Pk-seudun lähiliikennejunien uudet reitit ja asemat

Vs: Rantaradan ja Hankopaanan junaliikenteeseen roima parannus

X-junat korvaisivat nykyiset sinivaunupikurit. Y- ja X-junat pysähtyisivät nykyisten pysähdyspaikkojen lisäksi Espoon keskuksessa, ja mahdollisesti Karjaan ja Kirkkonummen välisissä pikkukylissä, mikäli tarvetta pysähdykselle tulee, ja kalustokierto ei tämän takia kärsi.

Mun ymmärtääkseni ne harvat Hki-Turku -väliä yhä ajettavat siniharmaat junat ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki laivajunia, joita ei voida ajaa millään lähiliikennekaluastolla. Jos ne korvatan joskus jollain muulla kalustolla, niin se on joko IC tai Pendo.

Tietysti jos lähijuniin saadaan kaukojunan istuimet ja jonkinlainen tarjoilu aikaiseksi niin voidaan harkita.

Oma ehdotukseni: Tehdään Turun laivajunista aidosti kansainvälisiä, kuten ne olivat 1910-luvulla, eli pistetään Pietarista/Moskovasta Helsinkiin saapunut juna jatkamaan Turun satamaan. Esim siinä vaiheessa kun RZD:n Siemens-valmisteiset Velaro-junat alkavat liikennöidä Suomeen.

t. Rainer
 
Vs: Rantaradan ja Hankopaanan junaliikenteeseen roima parannus

Mun ymmärtääkseni ne harvat Hki-Turku -väliä yhä ajettavat siniharmaat junat ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki laivajunia, joita ei voida ajaa millään lähiliikennekaluastolla. Jos ne korvatan joskus jollain muulla kalustolla, niin se on joko IC tai Pendo.
No kyllä niitä muutama muukin kuin laivajuna kulkee, ja yksi laivajuna onkin IC2 jo nyt. Lähiliikennekalusto sopisi siten Turun satamaan, koska sen suunnanvaihtoon ei tarvitse sompaamista veturinvaihtojen kanssa. IC-junilla tämän voi tietenkin tulevaisuudessa poistaa ohjausvaunuilla. Julkaisen radikaalin ehdotukseni Rantapaanan ja Hankopaanan liikenteestä lähiaikoina.

Tietysti jos lähijuniin saadaan kaukojunan istuimet ja jonkinlainen tarjoilu aikaiseksi niin voidaan harkita.
Tietääkseni vastaavan matkan junia ajetaan Hki-Tampere-väliä ihan tavallisella Sm4-kalustolla ilman tarjoilua, ja ennen UJA:a ajettiin myös kernipenkkisameilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Rantaradan ja Hankopaanan junaliikenteeseen roima parannus

Tietääkseni vastaavan matkan junia ajetaan Hki-Tampere-väliä ihan tavallisella Sm4-kalustolla ilman tarjoilua, ja ennen UJA:a ajettiin myös kernipenkkisameilla.

Kyllä, kyllä, mutta Tampereelle pääsee vähintään kerran tunnissa oikealla kaukojunalla. Pitäisikö Hki-Tampere IC2:etkin muuttaa Sm4 -vuoroiksi?

Mielestäni Turku sai odottaa riittävän kauan kunnollisia junavuoroja Helsingistä, miksi ne nyt pitää ottaa pois ja "pakottaa" ihmiset taas kulkemaan bussilla?

IC2 kiihtyy "marsun" vetämänä sen verran rivakasti että sille voi lisätä pysähdyspaikoja esim Siuntioon tai Paimioon, eikä VR menettäisi sillä mitään jos työmatkalaiset saisivat kuukausilipun siihen samaan hintaan kuin paikallisjunaan. Sensijaan VR menettäisi paljon kaukoliikenneasiakkaita jos he joutuisivat istumaan pari tuntia polvet koukussa paikallisjunan epämukavalla ja ahtaalla penkillä jotain kaksmetristä kortsota vastapäätä.

t. Rainer
 
Vs: Rantaradan ja Hankopaanan junaliikenteeseen roima parannus

Kyllä, kyllä, mutta Tampereelle pääsee vähintään kerran tunnissa oikealla kaukojunalla. Pitäisikö Hki-Tampere IC2:etkin muuttaa Sm4 -vuoroiksi?

Mielestäni Turku sai odottaa riittävän kauan kunnollisia junavuoroja Helsingistä, miksi ne nyt pitää ottaa pois ja "pakottaa" ihmiset taas kulkemaan bussilla?
Olen ajatellut mallia, jossa joka toinen tunti pääsisi Turkuun (tai pois Turusta) taajamajunalla ja joka toinen tunti kaukojunalla (IC2 tai pendo). Näin taattaisiin vaihdottomat kulkuyhteydet Turun ja Helsingin välisistä pienemmistäkin taajamista kaikkiin radan varrella oleviin taajamiin. Jos ja kun ELSA-rata valmistuu, tarjoaisivat nämä taajamajunat peruspalvelutason sekä Helsinkiin että Turkuun välillä Salo-Kirkkonummi. Nopeat junat kulkisivat Elsaa pitkin.
 
Takaisin
Ylös