Rataehdotus: Porvoo-Kotka

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Tavoitteena junayhteys välille helsinki-kerava-porvoo-loviisa-kotka-kouvola. Pitkä pätkä rataa jo löytyykin, ainoastaan väli porvoo-kotka puuttuu. Uutta rataa pitäisi rakentaa noin 70km, ja lisäksi vanha kunnostaa. En tiedä missä kunnossa rata kotka-kouvola on, mutta sköldvikin ratahan on jo valmiiksi sähköistetty ja hyvässä kunnossa muutenkin, keravan jälkeinen mutka on kyllä aika tiukka, mutta silti. Siitä rata tietysti erkanisi nykyiselle museorautatielle porvooseen. Porvoon eteläpuolelta loviisaan jne..

Pointtina lisäksi se, että kuopiosta tulevat junat voisivat jatkaa matkaansa ilman aikaa vievää suunnan muutosta kotkan kautta helsinkiin. Näin saataisiin lisäksi kotkaan ja porvooseen IC ja pendolino yhteys. Savonrataa tulevien matka-aikaan hieman pidempi lenkki, ei pidentäisi matka-aikaa koska suunnanvaihto jäisi pois, matka-aika saattaisi jopa lyhentyä muutamalla minuutilla. Ja voisihan tuolla radalla paikallisjuniakin kulkea, väliasemina mm nikkilä, pernaja, loviisa, pyhtää, yms pikkupaikat. Työssäkäyviä riittäisi varmasti koko rannikkoa pitkin aina kotkaan asti. Kotka tulisi lähelle helsinkiä savonjunien reittimuutoksella ja uudella radalla. Toki voisihan ilman savonjuniakin kotkaan kulkea vaikkapa IC2:sia, mutta tuntuisi että savonjunat pendolinoineen olisi järkevää ajattaa kotkan kautta. Joensuun junat taas voisivat tietysti järkeä käyttäen kulkea lahden kautta, junat voisivat olla yhtä aikaa kouvolassa, jotta vaihdot sujuisivat ilman pitkiä odotuksia. Jos vaikka joku haluaa matkustaa mikkelistä lahteen, heh heh.

comments..
 
Porvoon, Loviisan ja Kotkan rantaratayhteys Helsinkiin on minustakin tavoiteltava hanke. Aluksi voisi minusta edetä hieman varovaisemmin, esimerkiksi jatkamalla K-junat Keravalta Nikkilään, myöhemmässä vaiheessa Sköldvikiin tai jopa Porvooseen (täysi remontti ja sähköistys radalle). Porvoon rata menettäisi tässä tosin ns. "hiivattikertoimen", eikä kesälauantai-lättäliikenteellä olisi enää samanlaista hohtoa kuin nyt.

Ko. kaupunkien yhdistämistä on "HELI-rata"-hankkeessa aikoinaan pohdittukin, mutta mm. Kerava-Lahti oikoradan rakentamisen jälkeen rantaratahankkeesta luovuttiin.

Minusta Tapanilasta haarautuva HELI-rata olisi mielekkäämpi hanke kuin nykyisen Porvoon museoradan käyttö. PMR:llä on suurta rautatiehistoriallista arvoa, ja Porvoon asema on pussinperänä kaupungin keskustassa, eli suuntaa joutuisi vaihtamaan.

Minusta mieluisin pitkällä aikavälillä (2020-2050) toteutettava Helsingistä itään suuntautuva ratahanke tulee olemaan Tapanila-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina-Luumäki-yhteys. Kotkasta olisi, kuten nykyäänkin, taajamajunayhteys Kouvolaan, mutta myös Loviisasta kulkisi Lahden kautta Heinolaan kiskobussi, ja Kotkasta Porvoon kautta Helsinkiin taajamajuna. Porvoosta Helsinkiin olisi myös varsinainen lähijunayhteys. Savon radan junat kulkisivat kuten nykyään, eli Lahden oikorataa pitkin. Karjalan ja Venäjän junat kulkisivat sekä HELI-radan että Kouvolan kautta, kuitenkin jollain tavalla johdonmukaisesti. Kouvolasta Imatralle olisi taajamajunayhteys.

Sköldvikin radalla ajettaisiin aiemmin mainitsemaani K-junan jatkoa joko Nikkilään tai Sköldvikiin asti. Museojunatoimintaa tulisi tukea myös enemmän, jotta yhä useammin voisi liikennöidä Keravan ja Porvoon välisiä museojunia.

Oletko muuten tutustunut tähän: http://www.rhk.fi/@Bin/35751/hankekuvaukset_260304.pdf ?
 
ultrix sanoi:
Porvoon asema on pussinperänä kaupungin keskustassa, eli suuntaa joutuisi vaihtamaan.

Joo, sopisi se lähteä tapanilastakin. Mutta porvoon asemahan sijaitsee ihan keskustan tuntumassa joen toisella puolen. Suuntaa ei tarvitsisi vaihtaa, vaan rataa voisi jatkaa kokonniementien ja joen suuntaisesti, josta joen yli aunelan alapuolelta edelleen itään päin. Kaupunkikaavassa näkyy jopa selvä varaus, kun vetää viivan aunelan eteläpuolelta kello 4:ään. Siitä sitten veckjärven eteläpuolelta itään, ja pernajanlahden voisi ylittää vaikkapa sillalla, toisin kuin motari kiertää koko lahden, sitten oltaisiinkin jo loviisassa...
 
Takaisin
Ylös