) Vammala - Tampere - Orivesi (- Jyväskyl&#228 -taajamajunaliikenteeseen. Tampere-Turku -välillä voisi varmaan soveltaa samaa kuin Tampere-Helsinki -välillä, eli että juna "käännetään" 10 min sisällä takaisin etelään päin meneväksi.

    Katsotaan nyt vain, saadaanko tulevaisuudessa menemään läpi VR:n virastoaikaan hankitun kaluston pakkomyynti Valtion Junakalusto Oy:n tms. alle.

    Jossain vaiheessa uuttakin kalustoa olisi tietenkin hankittava, mutta Sm2 ainakin tulee säilymään käyttökelpoisena vielä vuosikymmeniä.
    Viimeisin muokkaaja ultrix; 02.09.2006 kello 00:28.
    Sakari Kestinen

  4. #64
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Junakalustoyhtiön junista metronoransseja?

    Nytpä olisi muuten kaikki mahdollisuudet luoda sitä raskaan raideliikenteen yhteistä brändiä maalaamalla nuo junat oransseiksi. Ne muistuttavat mustine ikkunanympäryksineen jo jonkun verran M200-metroja, kunhan tuo omituinen harmaa vaihtuisi oranssiksi niin johan voisi kuvitella matkustavansa metrolla Martsariin ja Lepuskiin.

  5. #65
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Junakalustoyhtiön junista metronoransseja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Nytpä olisi muuten kaikki mahdollisuudet luoda sitä raskaan raideliikenteen yhteistä brändiä maalaamalla nuo junat oransseiksi. Ne muistuttavat mustine ikkunanympäryksineen jo jonkun verran M200-metroja, kunhan tuo omituinen harmaa vaihtuisi oranssiksi niin johan voisi kuvitella matkustavansa metrolla Martsariin ja Lepuskiin.
    Niin juuri. Millähän tuollaista ajatusta saisi eteenpäin päättävissä elimissä? Oikealla värinvalinnalla saataisiin yhtäkkiä moninkertaistettua "metroverkko" YTV-alueella; magiaa sanoisin.

  6. #66
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Junakalustoyhtiön junista metronoransseja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Niin juuri. Millähän tuollaista ajatusta saisi eteenpäin päättävissä elimissä?
    Junakalusto Oy:llä sekä YTV:llä liikenteen tilaajana ja brändääjänä on johtajat, joihin voi ottaa yhteyttä. Saman tien varmaan saa kuulla sitten hyvät perustelut, miksi joitain tehdään ja ei tehdä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Oikealla värinvalinnalla saataisiin yhtäkkiä moninkertaistettua "metroverkko" YTV-alueella; magiaa sanoisin.
    Minä keksin oitis monta syytä, miksi tätä järkevää ratkaisua ei voi tehdä.

    Ensiksi varmasti nimenomaan halutaan tehdä pesäeroa HKL:ään - vaikka JK Oy:n toimitusjohtaja onkin vahvoissa HKL-yhteyksissä. HKL:hän on pahis, kun se ei suostu YTV-yhteistyöhön.

    Kansalaisille ei haluta viestittää, että seudulla on jo laaja metroverkko. Sillä silloinhan menee pohja puhua tarpeesta metroverkon laajentamisesta esim. pääradan rinnalla Malmille tai Marjaradan vaihtoehtona lentokentälle.

    Edelleen kansalaisille voi tulla vaarallisia käsityksiä siitä, miten nämä kaksi samanlaista järjestelmää voitaisiin yhdistää yhdeksi. Silloin ei saisi enää puhua erikseen Pisarasta ja Töölön metrosta. Olisihan se nyt ihan tylsää, jos ei olisi perusteita rakentaa kahta tunnelia joiden avulla Mannerheimintien raitiotiekaistat voisi vapauttaa henkilöautoille. 2 tunnelia on 2 kertaa niin suuri urakka kuin yksi tunneli.

    Vielä kansalaisetkin voisivat alkaa ihmetellä, miksi metrojunat HKL:n hoidossa kulkevat edullisesti (niin kauan kuin niitä ei automatisoida) mutta VR:n hoidossa ne maksavat 1,5-2 kertaa niin paljon. Kansalaiset jopa voisivat alkaa vaatia, että HKL saisi ajaa ne maanpäällisetkin metrojunat, kun se kerran tekee sen halvemmalla. Ja sehän ei käy, koska silloin katoaisi merkittävä pk-seudun kuntien tuki VR Oy:lle ja sen loistokkaalle monopolimenestykselle.

    Ja mikä tietenkin vielä olisi pahaa olisi se, että metron automatisointia ei voisikaan perustella enää välttämättömyytenä metron laajentumiselle ja toiminnalle ylipäätään. Kun laaja metroverkko toimisi erinomaisen hyvin ilman automaattia, jota ei koskaan liikenteen haitaksi RHK:n radoille voisi asentaakaan. Voisi herätä epäilys, mikä järki siinä automaatissa on sillä yhdellä automatisoitavaksi ajatellulla osuudella.

    Ai niin, sekin kummallisuus vielä. Eihän JK Oy:n junat voi olla oransseja metrojunia, koska niissä on virroitin katolla. Metrohan on vain se, jossa on sivuksikovirroitus. Kaikki muu on pahaa ja huonoa, raitiovaunumaista.

    Antero

  7. #67
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Junakalustoyhtiön junista metronoransseja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Junakalusto Oy:llä sekä YTV:llä liikenteen tilaajana ja brändääjänä on johtajat, joihin voi ottaa yhteyttä. Saman tien varmaan saa kuulla sitten hyvät perustelut, miksi joitain tehdään ja ei tehdä.
    Tuonne voisikin lähettää ko. aloitteen. Katsotaan, mitä vastaavat.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Minä keksin oitis monta syytä, miksi tätä järkevää ratkaisua ei voi tehdä.
    Tämä kaikki on hyvin valitettavaa. Vaikka olenkin joskus eri linjoilla sinun kanssasi (esim. länsimetro), niin tässä olen samaa mieltä. Jokun toivoisi tiputtavan nuo laput joukkoliikennepäättääjien silmiltä, jotta he voisivat nähdä asioita laajemmalta kantilta. Esim. Pisara = Töölön metro, kuten ollaan täälläkin useasti todettu.
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.09.2006 kello 20:34. Syy: poistettu pitkän pitkä lainaus

  8. #68
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lähetin viime yönä sähköpostia asiasta JK Oy:n projektijohtajalle. Saas nähdä, mitä vastataan...
    Sakari Kestinen

  9. #69
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lähetin seuraavan emailin Junakalusto Oy:n johdolle.

    Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy
    Toinen Linja 7, 5 krs.
    00530 Helsinki

    Pääkaupunginseudun Junakalusto Oy on tehnyt mielestäni hienon hankintaratkaisun ja lähivuosina saadaan YTV-alueella korkealaatuista sekä hyvin metromaista lähijunakalustoa.

    Koska näillä junilla tullaan liikennoimään vain ja ainoastaan YTV-alueen kaupunkiradoilla, jotka ovat käytännossä hyvinkin metroratojen kaltaisia, esitän aloitteen kaupunkijuna-brändin muuttamiseksi vieläkin metron kaltaisemmaksi. Jos näiden uusien junien väritys olisi Helsingin metron tunnusväri eli oranssi mustalla kylkiraidalla, niiden mieltäminen samaan systeemiin kuuluvaksi olisi hyvin luontevaa ja suorastaan automaattista. Tämä moninkertaistaisi YTV-alueen metroverkon pelkän mielikuvan avulla. Nyt on ns. tuhannen taalan paikka, kun uusien junien hankintapäätos on tehty ja niiden ulkonäkoä sekä väritystä mietitään ja suunnitellaan. Tietysti tämä edellyttää myös mm. asemien opasteiden yms. muuttamista.

    Miettikääpä asiaa.

    Terveisin
    Risto Vormala
    Helsinki
    Viimeisin muokkaaja vristo; 05.09.2006 kello 12:23.

  10. #70
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Hieno juttu ultrix ja vristo! Pelkään, että Antero on valitettavan oikeassa, mutta jos ajatellaan järjellä, niin asia on juuri niin kuin vristo sen muotoili. Vielä kun jaksaisi kirjoittaa yleisönosastoon. HS tykkää tuontyyppisistä mielipiteistä, saattaisivat hyvin julkaista lyhyen ja nasevan jutun.

  11. #71

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Ruvetaankos pyörittämään juttua vaikka YTV:n foorumilla tai HS:n keskustelupalstalla? Mahdollisimman paljon keskustelua aiheesta, niin vastustaja heikkenee.

  12. #72

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Antero on kyllä oikeassa!

    Mallia pitäisi ottaa nyt lännestä, eli Tukholmasta ja nimenomaan Tukholman läänin yhteisestä joukkoliikenteestä.

    Mitä siitä tulee meillä kun HKL, Junakalusto, YTV sekä VR vetävät kukin omiin suuntiin. Sen lisäksi vielä lähialueen U- bussiliikenne.

    Kyllä kaikilla pitäisi olla yhteinen tavoite hoitaa Helsingin läänin liikenne toisiaan tappamatta.

  13. #73
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Vastaus emailiin tulikin jo. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan hankkeen kehittymistä.

    Kiitos mielenkinnosta hankettamme kohtaan

    Yhtiömme on perustettu hoitamaan kalustohankintaa teknillisesti ja
    taloudellisesti parhaalla mahdollisella tavalla.
    Kaluston väriasiat ratkeavat design-prosessissa valmistajan käyttämän
    muotoilijan, tilaajan ja YTV:n yhteistyönä ja värit eroavat VR:n kaluston
    väreistä.
    Seuraamme herkällä korvalla lähiliikenteen asiakkaiden toiveita ja trendejä
    ympäri Eurooppaa, jotta kalustomme suunnittelussa kaikki näkökohdat tulevat
    huomioiduiksi.
    Voin 30 vuoden kokemuksellani metron suunnittelussa ja kunnossapidossa
    vakuuttaa, että metron parhaista puolista jotain saadaan mukaan myös
    lähiliikennejunien uuteen sukupolveen.

    Terveisin
    Matti Vesanen
    Projektijohtaja
    Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy

  14. #74
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Kumma juttu, minä en saanut itselleni vastausta sähköpostissa esittämääni kysymykseen - ehkä projektijohtaja ennakoi Riston lähettävän vastauksen tänne (tai sitten viestini asettelu ei ollut aivan tarpeeksi virkamiesmäisen asiallinen).

    Tässä kuitenkin se, mitä minä lähetin projektijohtajalle:

    Hei!

    Joukkoliikennefoorumilla (http://jlf.fi) ehdotettiin, että pääkaupunkiseudun junakalustolle ja (tod.näk. tulevaisuudessa seudullisen) metron kalustolle tulisi yhteinen oranssi väritys. Näin ei-pääkaupunkiseutulaisena, mutta usein pääkaupunkiseudun julkisia liikennevälineitä käyttävänä ko. idea vaikuttaa loistavalta, ja "metrojen" yhteinen värimaailma selkiyttäisi YTV:n ja VR Oy:n oman liikenteen erillisyyttä. Yhteinen väritys kalustolle mahdollistaisi myös lähijunien markkinoimisena metrona. Junakalustoyhtiön projektijohtajana osannette ottaa kantaa asiaan?

    Samalla myös pääkaupunkiseudun lähiliikennekartan ja metrokartan voisi yhdistää, puheet "tynkämetrosta" loppuisivat kuin seinään. Tässä vaiheessa nousisi kuitenkin varmasti kysymys, pitäisikö "metron" kartassa näkyä vain metro+kaupunkiradat, metro ja koko YTV-alue Kirkkonummea ja Keravaa myöten, vai metro ja koko lähiliikennealue aina Karjaalle, Riihimäelle ja Lahteen asti.

    Linkki ehdotukseen, keskustelussa myös muuta Junakalustoon liittyvää aivoriihtä: http://jlf.fi/f19/1236-paakaupunkise...html#post15016
    Sakari Kestinen

  15. #75

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tarjouskilpailu lähiliikennejunista on ratkennut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Pituus täsmää, mutta istumapaikkaluku on sveitsiläisessä reilusti alle 250. Vai onko tarkoitus leventää suomalaista versiota, niin että sadaan istuimia mahtumaan 2+3 -järjestykseen?
    Stadlerin sivuille on tullut uusia prosyyreitä. Saksaan (HHA / HLB, Nord Ost Hessen Netz (Cantus)) myydyissä nelivaunuisissa junissa on 219 istuinta ja lisäksi 41 läppäistuinta. Junan leveys on vain 2880 mm. Junakalusto Oy:n tarjouspyynnössä luki: "Suomalaisen liikkuvan kaluston ulottuma tulee hyödyntää mitoituksessa." Tuleeko tästä nyt sitten leveä 2+2-järjestyksinen juna?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Minua on askarruttanut, mikä se tyhjä tila kummankin pään ohjamon takana on.
    Uusimmissa Stadlerin prosyyreissä se tila ei enää ole tyhjä, vaan siinä kulkee käytävä. Ilmeisesti siis tuossa tilassa on jotain kojeita.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Lähijunat palaavat normaaliaikatauluihin keskiviikkona
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.12.2010, 15:30
  2. Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040
    kirjoittanut sebastin foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 246
    Viimeisin viesti: 22.08.2008, 20:21
  3. Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?
    kirjoittanut jhaarni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 14:04
  4. Pääkaupunkiseudun bussikuvasto
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.12.2005, 18:09
  5. Uudet sopimukset, uudet bussit?
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.12.2005, 10:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •