Junahavaintoja 2018

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,399
8.2.
Kaikkiin tai ainakin lähes kaikkiin vanhemman sarjan Sm5:iin on saatu sivukilvet päivitettyä. Ei lipunmyyntiä teksti on kadonnut, joten määränpää näkyy kahdella rivillä, kuten uudemman sarjan yksiköissä on jo alunperinkin ollut.
 
22.2
A-junassa sivukilvissä luki "LEPPÄVA ALBERGA".
Vaunun numeroa en kerennyt katsomaan, mutta 9.03 lähtö kyseessä. Sori OT:sta.
 
30.03.18 Espoo

Ic 950 Sr1:n vedossa eilen, eli myöskään ei ohjausvaunua ollut. Harvinaiseksi on Siperian sudet rantaradalla käyneet.
 
30.03.18 Espoo

Ic 950 Sr1:n vedossa eilen, eli myöskään ei ohjausvaunua ollut. Harvinaiseksi on Siperian sudet rantaradalla käyneet.
Avoimen datan mukaan kyseisessä junassa oli kuitenkin Edollinen IC-runko. Käytännössä Sr1 on vain ollut Edossa kiinni, joten ohjaamo ei kovin helposti erottunut.

Linkki 30.3.2018 kulkeneen IC 950:n kulkutietoihin.

On kyllä uskomattoman hyvin pysynyt aikataulussaan, kun veturi on kuitenkin ollut Sr1. Toisaalta junapaino on ollut maltillinen.
 
30.4
Ttr 1 " EMMA" käväisi Kirkkonummen asemalla junana "LIV 70051".
 
Viimeksi muokattu:
4.5.
5x Sr 3 Vectronia ohitti Masalan aseman n. kello 18:10. (3304, 3306, 3312, 3313, 3311)

Olikos kukaan muu kuvaamassa sitä höyryveturia Helsingin ja Kirkkonummen välillä minun lisäkseni?
 
Viimeksi muokattu:
P-junaa ajetaan näköjään 2xSm5-kokoonpanolla myös sunnuntaina.
Olen itsekin havainnut saman viime aikoina. Ainakin iltapäivällä nuo kokoonpanot ovat kahdella rungolla, aamupäivisin taitaa olla vain yksi runko junassa...?
 
Ainakin iltapäivällä nuo kokoonpanot [P- ja I-junat; Rattivaunu-huom] ovat kahdella rungolla, aamupäivisin taitaa olla vain yksi runko junassa...?
Aina alkuiltapäivään saakka mennään yhdellä Sm5-rungolla. Avoimen datan tietoja hyödyntämällä päättelin, että I-junat ovat kahdella rungolla klo 12.21 Hki-lähdöstä eteen päin. Reilua tuntia myöhemmin P:tkin alkavat olla luonnostaan tuplarunkoisia, kun kaksirunkoiset I:t ovat ajaneet ensimmäisen täyden kierroksen Helsinkiin.
 
19.5. Lauantai
Dm 7 Lättähattu käväisi pikaisesti Tikkurilassa noin klo. 10:22. Myös Dr 13 "Huru" käväisi junana P 615.
 
Erityisesti Kaakkois-Suomessa Dr13 (ex Hr13) tunnettiin Huruna. Myös Kymen Huruksi veturityyppiä on kutsuttu.

Hämeen Huru (usein vain Huru) oli puolestaan Dr12 (alunperin Hr12).

Tänään 19.5. Kymen Huru 2349 ajoi siis Hyvinkään ja Helsingin väliä Suomen Rautatiemuseossa järjestetyn tapahtuman takia. Ylempänä mainittu Lättähattu-juna oli puolestaan tilausajo Porvooseen.

Vetovoimakaluston sarjatunnuksissa erotettiin kirjaimet ja numerot toisistaan hyvin usein ikään kuin välilyönnillä. Ylempänä mainitut Hr13/Dr13 ja Hr12/Dr12 - ja ihan yhtä lailla Dm7 - nähtiin useissa yhteyksissä muodossa Hr 13, Hr 12 ja Dm 7. Jossain vaiheessa tunnusten kirjoittaminen yhdeksi pötköksi virallistui. Tämä on tapahtunut viimeistään 1990-luvulla, vaikka edelleenkin saattaa joidenkin Deevereiden kyljissä näkyä merkintä Dv 12.
 
25.5.
Sm2 6279/6079 "ohitti" Espoon aseman noin klo. 13.00.
Huonolaatuista videota tulossa kohta kanavalleni.
 
Takaisin
Ylös