Mitkä radat ovat korpiratoja?

Liittynyt
15 Maaliskuu 2006
Viestit
44
Puhutaan joskus korpiradoista, sanottu, että VR joutui joskus niitä rakentamaan, mutta rata ei itsessään luonut kehitystä alueille, vaikka ilmeisesti niin ajateltiin.

En itse heti keksi, mikä radanpätkä olisi korpirata. Haapämäen ja Porin välillä menee pätkä, joka ei ole käytössä, mutta olihan tuokin aikanaan tärkeä rata Porin satamaan.
 
Vs: Mitkä radat on korpiratoja?

Kontiomäki-Taivalkoski. Joensuu-Ilomantsi. Äänekoski-Haapajärvi.
 
Vs: Mitkä radat on korpiratoja?

edsel sanoi:
Kontiomäki-Taivalkoski. Joensuu-Ilomantsi. Äänekoski-Haapajärvi.

lisätään tähän pari hyvin vähälle käytölle jäänyttä radanpätkää:
Kemijärvi-Kelloselkä
Ristiina-Mäntyharju

t. Rainer
 
Vs: Mitkä radat on korpiratoja?

Mäntyharju-Ristiina rakennettiin kai "tilaustyönä" Pellosniemen vaneritehtaan kuljetuksia varten.

Varsinaiset korpiradaksi taidetaan yleensä mieltää aluepoliittiset radat joiden rakentamisen on ajateltu aikanaan käynnistävän taloudellista toimeliaisuutta ja houkuttelevan teollisuutta ja asutusta varteensa. Rakennettu työllisyystöinä 1930-60 -luvuilla.
 
Vs: Mitkä radat on korpiratoja?

edsel sanoi:
Mäntyharju-Ristiina rakennettiin kai "tilaustyönä" Pellosniemen vaneritehtaan kuljetuksia varten.

Varsinaiset korpiradaksi taidetaan yleensä mieltää aluepoliittiset radat joiden rakentamisen on ajateltu aikanaan käynnistävän taloudellista toimeliaisuutta ja houkuttelevan teollisuutta ja asutusta varteensa. Rakennettu työllisyystöinä 1930-60 -luvuilla.

Eikö Viipuri-Valkjärvikin ollut korpirata tuolla määrittelyllä, vai mikä sen funktio oikein oli?

t. Rainer
 
Vs: Mitkä radat on korpiratoja?

Äänekoski-Haapajärvi, oliko radan tarkoitus yhdistää keski-suomi, Oulun suuntaan, siis matkustajaliikenne?

Äänekoski-Jyväskylä välillä taisi kuitenkin olla loppuu asti kohtuullisen paljon matkustajaliikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Mitkä radat on korpiratoja?

Korpiratoja taitavat olla kaikki muut paitsi Huopalahti - Martinlaakso. Vuonna 1991 valmistunut jatko-osuus Vantaankoskellekin on sekin melkoinen korpirata... ;)
 
Miksi muuten rataosuuksia puretaan, täytyykö olemassa olevia, liikennöimättömiä ratoja pitää kunnossa, että siitä tulee kustannuksia, joten purkaminen on edullisempaa?
Eihän purkaminenkaan ilmaista ole.

Jos radan päälle kaavoitetaan ja aiotaan rakentaa (syy Peltolammi-Härmälä osuuden purkuun?), ehkä purkamisen silloin ymmärtää, mutta esim. Pori-Haapamäki, mitä hyötyä olisi radan purkamisesta?
 
Osa noista "korpiradoista" on rakennettu sotilaallisista syistä sotien välillä. Varsinkin rata Viipuri - Valkejärvi, jolla oli aivan selvä funktio, se mahdollisti joukkojen kuljettamisen Mannerheim-linjan keskivaiheille. Talvisodan alussa rataa pitkin keskitettiin 11. Divisioona Kymenlaaksosta. Ja vakinaisesta väestä muodostettu 1. Divisioona. Mutta tästä kirjoittelin vajaa vuosi sitten täällä . Radat olivat tarpeen joko joukkojen keskittämiseksi. Joukkojahan täytyy joskus keskittää myös korpeen. Toinen käyttötarkoitus oli "silmukoiminen", vaihtoehtoisten yhteyksien rakentaminen. Esimerkiksi Pori-Haapamäki -rata oli tällainen. Tärkeä varayhteys jos Tampere olisi poissa pelistä.
 
Vs: Mitkä radat on korpiratoja?

R.Silfverberg sanoi:
lisätään tähän pari hyvin vähälle käytölle jäänyttä radanpätkää:
Kemijärvi-Kelloselkä
Ristiina-Mäntyharju
Mikäli tuo Kemijärvi-Salla-Kelloselkä-Alakurtti saataisiin ulkolaisella rahoituksella säilymään ja rahtiliikenteeseen, niin olisikohan sillä myös matkaluliikennettä. Ajatellen Venäläisiä turisteja Lapin hiihtokeskuksiin kansainvälisillä makuuvaunuilla. Samaten Suomalaisten matkailua Venäjän puolelle kaavailtuihin hiihtokeskuksiin ja aina Muurmanskiin.
Ehkäpä kuitenkin Pietarista ja Moskovasta tulevat tilausjunat tulisivat edelleen etelän kautta ja idänpuolta pohjoiseen.
Minkähänlainen sotilaallinen merkitys radalla on ollut ja tulisi olemaan.
Koskahan muuten viimeinen juna on ylittänyt rajan ja koska rata on rullattu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Mitkä radat on korpiratoja?

Jusa sanoi:
<Kemijärvi-Salla-Kelloselkä-Alakurtti>
Minkähänlainen sotilaallinen merkitys radalla on ollut ja tulisi olemaan.
Koskahan muuten viimeinen juna on ylittänyt rajan ja koska rata on rullattu.
Jossain todettiin, että viimeinen juna ylitti rajan saksalaisten toimesta 1944.

Radan sodanjälkeisestä historiasta on olemassa ainakin seuraava pari vuotta vanha kuvaus: http://www.saunalahti.fi/rautatie/forum/KOTALA.HTM
 
Sallan radan rakentaminen oli osa rauhanehtoja 1940. Välittäjänä toimineelle Ruotsille ei tästä ehdosta ei kerrottu, luonnollisestikaan, vaan suomalaiset saivat kuulla siitä Moskovassa. Rata on siis tehty Neuvostoliiton vaatimuksesta ja sen ilmeinen tarkoitus oli mahdollistaa useamman divisioonan voimin tapahtuva hyökkäys Kantalahti-Salla-Rovaniemi-Kemi -linjaa myöten, mahdollisesti edelleen Ruotsiin ja Jäämerelle Narvikissa. Tähän tarkoitukseen rataa ei koskaan käytetty, en nyt muista ehtikö rata edes valmistua ennen jatkosotaa.

Sen sijaan saksalaiset epäilemättä käyttivät rataa omassa huollossaan. Saksalaiset eivät kuitenkaan voineet hyökätä kovin suurin voimin, koska Suomen pään infra ei olisi kestänyt kovin suuria joukkoja, siis lähinnä Suomen harva ja pääosin yksiraiteinen rataverkko ja Lapin pienet satamat. Sen sijaan venäläisillä oli radan takana koko matkaltaan kaksiraiteinen Murmanskin rata, jonka ansiosta he pystyivät koko ajan keskittämään ja huoltamaan saksalaisia vahvempia voimia.
 
Kiitoksia, tämän päivän (to 28.10.2006) paperi Hesarissa onkin artikkeli samaisesta Alakurtin rautatiestä.
 
Takaisin
Ylös