Outokummun Kaivosrautatie

Liittynyt
6 Lokakuu 2005
Viestit
36
http://kaivosrautatie.fi

Sivut on nyt päivitetty ja ajantasalla. Rata avattiin 2.7.2005 ja nyt parin kesän liikennöintikokemuksella ja radan rakentamiskokemuksella voi sanoa että urakka on puolivälissä. Rata alkaa olla ykkösvaiheen osalta valmis, maisemointi suoritetaan hankerahoituksen ulkopuolella. Ensimmäistä vaihetta rahoitti Joensuun seudun Leader-yhdistys ry. Hankkeena homma oli melko raskas koska vastaavaa ei suomessa ole puhtaasti LEADER - rahalla aiemmin rakennettu. Oma rahoitus hankkeelle järjestettiin mm. talkootöinä joista tunteja kertyikin tuhansia ja taas tuhansia.

Kaluston osalta meillä on käyttöoikeussopimus Outokummun Kaivosmuseon kanssa ja pyrimme siihen että kalusto kunnostetaan mahdollisuuksien mukaan alkuperäiseen asuun, mutta koska harrastamme turistiliikennettä, on myös turvallisuusnäkökohdat otettu huomioon, niinpä esimerkiski miehistönkuljetusvaunuun on lisätty ovet. Lisäksi tämän kuluneen kesän liikenteeseen saatiin yksi omatekoinen miehistönkuljetusvaunu lisää.

Vetokalustosta poimittaneen vielä kaksi harvinaisuutta. Move 412 1940 - luvulta, ilmeisesti loppupuolelta. Tämän kunnostuksessa emme valitettavasti alkuperäistä moottoria saaneet kuntoon joten tilalla raksuttaa nyt Mercedes Benz 240D:stä napattu dieselmoottori. Näin vanhassa kalustossa on jo lähes mahdottomuus pyrkiä täysin alkuperäisosilla kunnostettuun kalustoon. Alkuperäinen moottori oli Perkins mutta tyyppiä ei selville saatu yrityksestä huolimatta.

Toinen, hiukan isompaa kalibeeria oleva veturi onkin sitten jo vuosimallia 1972 oleva GIA DHS 60. Ruotsalaisvalmisteisen veturin valmistus loppui vasta aivan hiljattain, kun veturien mallimerkinnät uudistui täysin. Tässä veturissa alkuperäinen moottori läksi alkuperäisillä polttoaineilla käyntiin pienen ehostamisen jälkeen. Veturi oli seissyt ulkona parikymmentä vuotta mutta niin vaan se liikkeelle läksi. Osaa me ruotsalaiset siis muutakin tehdä kuin volvoja.

Ainakaan meillä olevien tietojen mukaan kumpaakaan veturimallia ei enää suomessa ole ajokunnossa muualla. Jokioisilla on kyllä Move:ja erinäisiä malleja mutta tietäääkseni heilläkään ei 412:sta löydy.

Hanke etenee ensikesänä ja silloin on vuorossa radan maisemointi sekä mahdollisesti seisakkeiden rakennus. Talkoista ilmoittelen (mikäli se forumin säännöissä on sallittua) täälläkin.

Terveisin: Perttu Karttunen
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös