Junahavaintoja 2018

Eihän se ole yleistä ensinkään, vaikkakaan tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Arvelisin, että nyt syy saattaa liittyä HSL:n tähän ilmoitukseen. HSL kertoo tiedotteessaan kalustopulasta, ja asiaa on sitten ratkottu eri keinoin.
Nyt kun VR:llä ei ole enää kovin montaa ylimääräistä ajokuntoisia Sm2-yksikköä, Sm4-kalustoa ei voida korvata niillä kuten ennen. Sm4-kalustossa on ollut nyt paljon tavallista enemmän vikoja, esimerkiksi maanaantaina iltaruuhkassa ainakin kolme yksikköä puuttui liikenteestä. Perjantaiaamuna puuttuvia yksiköitä oli jo ainakin 6, jolloin HSL tajusi järjestää tilalle Sm5-kalustoa. Luultavasti sitä tullaan hyödyntämään suurissa kalustopulissa jatkossakin.
 
IC156 Pieksämäeltä Helsinkiin pysähtyy Pasilassa poikkeuksellisesti raiteella 1. Mistä tällänen voi johtua? Missä kohtaa se ees vaihtaa kaikkien raiteiden läpi?
 
Nyt kun VR:llä ei ole enää kovin montaa ylimääräistä ajokuntoisia Sm2-yksikköä, Sm4-kalustoa ei voida korvata niillä kuten ennen. Sm4-kalustossa on ollut nyt paljon tavallista enemmän vikoja, esimerkiksi maanaantaina iltaruuhkassa ainakin kolme yksikköä puuttui liikenteestä. Perjantaiaamuna puuttuvia yksiköitä oli jo ainakin 6, jolloin HSL tajusi järjestää tilalle Sm5-kalustoa. Luultavasti sitä tullaan hyödyntämään suurissa kalustopulissa jatkossakin.

Tuskinpa HSL:n kaluston "järjestäminen" VR:n liikennealueelle on pelkästään HSL:n tajuamisesta kiinni.
 
IC156 Pieksämäeltä Helsinkiin pysähtyy Pasilassa poikkeuksellisesti raiteella 1. Mistä tällänen voi johtua? Missä kohtaa se ees vaihtaa kaikkien raiteiden läpi?

Julian (julia.dy.fi) mukaan juna on jäänyt siinä hieman myöhään, ja syyksi ilmoitetaan ratatyöt. Oulunkylässä pääsee siirtymään laidalta toiselle. Pasilan pohjoispuolella on myös melko kattavat vaihdeyhteydet nykyään, tosin juuri tuollainen puolenvaihto ei siellä onnistu.
 
Tuskinpa HSL:n kaluston "järjestäminen" VR:n liikennealueelle on pelkästään HSL:n tajuamisesta kiinni.
Luultavasti VR:llä on ollut kiinnostusta sen käyttöön aiemminkin, mutta HSL ei ole antanut käyttää.
 
Luultavasti VR:llä on ollut kiinnostusta sen käyttöön aiemminkin, mutta HSL ei ole antanut käyttää.

Tai VR ei ole halunnut maksaa HSL:n vaatimaa vuokraa. Tai jotain muuta. Ei ole kovin kehittynyttä osoittaa yhtä osapuolta sormella, etenkään nollatiedon pohjalta.
 
Lienee syytä täsmentää, että HSL ei omista yhtään junaa. HSL-liikenteessä käytettävät Sm5-junat ovat Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy:n, jonka omistavat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.
 
Lehdissä oli pari päivää sitten että VR vuokrasi Sm5-kalustoa JKOY:ltä kalustopulan vuoksi.
 
Lienee syytä täsmentää, että HSL ei omista yhtään junaa. HSL-liikenteessä käytettävät Sm5-junat ovat Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy:n, jonka omistavat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Itse asiassa kuvio on vielä monitahoisempi. Junat nimittäin omistaa Nordea ja Handelsbanken, jotka ovat tehneet pitkäaikaiset rahoitusleasingsopimukset kalustoyhtiön kanssa. Junat saattavat näkyä kalustoyhtiön taseessa, koska kirjanpitolaki sallii vuokralleottajan kirjaavan tilinpäätökseen vuokratun kaluston kuin se olisi ostettu ja vuokralleantajan kuin se olisi myyty.

Puhutun järjestelyn vuokrasopimuksen osapuolet ovat VR ja kalustoyhtiö, mutta HSL on asiassa osapuoli, koska sen tehtävä on huolehtia omasta palvelutasostaan. Siitä, minkälaisessa kabinettikeskustelussa asia on sovittu, tuskin maailmalle huudellaan.

Kuvion tekee hauskaksi se, että HSL on kalustoyhtiön asiakas ja HSL:n päätösvalta on käytännössä samoissa käsissä kuin kalustoyhtiön, eli kunnat ovat tässä itsensä asiakkaina. Jotta homma ei olisi riittävän yksinkertainen, kalustoyhtiön toimitusjohtajana toimii toisen operaattorin, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen eli HKL:n hallintojohtaja.
 
Tai VR ei ole halunnut maksaa HSL:n vaatimaa vuokraa. Tai jotain muuta. Ei ole kovin kehittynyttä osoittaa yhtä osapuolta sormella, etenkään nollatiedon pohjalta.
Eikö VR sitten joudu maksamaan HSL:lle/ELY-keskukselle sanktioita lyhennetyistä junista? Kyllä niiden olisi syytä olla vuokraa suuremmat.
 
Osaako joku kertoa, että mikä niissä Sm4-junissa on ongelmana? Oliko nyt vain jotain satunnaistapauksia, että useampi hajosi samaan aikaan vai alkaako niissä olla yleisesti kapasiteetti (yli)täydessä käytössä huollot huomioiden?
 
Sm5 #46 toiseen päähän on näköjään unohtunut maalata punainen turvapalikka
 
...ja jälleen sanoi turvalaite poks. Seison Z-junassa, joka lähti Pasilasta 16:40 ja on 34 minuutissa ehtinyt Tapanilaan...
 
DM 12 kiskobussissa syttyi eilen tulipalo Joroisissa Huutokosken aseman kohdalla https://yle.fi/uutiset/3-10459918. Palo sai alkunsa vaunun moottoritilasta johon epäillään joutuneen puun lehtiä tai muuta kuivaa roskaa radan pinnasta. Nyt VR alkaa tutkia kiskobussien paloturvallisuutta. Paloturvallisuustarkastusten ohella junien moottorit putsataan. Kuvan perusteella vaurioitunut yksilö on 4402 ja se oli matkalla Joensuusta Pieksämäelle. Tapahtumahetkellä kyydissä oli noin 70 matkustajaa jotka evakuoitiin ulos junasta.
 
Takaisin
Ylös